Art. 1. - Art. 1: Sfera de aplicare - Procedura din 2024 de anulare a unor obligaţii bugetare

M.Of. 944

În vigoare
Versiune de la: 4 Noiembrie 2024
Art. 1: Sfera de aplicare
(1)Prezenta procedură se aplică obligaţiilor bugetare administrate de organul fiscal central, inclusiv de către organele vamale.
(2)Prin obligaţii bugetare administrate de organul fiscal central se înţelege obligaţii fiscale principale reprezentând impozite, taxe, contribuţii sociale, drepturi vamale şi alte sume datorate bugetului general consolidat, precum şi obligaţii accesorii aferente acestora, stabilite prin:
a)declaraţii fiscale;
b)decizii de impunere;
c)decizii referitoare la obligaţiile fiscale accesorii;
d)orice alte acte prin care se stabilesc impozite, taxe, contribuţii sociale, drepturi vamale şi alte sume datorate bugetului general consolidat.
(3)Prin obligaţii bugetare administrate de organul fiscal central se înţelege inclusiv obligaţiile bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii, existente în evidenţa organului fiscal central competent în vederea recuperării.
(4)Prezenta procedură nu se aplică obligaţiilor bugetare administrate de alte instituţii sau autorităţi publice şi care nu se află în evidenţa organului fiscal central, cum sunt sumele de recuperat stabilite de Curtea de Conturi sau de alte organe de control competente, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care actele prin care se individualizează nu au fost transmise sau nu se transmit spre recuperare organelor fiscale centrale. Cererea de anulare a unor obligaţii bugetare se depune şi se soluţionează de către instituţia sau autoritatea publică care administrează respectivele obligaţii bugetare.
(5)Debitorii ce pot beneficia de facilităţile prevăzute în prezenta procedură sunt toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică, persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii liberale, unităţi administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti ori instituţii publice.
(6)În categoria debitorilor prevăzuţi la alin. (5) se includ şi următorii debitori:
a)debitorii declaraţi insolvabili, potrivit legii;
b)persoanele cărora li s-a stabilit răspunderea solidară potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Codul de procedură fiscală, sau răspunderea potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, sau potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificările şi completările ulterioare, pentru obligaţiile bugetare aferente perioadei anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, indiferent de data emiterii deciziei de atragere a răspunderii sau a rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti de atragere a răspunderii;
c)debitorii aflaţi în procedura insolvenţei ori aflaţi în dizolvare, potrivit prevederilor legale în vigoare. Pentru debitorii aflaţi în procedura insolvenţei, administratorii speciali/judiciari/lichidatori judiciari sunt obligaţi să solicite acordul creditorilor, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, pentru accesarea facilităţilor fiscale şi respectarea prevederilor art. I-XVIII din ordonanţa de urgenţă de către debitorul insolvent.

d)debitorii care la data de 31 august 2024 inclusiv înregistrează numai obligaţii de plată accesorii nestinse aferente obligaţiilor bugetare principale stinse până la această dată, iar accesoriile nu au fost stinse până la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, denumită în continuare ordonanţă de urgenţă, respectiv până la data de 6 septembrie 2024;
e)debitorii cărora li s-au comunicat decizii de impunere aferente unor obligaţii bugetare principale scadente până la data de 31 august 2024 inclusiv, ca urmare a unui control fiscal aflat în derulare la data de 6 septembrie 2024, indiferent de data comunicării deciziei de impunere.
f)debitorii cărora li s-au comunicat decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 şi 2020.

(7)Facilităţile fiscale prevăzute la art. 2 alin. (1) se acordă de către organul fiscal central.
(8)Prin excepţie de la prevederile alin. (7), pentru obligaţiile de plată accesorii şi/sau obligaţiile bugetare principale aferente procentului care poate face obiectul anulării potrivit art. XVI alin. (1) lit. a) şi alin. (2) lit. a) din ordonanţa de urgenţă, după caz, individualizate prin titluri executorii transmise organului fiscal central în vederea recuperării de către autorităţile/instituţiile publice, facilităţile fiscale prevăzute la art. 2 alin. (1) se acordă de către organul fiscal central sau de către autorităţile/instituţiile publice care au înregistrat în evidenţa contabilă aceste obligaţii potrivit Normelor metodologice privind organizarea şi conducerea contabilităţii instituţiilor publice, Planul de conturi pentru instituţiile publice şi instrucţiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.917/2005, cu modificările şi completările ulterioare.

