Art. 18. - Art. 18: Aprobarea cererii de înregistrare depuse prin NPOTP - Procedura din 2022 de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă între organul fiscal central şi persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică
M.Of. 585
În vigoare Versiune de la: 16 Iunie 2022
Art. 18: Aprobarea cererii de înregistrare depuse prin NPOTP
(1)În cazul aprobării în mediul electronic, organul fiscal central verifică corectitudinea informaţiilor prevăzute la art. 17 alin. (6) lit. a) şi validează informaţiile. Validarea informaţiilor are ca efect aprobarea cererii.
(2)În cazul tipului de aprobare la ghişeu, persoana fizică prezintă organului fiscal central numărul de înregistrare atribuit potrivit art. 17 alin. (7), precum şi documentul de identitate indicat în cererea depusă potrivit art. 17. Organul fiscal central procedează la aprobarea cererii ori de câte ori identificarea fizică a fost realizată cu succes.
(3)În cazul exercitării de către persoana fizică a opţiunii privind aprobarea prin identificarea persoanei la distanţă prin mijloace video, organul fiscal central iniţiază identificarea prin sistem video, ca urmare a programării/reprogramării la data şi ora alese.
(4)În vederea identificării persoanei la distanţă prin mijloace video, organul fiscal central transmite persoanei fizice o informare, pe adresa de poştă electronică completată în formularul de înregistrare, care cuprinde:
a)instrucţiuni de desfăşurare a identificării persoanei la distanţă prin mijloace video ce se va derula;
b)comunicarea faptului că, în situaţia în care nu poate participa la sesiunea de identificare la distanţă prin mijloace video la data şi ora programate, acesta are posibilitatea de a solicita o reprogramare, prin accesarea aplicaţiei de programări online pusă la dispoziţie;
c)comunicarea faptului că neprezentarea la ora şi data ce vor fi comunicate va conduce la respingerea înregistrării în SPV;
d)reguli de conduită.
(5)În situaţia în care persoana fizică nu este prezentă la sesiunea de identificare la distanţă prin mijloace video la data şi ora programate/reprogramate, cererea de înregistrare în SPV se respinge.
(6)În cazul în care persoana fizică nu furnizează documentul electronic copie a imaginii documentului de identitate valabil şi/sau datele nu sunt corecte, atunci cererea de înregistrare în SPV se respinge.
(7)În timpul sesiunii de identificare la distanţă prin mijloace video funcţionarul public formulează întrebări cu privire la informaţii ce trebuie să conţină elemente cunoscute de organul fiscal central şi persoana fizică prin care se verifică identitatea.
(8)În situaţia în care persoana fizică nu răspunde corect întrebărilor adresate, cererea de înregistrare în SPV se respinge.
(9)În cazul în care identificarea la distanţă prin mijloace video se întrerupe din motive tehnice independente de voinţa solicitantului şi/sau a organul fiscal central, se transmite un mesaj contribuabilului pe adresa de poştă electronică cu privire la faptul că trebuie să se reprogrameze.
(10)În cazul în care identificarea la distanţă prin mijloace video s-a realizat cu succes, se procedează la aprobarea cererii şi se transmite un mesaj contribuabilului pe adresa de poştă electronică.
(11)Punerea la dispoziţia persoanei fizice a serviciilor de comunicare electronică, drept urmare a aprobării cererii, se realizează în două zile lucrătoare de la verificarea corectitudinii informaţiilor şi se comunică pe adresa de poştă electronică comunicată în cererea de înregistrare prevăzută la art. 17.
(12)Organul fiscal central organizează o gestiune şi o evidenţă separate a documentelor legate de procedura verificării la ghişeu a datelor furnizate pentru aprobarea cererilor de înregistrare pentru identificarea electronică prin utilizarea prin NPOTP.
(13)Organul fiscal central arhivează datele furnizate pentru aprobarea cererilor de înregistrare, potrivit prevederilor legale în vigoare.
(14)În situaţia în care, în termen de 10 zile de la completarea şi activarea procedurii de verificare a datelor cererii prevăzute la art. 17, nu este îndeplinită obligaţia prevăzută la alin. (2) şi (3), această cerere se consideră respinsă.
(15)În situaţia în care cererea prevăzută la art. 17 a fost respinsă, persoana fizică poate relua procedura de înregistrare.
(16)În situaţia în care cererea prevăzută la art. 17 se aprobă şi au fost depuse alte cereri de înregistrare prin NPOTP, se resping celelalte cereri de înregistrare ale persoanei fizice în curs de aprobare.
(17)În situaţia în care persoana fizică nu este de acord cu termenii şi condiţiile de utilizare a SPV sau numărul de telefon nu este valid, persoana nu poate finaliza procedura de înregistrare.
(18)Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va lua măsurile necesare, cu sprijinul Centrului Naţional pentru Informaţii Financiare, pentru îndeplinirea cerinţelor prevăzute în Normele privind reglementarea, recunoaşterea, aprobarea sau acceptarea procedurii de identificare a persoanei la distanţă utilizând mijloace video, aprobate prin Decizia preşedintelui Autorităţii pentru Digitalizarea României nr. 564/2021, în termenul prevăzut la art. 25 alin. (1) din acestea.