Ordonanță de urgență 6/2024 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituţiilor publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii şi în faţa altor instanţe judiciare şi arbitrale internaţionale, precum şi pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 87/2020 privind organizarea şi funcţionarea Corpului de control al prim-ministrului, precum şi pentru instituirea unor măsuri de îmbunătăţire a activităţii acestuia
M.Of. 116
În vigoare Versiune de la: 14 Octombrie 2024
Ordonanță de urgență 6/2024 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituţiilor publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii şi în faţa altor instanţe judiciare şi arbitrale internaţionale, precum şi pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 87/2020 privind organizarea şi funcţionarea Corpului de control al prim-ministrului, precum şi pentru instituirea unor măsuri de îmbunătăţire a activităţii acestuia
Dată act: 8-feb-2024
Emitent: Guvernul
Având în vedere importanţa asigurării reprezentării juridice a României în orice litigiu judiciar şi arbitral internaţional, pentru evitarea grevării bugetului de stat cu sume considerabile solicitate de diverşi operatori economici, dar posibil nedatorate conform prevederilor contractuale sau de altă natură aplicabile,
ţinând seama că neasigurarea asistenţei şi reprezentării juridice la primul termen, din data de 20 februarie 2024, într-un dosar judiciar internaţional în care se solicită despăgubiri substanţiale, cu consecinţe care nu pot fi prevăzute la acest moment, poate conduce la concretizarea riscului ca, prin neasigurarea reprezentării la respectiva dată, România să piardă posibilitatea procedurală de a formula anumite apărări,
luând în considerare că neadoptarea de măsuri imediate ar conduce la dificultăţi în ceea ce priveşte pregătirea apărărilor României într-un dosar judiciar de o complexitate ridicată şi de interes public, situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, dar şi faptul că în lipsa acestei intervenţii legislative se creează perspectiva afectării bugetului de stat, situaţia având impact negativ pentru România şi constituind un element care vizează interesul public general,
întrucât, din perspectiva exigenţelor dispoziţiilor art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, motivarea urgenţei şi a situaţiei extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată este generată de lipsa cadrului legal pentru ca Ministerul Finanţelor să poată fi mandatat de Guvern pentru a asigura reprezentarea României sau a altor instituţii publice membre ale Guvernului în litigiile judiciare şi arbitrale internaţionale,
ţinând cont de faptul că situaţiile descrise echivalează cu o potenţială afectare a bugetului de stat şi a imaginii României, impunându-se ca Guvernul, având în vedere rolul proactiv pe care îl exercită, să realizeze o intervenţie, cu celeritate, pentru soluţionarea acestei situaţii care nu poate fi amânată,
având în atenţie faptul că lipsa adoptării în regim de urgenţă a măsurilor prevăzute de prezentul act normativ poate conduce la afectarea substanţială a bugetului de stat, utilizarea unui alt instrument legislativ putând conduce la imposibilitatea adoptării, în timp util şi cu celeritate, a măsurilor necesare pentru asigurarea cadrului normativ, de nivel primar, pentru reprezentarea în litigiile judiciare şi arbitrale internaţionale,
întrucât aspectele prezentate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voinţa Guvernului, care pune în pericol interesul public şi a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituţiilor publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 842 din 19 septembrie 2005, aprobată prin Legea nr. 168/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.Titlul ordonanţei de urgenţă se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ privind reprezentarea României sau a instituţiilor publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii şi în faţa altor instanţe judiciare şi arbitrale internaţionale"
2.Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 1
(1) Reprezentarea României sau a instituţiilor publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii sau în faţa tribunalelor arbitrale internaţionale se realizează de către Ministerul Finanţelor.
(2) Reprezentarea României sau a instituţiilor publice membre ale Guvernului în litigiile judiciare, aflate pe rolul unor instanţe din alte state membre ale Uniunii Europene sau state terţe, şi arbitrale internaţionale, altele decât cele prevăzute la alin. (1), se realizează de către Ministerul Finanţelor. În cazuri justificate, Guvernul poate stabili prin hotărâre ca reprezentarea să se asigure de o altă instituţie publică din subordinea/coordonarea sa.
(3) După pronunţarea hotărârilor în litigiile internaţionale prevăzute la alin. (1) şi (2), Ministerul Finanţelor asigură reprezentarea în eventualele acţiuni judiciare dintr-un stat pe teritoriul căruia se iniţiază o procedură de recunoaştere şi/sau executare a acestora.
(4) Instituţiile şi autorităţile publice care au gestionat problematica ce face obiectul litigiilor internaţionale prevăzute la alin. (1) şi (2) au obligaţia de a comunica informaţiile şi documentele solicitate de Ministerul Finanţelor, atunci când acestea se află în posesia lor, precum şi de a dispune toate măsurile legale pentru ca persoanele competente din cadrul acestora să acorde sprijinul necesar, conform atribuţiilor specifice, în vederea pregătirii apărărilor de către avocaţii selectaţi, inclusiv prin semnarea unor declaraţii de martor şi participarea lor la audierile orale programate.
