Capitolul ii - Managementul financiar al instrumentelor structurale - Ordonanță de urgență 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă
M.Of. 413
În vigoare Versiune de la: 23 Iulie 2022
CAPITOLUL II:Managementul financiar al instrumentelor structurale
Art. 3
Fondurile aferente instrumentelor structurale se alocă şi se derulează în baza prevederilor regulamentelor comunitare, precum şi a prevederilor Cadrului strategic naţional de referinţă şi ale programelor operaţionale, aprobate de Comisia Europeană, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 4
(1)Ministerul Finanţelor Publice asigură coordonarea managementului financiar al instrumentelor structurale, precum şi coordonarea managementului financiar al contribuţiei publice naţionale totale, putând emite în acest sens instrucţiuni/ghiduri aferente gestionării financiare a instrumentelor structurale, cu caracter obligatoriu pentru autorităţile de management/organismele intermediare.
(11)La propunerea Ministerului Fondurilor Europene, prin hotărâri ale Guvernului se pot stabili măsuri specifice de reglementare de natură procedurală sau financiar-bugetară, în scopul accelerării absorbţiei instrumentelor structurale.
(2)Prin derogare de la prevederile Legii nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să efectueze pe parcursul întregului an diminuări şi redistribuiri de credite bugetare şi de credite de angajament între ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, ai bugetului asigurărilor sociale de stat şi ai bugetelor fondurilor speciale, în funcţie de stadiul implementării proiectelor finanţate din instrumente structurale la nivelul fiecărui ordonator de credite, precum şi în funcţie de modificările determinate de realocările de fonduri din instrumente structurale între programele operaţionale, efectuate în conformitate cu procedurile comunitare.
(4)Conturile aferente gestionării instrumentelor structurale şi a contribuţiei publice naţionale totale se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(1)Ministerul Finanţelor Publice asigură coordonarea managementului financiar al instrumentelor structurale, precum şi coordonarea managementului financiar al contribuţiei publice naţionale totale, putând emite în acest sens instrucţiuni/ghiduri aferente gestionării financiare a instrumentelor structurale, cu caracter obligatoriu pentru autorităţile de management/organismele intermediare.
(11)La propunerea Ministerului Fondurilor Europene, prin hotărâri ale Guvernului se pot stabili măsuri specifice de reglementare de natură procedurală sau financiar-bugetară, în scopul accelerării absorbţiei instrumentelor structurale.
(2)Prin derogare de la prevederile Legii nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să efectueze pe parcursul întregului an diminuări şi redistribuiri de credite bugetare şi de credite de angajament între ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, ai bugetului asigurărilor sociale de stat şi ai bugetelor fondurilor speciale, în funcţie de stadiul implementării proiectelor finanţate din instrumente structurale la nivelul fiecărui ordonator de credite, precum şi în funcţie de modificările determinate de realocările de fonduri din instrumente structurale între programele operaţionale, efectuate în conformitate cu procedurile comunitare.(3)Ministerul Finanţelor Publice asigură gestionarea instrumentelor structurale prin conturi deschise la Banca Naţională a României şi/sau Trezoreria Statului.
(4)Conturile aferente gestionării instrumentelor structurale şi a contribuţiei publice naţionale totale se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.(5)Sumele aferente derulării proiectelor finanţate din instrumente structurale, existente în conturile beneficiarilor, nu sunt supuse executării silite pe perioada de valabilitate a contractelor / deciziilor / ordinelor de finanţare, cu excepţia creanţelor bugetare rezultate din aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 41
(1)În termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data depunerii de către beneficiar la autoritatea de management sau la organismul intermediar, după caz, a cererii de rambursare întocmite conform contractului/deciziei/ordinului de finanţare, autoritatea de management notifică beneficiarului plata aferentă cheltuielilor autorizate din cererea de rambursare sau, în cazul plăţilor directe, notifică beneficiarului autorizarea cheltuielilor din cererea de rambursare.
(2)Pentru depunerea de către beneficiar a unor documente adiţionale sau clarificări solicitate de autoritatea de management sau de organismul intermediar, termenul prevăzut la alin. (1) poate fi întrerupt de mai multe ori, fără ca perioadele de întrerupere cumulate să depăşească 10 zile lucrătoare.
(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), notificarea beneficiarilor privind plata cheltuielilor aferente autorizate, în cazul aplicării unor reduceri procentuale de către autorităţile de management în conformitate cu art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, se va realiza în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la efectuarea plăţii.
(4)În cazul ultimei cereri de rambursare depuse de beneficiar în cadrul proiectului, termenul prevăzut la alin. (1) poate fi prelungit cu durata necesară efectuării tuturor verificărilor procedurale specifice autorizării plăţii finale.
(5)Nedepunerea de către beneficiar a documentelor sau clarificărilor solicitate în termenul prevăzut la alin. (2) atrage respingerea, parţială sau totală, după caz, a cererii de rambursare.
Art. 42
(1)Beneficiarii privaţi ai proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile în cadrul programelor operaţionale aferente perioadei de programare 2007-2013, care intră sub incidenţa schemelor de ajutor de stat/minimis, pot solicita deschiderea unui cont de disponibil distinct cu destinaţie specială la unităţile Trezoreriei Statului în a căror rază teritorială aceştia sunt înregistraţi fiscal, cu avizul instituţiilor publice prevăzute la alin. (2).
(2)Instituţiile publice în cadru! cărora funcţionează autorităţi de management cu responsabilităţi în închiderea programelor operaţionale aferente perioadei de programare 2007-2013 virează sumele reprezentând contravaloarea fondurilor externe nerambursabile şi a cofinanţării de la bugetul de stat şi TVA, după caz, în contul de disponibil distinct cu destinaţie specială deschis la Trezoreria Statului pe numele beneficiarilor privaţi finanţaţi în cadrul schemelor de ajutor de stat/minimis, ale căror cheltuieli au fost suspendate la rambursare, ca urmare a unei suspiciuni de fraudă aflate în investigaţie la data depunerii declaraţiei finale.
(3)Sumele prevăzute la alin. (2) încasate în contul de disponibil distinct cu destinaţie specială prevăzut la alin. (1) nu sunt supuse executării silite pe perioada păstrării în acest cont.
(4)Ca urmare a clasării/scoaterii de sub urmărire/încetării urmăririi penale dispuse de către organele de cercetare penală competente sau ca urmare a unor hotărâri definitive ale instanţelor judecătoreşti de achitare a inculpatului/inculpaţilor ori ca urmare a actelor de control administrative emise de Departamentul pentru Luptă Antifraudă/Oficiul European pentru Luptă Antifraudă/Agenţia Naţională de Integritate sau de către structurile de control din cadrul autorităţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor europene, prin care nu se confirmă cauzele pentru care au fost efectuate investigaţii, sumele încasate în contul de disponibil distinct cu destinaţie specială deschis pe numele beneficiarilor potrivit alin. (1) pot fi transferate de către aceştia numai în conturile proprii prevăzute la art. 6 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu avizul scris al instituţiilor publice prevăzute la alin. (2), prezentat unităţilor Trezoreriei Statului. În cazul în care beneficiarii privaţi nu au deschise astfel de conturi proprii, aceştia au obligaţia deschiderii lor.
(5)În cazul în care prin actele de control emise de Direcţia Naţională Anticorupţie/Departamentul pentru Luptă Antifraudă/Oficiul European pentru Luptă Antifraudă/Agenţia Naţională de Integritate sau de către structurile de control din cadrul autorităţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor europene se confirmă cauzele pentru care au fost efectuate investigaţii, se autorizează unităţile Trezoreriei Statului, la care beneficiarii privaţi îşi au deschise conturile de disponibil distincte cu destinaţie specială, să vireze, la solicitarea scrisă a instituţiilor publice prevăzute la alin. (2), sumele stabilite de acestea, în baza actelor de control, din conturile de disponibil distincte cu destinaţie specială în conturile indicate prin solicitare.
(6)Din conturile de disponibil distincte cu destinaţie specială, prevăzute la alin. (1), nu pot fi dispuse alte operaţiuni decât cele prevăzute la alin. (4) şi (5).
(7)Procedura privind deschiderea şi funcţionarea conturilor de disponibil distincte cu destinaţie specială, prevăzute la alin. (1), se aprobă prin ordin comun al ministrului finanţelor publice şi al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurilor europene.