Art. 5. - Criteriile de natură organizatorică prevăzute la alin. (1) sunt: - Procedura din 2021 0/0 de interzicere a utilizării sau punerii în funcţiune a unui amplasament, unei instalaţii ori zone de depozitare sau a oricărei părţi din acestea
M.Of. 675
În vigoare Versiune de la: 7 August 2021
Art. 5
(1)Criteriile în baza cărora se poate dispune interzicerea utilizării/punerii în funcţiune sunt criterii de natură organizatorică, criterii de natură tehnică şi criterii privind amplasarea instalaţiilor cu pericol de accident major.
(2)Criteriile de natură organizatorică prevăzute la alin. (1) sunt:
a)neelaborarea/neînaintarea notificării, PPAM, RS, PUI sau a altor informaţii solicitate potrivit prevederilor Legii nr. 59/2016, cu completările ulterioare;
b)nerespectarea procedurilor şi/sau a normelor metodologice elaborate de către Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, Garda Naţională de Mediu, Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, denumite în continuare MMAP, ANPM, GNM şi IGSU, prin care se stabilesc structura-cadru şi/sau informaţiile minime pe care le conţine PPAM, RS sau PUI;
c)nerealizarea analizei de risc în conformitate cu precizările incluse în procedurile şi metodologiile elaborate de MMAP, ANPM, GNM şi IGSU sau utilizate de către acestea în procesul de evaluare a riscului de accident industrial, în conformitate cu prevederile Legii nr. 59/2016;
d)neincluderea în PPAM sau în RS, după caz, a secţiunii în care sunt stabilite concret, detaliat şi adecvat, în funcţie de complexitatea amplasamentului, măsurile de protecţie şi de intervenţie pentru limitarea consecinţelor unui accident major;
e)inexistenţa datelor şi informaţiilor minime privind SMS specificate în anexa nr. 4 lit. b) pct. (ii), (iii) şi (v) la Legea nr. 59/2016, aşa cum sunt acestea prezentate de operator în PPAM sau în RS, după caz, sau neadaptarea acestora la complexitatea activităţilor desfăşurate pe amplasament;
f)neconstituirea serviciului privat pentru situaţii de urgenţă ori neîncheierea contractelor cu servicii voluntare, cu operatori economici sau instituţii care au constituit servicii proprii sau cu societăţi prestatoare de servicii, în condiţiile stabilite prin criteriile de performanţă privind constituirea, încadrarea şi dotarea serviciilor de urgenţă voluntare/private aprobate prin ordin al ministrului afacerilor interne, în temeiul art. 33 alin. (3) din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Criteriile de natură tehnică prevăzute la alin. (1) sunt:
a)neasigurarea dotării/echipării construcţiilor/instalaţiilor tehnologice cu mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor, în conformitate cu reglementările tehnice aplicabile la momentul punerii în funcţiune a construcţiilor/instalaţiilor ori la momentul realizării lucrărilor de modernizare a acestora, după caz;
b)neechiparea instalaţiilor tehnologice în care sunt prezente substanţe periculoase, în sensul stabilit de art. 3 pct. 16 din Legea nr. 59/2016, cu completările ulterioare, cu mijloace şi sisteme de siguranţă şi protecţie, în conformitate cu reglementările tehnice aplicabile la momentul punerii în funcţiune a instalaţiilor ori la momentul realizării lucrărilor de modernizare a acestora, după caz;
c)neasigurarea funcţionării mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor ori a mijloacelor şi sistemelor de siguranţă şi protecţie a instalaţiilor tehnologice la parametrii proiectaţi, în condiţiile în care operatorul nu demonstrează că această deficienţă are un caracter temporar şi că asigură măsuri compensatorii adecvate pe timpul nefuncţionării acestora;
d)neasigurarea alarmării populaţiei aflate în zonele de risc corespunzătoare activităţilor desfăşurate pe amplasament, aşa cum sunt acestea prezentate în documentele elaborate de operator, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
e)neasigurarea echipării cu aparatură de măsură şi control a instalaţiilor, aşa cum sunt stabilite în documentele de proiectare şi operare a acestora, şi a funcţionării corecte a acesteia;
f)neimplementarea măsurilor tehnice identificate/stabilite prin RS/documentul care prezintă PPAM pentru funcţionarea în condiţii de siguranţă şi reducerea riscului de accident major;
g)nerespectarea condiţiilor tehnice specifice din concluziile celor mai bune tehnici disponibile BAT/BREF, stipulate în autorizaţia integrată de mediu/autorizaţia de mediu.
(4)Criteriile privind amplasarea instalaţiilor cu pericol de accident major prevăzute la alin. (1) sunt:
a)menţinerea unor incompatibilităţi între amplasamentele existente şi dezvoltările existente în jurul acestora prin aplicarea prevederilor Metodologiei pentru stabilirea distanţelor adecvate în activităţile de amenajare a teritoriului şi urbanism, aprobată prin ordin comun al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, al ministrului afacerilor interne şi al ministrului mediului, apelor şi pădurilor în temeiul art. 13 alin. (6) din Legea nr. 59/2016, cu completările ulterioare, ca urmare a neimplementării măsurilor stabilite de către autorităţile competente prin avizele, acordurile şi autorizaţiile prevăzute de lege, privind cerinţele tehnice suplimentare pentru reducerea impactului, frecvenţei şi riscului de accident major al instalaţiei sau amplasamentului în cauză;
b)neasigurarea distanţelor de siguranţă adecvate între amplasamentele care intră sub incidenţa prevederilor Legii nr. 59/2016, cu completările ulterioare, şi zonele rezidenţiale, clădirile şi zonele frecventate de public, zonele de agrement şi căile de transport importante existente, prin modificarea unui amplasament, unei instalaţii, unei zone de depozitare sau a unui proces ori prin modificarea naturii sau a cantităţilor de substanţe periculoase, fără respectarea prevederilor art. 11 din Legea nr. 59/2016, cu completările ulterioare.