Capitolul iii - Condiţii minime necesare pentru munca navigatorilor la bordul unei nave - Ordonanță de urgență 50/2022 pentru reglementarea muncii în domeniul maritim
M.Of. 382
În vigoare Versiune de la: 19 Aprilie 2022
CAPITOLUL III:Condiţii minime necesare pentru munca navigatorilor la bordul unei nave
SECŢIUNEA 1:Vârsta minimă
Art. 4
Folosirea, angajarea sau munca la bordul unei nave a oricărei persoane în vârstă de mai puţin de 16 ani este interzisă.
Art. 5
(1)Munca de noapte a navigatorilor mai tineri de 18 ani este interzisă.
(2)Folosirea, angajarea sau munca navigatorilor cu vârsta mai mică de 18 ani este interzisă atunci când sănătatea sau securitatea sunt susceptibile de a fi compromise. Aceste situaţii sunt următoarele:
a)munca la cald sau lucru cu foc deschis;
b)munca în afara bordului navei;
c)munca în calitate de bucătar şi curăţarea aparatelor de bucătărie;
d)ridicarea, deplasarea sau transportul încărcăturii sau obiectelor grele;
e)munca în interiorul boilerelor, tancurilor şi coferdamurilor;
f)expunerea la zgomote sau vibraţii cu nivel nociv;
g)manipularea unor instalaţii de ridicat sau a altor echipamente sau utilaje cu motor ori comunicarea prin semnale cu operatorii de echipamente de acest gen;
h)manipularea cablurilor de amaraj sau de remorcare sau a echipamentelor de ancorare;
i)legarea/dezlegarea navei;
j)munca la înălţime sau pe punte în condiţii de vreme rea;
k)întreţinerea echipamentului electric;
l)expunerea la materiale potenţial dăunătoare sau agenţi fizici nocivi precum substanţele periculoase sau toxice şi radiaţiile ionizante; şi
m)manipularea sau controlul asupra bărcilor navei.
(3)Această prevedere nu se aplică atunci când se desfăşoară pregătirea efectivă a navigatorilor în cadrul programelor de educaţie, de formare profesională sau de perfecţionare aprobate, potrivit Convenţiei STCW, fără a afecta sănătatea sau securitatea acestora, precum şi în situaţiile prevăzute la art. 26 alin. (1).
SECŢIUNEA 2:Certificatul medical
Art. 6
(1)Niciun navigator nu poate lucra la bordul unei nave dacă nu posedă un certificat medical, în conformitate cu prevederile Regulii 1/9 şi a Secţiunii A-I/9 din Convenţia şi Codul STCW, care să ateste că este apt să îşi îndeplinească atribuţiile la bordul navei.
(2)ANR solicită ca, înainte de a începe lucrul pe o navă, fiecare navigator să posede un certificat medical valabil care să ateste că acesta este apt să îşi îndeplinească atribuţiile prevăzute în cadrul muncii în larg.
(3)Certificatele medicale se emit cu respectarea baremurilor de sănătate utilizate la controlul periodic, la reangajare şi la schimbarea în funcţie a navigatorilor, a normelor metodologice privind examinarea medicală şi/sau psihologică a navigatorilor, a periodicităţii examinărilor medicale şi psihologice şi a modelului de aviz sau de certificat medical, după caz, şi/sau psihologic de aptitudine stabilite prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii şi al ministrului sănătăţii nr. 1.151/1.752/2021 pentru aprobarea cadrului general privind examinarea medicală şi psihologică a personalului cu atribuţii în siguranţa transporturilor, potrivit art. 13 şi 14 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2013 privind examinarea medicală şi psihologică a personalului cu atribuţii în siguranţa transporturilor şi pentru modificarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 67/2015.
(4)Orice modificare referitoare la natura examenului medical care urmează să fie efectuat şi detaliile care se includ în certificatul medical se stabilesc după consultarea cu organizaţiile navigatorilor şi armatorilor implicate.
