Ordonanță de urgență 53/2024 privind măsuri referitoare la salarizarea personalului din unele sectoare de activitate bugetară, precum şi reglementarea unor aspecte organizatorice

M.Of. 484

În vigoare
Versiune de la: 24 Mai 2024
Ordonanță de urgență 53/2024 privind măsuri referitoare la salarizarea personalului din unele sectoare de activitate bugetară, precum şi reglementarea unor aspecte organizatorice
Dată act: 23-mai-2024
Emitent: Guvernul
În contextul existenţei unor diferenţe salariale manifestate între funcţii din administraţia publică centrală şi unele structuri subordonate ale acestora din teritoriu,
ţinând cont de actualul nivel de salarizare a personalului din aparatul de specialitate al primarului din unităţile administrative-teritoriale cu până la 20.000 de locuitori,
având în vedere că se impune recunoaşterea importanţei muncii şi a gradului de specializare dobândit de-a lungul timpului de aceste categorii de personal bugetar,
având în vedere necesitatea reglementării unor norme care să conducă la eliminarea posibilităţii creării unor disfuncţionalităţi în ceea ce priveşte stabilirea salariilor ca urmare a aplicării unor acte normative,
luând în considerare necesitatea înlăturării şi, după caz, a prevenirii producerii de urmări negative şi perturbări ale dialogului social,
luând în considerare necesitatea asigurării urgente a funcţionalităţii agenţiilor înfiinţate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 17/2024 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea agenţiilor teritoriale pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi turism, fapt ce nu se poate realiza în lipsa stabilirii rolului acestor instituţii publice în cadrul administraţiei publice ori a definirii corecte a funcţiilor pe care le vor ocupa conducătorii acestora,
ţinând cont de imperativul indicării corecte a cadrului legal aplicabil reorganizării şi în considerarea obligativităţii respectării termenului impus prin Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung,
în vederea eficientizării activităţii Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, în scopul de a facilita accesul IMM-urilor la instrumentele şi măsurile de sprijin care le sunt destinate, şi-a organizat propria activitate prin intermediul acestor agenţii, obţinându-se astfel un mecanism mai eficient şi mai uşor de utilizat de către IMM-uri fără ca prin aceasta să rezulte o scădere a complexităţii şi a volumului activităţilor specifice unei instituţii ce are în aria de atribuţii şi competenţe ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale în subordinea Guvernului aplicarea strategiei şi Programului de guvernare în domeniile proprii de competenţă, printre care şi cele ale antreprenoriatului, întreprinderilor mici şi mijlocii, mediului de afaceri, în concordanţă cu cerinţele economiei de piaţă şi pentru stimularea iniţiativei operatorilor economici.
Această măsură de organizare a activităţii Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului prin intermediul agenţiilor pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi turism ca structurii proprii a fost necesară în vederea adaptării cadrului instituţional la cerinţele mecanismelor şi instrumentelor de sprijin puse la dispoziţia IMM-urilor.
Fără această organizare a activităţii, instrumentele şi mecanismele destinate IMM-urilor s-ar fi desfăşurat cu dificultate din cauza concentrării volumului activităţilor specifice într-un singur punct, fapt ce ar fi redus numărul beneficiarilor măsurilor destinate IMM-urilor în acelaşi interval de timp.
Reţinându-se că, în cazul neadoptării măsurilor propuse, nu se poate asigura punerea în aplicare a Programului de guvernare 2023-2024, ce vizează majorarea substanţială a fondurilor alocate programelor de sprijinire a înfiinţării şi dezvoltării de întreprinderi mici şi mijlocii, cu scopul de a susţine anual aproximativ 15.000 de întreprinderi mici şi mijlocii,
în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I
(1)Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, salariile de bază stabilite pentru personalul prevăzut în anexele nr. III, IV, VII, VIII, în cap. II al anexei nr. I, precum şi în cap. VI al anexei nr. V la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, aflate în plată, se majorează cu 10%, faţă de nivelul acordat pentru luna decembrie 2023, în două tranşe, respectiv cu 5% faţă de nivelul acordat pentru luna decembrie 2023 începând cu luna iunie 2024 şi cu 5% faţă de nivelul acordat pentru luna decembrie 2023 începând cu luna septembrie 2024.
(2)Majorarea prevăzută la alin. (1) se aplică şi asupra cuantumului salariului prevăzut la art. 1 alin. (1) lit. a) din secţiunea 1, cap. IV al anexei nr. IV din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. II
