Art. 5. - Ordonanță de urgență 82/2016 pentru aprobarea Statutului special al funcţiei publice specifice de inspector social şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

M.Of. 965

În vigoare
Versiune de la: 21 Aprilie 2024
Art. 5
(1)Prin misiune de inspecţie se înţelege totalitatea sarcinilor atribuite inspectorului social pentru realizarea activităţilor de control, evaluare şi monitorizare a sistemului de protecţie socială în vederea identificării situaţiilor de eroare, fraudă, abuz şi neglijenţă şi transmiterii către organele abilitate a datelor şi informaţiilor obţinute, precum şi pentru verificarea modului în care se asigură respectarea drepturilor sociale ale cetăţenilor şi protejarea integrităţii fizice, psihice şi a demnităţii personale.

(2)Misiunea de inspecţie se desfăşoară la sediul instituţiilor inspectate şi, după caz, la domiciliul beneficiarilor de protecţie socială, în baza documentelor prevăzute de art. 8 alin. (5) şi (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2011 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 198/2012.
(3)Prin activitate de investigare socială se înţelege activitatea prin care se identifică cazurile de fraudă, abuz şi neglijenţă care au generat prejudicii materiale şi financiare aduse statului, precum şi încălcări grave ale drepturilor sociale ale beneficiarilor şi transmiterea datelor şi informaţiilor obţinute către organele abilitate. Activităţile de investigare socială pot deriva din rezultatele evaluării, monitorizării şi controlului şi stau la baza fundamentării propunerilor de îmbunătăţire a activităţii, organizării şi a procedurii de acordare a beneficiilor de asistenţă socială, a serviciilor sociale, a modului de îndeplinire a prevederilor legale privind încadrarea în grad şi tip de handicap, în grad de invaliditate şi grad de dependenţă, după caz.

(4)Activitatea prevăzută la alin. (3) este desfăşurată de inspectorii sociali din cadrul instituţiei centrale, respectiv Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, care au o vechime de minimum 3 ani în activitatea de inspecţie socială. Inspectorii sociali de la nivel teritorial pot efectua activităţi de investigare socială doar la solicitarea conducătorului instituţiei centrale, dar cu respectarea criteriilor de vechime a acestora.

(5)Activităţile prevăzute la alin. (1) şi (3) nu vor aduce atingere competenţelor structurilor de specialitate organizate în instituţiile prevăzute de art. 70 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare.