Capitolul x - Dispoziţii finale şi tranzitorii - Ordonanță de urgență 194/2002 privind regimul străinilor în România*) - Republicare

M.Of. 421

În vigoare
Versiune de la: 10 Iulie 2025
CAPITOLUL X:Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 143: Oficiul Român pentru Imigrări
În aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, poliţiştii din cadrul Oficiului Român pentru Imigrări sunt abilitaţi:
a)să efectueze acte de constatare în vederea informării organelor de urmărire penală, atunci când constată săvârşirea unor infracţiuni în legătură cu regimul străinilor;
b)să îi legitimeze, să îi depisteze, să îi preia de la sediile altor autorităţi şi să îi conducă la sediul formaţiunilor teritoriale pe străinii care încalcă dispoziţiile legale privind regimul străinilor în România sau pe cei a căror identitate nu poate fi stabilită, să verifice şi să ia măsurile legale, în cel mult 24 de ore de la depistare;

c)să organizeze şi să efectueze, în condiţiile legii, controale în mediile şi locurile frecventate de străini, în instituţiile publice sau particulare, precum şi în incinta operatorilor economici, indiferent de proprietar sau deţinător, atunci când există date sau indicii cu privire la existenţa în aceste locuri sau medii a unor străini care nu respectă prevederile legale privind regimul străinilor în România;
c1)să organizeze şi să efectueze, în condiţiile legii, controale în instituţiile publice sau particulare, precum şi în incinta operatorilor economici, indiferent de proprietar sau deţinător, în vederea constatării îndeplinirii de către angajatori sau beneficiarii prestării de servicii a condiţiilor de încadrare în muncă ori detaşare a străinilor pe teritoriul României;

d)să folosească gratuit mijloacele de transport în comun şi mijloacele de transport feroviare, în timpul serviciului, pentru executarea unor misiuni care nu pot fi îndeplinite altfel.
e)să beneficieze de serviciile unui interpret autorizat sau a unei persoane de încredere, atunci când situaţia o impune, pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu;
f)să solicite expertize şi să consulte experţi în vederea stabilirii situaţiei juridice a străinilor şi dispunerii unor măsuri administrative.

(2)Inspectoratul General pentru Imigrări este punctul naţional de contact în relaţia cu instituţiile Uniunii Europene şi cu autorităţile celorlalte state membre pentru schimbul de informaţii şi documente în aplicarea dispoziţiilor legale ce intră în competenţa sa.

(3)Plata interpreţilor prevăzuţi la alin. (1) lit. e) se face în condiţiile Legii nr. 178/1997 pentru autorizarea şi plata interpreţilor şi traducătorilor folosiţi de Consiliul Superior al Magistraturii, de Ministerul Justiţiei, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Direcţia Naţională Anticorupţie, de organele de urmărire penală, de instanţele judecătoreşti, de birourile notarilor publici, de avocaţi şi de executori judecătoreşti, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Interpreţii prevăzuţi la alin. (1) lit. e) care se deplasează în altă localitate decât cea de domiciliu, pentru efectuarea lucrărilor solicitate de Inspectoratul General pentru Imigrări, beneficiază de cheltuieli de transport şi, după caz, de cazare şi indemnizaţie de delegare, potrivit dispoziţiilor legale aplicabile în unităţile bugetare.
(5)În cazul în care nu sunt identificaţi sau nu pot fi utilizaţi interpreţi autorizaţi în condiţiile Legii nr. 178/1997, cu modificările şi completările ulterioare, Inspectoratul General pentru Imigrări poate folosi persoane de încredere care cunosc limbile din/şi în care se face traducerea şi/sau interpretarea limbii respective, dispoziţiile alin. (3) şi (4) aplicându-se în mod corespunzător.
(6)Inspectoratul General pentru Imigrări transmite Comisiei Europene date statistice privind numărul documentelor prin care s-a acordat dreptul de şedere şi de muncă în scopul ocupării unui loc de muncă sezonieră eliberate pentru prima dată şi, în măsura posibilului, numărul străinilor al căror drept de şedere în scopul ocupării unui loc de muncă sezonieră a fost prelungit, anulat sau revocat. Datele statistice sunt defalcate în funcţie de cetăţenie şi, în măsura posibilului, în funcţie de durata dreptului de şedere acordat şi în funcţie de sectorul economic. Datele statistice au ca perioade de referinţă un an calendaristic şi sunt comunicate Comisiei Europene în termen de 6 luni de la sfârşitul anului de referinţă. Primul an de referinţă este 2017.

Art. 1431
În cuprinsul prezentei ordonanţe de urgenţă, referirea la măsura de siguranţă a expulzării se consideră a fi făcută la pedeapsa accesorie, respectiv complementară, aplicată potrivit prevederilor art. 65 alin. (2) lit. c) sau ale art. 66 alin. (1) lit. c) din Codul penal.

Art. 144: Suportarea unor cheltuieli
(1)Cheltuielile ocazionate de transportul internaţional necesar executării măsurilor de îndepărtare de pe teritoriul României a străinilor care dispun de mijloace financiare se suportă de către aceştia, cu condiţia ca, după achitarea acestor cheltuieli, să le rămână o sumă echivalentă cu minimum 50 euro, necesară acoperirii cheltuielilor proprii pe timpul îndepărtării.

(2)Dacă străinul nu dispune de mijloace financiare şi a intrat în România în baza unei invitaţii, cheltuielile de executare a măsurilor de îndepărtare se suportă de către persoana fizică sau juridică ce a făcut invitaţia. Invitaţia constituie titlu executoriu în situaţia în care străinul invitat nu părăseşte România până la data la care încetează dreptul de şedere stabilit prin viză. Sumele de plată se determină de către Inspectoratul General pentru Imigrări prin întocmirea unei note de constatare a cheltuielilor privind executarea măsurilor de îndepărtare a străinului invitat.

(3)Angajatorul, persoană fizică sau juridică, este obligat să suporte cheltuielile de executare a măsurilor de îndepărtare a străinului pe care l-a angajat ilegal sau al cărui permis de şedere nu mai este valabil.

(4)Unitatea de cercetare-dezvoltare este obligată să suporte cheltuielile de executare a măsurilor de îndepărtare a străinului care a fost acceptat de către aceasta să desfăşoare activităţi de cercetare ştiinţifică în cadrul unui proiect, în cazul în care acesta rămâne pe teritoriul României după încetarea dreptului de şedere. Răspunderea unităţii de cercetare-dezvoltare privind suportarea cheltuielilor încetează după 6 luni de la încetarea valabilităţii acordului de acceptare.

(41)Entitatea-gazdă este obligată să suporte cheltuielile de executare a măsurilor de îndepărtare a străinului care a fost acceptat în contextul încheierii unui acord de formare profesională, în cazul în care acesta rămâne pe teritoriul României după încetarea dreptului de şedere. Răspunderea entităţii-gazdă privind suportarea cheltuielilor încetează după 6 luni de la încetarea valabilităţii contractului de formare profesională.

(5)Cheltuielile ocazionate de executarea măsurilor de îndepărtare a străinilor care nu dispun de fonduri necesare în acest sens, cheltuielile pentru transportul, hrănirea, întreţinerea şi cazarea străinilor în spaţiile din zona de tranzit sau în locaţiile din afara punctelor de trecere a frontierei prevăzute la art. 9 alin. (3) ori în centre, cheltuielile determinate prin distrugerea de către străini a bunurilor aflate în dotarea locaţiilor din afara punctelor de trecere a frontierei prevăzute la art. 9 alin. (3) sau a centrelor, precum şi cheltuielile necesare pentru a asigura străinilor cazaţi în spaţiile din zona de tranzit sau în locaţiile din afara punctelor de trecere a frontierei prevăzute la art. 9 alin. (3) ori în centre asistenţă medicală, spitalizare şi dreptul de a comunica cu reprezentanţii diplomatici şi consulari ai statului de provenienţă, cu membrii lor de familie şi cu reprezentantul legal se suportă din bugetul Ministerului Afacerilor Interne, în limita fondurilor alocate pentru aceste destinaţii.