Prin derogare de la prevederile art. 11 alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, funcţionarii publici şi personalul contractual din cadrul familiei ocupaţionale "Administraţie" din aparatul de specialitate al primarului şi din instituţiile şi serviciile publice de interes local corespunzătoare anexei nr. IX lit. C poziţiile 23-28 pot beneficia, începând cu luna iunie 2024, de majorarea salariului de bază cu până la 10% faţă de nivelul acordat pentru luna decembrie 2023.
Art. III
(1)Personalului agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului şi Agenţiei pentru Protecţia Mediului Bucureşti i se aplică în mod corespunzător prevederile din anexa nr. VIII cap. I lit. A pct. I, asteriscul "*) " şi cap. II lit. A pct. I, asteriscul "*) " din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, prin raportare la Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului.
(2)Diferenţele salariale rezultate din prevederile alin. (1) se aplică în două tranşe egale, prima începând cu luna iunie 2024 şi a doua începând cu luna septembrie 2024, la salariul de bază stabilit potrivit actelor normative în vigoare, fără a depăşi salariile aflate în plată la structurile supraordonate.
(3)Prevederile art. I alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, îşi încetează aplicabilitatea pentru personalul prevăzut la alin. (1) începând cu data aplicării prevederilor alin. (2) referitoare la acordarea primei tranşe.
Art. IV
Salariile de bază ale personalului din cadrul Autorităţii Vamale Române, Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar şi din cadrul Oficiului Naţional pentru Jocuri de Noroc se stabilesc la nivelul salariilor de bază pentru funcţii similare din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Art. V
(1)Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în aplicarea prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, cu modificările şi completările ulterioare, autorităţile şi instituţiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, vor deconta lucrătorilor care folosesc în mod obişnuit un echipament cu ecran de vizualizare pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru achiziţia de dispozitive de corecţie speciale, în limita sumei de 500 lei/persoană.
(2)Lucrătorii din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice beneficiază de dreptul prevăzut la alin. (1) în baza rezultatelor examenului oftalmologic care atestă faptul că pentru desfăşurarea activităţii este necesară folosirea de dispozitive de corecţie speciale sau, după caz, este necesară modificarea celor utilizate la momentul examinării.
(3)Normele de aplicare a prevederilor alin. (1) şi (2) se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale şi a Ministerului Finanţelor.
Art. VI
- Articolul 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2023 privind unele măsuri pentru raportarea arieratelor de către instituţiile publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1042 din 16 noiembrie 2023, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.Alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, conducătorii autorităţilor/instituţiilor publice care au calitatea de ordonator de credite, astfel cum sunt acestea definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, nu mai pot emite acte administrative prin care să stabilească drepturi salariale sau de natură salarială suplimentare faţă de cele stabilite prin legislaţia specifică în vigoare şi nici referitoare la înlăturarea unor cauze de discriminare în sistemul de salarizare sau alte situaţii similare, cu excepţia situaţiei în care prin hotărâre judecătorească sau prin acte normative cu putere de lege se dispune în acest sens."
2.După alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (21), cu următorul cuprins:
"(21) Drepturile în bani sau în natură stabilite prin contractele colective de muncă încheiate de autorităţile/instituţiile publice care au calitatea de ordonator de credite, astfel cum sunt acestea definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, altele decât drepturile salariale sau de natură salarială stabilite prin legi speciale, nu pot fi cuprinse şi negociate în contractele colective de muncă încheiate conform legii, iar autorităţile/instituţiile publice nu le pot plăti din fondurile publice fără bază legală specifică fiecărei categorii de drept acordat prin contractul colectiv de muncă."
Art. VII
Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. (2) din Legea nr. 297/2018 privind publicitatea mobiliară, republicată, se autorizează Ministerul Justiţiei să utilizeze sume din excedentul fondului special la dispoziţia ministerului pentru:
a)achiziţionarea de imobile necesare asigurării bunei desfăşurări a activităţii ministerului şi a instituţiilor aflate în subordinea sa;