(5)Prezenta ordonanţă de urgenţă nu aduce atingere Convenţiei STCW. Un certificat medical emis potrivit cerinţelor Convenţiei STCW este acceptat de către ANR ca îndeplinind prevederile Regulii 1.2 din MLC 2006.
(6)Pentru navigatorii care nu intră sub incidenţa Convenţiei STCW, este acceptat un certificat medical care îndeplineşte condiţiile de fond ale cerinţelor Convenţiei STCW şi ale legislaţiei naţionale de securitate şi sănătate în muncă.
(7)Certificatul medical este emis în baza rezultatului examinărilor specifice, efectuate de medici/examinatori în cadrul unităţilor specializate medicale şi/sau psihologice, publice sau private, agreate de MTI.
(8)Navigatorii cărora le-a fost refuzată emiterea unui certificat medical sau a căror capacitate de muncă a fost limitată, în special în ceea ce priveşte durata, postul de lucru sau zona de navigaţie au dreptul la un nou examen medical, efectuat de un medic sau de un medic specialist, independent de cel prevăzut la alin. (7) şi în acest sens, se adresează Comisiei Centrale Medicale şi Psihologice în Siguranţa Transporturilor, care este organizată şi funcţionează în cadrul Spitalului Clinic Căi Ferate nr. 1 Witting Bucureşti potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2013, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 67/2015.
(9)Fiecare certificat medical trebuie să precizeze în special că:
a)sunt satisfăcătoare auzul şi vederea navigatorului în cauză, precum şi vederea cromatică normală, în cazul navigatorilor care vor fi angajaţi pe posturi în care capacitatea de a efectua munca cerută poate fi afectată de tulburări de vedere cromatică; şi
b)navigatorul respectiv nu suferă de nicio boală care ar putea să se agraveze din cauza muncii în larg, să îl facă inapt pentru munca în larg sau să pună în pericol sănătatea altor persoane de la bord.
(10)În afara cazului în care natura atribuţiilor specifice îndeplinite de navigatorul respectiv sau dispoziţiile STCW prevăd o perioadă mai scurtă:
a)un certificat medical este valabil pentru o perioadă de maximum doi ani, cu excepţia cazului în care navigatorul este mai tânăr de 18 ani, caz în care perioada maximă de valabilitate este de un an;
b)o certificare a vederii cromatice normale este valabilă pentru o perioadă de maximum şase ani.
(11)În cazul în care certificatul medical a expirat pe perioada voiajului şi navigatorul este în imposibilitatea de a obţine altul până la următorul port de escală, unde navigatorul poate obţine un certificat medical de la un medic specialist, la solicitarea motivată a armatorului, ANR poate permite unui navigator să lucreze fără un certificat medical valabil pe o perioadă care să nu depăşească trei luni.
(12)Dacă perioada de validitate a unui certificat medical urmează să expire în timpul unui voiaj, certificatul va rămâne în vigoare până la următorul port în care navigatorul poate obţine un certificat medical de la un medic specialist, cu condiţia ca această perioadă să nu depăşească trei luni.
(13)Certificatele medicale pentru navigatorii care lucrează pe nave angajate în mod obişnuit în voiajuri internaţionale trebuie să fie emise şi în limba engleză.
(14)Toţi navigatorii se supun periodic examenelor medicale. Periodicitatea examenelor medicale este stabilită prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii şi al ministrului sănătăţii nr. 1.151/1.752/2021. Ofiţerii de cart cu probleme de sănătate, atestate de un medic ca fiind cauzate de munca pe timp de noapte, se transferă, dacă este posibil, la o muncă de zi pentru care sunt apţi.
(15)Solicitarea pentru obţinerea certificatului medical, precum şi efectuarea examinării medicale prevăzute în prezentul articol sunt gratuite; orice costuri suportate de navigatori se returnează acestora de către armatorul navei care arborează pavilion român unde aceştia urmează a-şi desfăşura activitatea.
(16)Examinările medicale prevăzute în prezentul articol respectă principiul confidenţialităţii medicale.