(9)În cazul titlurilor executorii transmise organului fiscal central în vederea recuperării de către autorităţi/instituţii publice, pentru care calculul accesoriilor aferente obligaţiilor de plată principale pentru perioadele fiscale de până la data de 31 august 2024 s-a efectuat de către instanţele judecătoreşti prin hotărâri judecătoreşti rămase definitive, facilităţile fiscale prevăzute la art. 2 alin. (1) se acordă de către organul fiscal central.
(10)Obligaţiile bugetare de a căror plată depinde acordarea facilităţilor sunt cele administrate/stabilite de fiecare dintre organele fiscale competente ori autorităţile/instituţiile prevăzute la alin. (7) sau alin. (8), după caz.
(11)Obligaţiile fiscale accesorii ce urmează a fi anulate sunt cele calculate de către organul fiscal central ori autorităţile/instituţiile prevăzute la alin. (7) sau (8), precum şi de instanţele judecătoreşti prin hotărâri judecătoreşti rămase definitive, după caz.
(12)Pentru persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii liberale potrivit legii, organul fiscal verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. II-V şi art. XVI din ordonanţa de urgenţă, distinct, respectiv separat de obligaţiile bugetare existente pe codul unic de înregistrare/codul de înregistrare fiscală, faţă de cele înregistrate pe codul numeric personal/numărul de identificare fiscală, potrivit legii, sens în care notificarea privind intenţia de a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare şi/sau cererea de anulare a unor obligaţii bugetare, după caz, se depune separat de către persoana fizică, în funcţie de codul de identificare fiscală pe care înregistrează obligaţii bugetare de plată. În acest caz, pentru obligaţiile bugetare care reprezintă condiţie de achitare potrivit art. II-V şi art. XVI din ordonanţa de urgenţă, verificarea îndeplinirii acesteia se efectuează astfel:
a)obligaţiile bugetare datorate pe cod numeric personal/număr de identificare fiscală, ce trebuie să fie achitate, inclusiv procentele prevăzute la art. XVI alin. (1) lit. a) şi alin. (2) lit. a) din ordonanţa de urgenţă, se verifică independent de obligaţiile bugetare de plată care sunt înregistrate pe codul unic de înregistrare/codul de înregistrare fiscală;
b)obligaţiile bugetare datorate pe codul unic de înregistrare/codul de înregistrare fiscală, ce trebuie să fie achitate potrivit art. II-V, se verifică independent de obligaţiile bugetare de plată care sunt înregistrate pe codul numeric personal/numărul de identificare fiscală.
(13)Pentru debitorii care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, facilităţile fiscale se acordă atât pentru obligaţiile bugetare datorate de aceştia, cât şi pentru cele ale sediilor lor secundare şi se analizează raportat la totalul obligaţiilor debitorului şi sediilor sale secundare.
(14)În cazul persoanelor fizice care realizează venituri într-o formă de asociere potrivit legii, facilităţile fiscale se acordă de către organul fiscal în a cărui rază teritorială debitorul îşi are domiciliul fiscal, prevăzut la art. 31 alin. (1) lit. d) din Codul de procedură fiscală, pentru obligaţiile de plată accesorii înregistrate de asociere, iar analiza îndeplinirii condiţiilor de acordare a facilităţilor fiscale se realizează fără a ţine cont de modul de îndeplinire a obligaţiilor fiscale datorate de membrii acestora.
(15)Debitorii fără domiciliu fiscal în România care au obligaţii de plată scadente până la data de 31 august 2024 inclusiv pot beneficia de facilităţile fiscale prevăzute de prezenta procedură. În acest caz se aplică în mod corespunzător prevederile art. 18 din Codul de procedură fiscală.
(16)În cazul declaraţiilor rectificative prin care se corectează obligaţii bugetare principale cu scadenţe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, pentru acordarea anulării accesoriilor se pot distinge următoarele situaţii:
a)contribuabilii au depus/depun în perioada cuprinsă între data de 1 septembrie 2024 şi data cererii de anulare a unor obligaţii bugetare declaraţii rectificative, caz în care se aplică prevederile art. III din ordonanţa de urgenţă;
b)contribuabilii supuşi unor controale fiscale finalizate până la data de 6 septembrie 2024 au depus/pot depune în perioada cuprinsă între data de 1 septembrie 2024 şi data cererii de anulare a unor obligaţii bugetare declaraţii rectificative, dacă prin acestea nu corectează obligaţii fiscale principale aferente perioadelor fiscale controlate, caz în care se aplică prevederile art. III din ordonanţa de urgenţă. Aceste prevederi se aplică şi în cazul situaţiilor prevăzute la art. 105 alin. (6) din Codul de procedură fiscală;
c)contribuabililor supuşi unor controale fiscale aflate în curs de derulare la data de 6 septembrie 2024 nu li se iau în considerare declaraţiile rectificative prin care corectează declaraţii de impunere aferente perioadelor şi creanţelor fiscale ce fac obiectul controlului fiscal, caz în care se aplică prevederile art. V din ordonanţa de urgenţă. Prin excepţie, se iau în considerare declaraţiile rectificative depuse în situaţiile prevăzute la art. 105 alin. (6) din Codul de procedură fiscală, pentru controalele fiscale aflate în curs de derulare la data de 6 septembrie 2024 şi finalizate până la data depunerii cererii de anulare a unor obligaţii bugetare;
d)contribuabilii pentru care controalele fiscale au început în primele 20 zile de la intrarea în vigoare a ordonanţei de urgenţă, respectiv până la data de 27 septembrie 2024, caz în care sunt aplicabile prevederile art. V alin. (3) din ordonanţa de urgenţă, respectiv se iau în considerare declaraţiile rectificative depuse până la împlinirea acestui termen;
e)contribuabilii pentru care controalele fiscale sunt începute după data de 27 septembrie 2024 până la data depunerii cererii de anulare a unor obligaţii bugetare pot depune declaraţii rectificative până la începerea controlului fiscal, caz în care sunt aplicabile prevederile art. III din ordonanţa de urgenţă.
(17)Orice sumă plătită în plus faţă de cea legal datorată se restituie potrivit art. 168 din Codul de procedură fiscală.