Capitolul iv1 - Mecanismul decontării cererilor de plată - Ordonanță de urgență 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă
M.Of. 413
În vigoare Versiune de la: 23 Iulie 2022
CAPITOLUL IV1:Mecanismul decontării cererilor de plată
Art. 174
(1)În procesul de implementare a programelor operaţionale, autorităţile de management pot utiliza concomitent mecanismul decontării cererilor de plată.
(2)Mecanismul decontării cererilor de plată se aplică tuturor beneficiarilor de proiecte finanţate din instrumente structurale în cadrul programelor operaţionale în calitatea lor de beneficiari unici/lideri de parteneriate/parteneri, cu excepţia beneficiarilor prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(31).
(3)Pentru a beneficia de mecanismul decontării cererilor de plată, beneficiarii unici/liderii de parteneriate/partenerii, alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 şi 6, au obligaţia de a-şi plăti integral contribuţia proprie aferentă facturilor incluse în cererea de plată.
(4)Mecanismul decontării cererilor de plată se aplică inclusiv proiectelor implementate în parteneriat, finanţate din instrumente structurale în cadrul programelor operaţionale.
(5)Pentru evitarea blocajului financiar în cadrul proiectelor implementate în parteneriat, în cazul programelor operaţionale care utilizează mecanismul plăţii indirecte, prin excepţie de la alin. (2), beneficiarii prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(31), în calitate de lideri ai parteneriatului, pot depune cereri de plată, în numele partenerilor lor, cu condiţia ca partenerii să nu se încadreze în prevederile art. 5 alin. (1)-(31).
Art. 175
(1)În termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea facturilor pentru livrarea bunurilor/prestarea serviciilor/execuţia lucrărilor recepţionate, acceptate la plată, a facturilor de avans în conformitate cu clauzele prevăzute în contractele de achiziţii aferente proiectelor implementate, acceptate la plată, precum şi de la întocmirea/primirea statelor privind plata salariilor, statelor/centralizatoarelor pentru acordarea burselor, subvenţiilor şi premiilor acceptate la plată, beneficiarul depune la organismul intermediar/Autoritatea de management cererea de plată şi documentele justificative aferente acesteia. În cazul beneficiarilor, alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 şi 6, la cererea de plată va fi anexată şi dovada plăţii contribuţiei proprii potrivit prevederilor art. 174 alin. (3).
(11)Beneficiarii POS DRU pot depune cereri de plată care să conţină facturi pentru livrarea bunurilor/prestarea serviciilor/execuţia lucrărilor recepţionate, facturi de avans în conformitate cu clauzele prevăzute în contractele de achiziţii publice aferente proiectelor implementate, state privind plata salariilor, state/centralizatoare pentru acordarea burselor, subvenţiilor şi premiilor, primite/întocmite până la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 84/2013, aprobată cu modificări prin Legea nr. 61/2014, însoţită de documente justificative conform prevederilor legale, angajate în perioada de implementare a proiectului.
(12)În cazul proiectelor implementate în parteneriat, în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la primirea facturilor de către partener, pentru livrarea bunurilor/prestarea serviciilor/execuţia lucrărilor recepţionate, acceptate la plată, a facturilor de avans în conformitate cu clauzele prevăzute în contractele de achiziţii aferente proiectelor implementate, acceptate la plată, precum şi de la întocmirea/primirea statelor privind plata salariilor, acesta are obligaţia de a le transmite liderului parteneriatului în vederea depunerii, în maximum 5 zile lucrătoare, de către liderul de parteneriat la organismul intermediar/Autoritatea de management cererii de plată şi documentele justificative aferente acesteia. În cazul partenerilor, alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 şi 6, la cererea de plată va fi anexată şi dovada plăţii contribuţiei proprii potrivit prevederilor art. 174 alin. (3).
(13)În cazul proiectelor implementate în parteneriat, liderii de parteneriat, în situaţia în care aceştia nu se încadrează în prevederile art. 5 alin. (1)-(31), vor putea solicita prin cererile de plată şi documentele justificative aferente acestora, depuse la organismul intermediar/Autoritatea de management sumele cuvenite acestora în calitate de beneficiar şi vor face dovada plăţii contribuţiei proprii potrivit prevederilor art. 174 alin. (3).
(2)După efectuarea verificărilor cererii de plată, în cazul plăţilor indirecte, Autoritatea de management virează beneficiarului valoarea cheltuielilor rambursabile şi contravaloarea taxei pe valoarea adăugată considerate neeligibilă, aferentă cheltuielilor eligibile, în termen de 3 zile lucrătoare de la momentul la care aceasta dispune de resurse în conturile sale, într-un cont distinct de disponibil deschis pe numele beneficiarilor prevăzuţi la art. 174 alin. (2) la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului.