SECŢIUNEA 3:Pregătire profesională şi calificări
Art. 7
(1)Toţi navigatorii care desfăşoară o activitate la bordul unei nave care arborează pavilion român trebuie să fie titularii unui brevet/certificat de capacitate, conform funcţiei exercitate, sau unui document care să ateste calificarea pentru aşi exercita atribuţiile sau munca la bord.
(2)Navigatorii trebuie să fi absolvit un curs de pregătire obligatorie în materie de siguranţă maritimă la bordul navelor.
(3)Fiecare navigator angajat pe o navă care arborează pavilion român, într-o funcţie care este reglementată de către Convenţia STCW, trebuie să fie pregătit şi certificat în conformitate cu prevederile acesteia.
(4)Înainte de începerea muncii la bordul navei, tuturor navigatorilor li se va efectua instruirea de familiarizare cu nava, în conformitate cu atribuţiile acestora.
SECŢIUNEA 4:Recrutare şi plasare
Art. 8
(1)Agenţiile de furnizare navigatori sunt persoane juridice legal constituite în temeiul Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv filialele societăţilor comerciale străine, înfiinţate în România potrivit art. 42 şi 44 din Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, autorizate de ANR, şi care au ca activitate principală "Activităţi ale agenţiilor de plasare a forţei de muncă" cod CAEN 7810.
(2)Agenţiile de furnizare navigatori desfăşoară activităţi de recrutare şi plasare a navigatorilor în baza autorizaţiei emise de ANR şi cu respectarea caietului de sarcini, anexă la autorizaţie, întocmit de ANR, în conformitate cu MLC 2006.
(3)Pentru a proteja şi promova drepturile navigatorilor în ceea ce priveşte angajarea, ANR stabileşte condiţiile de autorizare pentru agenţiile de furnizare navigatori prin decizie a directorului general al ANR, cu respectarea MLC 2006.
(4)Agenţiile de furnizare trebuie să plaseze navigatorii la bordul navelor în baza contractului de muncă al navigatorului, care cuprinde contractul colectiv de muncă încheiat între armator şi organizaţia reprezentativă a navigatorilor afiliată ITF şi/sau ETF sau, când acesta nu există, contractul de muncă tip IBF (International Bargaining Forum/Forumul Internaţional de Negociere Colectivă).
(5)Pentru autorizarea ca agenţie de furnizare navigatori şi reconfirmarea anuală a autorizaţiei emise, ANR percepe tarife care sunt aprobate prin ordin al ministrului transportului şi infrastructurii.
(6)Modelul autorizaţiei care se emite de către ANR unei agenţii de furnizare navigatori este prevăzut în anexa nr. 1.
(7)Agenţiile de furnizare navigatori au obligaţia ca, în termen de 6 luni de la data autorizării, să facă dovada implementării unui sistem de standarde de calitate pentru activităţile desfăşurate. Copii ale documentelor care atestă implementarea sistemului de standarde de calitate vor fi depuse la ANR, în termen de 7 zile de la data obţinerii acestora.
Art. 9
Agenţiile de furnizare navigatori:
a)nu recurg la mijloace, mecanisme sau liste pentru a împiedica sau a face navigatorii să îşi schimbe hotărârea de a obţine un loc de muncă pentru care posedă calificările cerute;
b)nu solicită onorarii sau cheltuieli navigatorilor, direct sau indirect, în totalitate sau în parte, pentru recrutarea, plasarea sau obţinerea unui loc de muncă, în afara costurilor pe care navigatorii trebuie să şi le asume pentru obţinerea unui certificat medical naţional obligatoriu, a carnetului de marinar şi a paşaportului sau altui document personal de călătorie similar, exceptând costurile de viză, atestat de recunoaştere şi orice alt document suplimentar emis de statul de pavilion, care trebuie să fie suportate de armator;
c)nu solicită navigatorilor să facă plăţi cu privire la costul transportului către şi de la navă şi nici să acopere costurile legate de repatriere din salarii sau alte drepturi ale navigatorilor;
d)asigură liberul acces la serviciul de furnizare navigatori, protejează şi promovează drepturile de angajare ale navigatorilor şi îndeplinesc prevederile Regulii 1.4 şi ale Normei 1.4 din MLC 2006.
