Capitolul iii - Soluţionarea cererilor cu privire la problematica din domeniul fiscal adresate MF de către ANAF şi coordonarea metodologică a ANAF privind îndrumarea şi asistenţa contribuabililor - Procedura din 2021 de îndrumare şi asistenţă a contribuabililor/plătitorilor, acordate de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, şi de coordonare metodologică a activităţii de aplicare unitară a legislaţiei fiscale şi procedural fiscale desfăşurate de structurile de asistenţă contribuabili, precum şi în domeniul tehnologiei informaţiei

M.Of. 998

În vigoare
Versiune de la: 20 Decembrie 2024
CAPITOLUL III:Soluţionarea cererilor cu privire la problematica din domeniul fiscal adresate MF de către ANAF şi coordonarea metodologică a ANAF privind îndrumarea şi asistenţa contribuabililor
Art. 20
(1)DGAC, din proprie iniţiativă ca urmare a monitorizării problemelor sesizate de contribuabili/plătitori/structuri ale aparatului central ANAF sau în baza unei solicitări a contribuabililor/plătitorilor formulate potrivit art. 5, se adresează MF pentru comunicarea unei opinii referitoare la domeniul legislaţiei fiscale, în următoarele cazuri:
a)s-a identificat/indicat o prevedere legală pentru care nu s-a putut stabili intenţia de reglementare şi conţinutul sferei de aplicare;
b)s-a constatat existenţa unei situaţii noi pentru care este necesar a se clarifica dacă poate fi încadrată în ipoteza unei norme din domeniul legislaţiei fiscale.
(2)Odată cu solicitarea prevăzută la alin. (1) se prezintă şi punctul de vedere al DGAC.
(3)După primirea cererilor transmise potrivit alin. (1), MF analizează solicitarea, opinia/opiniile exprimate de ANAF şi comunică punctul de vedere în termen util. Termenul de soluţionare poate fi prelungit în situaţia în care sunt necesare informaţii suplimentare relevante pentru soluţionarea cererii sau în cazuri excepţionale, atunci când problematica supusă analizei este deosebit de complexă şi/sau sunt necesare puncte de vedere de la alte structuri din cadrul MF, alte instituţii sau autorităţi publice, inclusiv de la Comisia Europeană sau alte organisme internaţionale.
(4)În situaţia în care se solicită opinia MF de către o direcţie de specialitate din cadrul ANAF, răspunsul se transmite acesteia, iar un exemplar al răspunsului se transmite şi DGAC în vederea valorificării opiniei MF în procedura de îndrumare şi asistenţă a contribuabililor.
(5)În cazul în care contribuabilii/plătitorii solicită MF îndrumare sau asistenţă prin telefon sau prin e-mail, aceştia vor fi îndrumaţi să se adreseze call-center-ului, potrivit art. 15, sau să utilizeze formularul electronic de pe portalul ANAF, potrivit art. 13 ori prin serviciul "Spaţiul privat virtual".
(6)Cererile adresate de structurile prevăzute la art. 4 alin (1) lit. b)-d) direct MF sunt considerate a fi adresate eronat şi sunt restituite, în forma în care au fost primite, în vederea soluţionării, organul fiscal fiind îndrumat cu privire la procedura aplicabilă.
(7)Modul de soluţionare de către MF a solicitărilor DGAC sau structurilor aparatului central al ANAF şi coordonarea metodologică a ANAF se stabilesc prin procedură internă aprobată prin ordin al ministrului finanţelor.