Art. 7. - Art. 7 - Ordonanță de urgență 82/2016 pentru aprobarea Statutului special al funcţiei publice specifice de inspector social şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

M.Of. 965

În vigoare
Versiune de la: 21 Aprilie 2024
Art. 7
(1)Inspectorul social are următoarele atribuţii specifice:
a)controlează şi monitorizează modul de stabilire şi acordare a beneficiilor de asistenţă socială;
b)controlează şi monitorizează modul de acordare şi de furnizare a serviciilor sociale;
c)controlează modul de îndeplinire a prevederilor legale privind încadrarea în grad şi tip de handicap, în grad de invaliditate sau în grad de dependenţă, după caz;
d)controlează respectarea criteriilor de eligibilitate a beneficiarilor din sistemul de proiecţie socială;
d1)controlează şi monitorizează respectarea drepturilor sociale ale cetăţenilor în relaţia cu persoane fizice şi juridice, publice şi private, implicate în sistemul de protecţie socială, cu scopul de a se asigura protejarea integrităţii fizice, psihice şi a demnităţii personale;
e)evaluează şi monitorizează modul de respectare a criteriilor şi standardelor minime care au stat la baza acreditării furnizorilor şi serviciilor sociale, precum şi a indicatorilor aferenţi nivelurilor de calitate; formulează recomandări de îmbunătăţire continuă a calităţii serviciului social evaluat, după caz;
f)monitorizează modul de îndeplinire a măsurilor/ recomandărilor dispuse în activitatea de control şi evaluare şi, după caz, aplică sancţiunile contravenţionale pentru neîndeplinirea acestora, conform prevederilor legale;
g)îndrumă persoanele fizice şi juridice, publice sau private, cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale, în vederea îmbunătăţirii activităţii şi prevenirii faptelor de încălcare a prevederilor legale;
g1)solicită instituţiilor emitente suspendarea sau retragerea autorizaţiilor şi avizelor de funcţionare a entităţilor inspectate, în condiţiile legii, atunci când constată nereguli;
g2)propune suspendarea ori încetarea temporară sau definitivă a activităţii entităţilor controlate care oferă servicii sociale sau de natură socială, respectiv cazare, hrană, îngrijire personală, în cazul încălcării grave a drepturilor fundamentale ale beneficiarilor, care pune în pericol viaţa acestora, şi urmăreşte îndeplinirea măsurilor dispuse;
h)desfăşoară activităţi de investigare socială privind modul de stabilire şi acordare a beneficiilor de asistenţă socială, a furnizării serviciilor sociale, a modului de îndeplinire a prevederilor legale privind încadrarea în grad şi tip de handicap, în grad de invaliditate sau în grad de dependenţă, după caz;
h1)analizează rezultatele activităţilor de control şi formulează propuneri de îmbunătăţire a activităţii, organizării şi a procedurii de acordare a beneficiilor de asistenţă socială, a serviciilor sociale, a modului de îndeplinire a prevederilor legale privind încadrarea în grad şi tip de handicap, în grad de invaliditate şi grad de dependenţă, după caz;
i)utilizează echipamente specifice misiunii de inspecţie şi activităţii de investigare socială, respectiv fotografiere şi/sau înregistrare, pentru susţinerea cazurilor care aduc atingere vieţii şi siguranţei beneficiarului, precum şi în cazurile de fraudă, abuz şi neglijenţă în sistemul de protecţie socială;
i1)accesează bazele de date care permit interogări încrucişate, cu respectarea prevederilor Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) în realizarea activităţii de control/investigare.
j)consemnează declaraţiile persoanelor care pot oferi informaţii cu privire la obiectul misiunii de inspecţie sau activităţii de investigare socială, cu sau fără prezenţa martorilor;
k)dispune măsuri de remediere a deficienţelor constatate în timpul misiunii de inspecţie ca urmare a nerespectării legislaţiei în vigoare, stabileşte termene de realizare şi responsabili pentru ducerea la îndeplinire a acestora şi aplică sancţiuni contravenţionale, după caz;
l)sesizează instituţiile abilitate, conform legislaţiei specifice, în cazul constatării faptelor săvârşite cu încălcarea unor prevederi legale, ce excedează atribuţiilor sale;
m)constată contravenţiile şi aplică sancţiunile prevăzute în domeniul său de activitate, conform legislaţiei în vigoare;
n)desfăşoară activităţi de evaluare în domeniul protecţiei sociale pe teritoriul altor state la solicitarea ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice, cu respectarea legislaţiei statutului respectiv şi a convenţiilor încheiate de România cu aceste state.
(2)În procesul de evaluare, monitorizare şi control, inspectorul social are în vedere opiniile tuturor părţilor implicate în toate etapele procesului de acordare a serviciilor sociale şi utilizarea unor instrumente de verificare a obiectivităţii evaluării/opiniilor exprimate atât de persoanele beneficiare/reprezentanţii legali/familiile acestora, de personalul de specialitate din centrele de servicii sociale şi, după caz, de serviciul public de asistenţă socială.
(3)În activitatea de teren, în situaţii justificate, inspectorul social beneficiază, la cerere, de sprijinul poliţiei locale sau, în unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale în care aceasta nu este constituită, de sprijinul organelor de poliţie de pe raza teritorială în care funcţionează serviciul social, în condiţiile legii.