SECŢIUNEA 5:Autorizarea şi funcţionarea agenţiilor de furnizare navigatori
Art. 10
În vederea autorizării de către ANR, agenţiile de furnizare navigatori trebuie:
a)să depună actul constitutiv, în original şi în copie, pentru certificare conform cu originalul;
b)să depună certificatul de înregistrare emis de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, care are ca activitate principală "Activităţi ale agenţiilor de plasare a forţei de muncă" cod CAEN 7810, în original şi în copie, pentru certificare conform cu originalul;
c)să depună certificatul constatator emis de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului din care să rezulte faptul că nu se află în procedură de faliment sau dizolvare, în original şi în copie, pentru certificare conform cu originalul;
d)să depună documentul de identitate al reprezentantului legal, în copie;
e)să depună acte doveditoare sau declaraţie pe propria răspundere a coordonatorului activităţii de recrutare şi plasare navigatori, sub sancţiunea falsului în declaraţii, astfel cum este acesta prevăzut la art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare (Codul penal), din care să rezulte că acesta nu a fost condamnat definitiv pentru săvârşirea unei infracţiuni contra libertăţii persoanei, infracţiuni privind traficul şi exploatarea persoanelor vulnerabile sau înşelăciune, prevăzute de Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea;
f)coordonatorul activităţii de recrutare şi plasare navigatori trebuie să deţină o calificare în domeniul maritim, cunoştinţe maritime minime şi experienţă pe navele pentru care se aplică prezenta ordonanţă de urgenţă, dovedită cu acte de studii şi adeverinţă de ambarcare;
g)să garanteze protecţia datelor personale ale navigatorilor, potrivit Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi altor acte normative incidente din domeniul protecţiei datelor personale;
h)să depună o formă precontractuală sau o copie a contractului de intermediere încheiat cu armatorul în care sunt prevăzute în mod expres toate navele acestuia pentru care se vor efectua serviciile de recrutare şi plasare a navigatorilor, în original şi în copie, pentru certificare conform cu originalul;
i)să facă dovada ofertelor de locuri de muncă transmise de armatori, care vor cuprinde cel puţin următoarele elemente:
(i)datele de identificare ale armatorului;
(ii)modelul de contract individual de muncă al navigatorilor şi contractul colectiv de muncă;
(iii)moneda în care se efectuează plata, modalităţile de plată şi datele de plată ale salariului;
j)să depună la ANR o copie a garanţiei financiare încheiate de armator, pentru toate navele unde agenţiile plasează personal, care trebuie să acopere:
(i)salariile restante şi alte drepturi datorate de armator navigatorului, stabilite prin contractul de muncă, contractul colectiv de muncă şi/sau legislaţia naţională în vigoare, limitate la 4 luni de neplată a acestora;
(ii)toate cheltuielile suportate în mod rezonabil de navigator sau pentru navigator, precum şi costul de repatriere;
(iii)pierderile pecuniare ale navigatorilor dovedite cu documente justificative, în cazul nerespectării de către agenţia de furnizare navigatori sau de către armator a obligaţiilor din contractul de muncă al navigatorului;
k)să facă dovada constituirii propriei garanţii financiare şi să depună la ANR o copie conformă cu originalul a acesteia, garanţie care să poată fi executată necondiţionat exclusiv de către ANR.
Art. 11
(1)Garanţia financiară a agenţiei de furnizare navigatori, prevăzută la art. 10 lit. k), poate consta în:
a)o garanţie bancară în valoare de 300.000 de euro sau
b)o poliţă de asigurare în valoare de 300.000 de euro.
