Ordonanță de urgență 79/2009 privind reglementarea unor măsuri pentru stimularea absorbţiei fondurilor alocate prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală pentru renovarea şi dezvoltarea spaţiului rural prin creşterea calităţii vieţii şi diversificării economiei în zonele rurale

M.Of. 447

În vigoare
Versiune de la: 1 Septembrie 2025
Ordonanță de urgență 79/2009 privind reglementarea unor măsuri pentru stimularea absorbţiei fondurilor alocate prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală pentru renovarea şi dezvoltarea spaţiului rural prin creşterea calităţii vieţii şi diversificării economiei în zonele rurale
Dată act: 24-iun-2009
Emitent: Guvernul
Având în vedere:
- prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului din 20 septembrie 2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat prin Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 277 din 21 octombrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, ale Regulamentului (CE) nr. 1.974/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului privind sprijinul pentru dezvoltarea rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 368 din 23 decembrie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, prin care statul membru trebuie să creeze cadrul legislativ, statutar şi administrativ pentru a se asigura că interesele financiare ale Comunităţii Europene sunt protejate în mod eficient;
- prevederile Programului Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 (PNDR), aprobat conform Deciziei CE nr. (C) 3.831 din 16 iulie 2008, şi ale art. 56 din Regulamentul (CE) nr. 1.974/2006 al Comisiei, cu modificările şi completările ulterioare, prin care se arată că "beneficiarii unui sprijin pentru investiţii pot solicita agenţiilor de plată competente plata unui avans, iar în ceea ce priveşte beneficiarii publici, un astfel de avans nu poate fi plătit decât localităţilor şi asociaţiilor acestora, precum şi organismelor de drept public";
- existenţa Fondului de garantare a creditelor constituit conform prevederilor Legii nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolă, prin preluarea riscului de creditare de către fondurile de garantare, republicată, necesitatea realizării de investiţii ce vizează îmbunătăţirea infrastructurii pentru renovarea şi dezvoltarea satului românesc, precum şi numărul mare de proiecte depuse de beneficiari publici;
- specificul implementării PNDR, care presupune rambursarea cheltuielilor numai după efectuarea achiziţiilor, existând riscul de a pierde fondurile comunitare, întrucât beneficiarii publici, deşi au proiectele de investiţii declarate eligibile, se confruntă în acelaşi timp cu o lipsă a surselor de finanţare pentru demararea acestora;
- că prezenta ordonanţă de urgenţă răspunde şi necesităţii actuale de asigurare a unor măsuri urgente de deconcentrare şi restructurare a cheltuielilor publice în vederea minimizării costurilor, prin evitarea unui efort bugetar suplimentar, cum sunt comisioanele acordate băncilor comerciale în situaţia apelării la credite,
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1
(1)În scopul facilitării accesului la sprijinul finanţat prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013, denumit în continuare PNDR 2007-2013, prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020, denumit în continuare PNDR 2014-2020, precum şi prin Planul strategic PAC 20232027, denumit în continuare PS 2023-2027, Programul pentru acvacultură şi pescuit 2021-2027, denumit în continuare PAP, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin fondurile de garantare, poate acorda scrisori de garanţie în favoarea Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, denumită în continuare AFIR, precum şi în favoarea DGP AMPOPAM din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale beneficiarilor care prezintă contracte de finanţare încheiate cu AFIR, respectiv DGP AMPOPAM, după caz.
(2)Valoarea scrisorii de garanţie acordate fiecărui beneficiar va fi de 110% din valoarea avansului pentru contractele finanţate din PNDR 2007-2013 şi de 100% din valoarea avansului pentru contractele finanţate din PNDR 2014-2020, PS 2023-2027, respectiv contractele finanţate din PAP.

Arată norme de aplicare
Art. 2
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MADR, pune la dispoziţia fondurilor de garantare, respectiv Fondului de Garantare a Creditului Rural - S.A. şi Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A., sume din Fondul de creditare şi garantare a creditelor constituit şi reconstituit potrivit prevederilor art. 1 alin. (1) din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor alocate României pentru agricultură, dezvoltare rurală, pescuit şi afaceri maritime, gestionate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin instrumente financiare de garantare şi creditare, precum şi pentru susţinerea obiectivelor naţionale de politică agricolă, republicată, cu modificările ulterioare, denumit în continuare fond.

Arată norme de aplicare
Art. 21
În vederea monitorizării administrării sumelor puse la dispoziţie, fondurile de garantare prevăzute la art. 2 vor prezenta, în termen de 10 zile de la solicitarea MADR, orice date şi informaţii privind garanţiile/scrisorile de garanţie emise, dovedite prin documente justificative.

Arată norme de aplicare
Art. 3
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, beneficiari ai scrisorilor de garanţie prevăzute la art. 1 alin. (1) sunt entităţi care nu desfăşoară activitate economică prin proiectul pentru care deţin contract de finanţare încheiat cu AFIR, respectiv DGP AMPOPAM din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, astfel:
a)comunele, oraşele, precum şi unităţile şi instituţiile de învăţământ de stat din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar;
b)asociaţiile de dezvoltare intercomunitară - definite potrivit dispoziţiilor art. 1 alin. (2) lit. c) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
c)organismele de drept public - aşezăminte culturale, constituite conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 118/2006 privind înfiinţarea, organizarea şi desfăşurarea activităţii aşezămintelor culturale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 143/2007, cu modificările şi completările ulterioare, şi structuri religioase, constituite conform prevederilor Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor, cu modificările ulterioare;
d)grupurile de acţiune locală (GAL) - parteneriate locale, alcătuite din reprezentanţi ai instituţiilor şi autorităţilor publice, ai sectorului privat şi ai societăţii civile, constituite conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare;
e)organizaţiile şi federaţiile de organizaţii din domeniul îmbunătăţirilor funciare - persoane juridice de utilitate publică fără scop patrimonial, ce se constituie şi funcţionează în conformitate cu prevederile Legii îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 4
(1)Sumele puse la dispoziţie din fond se utilizează exclusiv pentru garantarea avansului acordat beneficiarilor sprijinului finanţat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură, denumit în continuare FEAMPA, prevăzuţi la art. 3, prin contractul de finanţare nerambursabilă, cu o expunere a plafonului anual de garantare de până la 5 ori.
(2)Sumele puse la dispoziţie din fond, precum şi dobânzile acumulate aferente acestora sunt utilizate de fondurile de garantare pentru acoperirea riscului asumat de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin fondurile de garantare, din garantarea avansului acordat beneficiarilor sprijinului finanţat din FEADR şi FEAMPA, prevăzuţi la art. 3, prin contractul de finanţare nerambursabilă.
(3)Dobânzile rezultate din plasarea în titluri de stat şi depozite bancare a sumelor puse la dispoziţie de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale sunt venit neimpozabil al fondului şi vor fi utilizate exclusiv pentru:
a)acoperirea costurilor cu comisioanele şi spezele bancare aferente gestionării şi plasării sumelor puse la dispoziţie de MADR, inclusiv a dobânzilor acumulate la acestea;
b)plata obligaţiilor ce decurg din executarea garanţiilor/plata valorii scrisorilor de garanţie executate de AFIR, respectiv DGP AMPOPAM din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale acordate potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi plata obligaţiilor ce decurg din executarea garanţiilor/plata garanţiilor/soldului garanţiilor acordate potrivit prevederilor Legii nr. 218/2005, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2013 privind unele măsuri pentru dezvoltarea şi facilitarea accesului la finanţare al fermierilor, al beneficiarilor PNDR 2014-2020, POPAM 2014-2020, precum şi Planului strategic PAC 2023-2027, pentru dezvoltarea afacerilor în domeniul producţiei vegetale, zootehnice şi acvaculturii, aprobată cu modificări prin Legea nr. 289/2013, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Valoarea creanţelor recuperate de fondurile de garantare reîntregeşte sursa din care a fost efectuată plata.
(5)Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale preia riscurile aferente gestionării şi plasării sumelor puse la dispoziţie potrivit art. 2, inclusiv asupra dobânzilor aferente acestora, precum şi cele aferente scrisorilor de garanţie acordate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale prin fondurile de garantare.

Art. 5
Sumele puse la dispoziţie şi dobânda aferentă acestora vor fi înregistrate distinct în evidenţele contabile ale fondurilor de garantare drepturile şi obligaţiile părţilor privind gestionarea şi înregistrarea acestor sume fiind stabilite prin convenţiile încheiate între Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi fondurile de garantare.

Art. 6
În situaţia în care valoarea scrisorilor de garanţie executate de AFIR, respectiv DGP AMPOPAM din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale depăşeşte nivelul dobânzii acumulate, plata acestora se efectuează din sumele puse la dispoziţie de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale din fond pentru acordarea de scrisori de garanţie, iar reîntregirea sumelor se realizează de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale din fondul prevăzut la art. 2

Art. 7
(1)Nivelul comisioanelor de garantare datorate fondurilor de garantare de către beneficiarii garanţiilor se stabileşte anual prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi se aplică pentru scrisorile de garanţie acordate în favoarea AFIR în anul respectiv şi nivelul comisioanelor rămâne acelaşi pe toată perioada de valabilitate a scrisorii de garanţie.
(2)Comisionul de garantare se datorează la valoarea scrisorii de garanţie emise de fondurile de garantare în favoarea AFIR pentru întreaga perioadă de valabilitate a acesteia. Comisionul de garantare se facturează şi se încasează la acordarea/ prelungirea garanţiei pentru anul în curs şi ulterior, anual, până la data de 1 aprilie pe perioada valabilităţii scrisorii de garanţie, proporţional cu numărul de luni de garantare din an.
(3)Comisioanele de garantare datorate de către beneficiarii scrisorilor de garanţie sunt venituri ale fondurilor de garantare.
(4)Pentru plata comisionului de garantare, beneficiarii vor emite acorduri de garantare a comisionului datorat, prevăzut la alin. (2), care reprezintă titluri executorii.
(5)În cazul neachitării comisionului până la termenul prevăzut la alin. (2), fondurile de garantare execută beneficiarii în baza acordului de garantare a comisionului prevăzut la alin. (4).

Art. 8
(1)Creanţele rezultate din scrisorile de garanţie executate de AFIR, respectiv DGP AMPOPAM din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă se execută de către fondurile de garantare potrivit Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările ulterioare, sau, după caz, potrivit prevederilor procedurilor de insolvenţă, iar sumele recuperate vor reîntregi sursa din care s-a efectuat plata.

(2)Executarea creanţelor prevăzute la alin. (1) rezultate din plata garanţiilor către AFIR, respectiv DGP AMPOPAM din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale se efectuează în temeiul acordurilor de garantare, încheiate între beneficiarii scrisorilor de garanţie şi fondurile de garantare, care sunt titluri executorii conform legii.

(3)În cazul beneficiarilor prevăzuţi la art. 3 lit. d) şi e), aceştia vor emite în favoarea fondurilor de garantare un bilet la ordin de valoare egală cu valoarea scrisorii de garanţie, avalizat de reprezentantul legal şi care reprezintă titlu executoriu.

(4)În vederea executării silite, biletul la ordin menţionat la alin. (3) va fi transmis de către fondurile de garantare Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în limita sumei plătite efectiv de către AFIR, respectiv DGP AMPOPAM din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale în temeiul căruia Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va efectua executarea silită potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. Odată cu transmiterea biletului la ordin, fondul de garantare va indica suma de recuperat, precum şi data scadenţei acesteia.

(5)Pentru neplata la scadenţa înscrisă în biletul la ordin a sumei determinate prin acesta, beneficiarul debitor datorează obligaţii fiscale accesorii care vor fi calculate şi comunicate de către organele fiscale competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(6)Sumele încasate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală potrivit procedurilor reglementate la alin. (3) şi (5) sunt venituri ale bugetului de stat.

Art. 81
Lunar, până pe data de 10 a lunii curente, fondurile de garantare vor transmite MADR situaţia sumelor primite şi utilizate, în vederea întocmirii contului de execuţie pentru luna expirată şi transmiterii acestuia la Ministerul Finanţelor Publice până la data de 15 a lunii curente.

Art. 9
În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, la propunerea MAPDR, Guvernul va adopta norme metodologice de aplicare a prevederilor acesteia.
-****-

PRIM-MINISTRU

EMIL BOC

Contrasemnează:

Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale,

Ilie Sârbu

Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi internelor,

Dan Nica

Ministrul întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului

şi mediului de afaceri,

Constantin Niţă

Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,

Vasile Puşcaş

Ministrul finanţelor publice,

Gheorghe Pogea

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 447 din data de 30 iunie 2009