(21)După efectuarea verificărilor cererii de plată de către Autoritatea de management, în cazul plăţilor directe, aceasta transmite Autorităţii de certificare şi plată o solicitare cuprinzând valoarea cheltuielilor rambursabile şi contravaloarea taxei pe valoarea adăugată considerate neeligibilă, aferentă cheltuielilor eligibile, precum şi datele de identificare ale beneficiarilor, în vederea virării către aceştia, în termen de 3 zile lucrătoare de la momentul la care Autoritatea de certificare şi plată dispune de resurse în conturile sale, dar nu mai târziu de data-limită stabilită prin instrucţiuni, emise de Ministerul Fondurilor Europene, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, într-un cont distinct de disponibil deschis pe numele beneficiarilor prevăzuţi la art. 174 alin. (2) la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului. Autoritatea de certificare şi plată comunică autorităţii de management efectuarea virării în ziua respectivă.
(22)În cazul proiectelor implementate în parteneriat, după efectuarea verificărilor cererii de plată. În cazul programelor operaţionale care utilizează mecanismul plăţii indirecte, Autoritatea de management virează liderului de parteneriat contravaloarea cheltuielilor rambursabile şi contravaloarea taxei pe valoarea adăugată considerate neeligibilă, aferentă cheltuielilor eligibile, aferente atât partenerilor săi, cât şi liderilor de parteneriat în calitate de beneficiari, alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(31), în termen de 3 zile lucrătoare de la momentul la care aceasta dispune de resurse în conturile sale, într-un cont distinct de disponibil deschis pe numele său la Trezoreria Statului, nepurtător de dobândă. Liderul de parteneriat virează în conturile de disponibil ale partenerilor, deschise la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului, şi în contul său propriu de disponibil sumele primite de la Autoritatea de management, în termen de maximum două zile lucrătoare de la data încasării.
(3)În ziua următoare efectuării virării, Autoritatea de management/organismele intermediare va/vor transmite beneficiarului unic o notificare, iar liderului de parteneriat o situaţie centralizatoare al cărei format se stabileşte de către Autoritatea de management. Situaţia centralizatoare va fi însoţită de notificările întocmite distinct pentru fiecare partener, inclusiv pentru liderul de parteneriat în calitate de beneficiar, alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(31).
(4)Notificarea prevăzută la alin. (3) transmisă de autorităţile de management trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1:
a)numărul şi data facturilor şi ale facturilor de avans;
b)codul de identificare fiscală şi denumirea furnizorilor de bunuri/prestatorilor de servicii/executanţilor de lucrări;
c)suma aferentă fiecărei facturi, inclusiv facturilor de avans care trebuie să se plătească de beneficiar din suma primită de la Autoritatea de management/Autoritatea de certificare şi plată, după caz, detaliată pe cheltuiala eligibilă şi contravaloarea taxei pe valoarea adăugată aferente întregii cheltuieli eligibile;
d)suma aferentă fiecărei facturi, inclusiv facturilor de avans care trebuie să se plătească de beneficiar din contribuţia acestuia, detaliată pe contribuţia proprie eligibilă şi alte cheltuieli decât cele eligibile, contravaloarea taxei pe valoarea adăugată aferente cheltuielilor, altele decât cele eligibile, precum şi contravaloarea taxei pe valoarea adăugată aferente cheltuielilor eligibile pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 174 alin. (2).
e)numărul contului distinct de disponibil, codul IBAN şi codul de identificare fiscală al ordonatorului de credite cu rol de Autoritate de management, în care unităţile Trezoreriei Statului vor restitui sumele, în situaţia în care nu au fost respectate prevederile legale.
(41)În cazul proiectelor implementate în parteneriat, situaţia centralizatoare prevăzută la alin. (3) transmisă de autorităţile de management este însoţită de notificări întocmite distinct pentru fiecare partener, inclusiv pentru sumele cuvenite liderului de parteneriat în calitate de beneficiar, alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(31), în situaţia în care au fost aprobate prin cererile de plată şi sume cuvenite liderului. Notificările trebuie transmise de liderul de parteneriat partenerilor, în maximum o zi lucrătoare de la primire, şi vor conţine cel puţin următoarele elemente, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1:
a)numărul şi data facturilor şi ale facturilor de avans;
b)codul de identificare fiscală şi denumirea furnizorilor de bunuri/prestatorilor de servicii/executanţilor de lucrări;
c)suma aferentă fiecărei facturi, inclusiv facturilor de avans, care trebuie să se plătească de partener/lider de parteneriat în calitate de beneficiar din suma primită de la Autoritatea de management prin intermediul liderului de parteneriat, detaliată pe cheltuiala eligibilă şi contravaloarea taxei pe valoarea adăugată aferente întregii cheltuieli eligibile;
d)suma aferentă fiecărei facturi, inclusiv facturilor de avans, care trebuie să se plătească de partener/lider de parteneriat în calitate de beneficiar din contribuţia acestuia, detaliată pe contribuţia proprie eligibilă şi alte cheltuieli decât cele eligibile, contravaloarea taxei pe valoarea adăugată aferente cheltuielilor, altele decât cele eligibile, precum şi contravaloarea taxei pe valoarea adăugată aferente cheltuielilor eligibile pentru partenerii prevăzuţi la art. 174 alin. (2);
e)numărul contului distinct de disponibil, codul IBAN şi codul de identificare fiscală al ordonatorului de credite cu rol de Autoritate de management în care unităţile Trezoreriei Statului vor restitui sumele în situaţia în care nu au fost respectate prevederile legale.
(5)Notificarea prevăzută la alin. (3) transmisă de autorităţile de management aferentă statelor privind plata salariilor, statelor/centralizatoarelor pentru acordarea burselor, subvenţiilor şi premiilor trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2:
a)numărul şi data statului privind plata salariilor, statului/centralizatorului pentru acordarea burselor, subvenţiilor şi premiilor;
b)codul de identificare fiscală şi denumirea beneficiarului sumei care se înscrie şi în documentul de plată ce se depune de către plătitor la unitatea Trezoreriei Statului;
c)suma aferentă fiecărui stat privind plata salariilor, stat/centralizator pentru acordarea burselor, subvenţiilor şi premiilor pentru cheltuielile stabilite conform contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare care trebuie să se plătească de beneficiar, reprezentând salariul net, cu detaliere pe suma care se achită din cea primită de la Autoritatea de management/Autoritatea de certificare şi plată şi, respectiv, din suma care se achită din contribuţia proprie, ambele sume cu detaliere pe fiecare instituţie de credit în parte la care sunt deschise conturile de card ale persoanelor care beneficiază de aceste sume/conturile bancare ale beneficiarilor finali ai schemelor de ajutor de minimis sau de ajutor de stat, după caz, conform schemelor aprobate.
c)suma aferentă fiecărui stat privind plata salariilor, stat/centralizator pentru acordarea burselor, subvenţiilor şi premiilor pentru cheltuielile stabilite conform contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare care trebuie să se plătească de partener/lider de parteneriat în calitate de beneficiar, reprezentând salariul net, cu detaliere pe suma care se achită din cea primită de la Autoritatea de management, prin intermediul liderului de parteneriat şi, respectiv, din suma care se achită din contribuţia proprie, ambele sume cu detaliere pe fiecare instituţie de credit în parte la care sunt deschise conturile de card ale persoanelor care beneficiază de aceste sume/conturile bancare ale beneficiarilor finali ai schemelor de ajutor de minimis sau de ajutor de stat, după caz, conform schemelor aprobate.
d)suma din statul privind plata salariilor, statul/centralizatorul pentru acordarea burselor, subvenţiilor şi premiilor aferentă impozitului pe venit, cu detaliere pe suma care se achită din cea primită de la Autoritatea de management/Autoritatea de certificare şi plată şi din suma din contribuţia proprie;
e)suma din statul privind plata salariilor, statul/centralizatorul pentru acordarea burselor, subvenţiilor şi premiilor aferentă fiecărei contribuţii de la bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale, cu detaliere pe suma care se achită din cea primită de la Autoritatea de management/Autoritatea de certificare şi plată şi din suma din contribuţia proprie.
f)numărul contului distinct de disponibil, codul IBAN şi codul de identificare fiscală al ordonatorului de credite cu rol de Autoritate de management, în care unităţile Trezoreriei Statului vor restitui sumele, în situaţia în care nu au fost respectate prevederile legale.
(51)În cazul proiectelor implementate în parteneriat, notificarea prevăzută la alin. (3) transmisă de autorităţile de management, întocmită distinct pentru fiecare partener, inclusiv pentru sumele proprii cuvenite liderului de parteneriat în calitate de beneficiar, alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(31), în situaţia în care au fost aprobate prin cererile de plată şi sume cuvenite liderilor, trebuie transmisă de liderul de parteneriat partenerilor în maximum o zi lucrătoare de la primire şi trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2:
a)numărul şi data statului privind plata salariilor, statului/centralizatorului pentru acordarea burselor, subvenţiilor şi premiilor;
b)codul de identificare fiscală şi denumirea partenerului/liderului de parteneriat în calitate de beneficiar al sumei transmise de la Autoritatea de management, care se înscrie şi în documentul de plată ce se depune de către plătitor la unitatea Trezoreriei Statului;
c)suma aferentă fiecărui stat privind plata salariilor, stat/centralizator pentru acordarea burselor, subvenţiilor şi premiilor pentru cheltuielile stabilite conform contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare care trebuie să se plătească de partener/lider de parteneriat în calitate de beneficiar, reprezentând salariul net, cu detaliere pe suma care se achită din cea primită de la Autoritatea de management, prin intermediul liderului de parteneriat şi, respectiv, din suma care se achită din contribuţia proprie, ambele sume cu detaliere pe fiecare instituţie de credit în parte la care sunt deschise conturile de card ale persoanelor care beneficiază de aceste sume;
d)suma din statul privind plata salariilor statul/centralizatorul pentru acordarea burselor, subvenţiilor şi premiilor, aferentă impozitului pe venit, cu detaliere pe suma care se achită din cea primită de la Autoritatea de management, prin intermediul liderului de parteneriat şi din suma din contribuţia proprie;
e)suma din statul privind plata salariilor, statul/centralizatorul pentru acordarea burselor, subvenţiilor şi premiilor, aferentă fiecărei contribuţii de la bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale, cu detaliere pe suma care se achită din cea primită de la Autoritatea de management, prin intermediul liderului de parteneriat şi din suma din contribuţia proprie;
f)numărul contului distinct de disponibil, codul IBAN şi codul de identificare fiscală al ordonatorului de credite cu rol de Autoritate de management în care unităţile Trezoreriei Statului vor restitui sumele în situaţia în care nu au fost respectate prevederile legale.
(6)_
a)O copie a notificării transmise beneficiarului se depune de acesta la unitatea teritorială a Trezoreriei Statului la care îşi are deschise conturile.
b)În cazul proiectelor implementate în parteneriat, o copie a notificării transmise liderului de parteneriat, destinată fiecărui partener/liderului de parteneriat în calitate de beneficiar, se depune, de către fiecare dintre parteneri, după primirea acestor notificări de la liderul de parteneriat/de către liderul de parteneriat în calitate de beneficiar la unitatea teritorială a Trezoreriei Statului la care îşi are deschise conturile.
(61)În notificările transmise beneficiarilor prevăzuţi la art. 174 alin. (3), rubricile aferente sumelor care trebuie să se plătească de către beneficiarii unici/liderii de parteneriat în calitate de beneficiari/parteneri din contribuţia proprie a acestora se completează cu «zero».
(7)În situaţia în care pentru plăţile care urmează a fi efectuate din sumele încasate potrivit prevederilor alin. (2) nu au fost aprobate credite în bugetele locale, ordonatorii de credite au obligaţia de a majora bugetele locale cu sumele respective, în condiţiile art. 82 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare. În aceleaşi condiţii vor fi majorate şi bugetele instituţiilor publice locale, după caz, finanţate în condiţiile art. 67 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(8)Beneficiarii prevăzuţi la art. 174 alin. (2) prezintă la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului, pentru fiecare factură în parte, ordine de plată întocmite distinct pe fiecare element prevăzut la alin. (4) lit. c), pentru suma totală virată de către Autoritatea de management/Autoritatea de certificare şi plată şi, respectiv, ordine de plată întocmite distinct pe fiecare element prevăzut la alin. (4) lit. d) pentru suma achitată din contribuţia proprie, cu excepţia beneficiarilor prevăzuţi la art. 174 alin. (3). La rubrica «Reprezentând» din ordinele de plată se vor înscrie obligatoriu informaţii legate de numărul şi data facturii care se achită. Pentru statele privind plata salariilor, statele/centralizatoarele pentru acordarea burselor, subvenţiilor şi premiilor se vor prezenta ordine de plată separate pe fiecare element prevăzut la alin. (5) lit. c)-e) pentru plata sumelor nete, pentru impozitul pe venit şi pentru bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetelor fondurilor speciale, cu excepţia ordinelor de plată aferente contribuţiei proprii plătite potrivit prevederilor art. 174 alin. (3). La rubrica "Reprezentând" din ordinele de plată se vor înscrie numărul şi data fiecărui stat privind plata salariilor, stat/centralizator pentru acordarea burselor, subvenţiilor şi premiilor.
(81)Liderii de parteneriat prevăzuţi la art. 174 alin. (4) întocmesc şi prezintă la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului la care îşi au deschise conturile ordine de plată prin care virează sumele cuvenite partenerilor/liderilor de parteneriate în calitate de beneficiari, în conturile acestora deschise la unităţile Trezoreriei Statului. Unităţile Trezoreriei Statului verifică dacă totalul sumelor din ordinele de plată prezentate de liderul de parteneriat este egal cu suma încasată de la Autoritatea de management. În cazul în care nu este respectată această concordanţă, unităţile Trezoreriei Statului restituie integral într-un cont distinct de disponibil al autorităţilor de management, nepurtător de dobândă, sumele primite de liderul de parteneriat din contul prevăzut la alin. (22). Din acest cont, autorităţile de management reîntregesc conturile din care au fost iniţial virate sumele, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la încasare.
(82)Partenerii/Liderii de parteneriat în calitate de beneficiari, după primirea notificărilor transmise de autorităţile de management/organismele intermediare, prin intermediul liderilor de parteneriat, prezintă la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului, pentru fiecare factură în parte, ordine de plată întocmite, de către aceştia, distinct pe fiecare element prevăzut la alin. (41) lit. c), pentru suma virată de către Autoritatea de management prin intermediul liderilor de parteneriat şi, respectiv, ordine de plată întocmite, de către parteneri, distinct pe fiecare element prevăzut la alin. (41) lit. d) pentru suma achitată din contribuţia proprie, cu excepţia beneficiarilor prevăzuţi la art. 174 alin. (3). La rubrica «Reprezentând» din ordinele de plată se vor înscrie obligatoriu informaţii legate de numărul şi data facturii care se achită. Pentru statele privind plata salariilor/statele/centralizatoarele pentru acordarea burselor, subvenţiilor şi premiilor se vor prezenta ordine de plată separate pe fiecare element prevăzut la alin. (51) lit. c)-e) pentru plata sumelor nete, pentru impozitul pe venit şi pentru bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetelor fondurilor speciale. La rubrica «Reprezentând» din ordinele de plată se vor înscrie numărul şi data fiecărui stat privind plata salariilor/stat/centralizator pentru acordarea burselor, subvenţiilor şi premiilor.
(9)Operaţiunile prevăzute la alin. (7) şi (8) se efectuează de către beneficiari în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la încasarea sumelor în contul prevăzut la alin. (2).
(91)În cazul proiectelor implementate în parteneriat, operaţiunile prevăzute la alin. (81) se efectuează de către liderii de parteneriat în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la încasarea sumelor în contul de disponibil prevăzut la alin. (22).
(92)În cazul proiectelor implementate în parteneriat, operaţiunile prevăzute la alin. (82) se efectuează de către parteneri/liderii de parteneriat în calitate de beneficiari în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la încasarea sumelor în contul propriu de disponibil prevăzut la alin. (2) şi (22).
(10)Plăţile dispuse de beneficiari se efectuează numai pentru facturile înscrise în notificarea transmisă potrivit alin. (3), cuprinzând cel puţin elementele prevăzute la alin. (4).
(101)În cazul proiectelor implementate în parteneriat, plăţile dispuse de parteneri sau de liderul de parteneriat în calitate de beneficiar se efectuează numai pentru facturile înscrise în notificarea transmisă potrivit alin. (3), cuprinzând cel puţin elementele prevăzute la alin. (41).
(11)La primirea documentelor de plată prevăzute la alin. (8) şi (82), unităţile Trezoreriei Statului verifică, după caz, următoarele:
A.În cazul sumelor din notificările prevăzute la alin. (4):
a)încadrarea în prevederile bugetare aprobate;
b)existenţa creditelor bugetare deschise, dacă este cazul;
c)concordanţa dintre denumirea furnizorului/codul de identificare fiscală şi suma înscrisă în notificare cu datele din ordinele de plată depuse de beneficiari pentru documentele justificative de tip factură;
d)concordanţa dintre numărul şi data facturii, inclusiv ale facturilor de avans, înscrise în notificare, cu cele înscrise în rubrica «Reprezentând» din ordinul de plată;
e)dacă suma din ordinele de plată întocmite potrivit alin. (8) este egală cu suma înscrisă în notificare, potrivit detalierilor prevăzute la alin. (4), pentru fiecare factură în parte;
f)daca suma totală a ordinelor de plată este egală cu suma totală din notificarea prevăzută la alin. (4);
B.În cazul sumelor din notificările prevăzute la alin. (41):
a)încadrarea în prevederile bugetare aprobate;
b)existenţa creditelor bugetare deschise, dacă este cazul;
c)concordanţa dintre denumirea furnizorului/codul de identificare fiscală şi suma înscrisă în notificare cu datele din ordinele de plată depuse de parteneri/liderii de parteneriat în calitate de beneficiari pentru documentele justificative de tip factură;
d)concordanţa dintre numărul şi data facturii, inclusiv ale facturilor de avans, înscrise în notificare, cu cele înscrise în rubrica «Reprezentând» din ordinul de plată;
e)dacă suma din ordinele de plată întocmite potrivit alin. (82) şi alin. (83) este egală cu suma înscrisă în notificare, potrivit detalierilor prevăzute la alin. (41), pentru fiecare factură în parte;
f)dacă suma totală a ordinelor de plată este egală cu suma totală din notificarea prevăzută la alin. (41);
C.În cazul sumelor din notificările prevăzute la alin. (5):
a)încadrarea în prevederile bugetare aprobate;
b)existenţa creditelor bugetare deschise, dacă este cazul;
c)concordanţa dintre numărul şi data statelor privind plata salariilor cu cele înscrise în rubrica «Reprezentând» din ordinele de plată depuse de beneficiarii sumelor;
d)concordanţa dintre sumele reprezentând total salariu net care se achită din sumele primite de la Autoritatea de management/Autoritatea de certificare şi plată şi, respectiv, din contribuţia proprie în fiecare din conturile deschise la instituţiile de credit, precum şi dintre sumele aferente impozitului pe venit şi contribuţiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale care se achită din sumele primite de la Autoritatea de management/Autoritatea de certificare şi plată şi, respectiv, din contribuţia proprie, potrivit notificării prevăzute la alin. (5), cu cele înscrise în ordinele de plată depuse de beneficiari la unităţile Trezoreriei Statului;
e)dacă suma totală a ordinelor de plată depuse este egală cu suma totală din notificarea prevăzută la alin. (5);
D.În cazul sumelor din notificările prevăzute la alin. (51):
a)încadrarea în prevederile bugetare aprobate;
b)existenţa creditelor bugetare deschise, dacă este cazul;
c)concordanţa dintre numărul şi data statelor privind plata salariilor cu cele înscrise în rubrica «Reprezentând» din ordinele de plată întocmite de parteneri;
d)concordanţa dintre sumele reprezentând total salariu net care se achită din sumele primite de la Autoritatea de management prin intermediul liderilor de parteneriat, respectiv din contribuţia proprie în fiecare din conturile deschise la instituţiile de credit, precum şi dintre sumele aferente impozitului pe venit şi contribuţiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale care se achită din sumele primite de la Autoritatea de management prin intermediul liderilor de parteneriat şi, respectiv, din contribuţia proprie, potrivit notificării prevăzute la alin. (51), cu cele înscrise în ordinele de plată, întocmite de parteneri/liderii de parteneriat în calitate de beneficiari la unităţile Trezoreriei Statului;
e)dacă suma totală a ordinelor de plată depuse este egală cu suma totală din notificarea prevăzută la alin. (51).
(12)După efectuarea verificărilor prevăzute la alin. (11), unităţile Trezoreriei Statului virează suma totală primită de la autorităţile de management/Autoritatea de certificare şi plată/autorităţile de management prin intermediul liderilor de parteneriat, din contul deschis pe numele beneficiarului unic/partenerului/liderului de parteneriat în calitate de beneficiar potrivit alin, (2) şi (22) în contul corespunzător de venituri ale bugetelor instituţiilor publice beneficiare «Sume primite în cadrul mecanismului decontării cererilor de plată» sau în contul de disponibilităţi pe care beneficiarii unici/partenerii/liderii de parteneriat în calitate de beneficiari, alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 şi 6, au obligaţia să îl deschidă la unitatea Trezoreriei Statului în raza căreia sunt înregistraţi fiscal.
(13)[textul din Art. 17^5, alin. (13) din capitolul IV^1 a fost abrogat la 02-iun-2014 de Art. I, punctul 22. din Ordonanta urgenta 29/2014]
(14)Operaţiunile prevăzute la alin. (8), (81), (82) şi (12) se efectuează la nivelul unităţilor Trezoreriei Statului în aceeaşi zi în care s-au primit ordinele de plată de la beneficiarul unic/liderul de parteneriat/partener.
(15)În cazul în care beneficiarii sumelor nu depun ordinele de plată prevăzute la alin. (8) pentru toată suma prevăzută în notificare, în termenul prevăzut la alin. (9), sau nu respectă condiţiile prevăzute la alin. (11), unităţile Trezoreriei Statului restituie integral în conturile autorităţilor de management/Autorităţii de certificare şi plată sumele primite de acestea din contul prevăzut la alin. (2).
(151)În cazul în care partenerii/liderii de parteneriat în calitate de beneficiari nu depun ordinele de plată prevăzute la alin. (82) pentru toată suma prevăzută în notificare, în termenul prevăzut la alin. (92), sau nu respectă condiţiile prevăzute la alin. (11), unităţile Trezoreriei Statului restituie integral în conturile distincte de disponibil, nepurtătoare de dobândă, ale autorităţilor de management menţionate în notificările prevăzute la alin. (3) sumele primite de acestea din contul prevăzut la alin. (22). Din acest cont, autorităţile de management reîntregesc conturile din care au fost iniţial virate sumele, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la încasare.
(152)Prin excepţie de la alin. (3)-(15), în cazul plăţilor efectuate în valută către furnizorii externi, neînregistraţi fiscal în România, în cadrul proiectelor, beneficiarii/liderii de parteneriat în calitate de beneficiari/partenerii care primesc sume potrivit alin. (2), (21) şi (22) transferă sumele încasate, aferente acestor plăţi, într-un cont propriu deschis la o instituţie bancară, în vederea efectuării plăţilor în valută, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la primirea sumelor potrivit alin. (2), (21) şi (22). Costurile aferente efectuării plăţilor în valută vor fi suportate de beneficiari/partener/lideri de parteneriat din bugetul propriu.
(153)În cazul plăţilor prevăzute la alin. (152), în notificarea prevăzută la alin. (4) şi (41), la rubrica «Denumire furnizor» şi «Cod de identificare fiscală al furnizorului» se vor completa datele beneficiarilor/liderilor de parteneriat în calitate de beneficiari/partenerilor pentru care s-a întocmit notificarea.