(2)Garanţia financiară prevăzută la alin. (1) trebuie să cuprindă menţiunea ca sumele să fie plătite numai din dispoziţia ANR şi trebuie să acopere în orice moment, pentru navigatorii plasaţi de agenţia de furnizare navigatori, indiferent de cetăţenie:
a)salariile restante şi alte drepturi datorate de armator navigatorului, stabilite prin contractul de muncă, contractul colectiv de muncă şi/sau legislaţia naţională în vigoare, limitate la 4 luni de neplată a acestora;
b)toate cheltuielile suportate în mod rezonabil de navigator sau pentru navigator, precum şi costul de repatriere;
c)pierderile pecuniare ale navigatorilor dovedite cu documente justificative, în cazurile neîndeplinirii de către agenţia de furnizare navigatori sau de către armator a obligaţiilor din contractul de muncă al navigatorului.
Art. 12
(1)În vederea funcţionării şi menţinerii autorizaţiei, agenţiile de furnizare navigatori trebuie să:
a)deţină un registru în format fizic sau digital, actualizat permanent cu toţi navigatorii recrutaţi sau plasaţi prin intermediul lor şi toate documentele şi calificările acestora, care este pus la dispoziţia ANR în scopul verificării;
b)se asigure că, înaintea angajării sau pe parcursul procesului de angajare, navigatorii sunt informaţi cu privire la drepturile şi obligaţiile enunţate în contractul de muncă şi că sunt luate dispoziţiile necesare pentru ca navigatorii să poată să îşi examineze contractul de muncă înainte de semnare şi după semnare; un original al acestuia să le parvină;
c)păstreze copiile contractelor individuale de muncă semnate de către armator cu navigatorii plasaţi prin intermediul lor, pentru un termen de 3 ani, în format fizic sau digital;
d)verifice faptul că pentru toţi navigatorii recrutaţi sau plasaţi prin intermediul lor, contractele de muncă sunt în conformitate cu prevederile cap. IV, cu legislaţia şi prevederile contractului de muncă al navigatorului;
e)verifice faptul că navigatorii recrutaţi şi care vor fi plasaţi prin intermediul lor posedă calificările cerute, deţin documentele necesare pentru postul respectiv, conform contractului de muncă al navigatorului, şi sunt în conformitate cu legislaţia statului de pavilion;
f)verifice examinările medicale, documentele de identitate ale navigatorilor şi alte astfel de elemente, ce pot fi necesare navigatorilor pentru angajare;
g)se asigure permanent că armatorul deţine o garanţie financiară valabilă pentru acoperirea cheltuielilor aferente în caz de abandon al navigatorilor într-un port străin;
h)examineze orice plângere depusă cu privire la activitatea agenţiei, să răspundă la aceasta şi să informeze ANR cu privire la plângerile la care nu s-a identificat nicio soluţie, cu indicarea cauzelor nesoluţionării;
i)informeze trimestrial ANR despre navigatorii plasaţi prin intermediul acestora pe nave;
j)depună la ANR, la dosarul de autorizare, orice nou contract de intermediere semnat cu un armator, precum şi o copie a garanţiei financiare prevăzute la art. 10 lit. j) şi să nu plaseze niciun navigator la bordul navelor acestuia până ce respectivul contract nu a fost depus şi verificat;
k)raporteze ANR imediat ce intră în posesia informaţiilor, cazurile de deces, accidente şi de îmbolnăvire soldate cu debarcarea de la navă precum şi, pe cât posibil, cauzele acestor evenimente, cazurile de piraterie sau abandon;
l)depună la ANR, în situaţia expirării termenului de valabilitate a garanţiei financiare a agenţiei, o nouă garanţie, în original şi în copie, pentru certificare conform cu originalul, în termen de 5 zile de la data constituirii acesteia.
(2)Pentru toţi navigatorii ambarcaţi pe nave care arborează pavilion român, în vederea funcţionării şi menţinerii autorizaţiei, agenţiile de furnizare navigatori trebuie să facă dovada menţinerii de către armator a măsurilor de protecţie socială prevăzute la art. 65 pe perioada angajării acestora.
