Capitolul iv - Finanţarea şi garantarea - Procedura de implementare din 2022 de implementare a Programului IMM INVEST PLUS pentru componentele: IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD şi GARANT CONSTRUCT

M.Of. 920 bis

În vigoare
Versiune de la: 7 Decembrie 2023
CAPITOLUL IV:Finanţarea şi garantarea
Art. 9
(1)În baza prezentei proceduri de implementare se acordă garanţii de stat, în procent de maximum 90% din valoarea finanţării, exclusiv dobânzile, comisioanele şi spezele bancare aferente creditului garantat, în conformitate cu prevederile pct. 2.2 din Cadrul temporar Ucraina, pentru unul sau mai multe credite pentru realizarea de investiţii şi/sau unul sau mai multe credite/linii de credit pentru finanţarea capitalului de lucru.
(2)Pentru creditele/liniile de credit prevăzute la alin. (1), valoarea maximă a finanţărilor acordate unui beneficiar nu poate depăşi 5.000.000 lei pentru creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru, respectiv 10.000.000 lei pentru creditele de investiţii, cu excepţia beneficiarilor din domeniul agriculturii primare, acvaculturii şi pisciculturii pentru una sau mai multe activităţi finanţate, pentru care valoarea maximă a finanţării este de 5.000.000 lei. Pentru creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru, valoarea maximă a finanţărilor acordate beneficiarilor din industria de procesare a sfeclei de zahăr nu poate depăşi 10.000.000 lei pentru creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru. Valoarea maximă cumulată a finanţărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar în cadrul Programului nu poate depăşi 10.000.000 lei, respectiv 5.000.000 lei pentru beneficiarii din domeniul agriculturii primare, acvaculturii şi pisciculturii. În oricare dintre situaţii, cuantumul maxim cumulat al finanţărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar în cadrul acestei facilităţi nu va depăşi cea mai mare valoare dintre:
a)15% din cifra de afaceri anuală totală medie a beneficiarului din ultimele trei perioade contabile închise, respectiv ultimele trei perioade contabile închise ale venitului brut, sau norma anuală de venit în cazul persoanelor fizice care obţin venituri din activităţi independente, după caz, conform declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice depuse la organele fiscale competente; în cazul întreprinderilor înfiinţate cu mai puţin de 3 ani faţă de data solicitării garanţiei, plafonul se calculează pe baza duratei de funcţionare a întreprinderii la momentul depunerii solicitării de garantare în funcţie de categoria beneficiarului, respectiv:
(i)pentru beneficiarii care depun situaţiile financiare anuale, plafonul se calculează pe baza situaţiilor financiare anuale depuse, dacă este cazul, precum şi a balanţelor de verificare lunare aferente duratei de funcţionare a întreprinderii;
(ii)pentru beneficiarii care realizează venituri din desfăşurarea de activităţi independente sau agricole pentru care venitul se determină pe bază de normă de venit sau, după caz, conform declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice depuse la organele fiscale competente, plafonul se calculează pe baza datelor anuale;
b)50% din cheltuielile cu energia electrică, energia termică şi gazele naturale din ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de ajutor; în cazul întreprinderilor nou-înfiinţate care nu deţin evidenţe integral pentru cele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de ajutor, plafonul se calculează pe baza duratei de funcţionare a întreprinderii la momentul depunerii solicitării de garantare;
c)în cazurile în care utilizarea limitelor prevăzute la lit. a) sau b) nu acoperă necesarul de lichiditate, în urma justificării fundamentate de potenţialul beneficiar, cuantumul împrumutului poate fi stabilit astfel încât să acopere nevoile de lichidităţi de la momentul acordării acestuia pentru următoarele 12 luni în cazul IMM-urilor şi pentru următoarele 6 luni în cazul întreprinderilor mari, întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie şi al UAT-urilor care realizează proiecte de investiţii în sectorul construcţiilor. Justificarea constă în faptul că beneficiarul îşi desfăşoară activitatea în sectoare deosebit de afectate de efectele directe sau indirecte ale agresiunii, inclusiv de sancţiunile impuse de Uniunea Europeană (UE) şi de partenerii săi internaţionali, precum şi de contramăsurile luate de Rusia. Efectele respective pot consta inclusiv în perturbări ale lanţurilor de aprovizionare sau în plăţi restante din Rusia sau Ucraina, în riscuri sporite de atacuri cibernetice sau în creşteri de preţuri la anumiţi factori de producţie sau anumite materii prime afectate de criza actuală. Sectoarele deosebit de afectate sunt sectoarele/domeniile eligibile la finanţare în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat. Necesarul de lichiditate poate include atât costurile cu capitalul de lucru, cât şi costurile cu investiţii, cu condiţia prezentării unor documente justificative de către beneficiar. Beneficiarii care au finanţat nevoile de lichidităţi prin ajutoarele acordate în cadrul programelor IMM INVEST ROMÂNIA, inclusiv în cadrul subprogramului AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT sau RURAL INVEST, sau alte ajutoare acordate în temeiul unor scheme de ajutor de stat elaborate în baza Comunicării Comisiei privind Cadrul temporar în materie de ajutor de stat în contextul pandemiei de COVID-19 nu pot beneficia de sprijin în baza prezentei scheme de ajutor de stat, cu excepţia situaţiei în care o fracţie din aceste nevoi a rămas neacoperită cu finanţare.
Această posibilitate va fi utilizată pentru beneficiarii a căror cifră de afaceri sau factură la energie nu este un indicator bun pentru a prognoza cheltuielile în lunile următoare (de exemplu, dacă beneficiarul este o companie nouă sau un start-up) sau au nevoie de mai multă lichiditate pentru a rezista în contextul economic actual.

(3)La dimensionarea valorii maxime a finanţării garantate acordate instituţiile de credit vor verifica:
a)situaţiile financiare anuale depuse sau, după caz, balanţele lunare de verificare aferente duratei de funcţionare a întreprinderii la momentul depunerii solicitării de garantare, în cazul în care dimensionarea finanţării se realizează potrivit alin. (2) lit. a);
b)situaţia centralizată, asumată de reprezentantul legal al beneficiarului, a cheltuielilor cu energia electrică, energia termică şi gazele naturale din ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de ajutor în situaţia dimensionării finanţării potrivit alin. (2) lit. b); în cazul întreprinderilor nou-înfiinţate care nu deţin evidenţe integral pentru cele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de ajutor, se prezintă situaţia centralizată a cheltuielilor cu energia electrică, energia termică şi gazele naturale pentru durata de funcţionare a întreprinderii până la momentul depunerii solicitării de garantare;
c)documente precum contracte şi planuri de afaceri în situaţia dimensionării finanţării potrivit alin. (2) lit. c), care să demonstreze că sunt afectaţi de: (i) întreruperile lanţurilor de aprovizionare sau plăţile restante din Rusia sau Ucraina; (ii) riscuri crescute de atacuri cibernetice; şi/sau (iii) creşterea preţurilor pentru anumite inputuri sau materii prime afectate de criza actuală, dacă este cazul. Planul de afaceri va include o proiecţie a fluxului de numerar din care să reiasă necesarul de lichiditate al beneficiarului pentru următoarele 12 luni pentru IMM/6 luni pentru întreprinderi mici cu capitalizare de piaţa medie, însoţit de lista de ipoteze care a stat la baza fundamentării acestuia.

(4)F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R./F.R.C., după caz, în cadrul procesului de monitorizare a ajutorului de stat, pentru beneficiarii incluşi în eşantion solicită şi documentele justificative prevăzute la alin. (3) lit. c).

(5)Facilităţile prevăzute la alin. (1) şi (2) se acordă în favoarea unui beneficiar eligibil organizat sub forma unei entităţi economice unice. În cazul în care mai multe entităţi economice unice distincte formează o singură entitate economică, legăturile dintre respectivele entităţi se vor evalua în funcţie de existenţa unei influenţe dominante sau decisive. Se vor evalua participaţiile deţinute şi elementele care atestă exercitarea efectivă a controlului, prin evaluarea gradului de implicare directă sau indirectă în activitatea economică desfăşurată de întreprinderea controlată. În acest caz, se va analiza acea unitate economică considerată întreprindere relevantă, care are calitatea de beneficiar al Programului. Dacă una dintre întreprinderi deţine participaţii majoritare la altă entitate, dar nu este implicată în managementul acesteia sub aspectul politicii comerciale, al stabilirii preţurilor, producţiei şi distribuţiei etc. şi entitatea economică are un comportament autonom pe piaţă, aceste entităţi nu formează o singură unitate economică.