(5)Conducătorii autorităţilor/instituţiilor publice au obligaţia să ia măsurile legale care se impun pentru ca persoanele, inclusiv demnitari, care sunt sau au fost implicate în gestionarea problematicii ce face obiectul litigiilor internaţionale prevăzute la alin. (1) şi (2) să participe în mod obligatoriu la întâlnirile solicitate de avocaţii care asigură reprezentarea juridică în respectivele litigii.
(6) Conducătorii autorităţilor/instituţiilor publice au obligaţia să ia măsurile legale care se impun pentru ca persoanele prevăzute la alin. (5) să semneze declaraţiile de martori, să participe la audierile orale programate şi să semneze orice alte documente procedurale specifice fiecărui litigiu internaţional, dacă se apreciază de către avocaţii care asigură reprezentarea juridică că informaţiile sau documentele deţinute de acestea sunt utile pentru sprijinirea apărărilor.
[textul din Art. I, punctul 2. a fost abrogat la 20-apr-2024 de Art. I, punctul 4. din Legea 101/2024]
21.La articolul 1, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (21), cu următorul cuprins:
"(21)Prin litigii judiciare se înţelege orice categorie de litigiu, altul decât litigiul de arbitraj internaţional, aflat pe rolul unor instanţe naţionale din state membre UE sau ţări terţe."
22.La articolul 1, după alineatul (6) se introduc patru noi alineate, alin. (61)-(64), cu următorul cuprins:
"(61)Nerespectarea obligaţiilor prevăzute la alin. (5) şi (6) de către demnitarii, funcţionarii publici şi personalul contractual constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 250.000 lei până la 2.500.000 lei, dacă fapta nu este săvârşită astfel încât, potrivit legii, să constituie infracţiune.
(62)Constatarea nerespectării prevederilor alin. (5) şi (6) şi aplicarea sancţiunii contravenţionale prevăzute la alin. (61) se realizează de către reprezentanţi din cadrul Corpului de control al prim-ministrului la solicitarea Ministerului Finanţelor.
(63)Prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, nu se aplică sancţiunii prevăzute la alin. (61).
(64)Contravenţiei prevăzute la alin. (61) îi sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia art. 28 alin. (1) şi art. 29."
3.Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 2
(1) Pentru reprezentarea în litigiile internaţionale prevăzute la art. 1, Ministerul Finanţelor selectează în mod transparent şi competitiv avocaţi, indiferent de forma de organizare a profesiei, din România şi/sau din străinătate, specializaţi în litigii arbitrale internaţionale şi/sau în legislaţia naţională specifică litigiilor judiciare internaţionale, după caz, pe baza unei proceduri proprii de selecţie aprobate de conducătorul instituţiei, în temeiul dispoziţiilor art. 29 alin. (1) lit. d) şi alin. (3) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Plata cheltuielilor necesare reprezentării în astfel de litigii internaţionale, inclusiv plata arbitrilor în procedurile arbitrale, a expertizelor şi a celorlalte taxe judiciare sau arbitrale datorate, conform procedurilor aplicabile, se asigură din bugetul Ministerului Finanţelor.
(3) Termenii şi condiţiile de punere în executare a hotărârilor judecătoreşti sau arbitrale pronunţate în legătură cu litigiile internaţionale prevăzute la art. 1 se aprobă de Guvern, prin memorandum.
(4) Eventualele sume de bani dispuse a fi plătite prin hotărârile judecătoreşti sau arbitrale pronunţate în legătură cu litigiile internaţionale prevăzute la art. 1 se suportă din bugetul Ministerului Finanţelor, cu respectarea dreptului Uniunii Europene în materia ajutorului de stat, dacă este cazul.
(5) În situaţiile în care prin hotărârile judecătoreşti sau arbitrale pronunţate în legătură cu litigiile internaţionale prevăzute la art. 1 se dispun orice alte obligaţii decât acordarea unor sume de bani, ducerea la îndeplinire a acestor obligaţii se asigură de către instituţiile publice cu competenţe în domeniu.
(6) Pentru asigurarea creditelor bugetare şi de angajament necesare pentru efectuarea plăţii sumelor stabilite prin hotărâri judecătoreşti sau arbitrale, se autorizează Ministerul Finanţelor să efectueze virări pe parcursul întregului an bugetar, de la celelalte titluri de cheltuieli din cadrul aceluiaşi capitol sau de la alte capitole bugetare, prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (4) şi (8)-(11) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi de la prevederile art. 12 alin. (1) lit. e) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(7) În situaţia în care problematica ce a făcut obiectul litigiilor internaţionale prevăzute la art. 1 alin. (1) a fost gestionată de una sau mai multe instituţii sau autorităţi publice locale, sumele plătite în condiţiile alin. (4) se recuperează ulterior de la acestea, în mod solidar, dacă s-a reţinut culpa mai multor instituţii sau autorităţi publice locale, iar instanţa judiciară sau tribunalul arbitral nu a individualizat cuantumul sumelor datorate în funcţie de vinovăţia fiecăreia. Procedura de recuperare a acestor sume, inclusiv prin posibilitatea eşalonării recuperării acestora, se stabileşte, pentru fiecare caz în parte, prin ordin comun al ministrului finanţelor şi al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei."