b)achiziţionarea de bunuri, servicii şi lucrări necesare funcţionării şi utilizării imobilelor prevăzute la lit. a), precum şi a altor imobile aflate în administrarea Ministerului Justiţiei, în scopul asigurării funcţionalităţii conform destinaţiei acestor imobile;
c)achiziţionarea, prin derogare de la prevederile art. III alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, de mobilier şi aparatură birotică necesare desfăşurării activităţii în imobilele prevăzute la lit. a) şi b).
Art. VIII
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 17/2024 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea agenţiilor teritoriale pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi turism, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 194 din 8 martie 2024, se modifică după cum urmează:
1.Titlul va avea următorul cuprins:
"ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea agenţiilor pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi turism"
2.La preambul, paragraful al optulea va avea următorul cuprins:
"în considerarea prevederilor art. XXIX alin. (1) şi (7) din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, cu modificările şi completările ulterioare, care stabilesc că, până la data de 30 iunie 2024, conducătorii autorităţilor administraţiei publice centrale/locale/judeţene care au în subordine/coordonare/autoritate instituţii publice/entităţi publice au obligaţia de a finaliza procesul de desfiinţare/reorganizare/fuzionare sau transfer de activitate prin aprobarea noilor organigrame, state de funcţii, regulamente de organizare şi funcţionare, precum şi orice alte documente care sunt necesare,"
3.În tot cuprinsul ordonanţei de urgenţă, sintagmele "Agenţia teritorială pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi turism", "director" şi "director adjunct" se vor înlocui cu sintagmele "Agenţia pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi turism", "director general", respectiv "director general adjunct".
Art. IX
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2024 privind unele măsuri pentru consolidarea capacităţii instituţionale a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, reorganizarea activităţii acesteia, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 228 din 18 martie 2024, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1.La articolul IV, alineatele (1) şi (8) vor avea următorul cuprins:
"Art. IV
(1) Agenţia Naţională de Administrare Fiscală se reorganizează prin preluarea Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, instituţie publică aflată în subordinea Agenţiei, prin fuziune prin absorbţie.
..................................................................................................
(8) Patrimoniul stabilit pe baza situaţiilor financiare potrivit prevederilor art. 28 alin. (11) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, arhiva, activitatea, personalul şi numărul de posturi, prevederile bugetare pe anul 2024 şi execuţia bugetară pe anul în curs până la data protocolului de predare-preluare aferente activităţii Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili sunt preluate pe bază de protocol de predare-preluare de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală. Protocolul de predare-preluare se încheie până la data de 1 august 2024. Modificările în execuţia bugetară pe anul în curs se efectuează pe baza instrucţiunilor elaborate de Ministerul Finanţelor la solicitarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală."
2.La articolul VIII, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
"Art. VIII
(1) Până la data de 1 iulie 2024, Guvernul va modifica în mod corespunzător Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, în ceea ce priveşte organizarea, modul de funcţionare, numărul de posturi al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, inclusiv cele aferente Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili şi Direcţiei generale antifraudă fiscală, precum şi alte aspecte determinate de aplicarea măsurilor de reorganizare prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă."
Art. X
Hotărârea Guvernului prevăzută la art. V alin. (3) se emite în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
-****-

PRIM-MINISTRU

ION-MARCEL CIOLACU

Contrasemnează:

Viceprim-ministru,

Marian Neacşu

Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,

Simona Bucura-Oprescu

Ministrul finanţelor,

Marcel-Ioan Boloş

Ministrul afacerilor externe,

Luminiţa-Teodora Odobescu

p. Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului,

Terente Ciui,

secretar de stat

Ministrul justiţiei,

Alina-Ştefania Gorghiu

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 484 din data de 24 mai 2024