Art. 13
Navigatorii români vor informa autoritatea competentă a statului de pavilion al navei, ANR, organizaţiile reprezentative ale navigatorilor din care fac parte aceştia şi agenţia de furnizare navigatori prin care au fost plasaţi cu privire la neplata tuturor drepturilor băneşti cuvenite conform contractului de muncă al navigatorului, după 2 luni de neplată a acestora.
Art. 14
(1)ANR are obligaţia de a solicita disponibilizarea sumelor prevăzute a fi acoperite de garanţia financiară prevăzută la art. 10 lit. k) dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a)navigatorul, o rudă apropiată a acestuia, un reprezentant al navigatorului sau un beneficiar desemnat al acestuia reclamă abandonul şi neplata drepturilor băneşti pe ultimele 2 luni;
b)reprezentantul organizaţiilor navigatorilor implicate sau inspectorul Federaţiei internaţionale a lucrătorilor din transporturi - ITF/inspectorul Federaţiei Europene a lucrătorilor din transporturi - ETF, după caz, confirmă că s-au depus toate diligenţele pentru repatriere şi plata drepturilor băneşti cuvenite.
(2)În situaţia în care garanţia financiară prevăzută la art. 10 lit. k) a fost executată parţial sau în totalitate, agenţia de furnizare navigatori are obligaţia reconstituirii acesteia, în termen de maximum 10 zile de la data executării acesteia.
(3)În situaţia încetării activităţii, agenţia de furnizare navigatori rămâne responsabilă, în cazul tuturor navigatorilor care deţin un contract valabil, plasaţi prin intermediul acesteia, pentru:
a)salariile restante şi alte drepturi datorate de armator navigatorului, stabilite prin contractul de muncă, contractul colectiv de muncă aplicabil şi/sau legislaţia naţională în vigoare, limitate la 4 luni de neplată a acestora;
b)toate cheltuielile suportate în mod rezonabil de navigator, inclusiv costul de repatriere;
c)pierderile pecuniare ale navigatorilor înregistrate de aceştia ca urmare a neîndeplinirii de către agenţia de furnizare navigatori sau de către armator a obligaţiilor stabilite prin contractul de muncă al navigatorului.
Art. 15
(1)Monitorizarea şi controlul agenţiilor de furnizare navigatori se fac de către ANR, prin persoane împuternicite în acest scop, denumite agenţi constatatori, urmărindu-se respectarea condiţiilor care au stat la baza autorizării acestora de către ANR.
(2)Monitorizarea şi controlul agenţiilor de furnizare navigatori au ca scop verificarea asigurării aplicării prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă referitoare la recrutarea, plasarea şi protecţia în materie de securitate socială a navigatorilor.
(3)Controlul se poate face şi ca urmare a unei informaţii, sesizări sau a unui raport depus de orice persoană interesată, navigator ori organizaţie a navigatorilor sau armatorilor interesaţi.
(4)La finalizarea controlului, agenţii constatatori întocmesc un raport de inspecţie.
(5)Forma şi conţinutul raportului de inspecţie prevăzut la alin. (4) se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(6)În cazul în care în urma activităţilor de monitorizare şi control se constată că agenţia de furnizare navigatori nu mai îndeplineşte condiţiile de autorizare sau încalcă obligaţiile care decurg din prevederile legale, ANR transmite decizia de suspendare a autorizaţiei prevăzute la art. 8 alin. (2), motivată în mod detaliat, precum şi o notificare prin care se acordă un termen de maximum 30 de zile în vederea remedierii celor constatate.
(7)Agenţia de furnizare navigatori notifică ANR cu privire la îndeplinirea măsurilor stabilite în vederea remedierii neregulilor constatate şi prezintă documente doveditoare, după caz. ANR analizează documentele transmise de titular, constată îndeplinirea măsurilor şi emite o decizie privind ridicarea măsurii de suspendare a autorizaţiei.