(16)În termen de maximum 10 zile lucrătoare, dar nu mai târziu de data-limită stabilită prin instrucţiuni emise de Ministerul Fondurilor Europene, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, de la data încasării sumelor virate de către Autoritatea de management/Autoritatea de certificare şi plată, beneficiarii au obligaţia de a depune cerere de rambursare la organismul intermediar/Autoritatea de management, în care sunt incluse sumele din facturile decontate prin cererea de plată, precum şi cele aferente statelor privind plata salariilor, statelor/centralizatoarelor pentru acordarea burselor, subvenţiilor şi premiilor.
(161)În termen de maximum 10 zile lucrătoare, dar nu mai târziu de data-limită stabilită prin instrucţiuni emise de Ministerul Fondurilor Europene, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, de la data încasării sumelor virate de către Autoritatea de management, liderii de parteneriat au obligaţia de a depune cerere de rambursare la organismul intermediar/Autoritatea de management, în care sunt incluse sumele din facturile decontate prin cererea de plată, precum şi cele aferente statelor privind plata salariilor, statelor/centralizatoarelor pentru acordarea burselor, subvenţiilor şi premiilor.
(17)Autorităţile de management autorizează, potrivit prevederilor legale comunitare şi naţionale, cheltuielile pentru care s-a depus cerere de rambursare potrivit alin. (16) şi notifică beneficiarii, evidenţiind distinct sumele aferente instrumentelor structurale şi sumele reprezentând cofinanţare publică asigurată din bugetul de stat.
(171)Autorităţile de management autorizează, potrivit prevederilor legale comunitare şi naţionale, cheltuielile pentru care s-a depus cerere de rambursare potrivit alin. (161) şi notifică liderii de parteneriat, evidenţiind distinct sumele aferente instrumentelor structurale şi sumele reprezentând cofinanţare publică asigurată din bugetul de stat.
(18)Beneficiarii prevăzuţi la art. 174 alin. (2), care au fost notificaţi potrivit alin. (17) şi (171), vor proceda în cel mult 3 zile lucrătoare, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie, pentru anul respectiv, la regularizarea conturilor de venituri ale bugetelor proprii, prin reflectarea sumelor primite de la autorităţile de management/autoritatea de certificare şi plată în baza cererilor de plată la subdiviziunile de venituri specifice programelor respective, concomitent cu diminuarea sumelor evidenţiate la subdiviziunea de venituri «Sume primite în cadrul mecanismului decontării cererilor de plată».
(19)În situaţia în care beneficiarii care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local nu respectă prevederile alin. (16), autorităţile de management solicită în scris Ministerului Finanţelor Publice sistarea alimentării atât cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât şi cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrare, Alocarea şi utilizarea cotelor defalcate din impozitul pe venit şi a sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale care au fost sistate în condiţiile altor acte normative se menţin.
(20)În cazul nerespectării prevederilor alin. (16) de către beneficiarii instituţii publice locale finanţate în condiţiile art. 67 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi instituţii publice finanţate în condiţiile art. 62 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, autorităţile de management vor sesiza în scris Ministerul Finanţelor Publice, care va dispune unităţilor teritoriale ale Trezoreriei Statului să nu opereze plăţi din conturile acestor instituţii, cu excepţia plăţilor pentru achitarea arieratelor, a drepturilor salariale şi a contribuţiilor aferente acestora.
(21)Nerespectarea prevederilor alin. (16) de către beneficiari, alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 şi 6, constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit prevederilor legale.
(22)La primirea cererilor de rambursare prevăzute la alin. (16) autorităţile de management comunică în scris Ministerului Finanţelor Publice, care dispune încetarea restricţiilor prevăzute la alin. (19) şi (20).
(23)În baza comunicării prevăzute la alin. (22), Ministerul Finanţelor Publice dispune reluarea alimentării atât cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât şi cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrare, precum şi reluarea operaţiunilor din conturile instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale sau bugetul local.
Art. 176
(1)Din valoarea cererii de rambursare depuse potrivit art. 175 alin. (16) şi (161) se deduc sumele virate pe baza cererii de plată.
(2)Sumele virate beneficiarilor unici/liderilor de parteneriat pe baza cererilor de plată nu pot fi utilizate pentru o altă destinaţie decât cea pentru care au fost acordate.
(3)Beneficiarii unici/Liderii de parteneriat au obligaţia restituirii integrale sau parţiale a sumelor virate în cazul proiectelor pentru care aceştia nu justifică prin cereri de rambursare utilizarea acestora.
(4)Beneficiarii/Liderii de parteneriat/Partenerii sunt responsabili de utilizarea sumelor potrivit destinaţiilor, precum şi de restituirea fondurilor virate în cazul în care aceştia nu justifică utilizarea lor.
Art. 177
(1)Pentru sumele virate şi nejustificate prin cereri de rambursare, autorităţile de management notifică beneficiarilor unici/liderilor de parteneriat în termen de 5 zile lucrătoare obligaţia restituirii acestora.
(2)Termenul de restituire a sumelor prevăzute la art. 176 alin. (3) nu poate depăşi 5 zile de la data primirii notificării prevăzute la alin. (1).
Art. 178
Recuperarea sumelor, inclusiv a sumelor rezultate din aplicarea art. 175 alin. (21), se efectuează potrivit prevederilor art. 171 şi 172. Dobânda prevăzută la art. 172 alin. (13) reprezintă venit al bugetului de stat şi se virează în contul «Alte venituri din dobânzi».
Art. 1710
(1)La depunerea ultimei cereri de plată, beneficiarii unici/liderii de parteneriate, cu excepţia beneficiarilor prevăzuţi la art. 5 alin. (1)-(31), pot depune şi o cerere de lichidare a plăţilor pentru proiect, care poate cuprinde: facturi de avans în conformitate cu clauzele prevăzute în contractele de achiziţii publice/achiziţii aferente proiectelor implementate, pentru lunile noiembrie şi decembrie, statele de plată estimate pentru plata salariilor experţilor din proiecte, state/centralizatoare estimate pentru acordarea burselor, subvenţiilor şi premiilor angajate în perioada de implementare a proiectului pe baza ultimului buget al proiectului aprobat. În cazul proiectelor derulate în parteneriat, cererea de lichidare a plăţilor pentru proiect va cuprinde sumele solicitate atât pentru liderul de parteneriat în calitate de beneficiar, cât pentru partenerii acestuia. Modelul cererii de lichidare a plăţilor pentru proiect va fi publicat pe site-ul Ministerului Fondurilor Europene în termen de maximum 5 zile de la intrarea în vigoare a prezentei modificări.
(2)Cererea de lichidare a plăţilor pentru proiect se va aproba pe baza documentelor justificative, estimate, cu încadrarea în valoarea bugetului proiectului rămas de executat.
(3)Sumele aprobate pentru plata cererilor de lichidare a plăţilor pentru proiect se vor vira de către Autoritatea de management în conturile de venituri bugetare la subdiviziunea destinată prefinanţării, în cazul beneficiarilor instituţii publice sau, după caz, în conturile de disponibilităţi aferente prefinanţării ale beneficiarilor din sectorul privat.
(4)În cazul proiectelor derulate în parteneriat, Autoritatea de management virează sumele aprobate pentru plata cererilor de lichidare a plăţilor în conturile de disponibilităţi ale liderilor de parteneriat, iar aceştia transferă sumele primite, în contul propriu sau în conturile partenerilor prevăzute la alin. (3), după caz, în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la încasare. Sumele rămase neutilizate vor fi restituite de către beneficiari în conturile de unde au fost virate nu mai târziu de 31 decembrie 2015, în caz contrar aplicându-se mecanismul de recuperare a sumelor acordate cu titlu de prefinanţare beneficiarilor.
(5)Cererile de rambursare aferente Cererilor de lichidare a plăţilor pentru proiect se vor depune nu mai târziu de 15 ianuarie 2016.
(6)Neîncadrarea în termenele stabilite atrage după sine declararea ca neeligibile a cheltuielilor aferente cererilor de rambursare aferente cererilor de lichidare a plăţilor pentru proiect cu consecinţele suportării acestora din resursele proprii ale beneficiarilor/partenerilor cu recuperarea sumelor acordate şi nejustificate în termen.
(7)În cazul proiectelor care nu se finalizează până la 31 decembrie 2015, cuprinse în lista elaborată la nivelul autorităţilor de management, beneficiarii unici/liderii de parteneriat pot depune în cadrul ultimei cereri de plată/rambursare facturi pentru livrarea bunurilor recepţionate cantitativ dar care vor fi puse în funcţiune ulterior datei de 31 decembrie 2015 sau facturi pentru achiziţia de materiale, recepţionate în şantier, necesare execuţiei lucrărilor ce vor fi realizate ulterior datei de 31 decembrie 2015, acceptate la plată, în conformitate cu clauzele prevăzute în contractele de achiziţii şi de alte reglementări legale în vigoare. În cazul în care Autoritatea de management constată diferenţe cantitative/calitative între bunurile/materialele decontate şi cele puse în funcţiune/în operă va proceda la declararea ca neeligibile a cheltuielilor aferente acestora şi recuperarea sumelor acordate de la beneficiari/parteneri.
(8)Pentru sumele acordate în baza cererilor de lichidare a plăţilor pentru proiecte, nejustificate prin cereri de rambursare conform prevederilor alin. (5) şi/sau considerate neeligibile de către autorităţile de management/organismele intermediare ca urmare a verificării cererii de rambursare, acestea notifică beneficiarii cu privire la obligaţia restituirii lor.
(9)În cazul în care beneficiarii nu restituie autorităţilor de management sumele prevăzute la alin. (6)-(8) în termen de 15 zile de la data comunicării notificării, se aplică mecanismul prevăzut la art. 171.