Secţiunea 5 - Administratorul judiciar - Ordonanță de urgență 46/2013 privind criza financiară şi insolvenţa unităţilor administrativ-teritoriale

M.Of. 299

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2024
SECŢIUNEA 5:Administratorul judiciar
Art. 35
La instituirea procedurilor, judecătorul-sindic stabileşte atribuţiile administratorului judiciar, potrivit prevederilor art. 39, şi stabileşte onorariul acestuia, care nu poate depăşi indemnizaţia lunară a primarului unităţii administrativ-teritoriale sau subdiviziunii acesteia, aflată în insolvenţă, respectiv a preşedintelui consiliului judeţean aflat în insolvenţă, după caz, majorată cu 50%.
Art. 36
Administratorul judiciar, persoană fizică sau persoană juridică, trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute de art. 19 alin. (5) şi (8) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 37
Ordonatorul principal de credite, membrii autorităţii deliberative, orice ales local sau angajat al autorităţii administraţiei publice locale, soţul, soţia, precum şi rude până la gradul IV inclusiv ale acestora, nu pot fi numiţi administratori judiciari. Această restricţie este valabilă pe o perioadă de 3 ani după ce persoana a încetat să mai ocupe funcţiile respective.
Art. 38
(1)Înainte de desemnarea sa, administratorul judiciar trebuie să facă dovada că este asigurat pentru răspundere profesională, prin subscrierea unei poliţe de asigurare valabile, care să acopere eventualele prejudicii cauzate în îndeplinirea atribuţiilor sale, reprezentând cel puţin o treime din valoarea masei credale.
(2)Riscul asigurat trebuie să reprezinte consecinţa activităţii administratorului judiciar pe perioada exercitării calităţii sale.
Art. 39
Principalele atribuţii ale administratorului judiciar, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, sunt:
a)examinarea activităţii unităţii administrativ-teritoriale privind situaţia de fapt şi întocmirea unui raport asupra cauzelor şi împrejurărilor care au dus la apariţia stării de insolvenţă, cu menţionarea persoanelor cărora le-ar fi imputabilă, precum şi asupra soluţiilor de redresare şi înaintarea acestuia judecătorului-sindic într-un termen stabilit de acesta, dar care nu poate depăşi 30 de zile de la desemnarea administratorului judiciar;
b)verificarea corectitudinii informaţiilor cuprinse în documentele elaborate şi prezentate de autorităţile administraţiei publice locale conform prevederilor art. 55, în urma căreia dispune corectarea şi completarea acestora dacă este cazul; în cazul în care autorităţile administraţiei publice locale nu au îndeplinit această obligaţie, întocmeşte documentele prevăzute la art. 55;
c)elaborarea în termen de 30 de zile calendaristice a planului de redresare, împreună cu ordonatorul principal de credite, cu avizul direcţiei generale a finanţelor publice judeţene sau al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti şi al camerei de conturi teritoriale, după aprobarea tabelului definitiv al creanţelor;
d)avizarea şi supravegherea operaţiunilor de gestiune financiară, avizarea hotărârilor, respectiv a dispoziţiilor emise de autoritatea deliberativă, respectiv de ordonatorul principal de credite sau împuterniciţii acestuia care privesc operaţiunile financiare ale unităţii administrativ-teritoriale şi patrimoniul unităţii administrativ-teritoriale;
e)examinarea posibilităţii limitării cheltuielilor unităţii administrativ-teritoriale la necesarul acoperirii serviciilor publice esenţiale;
f)convocarea, prezidarea şi asigurarea secretariatului şedinţelor adunării creditorilor;
g)introducerea de acţiuni pentru anularea actelor frauduloase, a operaţiunilor comerciale şi a constituirii unor garanţii, încheiate de ordonatorii principali de credite ai unităţilor administrativ-teritoriale în dauna drepturilor creditorilor, în perioada de 120 de zile anterioare introducerii cererii de deschidere a procedurii, care sunt susceptibile a prejudicia drepturile creditorilor;
h)propunerea adresată autorităţii deliberative de a rezilia sau denunţa unilateral contractele încheiate de unitatea administrativ-teritorială, care nu pot fi executate în cadrul planului de redresare;
i)avizarea hotărârilor autorităţii deliberative şi a actelor administrative ale ordonatorilor de credite privitoare la managementul resurselor umane al instituţiilor publice aflate sub autoritatea administraţiei publice locale, inclusiv în ceea ce priveşte începerea, modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de serviciu sau de muncă, după caz, potrivit planului de redresare;
j)verificarea modului de stabilire a creanţelor bugetare şi, atunci când este cazul, dispunerea recalculării acestora conform prevederilor legale;
k)urmărirea încasării creanţelor datorate unităţii administrativ-teritoriale de către persoanele fizice sau juridice, a încasării sumelor transferate înainte de deschiderea procedurii de insolvenţă, precum şi a plăţii impozitelor şi taxelor datorate bugetului general consolidat;
l)formularea de acţiuni în pretenţii pentru încasarea creanţelor unităţii administrativ-teritoriale;
m)propunerea adresată autorităţii deliberative privind încheierea de tranzacţii, acordarea de înlesniri la plată a unor creanţe bugetare locale, descărcarea de obligaţii a fideiusorilor, renunţarea la garanţii reale, potrivit planului de redresare, sub condiţia aprobării prealabile a judecătorului-sindic;
n)propunerea adresată autorităţii deliberative privind stabilirea de taxe locale/taxe speciale noi, în condiţiile legii, până la încetarea situaţiei de insolvenţă;
o)aplicarea de sigilii, inventarierea de bunuri şi luarea măsurilor privind conservarea lor;
p)propunerea adresată autorităţii deliberative, cu aprobarea judecătorului-sindic, privind lichidarea unor bunuri ce fac parte din domeniul privat al unităţii administrativ-teritoriale, ca ultimă soluţie de stingere a creanţelor;
q)sesizarea judecătorul-sindic în legătură cu orice problemă care este în competenţa de soluţionare a acestuia;
r)formularea de recomandări judecătorului-sindic privind suspendarea plăţilor unităţii administrativ-teritoriale către creditori până la elaborarea planului de achitare a debitelor către creditori;
s)înregistrarea de îndată la tribunal a tabelului definitiv al tuturor creanţelor datorate de către unitatea administrativ-teritorială aflată în stare de insolvenţă; obligaţia de a afişa la sediul acestuia tabelul definitiv al tuturor creanţelor unităţii administrativ-teritoriale;
ş)îndeplinirea oricărei alte sarcini stabilite de judecătorul-sindic, în condiţiile legii.
Art. 40
Administratorul judiciar depune la dosarul cauzei un raport lunar care cuprinde o descriere a modului în care şi-a îndeplinit atribuţiile, precum şi o justificare pentru cheltuielile efectuate cu administrarea procedurii.
Art. 41
În conformitate cu art. 75 alin. (11) şi (13) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, administratorul judiciar poate propune judecătorului-sindic suspendarea atribuţiilor de ordonator principal de credite şi dispunerea preluării acestor atribuţii de către administratorul judiciar.
Art. 42
În cazul desemnării administratorului judiciar ca ordonator principal de credite, acesta preia controlul activităţilor cu incidenţă asupra situaţiei financiare şi/sau patrimoniale ale aparatului de specialitate al primarului sau consiliului judeţean şi din instituţiile sau serviciile publice de interes local sau judeţean, după caz, şi exercită temporar atribuţiile conferite de lege primarului sau preşedintelui consiliului judeţean, în numele şi pe contul acestuia, în limita competenţelor stabilite de către judecătorul-sindic.
Art. 43
Unitatea administrativ-teritorială, prin ordonatorul principal de credite, oricare dintre creditori, precum şi oricare altă persoană interesată poate face contestaţie, la judecătorul-sindic, împotriva măsurilor luate de administratorul judiciar.
Art. 44
Contestaţia trebuie înregistrată în termen de 5 zile de la depunerea raportului prevăzut la art. 40.
Art. 45
Judecătorul-sindic soluţionează contestaţia, în termen de 10 zile de la înregistrarea ei, în camera de consiliu, cu citarea contestatorului şi a administratorului judiciar, putând să suspende executarea măsurii contestate.
Art. 46
În exercitarea atribuţiei de control, judecătorul-sindic poate desfiinţa măsurile luate de administratorul judiciar, chiar dacă nu au fost contestate. Acesta poate să citeze, în camera de consiliu, administratorul judiciar şi persoanele interesate.
Art. 47
Pe parcursul procedurii de insolvenţă, pentru motive temeinice, judecătorul-sindic poate dispune, prin încheiere motivată, înlocuirea administratorului judiciar.
Art. 48
În vederea adoptării măsurii menţionate la art. 47, judecătorul-sindic citează administratorul judiciar şi comitetul creditorilor în camera de consiliu.
Art. 49
Judecătorul-sindic sancţionează administratorul judiciar cu o amendă judiciară între 5.000 lei şi 20.000 lei dacă acesta, din neglijenţă sau cu rea-credinţă, nu realizează sau îndeplineşte cu întârziere atribuţiile prevăzute de lege sau pe cele stabilite de judecătorul-sindic ori renunţă la funcţie fără un motiv întemeiat.
Art. 50
Dacă prin fapta prevăzută de art. 49 administratorul judiciar a provocat prejudicii, judecătorul-sindic poate, la cererea oricărei părţi implicate, să îl oblige pe administratorul judiciar la acoperirea acestora.
Art. 51
În cazul amenzilor şi al despăgubirii prevăzute la art. 49 şi 50 se aplică în mod corespunzător dispoziţiile Codului de procedură civilă.