(8)ANR emite decizia de retragere a autorizaţiei acordate, când se constată următoarele:
a)agenţia de furnizare navigatori nu îndeplineşte măsurile de remediere a neregulilor constatate, în termenul prevăzut la alin. (6);
b)nu s-a reînnoit garanţia financiară, atunci când a fost executată sau când a expirat termenul de valabilitate.
Art. 16
(1)Perioada de valabilitate a autorizaţiei prevăzute la art. 8 alin. (2) este de maximum 5 ani, cu obligativitatea solicitării agenţiei de furnizare navigatori a reconfirmării anuale a acesteia.
(2)Reconfirmarea autorizaţiei se face în baza activităţilor de monitorizare şi control prevăzute la art. 15 alin. (1)-(3) şi a rapoartelor de inspecţie prevăzute la art. 15 alin. (4), prin aplicarea vizei anuale.
(3)Prin aplicarea vizei anuale se confirmă faptul că titularul desfăşoară activitatea cu respectarea condiţiilor pentru care a fost emisă autorizaţia de către ANR.
(4)În situaţia în care agenţia de furnizare navigatori nu solicită reconfirmarea anuală, ANR emite decizia de retragere a autorizaţiei acordate.
(5)Decizia de suspendare a autorizaţiei, decizia privind ridicarea măsurii de suspendare a autorizaţiei sau decizia de retragere a autorizaţiei se emite de către directorul general al ANR şi se comunică agenţiei de furnizare navigatori în cauză în termen de două zile lucrătoare de la data emiterii.
Art. 17
(1)Agenţia de furnizare navigatori poate contesta decizia de suspendare şi/sau decizia de retragere a autorizaţiei emise de ANR la instanţele judecătoreşti competente.
(2)În situaţia retragerii autorizaţiei, agenţia de furnizare navigatori rămâne responsabilă, în cazul tuturor navigatorilor care deţin un contract valabil, plasaţi prin intermediul acesteia, pentru:
a)salariile restante şi alte drepturi datorate de armator navigatorului, stabilite prin contractul de muncă, contractul colectiv de muncă aplicabil şi/sau legislaţia naţională în vigoare, limitate la 4 luni de neplată a acestora;
b)toate cheltuielile suportate în mod rezonabil de navigator, inclusiv costul de repatriere;
c)pierderile pecuniare ale navigatorilor din cauză că agenţia de furnizare navigatori sau armatorul, în virtutea contractului individual de muncă al navigatorilor, nu şi-a îndeplinit obligaţiile.
Art. 18
(1)Activităţile de autorizare a agenţiilor de furnizare navigatori efectuate de ANR se vor desfăşura în cadrul unui sistem de management al calităţii care trebuie să fie certificat în conformitate cu standardele internaţionale aplicabile în materie de calitate.
(2)Prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se stabilesc mecanisme şi proceduri adecvate pentru soluţionarea oricărei cereri, plângeri sau raport depus de orice persoană interesată, navigator ori organizaţie a navigatorilor sau armatorilor interesaţi cu privire la activitatea unei agenţii de furnizare navigatori.
(3)ANR postează pe site-ul instituţiei lista cuprinzând statele care au ratificat MLC 2006, precum şi informaţii privind riscurile angajării unui navigator pe o navă aflată sub pavilionul unui stat care nu a ratificat MLC 2006.
(4)Organizaţiile reprezentative ale navigatorilor din România sunt obligate să raporteze ANR, imediat ce intră în posesia informaţiilor, cazurile de deces, accidente şi de îmbolnăvire soldate cu debarcarea de la navă, precum şi, pe cât posibil, cauzele acestor evenimente, cazurile de piraterie sau abandon, care privesc navigatorii români.
Art. 19
Armatorii navelor care arborează pavilion român, care folosesc serviciile agenţiilor de furnizare navigatori stabilite în statele în care MLC nu se aplică, trebuie să se asigure că acele agenţii de furnizare navigatori respectă prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă.