Art. ii. - Ordonanță de urgență 91/2023 privind unele măsuri referitoare la exercitarea dreptului de proprietate publică şi privată a statului, precum şi la administrarea eficientă a proprietăţilor statului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

M.Of. 979

În vigoare
Versiune de la: 21 Iulie 2024
Art. II
După articolul 2922 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările şi completările ulterioare, se introduce un nou articol, art. 2923, cu următorul cuprins:
"- Art. 2923: Trecerea bunurilor aflate în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale/judeţene din domeniul public al statului în domeniul public al unităţilor administrativ-teritoriale
(1)Bunurile aflate în domeniul public al statului şi în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale/judeţene pot fi transferate, la cerere, în domeniul public al unităţilor administrativ-teritoriale pe raza cărora sunt situate, cu condiţia menţinerii acestora în proprietatea unităţilor administrativ-teritoriale pe o perioadă de cel puţin 10 ani de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prin care s-a aprobat transferul de proprietate.
(2)În situaţia în care bunurile prevăzute la alin. (1) sunt transferate în domeniul privat al unităţii administrativ-teritoriale şi înstrăinate prin vânzare-cumpărare într-un termen mai mic de 10 ani de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prin care s-a aprobat transferul de proprietate, unitatea administrativ-teritorială datorează şi virează bugetului de stat o cotă de 100% din valoarea bunului stabilită la data tranzacţiei, care nu poate fi mai mică decât valoarea de piaţă a bunului, stabilită pe bază de raport de evaluare, la data la care s-a făcut transferul dreptului de proprietate, într-un cont de venituri al bugetului de stat.
(3)Se mandatează Ministerul Finanţelor pentru a pune în aplicare prevederile prezentului articol referitoare la transferul dreptului de proprietate publică asupra bunurilor prevăzute la alin. (1).
(4)Pentru a beneficia de prevederile alin. (1), autorităţile administraţiei publice locale/judeţene interesate care deţin bunurile în administrare depun o cerere de transfer al bunurilor din domeniul public al statului, la Ministerul Finanţelor, aprobată de consiliile locale/judeţene prin hotărâre, însoţită de documente justificative, şi care cuprinde:
a)datele de identificare ale clădirii şi terenului aferent, actul administrativ prin care s-a constituit dreptul de administrare asupra bunului aflat în domeniul public în favoarea consiliului local/judeţean şi/sau numărul MF atribuit bunului în inventarul bunurilor din domeniul public al statului centralizat la Ministerul Finanţelor, valoarea de inventar actualizată conform prevederilor legale, inclusiv identificarea printr-un număr de carte funciară şi un număr cadastral sau topografic, după caz;
b)justificarea transferului bunurilor din domeniul public al statului în domeniul public al unităţilor administrativ-teritoriale, destinaţia ulterioară a bunurilor şi perioada de timp pentru care se va păstra această destinaţie.
(5)Guvernul aprobă, prin hotărâre iniţiată de Ministerul Finanţelor, transferul bunurilor din domeniul public al statului în domeniul public al unităţii administrativ-teritoriale, inclusiv condiţiile care privesc transferul de proprietate asupra bunului imobil respectiv. Pentru bunurile aflate în domeniul public al statului şi în administrarea consiliilor locale/judeţene în baza unor acte administrative care nu sunt înscrise în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, prin hotărârea Guvernului se aprobă şi înscrierea în inventarul centralizat.
(6)În baza hotărârii Guvernului adoptate potrivit prevederilor alin. (5), autorităţile administraţiei publice locale/judeţene, împreună cu Ministerul Finanţelor, operează înscrierea şi/sau scoaterea bunurilor din inventarul bunurilor din domeniul public al statului centralizat la Ministerul Finanţelor.
(7)În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (5), autorităţile deliberative ale administraţiei publice locale/judeţene adoptă o hotărâre prin care declară bunurile de interes public local/judeţean, după caz, aprobă înscrierea acestora în inventarul bunurilor care fac parte din domeniul public al unităţii administrativ-teritoriale şi stabilesc titularul dreptului de administrare, după caz.
(8)În baza hotărârii autorităţilor deliberative ale administraţiei publice locale/judeţene şi a hotărârii Guvernului aprobate se intabulează în cartea funciară dreptul de proprietate publică asupra imobilelor în favoarea unităţii administrativ-teritoriale.
(9)Ministerul Finanţelor publică pe pagina de internet lista bunurilor care se regăsesc în inventarul centralizat la Ministerul Finanţelor, aflate în administrarea autorităţilor publice locale/judeţene şi care fac obiectul alin. (1), pe care o actualizează lunar.
(10)Structura de Inspecţie Economico-Financiară din cadrul Ministerului Finanţelor urmăreşte respectarea prevederilor alin. (2) de către unităţile administrativ-teritoriale şi emite titluri de creanţă prin care individualizează sumele aferente datorate.
(11)Nevirarea sumelor datorate conform alin. (2) atrage după sine plata accesoriilor prevăzute de lege pentru creanţele bugetare.
(12)Creanţelor bugetare rezultate din aplicarea prevederilor alin. (2) le sunt aplicabile prevederile legale în vigoare cu privire la administrarea, colectarea, încasarea şi executarea creanţelor bugetare."