Art. 10
În cazul creditelor de investiţii acordate beneficiarilor eligibili, instituţiile de credit pot acorda, la începutul perioadei de creditare, la solicitarea beneficiarilor, o perioadă de graţie de maximum 18 luni pentru rambursarea principalului.
Art. 11
Costul total al creditelor şi garanţiei acordate în cadrul Programului IMM INVEST PLUS, se compune din:
a)rata dobânzii - rata dobânzii ROBOR la 3 luni plus o marjă, diferenţiată astfel:
1.a1) componenta IMM INVEST ROMÂNIA - pentru creditele de investiţii, marja este de maximum 2,0% pe an, pentru creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru marja este de maximum 2,5% pe an;
2.a2) componenta IMM PROD - pentru creditele de investiţii acordate în condiţiile Programului, marja este de maximum 1% pe an, iar pentru creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru, marja este de maximum 1,5% pe an, şi de maximum 0,75% pe an pentru creditele destinate acoperirii cheltuielilor de reconversie;
3.a3) componenta GARANT CONSTRUCT - pentru creditele de investiţii creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru, marja este de maximum 1,9% pe an;
4.a4) componenta AGRO IMM INVEST - pentru creditele de investiţii marja este de maximum 2,0% pe an, iar pentru creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru, marja este de maximum 2,5% pe an;
Marja include şi nivelul total al comisioanelor percepute de către instituţia de credit în toate etapele creditării. Marja nu include comisionul de administrare, comisionul de risc, precum şi taxele aferente operaţiunilor conexe activităţii de creditare (de exemplu: taxe notariale, costurile legate de evaluare şi înregistrarea garanţiilor etc.);
b)comisionul de risc - comisionul de risc datorat MF de către beneficiarul Programului. Comisionul de risc se calculează de către F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, pentru întreaga perioadă de valabilitate a garanţiei, şi, după caz, până la data plăţii valorii de executare a garanţiei de către MF, ca procent diferenţiat în funcţie de durata garanţiei şi categoria beneficiarului, fiind aplicat la valoarea/soldul garanţiei la sfârşitul anului/anilor de derulare a garanţiei. Comisionul de risc se regularizează la scadenţa finală a creditului, sau, după caz, la data plăţii valorii de executare a garanţiei de către MF, în funcţie de soldul efectiv al garanţiei, pentru întreaga perioadă de derulare a garanţiei sau, după caz, până la data plăţii valorii de executare a garanţiei prin plata diferenţei de către beneficiar către MF, respectiv evidenţierea diminuării acestuia de către F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R./F.R.C., dacă este cazul.
Obligaţia de plată a comisionului de risc este acoperită din ajutorul sub formă de grant primit de beneficiar pentru toată durata de valabilitate a garanţiei.
Pentru garanţiile acordate beneficiarilor în cadrul Programului se aprobă comisionul de risc astfel:
(i)pentru beneficiarii ce se încadrează în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii: la nivelul de 0,25% pentru primul an de garantare, de 0,5% pentru anii 2 şi 3 de garantare, respectiv de 1% pentru anii 4-6 de garantare, aplicat la valoarea/soldul garanţiei de stat;
(ii)pentru beneficiarii care se încadrează în categoria întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie şi a UAT-urilor se percep comisioane de risc la nivelul de 0,5% pentru primul an de garantare, de 1% pentru anii 2 şi 3 de garantare, respectiv de 2% pentru anii 4-6 de garantare, aplicat la valoarea/soldul garanţiei de stat.
Formula de calcul al comisionului de risc este următoarea:
Comision de risc = [valoarea*1)/soldul*2) garanţiei la 31 decembrie a anului anterior x procent comision anual x nr. luni de garantare din anul respectiv*3)]/12;
_____
*1)În anul acordării garanţiei, comisionul de risc se calculează la valoarea maximă a garanţiei. Pentru liniile de credit fără grafic de rambursare, în formula de calcul al comisionului de risc se utilizează valoarea maximă a garanţiei.
*2)Pentru anii următori de acordare a garanţiei, comisionul de risc se calculează la soldul estimat al garanţiei pentru anul anterior.
*3)Inclusiv luna în care intră în vigoare garanţia, exclusiv ultima lună de valabilitate a garanţiei de stat.

c)comisionul de administrare cuvenit F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, pentru perioada de derulare a schemei de ajutor de stat se suportă din bugetul de stat, prin bugetul MF - Acţiuni generale în cadrul schemei de ajutor de stat asociate Programului. Comisionul de administrare se calculează de către F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, pentru întreaga perioadă de valabilitate a garanţiei, sau, după caz, până la data plăţii valorii de executare a garanţiei de către MF, fiind aplicat la valoarea/soldul garanţiei estimat(ă) la sfârşitul anului/anilor de derulare a garanţiei. Pentru anii 2022 şi 2023, nivelul comisionului de administrare este de 0,25% p.a., calculat la valoarea/soldul garanţiei.
Comisionul de administrare se regularizează la scadenţa finală a creditului, în funcţie de soldul efectiv al creditului, pentru întreaga perioadă de derulare a creditului, sau, după caz, la data plăţii valorii de executare a garanţiei, prin plata diferenţei de către beneficiar sau restituirea către MF efectuată de către F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz. În cazul renunţării la garanţie, comisionul de administrare se restituie Ministerului Finanţelor, dacă creditul nu a fost utilizat, în contul de cheltuieli bugetare din care a fost efectuată plata iniţial, dacă restituirea se realizează în acelaşi an bugetar, respectiv potrivit prevederilor art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul în care sumele respective provin din finanţarea bugetară a anilor precedenţi.
Formula de calcul al comisionului de administrare este următoarea:
Comision de administrare = [valoarea*1)/soldul*2) garanţiei la 31 decembrie a anului anterior x procent comision anual x nr. luni de garantare din anul respectiv*3)]/12
____
*1)În anul acordării garanţiei, comisionul de administrare se calculează la valoarea maximă a garanţiei. Pentru liniile de credit fără grafic de rambursare, în formula de calcul al comisionului de administrare se utilizează valoarea maximă a garanţiei.
*2)Pentru anii următori de acordare a garanţiei, comisionul de administrare se calculează la soldul estimat al garanţiei pentru anul anterior.
*3)Inclusiv luna în care intră în vigoare garanţia, exclusiv ultima lună de valabilitate a garanţiei de stat.

Art. 12
(1)Durata maximă a finanţărilor este de 72 de luni, în cazul creditelor de investiţii (inclusiv perioada de graţie), fără posibilitate de prelungire. În cazul refinanţării creditelor de investiţii, maturitatea creditului acordat nu poate depăşi 72 de luni de la momentul acordării iniţiale. În cazul creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru durata maximă a finanţărilor este de 36 de luni, fără posibilitate de prelungire. În cazul creditelor pentru capital de lucru cel puţin în ultimele 12 luni de valabilitate a garanţei se aplică graficul de rambursare în rate, fără posibilitatea beneficiarului de a efectua trageri/utiliza sume din credit.
(2)Durata garanţiilor acordate nu poate depăşi 6 ani pentru creditele de investiţii şi 3 ani pentru creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru.

Art. 13: Garanţiile creditului
(1)În cazul creditelor de investiţii, finanţarea garantată de stat este garantată cu ipoteca legală imobiliară şi/sau mobiliară asupra activelor finanţate din credit, proporţional cu procentul de garantare. Pentru creditele de investiţie valoarea de piaţă a activelor aduse în garanţie trebuie să fie mai mare sau cel puţin egală cu valoarea finanţată. În cazul creditelor de investiţii acordate pentru achiziţia de soft-uri, beneficiarul prezintă şi alte garanţii colaterale (depozite colaterale) care, împreună cu garanţia de stat, acoperă în proporţie de cel puţin 100% valoarea finanţării. În cazul creditelor de investiţii acordate pentru achiziţia de părţi sociale sau acţiuni, în completarea ipotecii legale mobiliare asupra părţilor sociale, prezintă şi alte garanţii asupra unor bunuri mobile sau imobile proprietatea beneficiarului şi/sau a terţilor garanţi, care împreună cu garanţia de stat, acoperă în proporţie de cel puţin 100% valoarea finanţării. În cazul creditelor acordate pentru refinanţarea altor credite de investiţii se va menţine structura de garanţii aferentă creditului refinanţat. În acest sens instituţia de credit care acordă creditul pentru refinanţare va transmite o declaraţie prin care confirmă, pe proprie răspundere, menţinerea structurii de garanţii a creditului refinanţat, cu obligativitatea instituirii ipotecii legale mobiliare/imobiliare de rang I asupra bunului care face obiectul refinanţării, precum şi precizarea că finanţarea acordată iniţial nu a fost utilizată pentru implementarea proiectelor finanţate prin fonduri europene.
