Art. 38. - La stabilirea nivelului onorariului fix se vor avea în vedere următoarele tipuri de factori care reflectă gradul de complexitate a activităţii depuse: - Ordonanță de urgență 86/2006 privind organizarea activităţii practicienilor în insolvenţă - REPUBLICARE*)

M.Of. 724

În vigoare
Versiune de la: 18 Decembrie 2025
Art. 38
(1)Practicienii în insolvenţă au dreptul la onorarii pentru activitatea desfăşurată, sub forma unor onorarii fixe, onorarii de succes sau o combinaţie a acestora, cu respectarea dispoziţiilor prezentului articol.

(11)În procedura insolvenţei, practicianul în insolvenţă beneficiază de un onorariu fix în primele 18 luni, care se reduce la jumătate în următorul an.
(12)În procedurile de prevenire a insolvenţei şi în procedura de reorganizare judiciară, practicianul în insolvenţă poate beneficia, în condiţiile legii, de un onorariu de succes pentru reuşita restructurării/reorganizării debitorului şi reinserţia acestuia în activitatea de afaceri al cărui cuantum nu poate depăşi 10% din sumele achitate creditorilor prin acordul/planul de restructurare/planul de reorganizare. Jumătate din cuantumul onorariului de succes aprobat poate fi încasat şi în cursul executării planului, dacă adunarea creditorilor decide astfel, urmând ca diferenţa să fie încasată la închiderea cu succes a procedurii.
(13)În cazul falimentului, practicianul în insolvenţă poate beneficia şi de un onorariu de succes care nu poate depăşi un procent de 10% din suma rezultată din stingerea creanţelor debitorului, în primii doi ani şi jumătate, iar ulterior doar de un onorariu de succes care nu poate depăşi un procent de 5% din suma rezultată din stingerea creanţelor debitorului.

(2)La stabilirea nivelului onorariului fix se vor avea în vedere următoarele tipuri de factori care reflectă gradul de complexitate a activităţii depuse:
a)numărul de salariaţi ai debitorului;
b)riscul privind conflictele de muncă;
c)cifra de afaceri a debitorului pe ultimii 3 ani;
d)valoarea totală a datoriilor şi numărul creditorilor;
e)valoarea creanţelor, numărul debitorilor;
f)numărul şi complexitatea litigiilor aflate pe rol în care debitorul are calitate de reclamant şi, respectiv, de pârât;
g)valoarea patrimoniului, potrivit evaluării;
h)natura activelor, atractivitatea pe piaţă, riscurile legate de conservarea lor;
i)nivelul de lichidităţi aflate la dispoziţia debitorului pentru acoperirea cheltuielilor iniţiale de lichidare.
(21)Nu se va putea calcula şi solicita onorariu de succes în cazul stingerii creanţelor bugetare/fiscale prin dare în plată, compensare, soluţionarea deconturilor de TVA cu opţiune de rambursare, soluţionarea cererilor de ajustare a bazei impozabile de TVA şi nici printr-o altă modalitate de stingere a creanţelor bugetare/fiscale.

(3)Depunerea sau acceptarea de către practicianul în insolvenţă, în mod repetat, a unei oferte de onorariu care nu ţine seama de prevederile alin. (2) constituie concurenţă neloială şi se sancţionează conform prevederilor art. 40.
(4)Onorariul provizoriu pentru perioada de observaţie este stabilit de judecătorul-sindic la deschiderea procedurii de insolvenţă, în temeiul criteriilor prevăzute la alin. (2). Acesta va putea fi modificat de adunarea creditorilor care va ţine seama în mod obligatoriu de prevederile alin. (2).
(5)Plata onorariilor practicienilor în insolvenţă - administratori judiciari sau lichidatori ori a cheltuielilor de procedură se va face din fondul constituit conform art. 4 din Legea nr. 85/2006, cu modificările şi completările ulterioare, iar calculul acestora va fi efectuat conform tarifelor şi standardelor de cost ce se vor stabili de către Adunarea reprezentanţilor permanenţi a UNPIR.