Art. 19. - Art. 19 - Ordonanță de urgență 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora

M.Of. 461

În vigoare
Versiune de la: 29 Mai 2025
Art. 19
(1)Autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene au obligaţia de a nu include temporar în declaraţiile de cheltuieli/rapoartele financiare intermediare/rapoartele finale de program sumele autorizate de acestea, reprezentând impactul constatărilor cu implicaţii financiare asupra cheltuielilor incluse în declaraţia curentă/raportul curent, estimat conform prevederilor art. 18 alin. (12), cu excepţia cazului în care normele Uniunii Europene/donatorului public internaţional prevăd altfel.
(2)Autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene au obligaţia de a nu include definitiv în declaraţiile de cheltuieli/rapoartele financiare intermediare/rapoartele finale de program sumele autorizate de acestea reprezentând impactul asupra cheltuielilor incluse în declaraţia curentă/raportul curent, estimat conform prevederilor art. 18 alin. (12), al neregulilor constatate prin titlurile de creanţă, cu excepţia cazului în care normele Uniunii Europene/donatorului public internaţional prevăd altfel.
(3)Autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene au obligaţia de a nu include temporar în declaraţiile de cheltuieli sume aferente contractelor economice/proiectelor/cererilor de plată pentru care au fost înştiinţate că a intervenit una dintre următoarele situaţii, oricare intervine prima:
a)DLAF a emis nota de control prin care dispune transmiterea cauzei către organele de urmărire penală;
b)a fost emis rechizitoriul de trimitere în judecată, respectiv încheierea judecătorului de cameră preliminară prin care s-a dispus începerea judecăţii;
c)există o solicitare oficială în acest sens, din partea Comisiei Europene, a donatorului public internaţional sau există o recomandare în acest sens într-un raport final de investigaţie al OLAF sau al altor organisme competente;
d)Autoritatea de audit/autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor a sesizat DLAF/alte organisme competente.
(4)Măsurile prevăzute în partea introductivă a alin. (3) se iau la nivelul care este menţionat în documentele prevăzute la alin. (3) lit. a)-d) sau, în lipsa informaţiilor care permit identificarea nivelului afectat, pe baza estimărilor realizate de autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor europene.
(5)Pentru programele finanţate din instrumente structurale, Fondul European pentru Pescuit, Fondul European pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală, Fondul European pentru Garantare Agricolă şi din fonduri aferente Instrumentului de asistenţă pentru preaderare, aferente perioadei de programare 2007-2013, autoritatea de certificare are obligaţia de a nu include în aplicaţiile de plată:
a)sumele aferente contractului economic pentru care s-au aplicat prevederile art. 8 alin. (1) şi art. 23 sau cu privire la care au fost înştiinţate despre posibile fraude de către Comisia Europeană sau de către DLAF/OLAF ori alte organisme competente în investigarea acestora;
b)sumele care fac obiectul constatărilor prevăzute la art. 18 alin. (1) şi al sesizărilor prevăzute la art. 18 alin. (2);
c)sumele reprezentând impactul neregulilor constatate prin titlurile de creanţă asupra cheltuielilor incluse în aplicaţia de plată curentă.
(6)Autoritatea de certificare/Organismul care îndeplineşte funcţia contabilă are obligaţia de a nu include temporar în aplicaţiile de plată/rapoartele financiare intermediare/rapoartele finale de program sumele autorizate de autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene, reprezentând impactul constatărilor cu implicaţii financiare asupra cheltuielilor incluse în aplicaţia de plată curentă, estimat conform prevederilor art. 18 alin. (12), cu excepţia cazului în care normele Uniunii Europene/donatorului public internaţional prevăd altfel.
(7)Autoritatea de certificare/Organismul care îndeplineşte funcţia contabilă are obligaţia de a nu include temporar în aplicaţiile de plată/rapoartele financiare intermediare/rapoartele finale de program sumele reprezentând diferenţa între impactul estimat conform prevederilor art. 18 alin. (12) asupra cheltuielilor din aplicaţia de plată curentă şi impactul asupra cheltuielilor din aplicaţia de plată curentă a constatărilor cu implicaţii financiare, cuantificat în:
a)proiectul raportului de audit, în cazul auditului Autorităţii de audit;
b)proiectul de raport, în cazul auditului Curţii Europene a Auditorilor şi al Comisiei Europene;
c)proiectul de raport, în cazul verificărilor autorităţii de certificare.
(8)Autoritatea de certificare/organismul care îndeplineşte funcţia contabilă are obligaţia de a nu include definitiv în aplicaţiile de plată/rapoartele financiare intermediare/rapoartele finale de program sumele reprezentând impactul asupra cheltuielilor incluse în aplicaţia de plată curentă, al neregulilor stabilite prin titlurile de creanţă aferente constatărilor cu implicaţii financiare, cu excepţia cazului în care normele Uniunii Europene/donatorului public internaţional prevăd altfel.
(9)În elaborarea aplicaţiilor de plată, autoritatea de certificare/organismul care îndeplineşte funcţia contabilă are obligaţia de a aplica mecanismul retragerilor prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. p).
(10)Autoritatea de certificare/organismul care îndeplineşte funcţia contabilă are obligaţia de a nu include definitiv în aplicaţiile de plată/rapoartele financiare intermediare/rapoartele finale de program sumele reprezentând diferenţa între impactul constatărilor cu implicaţii financiare, cuantificat în:
a)raportul final, în cazul auditului Autorităţii de audit;
b)raportul final, în cazul auditului Curţii Europene a Auditorilor şi al Comisiei Europene, luând în considerare inclusiv rezultatele procedurii de audiere cu Comisia Europeană sau cu donatorul public internaţional, sau hotărârea Curţii Europene de Justiţie;
c)decizia privind neeligibilitatea cheltuielilor în cazul verificărilor autorităţii de certificare asupra cheltuielilor din aplicaţia de plată curentă şi impactul neregulilor constatate prin titluri de creanţă asupra cheltuielilor din aplicaţia de plată curentă.
(11)La solicitarea oficială a Comisiei Europene, autoritatea de certificare/organismul care îndeplineşte funcţia contabilă poate, pe baza informaţiilor primite de la autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor europene, să excludă temporar cheltuieli din aplicaţiile de plată/rapoartele financiare intermediare/rapoartele finale de program, pentru care există motive care pun la îndoială eligibilitatea acestora.
(12)Autoritatea de certificare/organismul care îndeplineşte funcţia contabilă are obligaţia de a nu include temporar în aplicaţiile de plată/rapoartele financiare intermediare/rapoartele finale de program sume aferente contractelor economice/proiectelor/cererilor de rambursare/cererilor de plată pentru care au fost înştiinţate că a intervenit una dintre următoarele situaţii, oricare intervine prima:
a)DLAF a emis Nota de control prin care dispune transmiterea cauzei către organele de urmărire penală;
b)a fost emis rechizitoriu de trimitere în judecată, respectiv încheierea judecătorului de cameră preliminară prin care s-a dispus începerea judecăţii;
c)există o solicitare oficială în acest sens, din partea Comisiei Europene, a donatorului public internaţional sau există o recomandare în acest sens într-un raport final de investigaţie al OLAF/donatorului public internaţional sau al altor organisme competente;
d)Autoritatea de audit/autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor a sesizat DLAF/alte organisme competente.
(13)Măsurile prevăzute în partea introductivă a alin. (12) se iau la nivelul care este menţionat în documentele prevăzute la alin. (12) lit. a)-d), sau, în lipsa informaţiilor care permit identificarea nivelului afectat, pe baza estimărilor realizate de autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor europene.
(14)În elaborarea declaraţiei anuale a conturilor, autoritatea de certificare/organismul care îndeplineşte funcţia contabilă are următoarele obligaţii:
a)de a exclude temporar impactul constatărilor cu implicaţii financiare cuantificate în proiectele de raport de audit/control/verificare care afectează cheltuielile aferente anului contabil respectiv, pentru care Autoritatea de audit/structurile cu atribuţii de audit ale Comisiei Europene, respectiv autoritatea de certificare nu a/au emis raportul final de audit/control/decizie privind neeligibilitatea;
b)de a exclude temporar impactul constatărilor cu implicaţii financiare, altele decât cele menţionate la lit. a), prevăzute la art. 18 alin. (1) şi sesizările prevăzute la art. 18 alin. (2), care afectează cheltuielile aferente anului contabil respectiv, pentru care nu au fost finalizate investigaţiile prevăzute la art. 21;
c)de a exclude definitiv sume reprezentând cheltuieli aferente anului contabil respectiv, corespunzătoare impactului neregulilor constatate în titlurile de creanţă;
d)de a exclude definitiv cheltuieli aferente recomandărilor cu implicaţii financiare care nu se încadrează în prevederile lit. c), pentru care Autoritatea de audit/Comisia Europeană/Curtea Europeană de Conturi a solicitat retragerea din declaraţiile anuale ale conturilor prin constatări/recomandări stabilite într-un raport final de audit, luând în considerare inclusiv rezultatele procedurii de conciliere cu Comisia Europeană, decizia de aplicare a corecţiilor financiare a Comisiei Europene şi hotărârea Curţii Europene de Justiţie;
e)de a exclude temporar sume reprezentând cheltuieli, din anul contabil respectiv, aferente contractelor economice/proiectelor/cererilor de rambursare/cererilor de plată pentru care a fost înştiinţată că a intervenit una dintre următoarele situaţii, oricare intervine prima:
1.DLAF a emis Nota de control prin care dispune transmiterea cauzei către organele de urmărire penală;
2.a fost emis rechizitoriu de trimitere în judecată, respectiv încheierea judecătorului de cameră preliminară prin care s-a dispus începerea judecăţii;
3.există o solicitare oficială în acest sens, din partea Comisiei Europene, a donatorului public internaţional sau există o recomandare în acest sens într-un raport final de investigaţie al OLAF/donatorului public internaţional sau al altor organisme competente;
4.Autoritatea de audit/autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor a sesizat DLAF/alte organisme competente;
f)măsurile prevăzute la lit. e) se iau la nivelul care este menţionat în documentele prevăzute la pct. 1)-4) sau, în lipsa informaţiilor care permit identificarea nivelului afectat, pe baza estimărilor realizate de autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor europene;
g)de a exclude definitiv cheltuieli aferente anului contabil respectiv, reprezentând impactul constatărilor cu implicaţii financiare cuantificat în rapoartele sale de verificare, pentru care a luat decizia privind neeligibilitatea acestora.
(15)La solicitarea oficială a Comisiei Europene, autoritatea de certificare/organismul care îndeplineşte funcţia contabilă poate, pe baza informaţiilor primite de la autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor europene, să excludă temporar din declaraţia anuală a conturilor cheltuieli aferente anului contabil respectiv, pentru care există motive care pun la îndoială eligibilitatea acestora.
(16)Autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor europene şi autoritatea de certificare/organismul care îndeplineşte funcţia contabilă efectuează regularizarea financiară a sumelor pentru care aplică măsuri cu caracter temporar.
(17)Sumele retrase/excluse de autoritatea de certificare/organismul care îndeplineşte funcţia contabilă se returnează autorităţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor europene.
(18)Caracterul definitiv al măsurilor luate în baza unui titlu de creanţă conform prezentului articol poate fi anulat prin decizie definitivă a unei instanţe judecătoreşti, pronunţată pe fondul cauzei şi care anulează respectivul titlu de creanţă.
(19)În mod excepţional, caracterul definitiv al măsurilor de la alin. (10) lit. a) şi alin (14) lit. d) poate fi anulat ca urmare a evaluării Autorităţii de audit a măsurilor întreprinse pentru implementarea recomandărilor formulate anterior prin rapoarte finale de audit.
(20)Caracterul definitiv al măsurilor luate în baza unui titlu de creanţă conform prezentului articol poate fi anulat prin admiterea totală sau parţială, de către autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor europene, a contestaţiei administrative a respectivului titlu de creanţă. În cazul titlurilor de creanţă provenite din constatări din rapoartele de audit emise de către Autoritatea de audit/CE/ECA/donatorul public internaţional, caracterul definitiv poate fi anulat ca urmare a evaluării auditorilor a măsurilor întreprinse pentru implementarea recomandărilor formulate anterior prin rapoarte finale de audit.
(21)În elaborarea aplicaţiilor de plată sau a declaraţiei anuale a conturilor autoritatea de certificare/organismul care îndeplineşte funcţia contabilă are obligaţia de a exclude definitiv, la propunerea autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene, suma necesară în vederea reducerii la nivelul de materialitate a ratei de eroare totală reziduală calculată de către Autoritatea de audit, cu luarea în considerare a prevederilor art. 571.
(22)În aplicarea prevederilor prezentului articol rămân cheltuială definitivă a bugetului de stat, prin bugetul autorităţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor europene, sumele care la închiderea programului operaţional se regăsesc în una dintre categoriile de mai jos:
a)sumele provenind din diferenţele între impactul financiar asupra unei operaţiuni rezultat ca urmare a constatărilor din rapoartele finale de audit emise de către Autoritatea de audit, precum şi a constatărilor acceptate din rapoartele finale de audit emise de către Comisia Europeană/Curtea Europeană de Conturi/donatorul public internaţional şi impactul financiar rezultat ca urmare a titlurilor de creanţă aferente respectivelor constatări;
b)sumele provenind din diferenţele între impactul financiar asupra unei operaţiuni rezultat din decizia autorităţii de certificare privind neeligibilitatea cheltuielilor şi impactul financiar rezultat ca urmare a titlului de creanţă emis de structura de control prevăzută la art. 20 alin. (2) lit. d);
c)sumele aferente măsurii cu caracter definitiv prevăzută la alin. (21);
d)sumele retrase ca urmare a neacceptării de către Comisia Europeană a declaraţiilor anuale ale conturilor.