Capitolul vi - Păstrarea documentelor, control, audit, nereguli - Ordonanță de urgență 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă
M.Of. 413
În vigoare Versiune de la: 23 Iulie 2022
CAPITOLUL VI:Păstrarea documentelor, control, audit, nereguli
Art. 20
(1)Controlul financiar preventiv şi auditul intern al fondurilor derulate la nivelul programelor operaţionale se exercită la nivelul Autorităţii de management / organismului intermediar şi Autorităţii de certificare şi plată, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2)Prin derogare de la prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările ulterioare, controlul financiar preventiv delegat nu se exercită asupra proiectelor de operaţiuni iniţiate la nivelul Autorităţii de management / organismului intermediar / Autorităţii de certificare şi plată în vederea gestionării financiare a programelor operaţionale finanţate din instrumente structurale, cu excepţia proiectelor de operaţiuni privind proiectele pentru care Autoritatea de management/organismul intermediar / Autoritatea de certificare şi plată are calitatea de beneficiar.
Art. 21
(1)Beneficiarul unui proiect finanţat din instrumente structurale are obligaţia îndosarierii şi păstrării în bune condiţii a tuturor documentelor aferente proiectului, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006.
(2)Beneficiarul are obligaţia de a asigura accesul neîngrădit al autorităţilor naţionale cu atribuţii de verificare, control şi audit, al serviciilor Comisiei Europene, al Curţii Europene de Conturi, al reprezentanţilor serviciului specializat al Comisiei Europene - Oficiul European pentru Lupta Antifraudă - OLAF, precum şi al reprezentanţilor Departamentului pentru Lupta Antifraudă - DLAF, în limitele competenţelor care le revin, în cazul în care aceştia efectuează verificări / controale / audit la faţa locului şi solicită declaraţii, documente, informaţii.
(3)În cazul nerespectării prevederilor alin. (1) şi (2), beneficiarul este obligat să restituie întreaga sumă primită, aferentă proiectului, reprezentând asistenţă financiară nerambursabilă din instrumente structurale, cofinanţarea şi finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adăugată plătite din fonduri de la bugetul de stat, după caz, inclusiv dobânzile / penalizările aferente.
Art. 22
(4)Autorităţile de management/Organismele intermediare au obligaţia de a exclude de la rambursare acele cheltuieli efectuate şi declarate de beneficiari pentru care în procesul de verificare a cheltuielilor se constată nerespectarea regulilor de eligibilitate stabilite la nivel naţional şi comunitar.
(1)Autoritatea de management este responsabilă de recuperarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale, conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Autoritatea de certificare şi plată recuperează de la autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare sumele pe care Comisia Europeană le-a diminuat din plăţile din instrumente structurale efectuate către Autoritatea de certificare şi plată, ca urmare a compensării acestora cu sumele necesare plăţii creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene de către autorităţile române.
(3)Autoritatea de certificare şi plată recuperează de la ordonatorul de credite cu rol de autoritate de management, până cel târziu la data închiderii programului operaţional, orice sume din instrumentele structurale şi din categoriile prevăzute la art. 11 lit. a), b), c) şi e), plătite beneficiarilor în cazul programelor operaţionale care utilizează mecanismul plăţii directe, precum şi din categoriile prevăzute la art. 11 lit. b) şi c), transferate unităţilor de plată în cazul programelor operaţionale care utilizează mecanismul plăţii indirecte şi care, ulterior plăţilor efectuate către beneficiari, nu au fost induse sau au fost deduse de Autoritatea de management / Autoritatea de certificare şi plată în/din cheltuielile eligibile declarate Comisiei Europene ca urmare a sesizării unor nereguli şi nu au fost recuperate de la beneficiari.
(4)Autorităţile de management/Organismele intermediare au obligaţia de a exclude de la rambursare acele cheltuieli efectuate şi declarate de beneficiari pentru care în procesul de verificare a cheltuielilor se constată nerespectarea regulilor de eligibilitate stabilite la nivel naţional şi comunitar.