Art. 20. - Art. 20: Documentele şi informaţiile comunicate prin intermediul SPV - Procedura din 2022 de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă între organul fiscal central şi persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică

M.Of. 585

În vigoare
Versiune de la: 16 Iunie 2022
Art. 20: Documentele şi informaţiile comunicate prin intermediul SPV
(1)Categoriile de documente ce pot face obiectul comunicării prin SPV sunt:
a)declaraţii fiscale, declaraţii de înregistrare fiscală şi alte declaraţii întocmite, potrivit legii;
b)cereri adresate organului fiscal central, cum ar fi: cerere de informaţii despre contribuţiile de asigurări sociale declarate de angajatori, cerere de eliberare a certificatului de atestare fiscală, cerere de eliberare a certificatului de cazier fiscal, cerere de eliberare a unei adeverinţe de venit, solicitarea unei opinii privind aplicarea legislaţiei fiscale, cereri de audienţă, sesizări, petiţii, reclamaţii, solicitări privind informaţiile publice şi altele asemenea;
c)acte administrative fiscale, acte de executare şi alte acte emise de organul fiscal central în executarea legii, cum ar fi: decizii de impunere, notificări, somaţii şi altele asemenea;
d)documente, acte sau fişiere emise de organul fiscal central la cererea persoanei fizice, persoanei juridice sau a altei entităţi fără personalitate juridică, cum ar fi: certificatul de atestare fiscală, adeverinţa de venit, fişierele de profil prevăzute de Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 146/2018 pentru descrierea profilurilor prevăzute la art. 22 pct. J lit. a) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, structura XML a mesajelor de activare a acestora, structura XML a fişierelor prevăzute la art. 22 pct. J lit. b) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, precum şi categoriile de URL-uri utilizate în schimbul de informaţii cu sistemul informatic naţional de supraveghere şi monitorizare a datelor fiscale al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările ulterioare, şi altele asemenea;
e)registrul documentelor electronice comunicate în ultimii 2 ani;
f)informaţii referitoare la istoricul acţiunilor;
g)informaţii cu privire la evidenţa fiscală a creanţelor fiscale ale persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entităţi fără personalitate juridică;
h)informaţii cu privire la livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional, conform datelor preluate din declaraţiile informative 394;
i)informaţii relevante, rezultate ca urmare a analizei de risc, în vederea înştiinţării contribuabililor în scopul conformării voluntare;
j)formularul "Ordin de plată multiplu electronic (OPME) ", document.pdf cu fişier.xml ataşat;
k)informaţii referitoare la efectuarea de plăţi potrivit art. 163 din Codul de procedură fiscală;
l)informaţii şi documente specifice sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura, prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2022.
(2)Documentele specifice şi informaţiile ce pot fi comunicate prin SPV, precum şi termenul de păstrare a acestora sunt prevăzute după cum urmează:
a)în anexa nr. 1 la prezenta procedură - documentele ce pot fi comunicate prin SPV în cazul persoanelor fizice;
b)în anexa nr. 2 la prezenta procedură - documente ce pot fi comunicate prin SPV în cazul persoanelor juridice sau entităţilor fără personalitate juridică.
(3)La expirarea termenului de păstrare, documentele se retrag din SPV şi se arhivează în arhiva electronică conform normelor legale în vigoare.
(4)Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta procedură şi se actualizează pe măsura dezvoltării sistemului informatic prin care se asigură furnizarea SPV.
(5)Toate documentele puse la dispoziţia persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entităţi fără personalitate juridică, prin intermediul SPV, sunt înscrisuri în formă electronică cărora li s-a încorporat, ataşat sau li s-a asociat logic o semnătură electronică extinsă în sensul Legii nr. 455/2001, republicată, cu completările ulterioare, sau al Regulamentului (UE) nr. 910/2014.
(6)În cazul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. b), persoana fizică, persoana juridică sau altă entitate fără personalitate juridică selectează tipul de cerere şi completează toate informaţiile obligatorii solicitate de aplicaţia informatică.
(7)Pe baza informaţiilor prevăzute la alin. (6) se generează cererea şi se pune la dispoziţia persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entităţi fără personalitate juridică prin intermediul SPV.
(8)Instituţia publică, autoritatea publică sau oricare altă persoană căreia persoana fizică, persoana juridică sau altă entitate fără personalitate juridică îi prezintă documentele comunicate prin intermediul SPV poate verifica autenticitatea şi integritatea acestora folosind un dispozitiv de verificare a semnăturii electronice conform Legii nr. 455/2001, republicată, cu completările ulterioare, sau conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014. Instrucţiuni pentru validarea semnăturii sunt publicate pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în secţiunea Servicii online.
(9)Instituţia publică, autoritatea publică sau oricare altă persoană poate verifica şi descărca conţinutul documentelor prezentate de persoana fizică, persoana juridică sau entitatea fără personalitate juridică, comunicate acesteia prin SPV, accesând aplicaţia informatică pusă la dispoziţia publicului în acest scop pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în secţiunea Servicii online, folosind numărul de înregistrare al documentului şi codul de identificare fiscală al persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entităţi fără personalitate juridică. Lista documentelor ce pot fi verificate şi descărcate este disponibilă în aplicaţia dedicată.
(10)Instituţia publică, autoritatea publică sau oricare altă persoană poate verifica detaliile tehnice ale certificatelor calificate pe pagina de internet a Autorităţii pentru Digitalizarea României, unde este publicată atât lista furnizorilor de servicii de certificate acreditaţi în baza Legii nr. 455/2001, republicată, cu completările ulterioare, cât şi lista prestatorilor de servicii de încadrare cu statut calificat din statele membre UE în conformitate cu cerinţele Regulamentului (UE) nr. 910/2014. Autoritatea pentru Digitalizarea României, în calitate de organism de supraveghere, instituie şi menţine lista de încadrare "Trusted list" la Comisia Europeană pentru prestatorii de servicii de încredere stabiliţi pe teritoriul României.