Art. 6. - Ordonanță de urgență 82/2016 pentru aprobarea Statutului special al funcţiei publice specifice de inspector social şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

M.Of. 965

În vigoare
Versiune de la: 21 Aprilie 2024
Art. 6
(1)Inspectorul social, purtând asupra sa elementele care atestă exercitarea atribuţiilor de serviciu, prevăzute la art. 3 alin. (2), are dreptul la acces liber, permanent şi fără înştiinţare prealabilă la locul destinat furnizării de servicii sociale/în oricare alt spaţiu în care există suspiciunea rezonabilă că pot fi adăpostiţi beneficiari de servicii sociale, precum şi la sediul unităţilor care stabilesc modul de încadrare în grad şi tip de handicap, în grad de invaliditate sau în grad de dependenţă, după caz.

(2)Inspectorul social îşi desfăşoară activitatea la nivel central şi teritorial.
(3)Inspectorul social de la nivel central îşi desfăşoară activitatea pe întreg teritoriul ţării şi, după caz, la solicitarea ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice, în afara ţării, cu respectarea legislaţiei statului respectiv şi a convenţiilor încheiate de România cu aceste state.
(4)Inspectorul social de la nivel central, care are o vechime mai mare de 3 ani în activitatea de inspecţie socială, efectuează activităţi de supervizare profesională a inspectorilor sociali de la nivel teritorial.
(5)Prin activitatea de supervizare profesională se înţelege activitatea prin care se asigură inspectorilor sociali suport în vederea creşterii performanţei profesionale şi personale, precum şi dezvoltarea instituţională a inspecţiei sociale. Activitatea de supervizare profesională va fi reglementată în Normele metodologice privind pregătirea profesională specifică, precum şi activitatea de supervizare profesională a inspectorilor sociali, conform art. 8 alin. (2).
(6)Inspectorul social de la nivel teritorial efectuează misiuni de inspecţie în raza de competenţă a instituţiei publice unde îşi desfăşoară activitatea.
(7)Inspectorul social de la nivel teritorial poate efectua misiuni de inspecţie şi pe întreg teritoriul ţării, la solicitarea scrisă a conducătorului instituţiei de la nivel central.
(8)Misiunea de inspecţie şi activitatea de investigare socială se pot desfăşura şi în afara orelor de program, în zilele de sâmbătă şi duminică sau în zilele de sărbătoare legală, în funcţie de specificul activităţii entităţii supuse controlului şi/sau de programul de lucru al acesteia, la solicitarea conducătorului instituţiei, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(9)Inspectorul social are obligaţia să efectueze orice misiune de inspecţie care îi este repartizată, indiferent de locul, data şi tipul inspecţiei, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(10)Inspectorul social/Echipa de inspectori sociali poate fi desemnat/desemnată în cadrul echipelor mixte, în vederea efectuării misiunilor de inspecţie pluridisciplinare şi/sau monitorizării respectării prevederilor legale referitoare la drepturile sociale ale cetăţenilor.

(101)Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, direct sau prin agenţiile teritoriale, poate solicita altor instituţii cu atribuţii în verificarea respectării calităţii serviciilor sociale desemnarea de personal cu atribuţii de control pentru constituirea echipelor mixte. Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială încheie protocoale de colaborare ce cuprind responsabilităţile fiecărei autorităţi de control, precum şi metodologia de intervenţie.

(11)Cooptarea se efectuează şi în situaţiile în care obiectivele urmărite cuprind şi sfere de competenţă ale altor autorităţi publice cu atribuţii în control. În aceste situaţii actul de control întocmit este procesul-verbal de control.
(111)Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială poate contracta terţe persoane, ca voluntari, cu respectarea prevederilor art. 11 alin. (1) şi (3)-(10) din Legea nr. 78/2014 privind reglementarea activităţii de voluntariat în România, cu modificările ulterioare, cu rolul de beneficiari ai serviciului social sau reprezentanţi/susţinători legali ai acestora, în scopul evaluării obiective a calităţii serviciilor sociale din perspectiva persoanei beneficiare sau a susţinătorilor legali ai acesteia.
(112)Condiţiile de desfăşurare a activităţii prevăzute la alin. (111) se stabilesc prin ghidul prevăzut la alin. (12).

(12)Ghidul privind procedurile şi metodologiile pentru desfăşurarea misiunilor de inspecţie şi a activităţilor de investigare socială se aprobă prin ordin al ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.