4.După articolul 2 se introduce un nou articol, art. 3, cu următorul cuprins:
"Art. 3
(1) Prin derogare de la prevederile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, personalul de specialitate juridică din cadrul Direcţiei generale juridice a Ministerului Finanţelor, care are în fişa postului atribuţii în legătură cu asigurarea asistenţei şi reprezentării juridice în litigiile prevăzute la art. 1, precum şi personalul din cadrul Secretariatului General al Guvernului cu atribuţii în asigurarea suportului documentar şi arhivistic, respectiv a asistenţei juridice de specialitate, beneficiază de o majorare salarială de 50% aplicată la salariul de bază brut. Fişa postului trebuie să cuprindă atribuţii obiective cuantificabile lunar în mod individual.
(2)Prevederile alin. (1) se aplică pentru un număr de maximum 15 persoane de specialitate juridică din cadrul Ministerului Finanţelor şi pentru un număr de 5 persoane din cadrul Secretariatului General al Guvernului.
5.După articolul 3 se introduce un nou articol, art. 4, cu următorul cuprins:
- Art. 4
(1)Pentru fiecare litigiu internaţional prevăzut la art. 1 se constituie o comisie interministerială, fără rol decizional, a cărei componenţă este aprobată de Guvern prin memorandum.
(2)Din componenţa comisiilor interministeriale face parte în mod obligatoriu un reprezentant din cadrul Ministerului Justiţiei şi Ministerului Afacerilor Externe.
(3)Participarea reprezentaţilor desemnaţi la şedinţele comisiilor interministeriale este obligatorie.
(4)Nerespectarea prevederilor alin. (3) constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit legii.
(5)În funcţie de problematica pusă în discuţie, la lucrările comisiei interministeriale participă şi alţi reprezentanţi ai altor entităţi publice sau private care ar putea deţine informaţii şi/sau documente relevante identificate în timpul derulării litigiilor internaţionale sau pot sprijini prin datele şi informaţiile pe care le deţin sau prin atribuţiile pe care le exercită apărările României atât în faza pregătirii apărărilor scrise detaliate, cât şi reprezentanţii României în faza audierilor.
(6)Sprijinul reprezentanţilor entităţilor publice sau private precizat la alin. (5) se poate acorda şi fără întrunirea comisiilor interministeriale."
Art. II
(1)În termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în litigiile pentru care, la data intrării în vigoare a acesteia, România sau instituţiile publice prevăzute la art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituţiilor publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii, aprobată prin Legea nr. 168/2006, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificat prin art. I pct. 2 din prezenta ordonanţă de urgenţă, nu au desemnaţi avocaţi specializaţi, transmit Ministerului Finanţelor toate documentele pe care le deţin în legătură cu problematica ce face obiectul litigiilor.
(2)Pentru încadrarea în termenele judiciare procedurale aplicabile, Ministerul Finanţelor selectează avocaţii specializaţi pe baza unei proceduri proprii de selecţie, aprobată de conducătorul instituţiei.
(3)În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, toate ministerele, autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a transmite Ministerului Finanţelor toate documentele pe care le deţin în legătură cu problematica ce face obiectul litigiilor judiciare şi arbitrale internaţionale în care acestea sunt parte.
Art. III
[textul din Art. III a fost abrogat la 14-oct-2024 de Art. 6, litera A. din Ordonanta urgenta 119/2024]
Art. IV
Dispoziţiile art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 126/2005, aprobată prin Legea nr. 168/2006, cu modificările şi completărille ulterioare, astfel cum a fost modificat prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se aplică atât pentru litigiile aflate în desfăşurare, cât şi pentru cele viitoare, precum şi pentru litigiile şi procedurile aferente acestora.
Art. V
La articolul 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 87/2020 privind organizarea şi funcţionarea Corpului de control al prim-ministrului, precum şi pentru instituirea unor măsuri de îmbunătăţire a activităţii acestuia, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 2 iunie 2020, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (31), cu următorul cuprins:
"(31)Corpul de control al prim-ministrului are competenţă de a analiza solicitările Ministerului Finanţelor transmise potrivit prevederilor art. 1 alin. (62) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituţiilor publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii şi în faţa altor instanţe judiciare şi arbitrale internaţionale, aprobată prin Legea nr. 168/2006, cu modificările şi completările ulterioare, de a constata contravenţii şi de a aplica sancţiuni contravenţionale, potrivit legii."
-****-
PRIM-MINISTRU ION-MARCEL CIOLACU Contrasemnează: Ministrul finanţelor, Marcel-Ioan Boloş Ministrul muncii şi solidarităţii sociale, Simona Bucura-Oprescu Ministrul sănătăţii, Alexandru Rafila |
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 116 din data de 9 februarie 2024
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (6)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (3)
- Ordonanță de urgență 119/2024 privind instituirea de măsuri pentru elaborarea Planului naţional social pentru climă necesar României pentru accesarea de fonduri externe nerambursabile în cadrul Fondului social pentru climă, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
- Legea 101/2024 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 6/2024 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituţiilor publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii
- Ordonanță de urgență 31/2024 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative