Art. 7. - Art. 7: Anularea obligaţiilor în cazul persoanelor care au în derulare o eşalonare la plată - Procedura din 2024 de anulare a unor obligaţii bugetare

M.Of. 944

În vigoare
Versiune de la: 4 Noiembrie 2024
Art. 7: Anularea obligaţiilor în cazul persoanelor care au în derulare o eşalonare la plată
(1)În cazul debitorilor care au în derulare o eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale potrivit Codului de procedură fiscală şi doresc să beneficieze de anularea dobânzilor, penalităţilor şi a tuturor accesoriilor conform art. IX alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, aceştia pot depune la organul fiscal notificarea cu privire la intenţia de amânare a unor obligaţii bugetare, în funcţie de sumele rămase de plată, la data emiterii certificatului de atestare fiscală, din eşalonarea acordată, aplicându-se în mod corespunzător prevederile art. 3. În acest caz, organul fiscal emite şi comunică:
a)decizia de amânare la plată a unor obligaţii bugetare, în care se cuprind dobânzile, penalităţile şi toate accesoriile rămase nestinse la data emiterii certificatului de atestare fiscală, din eşalonarea la plată aflată în derulare, şi/sau obligaţiile bugetare principale aferente procentului care poate face obiectul anulării potrivit art. XVI alin. (1) lit. a) şi alin. (2) lit. a) din ordonanţa de urgenţă;
b)decizia de modificare a deciziei de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale, potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală, cu păstrarea perioadei rămase din eşalonarea la plată acordată, pentru obligaţiile bugetare principale rămase nestinse la data emiterii certificatului de atestare fiscală, din eşalonarea la plată aflată în derulare, care va cuprinde inclusiv dobânda datorată pe perioada eşalonării.

(11)În situaţia în care sunt stinse obligaţiile bugetare principale rămase din eşalonarea la plată ca urmare a modificării deciziei, potrivit alin. (1), şi debitorii respectă toate condiţiile de menţinere a valabilităţii acesteia potrivit Codului de procedură fiscală până la data depunerii cererii de anulare a unor obligaţii bugetare, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024 inclusiv, organul fiscal emite şi comunică:
a)decizia de finalizare a eşalonării la plată a obligaţiilor fiscale, potrivit Codului de procedură fiscală;
b)decizia de anulare a penalităţilor de întârziere amânate la plată şi decizia de reducere a penalităţilor de nedeclarare amânate la plată, după caz, potrivit Codului de procedură fiscală;
c)decizia referitoare la obligaţiile fiscale accesorii reprezentând penalităţi de nedeclarare, după caz, potrivit Codului de procedură fiscală;
d)decizia de anulare a unor obligaţii bugetare, care cuprinde:
(i)dobânzile, penalităţile şi toate accesoriile cuprinse în ratele de eşalonare la plată;
(ii)obligaţiile bugetare principale aferente procentului care face obiectul anulării potrivit art. XVI alin. (1) lit. a) şi alin. (2) lit. a) din ordonanţa de urgenţă;
(iii)dobânzile datorate pe perioada eşalonării la plată calculate după data de 6 septembrie 2024 până la data stingerii integrale, urmând să facă obiectul restituirii potrivit art. 168 din Codul de procedură fiscală;
(iv)penalităţile de nedeclarare calculate prin decizia prevăzută la lit. c).

(2)În situaţia în care au fost stinse obligaţii de plată accesorii incluse în rate cu termene de plată înainte de data de 6 septembrie 2024, acestea nu pot face obiectul anulării şi, respectiv, restituirii, iar cele cu termene de plată şi stinse după această dată pot face obiectul anulării, potrivit art. IX alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, pentru care se naşte dreptul de restituire al debitorului, în conformitate cu prevederile Codului de procedură fiscală. Prevederile prezentului alineat se aplică în mod corespunzător şi în cazul procentului de 50%, respectiv 25%, după caz, din obligaţiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, prevăzut la art. XVI din ordonanţa de urgenţă.
(3)În cazul debitorilor care datorează penalitate potrivit art. 198, 199, 2098 şi 2099 din Codul de procedură fiscală, aceasta se anulează numai în condiţiile în care termenul de plată este împlinit până la data de 31 august 2024 inclusiv, iar cele cu termene de plată începând cu data de 1 septembrie 2024 se achită conform art. II lit. b) din ordonanţa de urgenţă.

(4)În situaţia în care, la data depunerii cererii, eşalonarea la plată aflată în derulare cuprinde doar obligaţii de plată accesorii, odată cu decizia de anulare a unor obligaţii bugetare se emite şi se comunică decizia de finalizare a eşalonării la plată, fără ca debitorul să achite obligaţiile fiscale accesorii rămase de plată din înlesnirea la plată acordată. În acest caz, prevederile alin. (2) se aplică în mod corespunzător.
(5)În situaţia în care eşalonarea la plată îşi pierde valabilitatea, debitorul poate solicita, în măsura în care îndeplineşte condiţiile prevăzute de ordonanţa de urgenţă, anularea obligaţiilor de plată accesorii potrivit dispoziţiilor art. II şi/sau, după caz, art. XVI din ordonanţa de urgenţă, aplicându-se în mod corespunzător şi prevederile alin. (3).
(6)În situaţia în care debitorii nu respectă condiţiile prevăzute la alin. (11), organul fiscal emite decizia de pierdere a valabilităţii amânării la plată, caz în care sunt aplicabile prevederile art. IX alin. (3) şi (4) din ordonanţa de urgenţă.