(2)Stabilirea gradului de acoperire cu garanţii se efectuează de către instituţia de credit în conformitate cu reglementările sale interne.
(3)În cazul creditelor/liniilor de credit destinate finanţării capitalului de lucru, garanţia de stat este garantată cu ipotecă legală asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise de beneficiarii schemei de ajutor de stat la instituţia de creditare.
(4)Ipotecile legale prevăzute la alin. (1) şi (3) se instituie în baza prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2022 în favoarea statului român, reprezentat de Ministerul Finanţelor, şi instituţiei de credit, proporţional cu riscul asumat, şi sunt valabile până la stingerea creanţelor datorate de beneficiar, în limita creditului contractat.
(5)Ipotecile legale prevăzute la alin. (1) şi (3) se înscriu în cartea funciară a imobilelor şi/sau în Registrul naţional de publicitate mobiliară, respectiv în registrele de evidenţă şi publicitate asimilate, după caz, în baza contractului de garantare. Operaţiunile de înscriere, modificare, reînnoire şi radiere se efectuează de către instituţia de credit.
(6)Contractele de garantare prin care F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, acordă garanţia de stat constituie titluri executorii şi au valoare de înscrisuri autentice.
(7)În cazul garanţiilor de stat acordate în cadrul schemei de ajutor de stat, F.N.G.C.I.M.M./F.R.C. şi F.G.C.R., după caz, mandatează instituţiile de credit finanţatoare să încheie contractele de garanţie pentru garanţiile colaterale constituite de beneficiarul finanţării/terţi garanţi, atât în favoarea acestora, cât şi a statului român, prin Ministerul Finanţelor, în calitate de cocreditori, precum şi să efectueze formalităţile legale de publicitate ale garanţiilor colaterale. Sunt exceptate de la formalităţile legale de publicitate biletul la ordin, fideiusiunea, precum şi orice alte garanţii colaterale pentru care legea nu prevede efectuarea unor astfel de formalităţi.
(8)Pentru creditele de investiţii acordate pentru achiziţia de soft-uri, beneficiarul prezintă şi alte garanţii colaterale (depozite colaterale) care, împreună cu garanţia de stat, acoperă în proporţie de cel puţin 100% valoarea finanţării.
(9)În cazul în care prin program se finanţează o achiziţie de soft, beneficiarul are obligaţia de a constitui pe lângă garanţia legală aferentă bunul achiziţionat din credit şi garanţii colaterale (depozite colaterale) pe întreaga perioadă de valabilitate a garanţiei în valoare de minim 10% din valoarea investiţiei aferentă softului.
(10)În cazul creditelor aferente componentei GARANT CONSTRUCT pentru susţinerea proiectelor de investiţii de scară mică pentru unităţile administrativ - teritoriale, în situaţia în care nu se pot institui ipoteci legale asupra bunurilor achiziţionate prin credit, se instituie ipoteci legale asupra altor bunuri mobile sau imobile proprietatea beneficiarului şi/sau a terţilor garanţi, care să acopere în proporţie de 100% valoarea finanţării, proporţional cu procentul de garantare.
Art. 14
(1)În cazul în care instituţia de credit aprobă modificări ale clauzelor contractului de credit referitoare la structura garanţiilor constituite, altele decât garanţia de stat prin eliberarea/înlocuirea garanţiilor accesorii finanţării garantate, va trebui să solicite şi să obţină acordul expres al F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz.
(2)Mandatul prevăzut la art. 13 alin. (7) se consideră acordat şi în privinţa modificărilor prevăzute la alin. (1).
Art. 15
Modificările privind structura acţionariatului/asociaţilor, schimbarea sediului social al beneficiarului, precum şi elementele specifice procesului de monitorizare a garanţiilor acordate, cum ar fi diminuarea valorii garanţiei ca urmare a neutilizării integrale a finanţării aprobate a liniilor de credit şi după expirarea perioadei de realizare a investiţiei în cazul creditelor de investiţii, inclusiv în cazul rambursărilor parţiale anticipate în interiorul perioadei de valabilitate a garanţiei, se notifică F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, de către instituţia de credit pe adresa de email aferentă.
Art. 16
Data la care încetează răspunderea statului în baza garanţiei acordate prin intermediul F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, în numele şi în contul său, este:
a)data rambursării integrale de către beneficiar a creditului garantat, la termen sau anticipată;
b)data la care se stinge integral obligaţia de rambursare a creditului garantat ca urmare a virării contravalorii despăgubirilor;
c)data la care MF plăteşte valoarea de executare a garanţiei;
d)data comunicării respingerii cererii de plată a garanţiei în cazul nerespectării de către instituţia de credit a obligaţiilor referitoare la plata garanţiei;
e)data înregistrării la F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, a comunicării instituţiei de credit cu privire la renunţarea la garanţie.
Art. 17: Caracteristicile garanţiei de stat şi dispoziţiile aplicabile acestora
(1)Garanţia emisă de F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, în numele şi în contul statului are următoarele caracteristici principale:
a)este irevocabilă - furnizorul protecţiei nu îşi poate rezerva prin contract dreptul de a revoca unilateral garanţia sau de a creşte costul efectiv al garanţiei, cu excepţia cazului în care cumpărătorul protecţiei nu plăteşte la scadenţă costul protecţiei;
b)este necondiţionată - contractul prin care este furnizată protecţia nu conţine nicio clauză asupra căreia beneficiarul protecţiei nu deţine controlul, clauză care să poată scuti garantul de obligaţia de a plăti în termen de 90 de zile calendaristice de la data primirii de către F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, a cererii de plată în cazul în care beneficiarul nu achită la termen plata scadentă/plăţile scadente;
c)este directă şi expresă - protecţia furnizată de garanţie este legată în mod clar de expuneri ce pot fi identificate cu exactitate sau de un portofoliu de expuneri clar delimitat, astfel încât gradul de acoperire este clar definit şi nu poate fi pus la îndoială;
d)este plătibilă la prima cerere scrisă a instituţiei de credit, depusă în conformitate cu termenii şi condiţiile prevăzute în contractul de garantare şi convenţia de garantare şi plată a granturilor încheiată cu instituţia de credit;
e)acoperă maximum 90% din valoarea finanţării, exclusiv dobânzile, comisioanele şi spezele bancare datorate de beneficiarul Programului în baza contractului de credit, în cazul creditelor pentru realizarea de investiţii, al creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru. Valoarea maximă a finanţărilor acordate unui beneficiar nu poate depăşi 5.000.000 lei pentru creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru, respectiv 10.000.000 lei pentru creditele de investiţii, cu excepţia beneficiarilor din domeniul agriculturii primare, acvaculturii şi pisciculturii pentru una sau mai multe activităţi finanţate, pentru care valoarea maximă a finanţării este de 5.000.000 lei. Valoarea maximă a finanţărilor acordate beneficiarilor din industria de procesare a sfeclei de zahăr nu poate depăşi 10.000.000 lei pentru creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru. Valoarea maximă cumulată a finanţărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar în cadrul Programului nu poate depăşi 10.000.000 lei, respectiv 5.000.000 lei pentru beneficiarii din domeniul agriculturii primare, acvaculturii şi pisciculturii.

f)valoarea garanţiei se reduce cu principalul rambursat de către beneficiar, proporţional cu procentul de garantare.
g)garanţia are durată determinată şi se acordă pe baza contractului de garantare, care are caracter sinalagmatic şi oneros.
(2)Garanţiilor prevăzute la alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, ale Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 5/2012 privind clasificarea creditelor şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit aplicabil entităţilor supravegheate de Banca Naţională a României, altele decât instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Regulamentului nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi societăţile de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012, seria L11, din 17 ianuarie 2015