(51)În cheltuielile ocazionate de executarea măsurilor de îndepărtare prevăzute la alin. (5) este inclusă o sumă echivalentă cu 50 euro, de care va beneficia străinul îndepărtat pentru acoperirea cheltuielilor proprii pe timpul îndepărtării, În cazul în care străinul nu dispune de această sumă.

(6)Costurile aferente construirii, amenajării, întreţinerii şi funcţionării locaţiilor din afara punctelor de trecere a frontierei prevăzute la art. 9 alin. (3) şi a centrelor se suportă din bugetul Ministerului Afacerilor Interne.

(7)Fondurile necesare pentru cheltuielile prevăzute la alin. (5) şi (6) vor fi prevăzute în bugetul de stat pentru Ministerul Internelor şi Reformei Administrative.
(8)Normele de dotare pentru locaţiile din afara punctelor de trecere a frontierei prevăzute la art. 9 alin. (3) şi pentru centre, normele referitoare la materialele de întreţinere şi igienă personală, precum şi normele de hrană pentru străinii cazaţi potrivit art. 9 alin. (3) şi pentru străinii luaţi în custodie publică se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.

(9)Cheltuielile ocazionate de aplicarea prevederilor art. 143 alin. (1) lit. e) şi f) se suportă din bugetul Ministerului Afacerilor Interne, în limita fondurilor alocate pentru aceste destinaţii.

Art. 1441: Acordarea codului numeric personal
(1)Fiecărui străin pentru care au fost eliberate avize de angajare ori de detaşare, căruia i s-a prelungit dreptul de şedere temporară sau căruia i s-a acordat dreptul de şedere pe termen lung, i se atribuie de către Inspectoratul General pentru Imigrări un cod numeric personal, care se înscrie în permisul de şedere sau în avizul de angajare ori de detaşare, după caz.

(2)La solicitarea justificată a instituţiilor publice interesate, Oficiul Român pentru Imigrări poate atribui un cod numeric personal şi străinilor care nu beneficiază de un drept de şedere pe teritoriul României, obţinut în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, pentru exercitarea anumitor drepturi şi obligaţii legale şi numai cu acordul expres al acestora.
(3)În cazuri justificate, Oficiul Român pentru Imigrări poate atribui un cod numeric personal şi străinilor cărora li s-a acordat tolerarea, la solicitarea acestora, care se înscrie pe documentul de tolerat.

Art. 145: Acordarea asistenţei medicale în cazuri deosebite
În situaţii deosebite şi pentru motive umanitare, organul competent teritorial al Ministerului Afacerilor Interne poate solicita autorităţilor competente acordarea asistenţei medicale pentru străini în condiţiile prevăzute la art. 105.

Art. 146: Excepţii de la aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă
Guvernul poate stabili, prin hotărâre, exceptarea străinilor, cetăţeni ai unor state pentru care nu există obligativitatea obţinerii vizei de intrare în România, de la îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. c), precum şi a unor condiţii de prelungire a dreptului de şedere prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 147: Aplicarea reglementărilor speciale
Prevederile Legii nr. 122/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică cu prioritate faţă de prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă, cu excepţia situaţiilor în care raţiuni de securitate naţională sau de ordine publică impun returnarea ori expulzarea acestora de pe teritoriul României.

Art. 148: Dispoziţii procedurale
În toate plângerile şi cererile adresate instanţelor în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă, în care Oficiul Român pentru Imigrări este parte, participarea procurorului este obligatorie.
Art. 149: Limitele aplicării In timp a prezentei ordonanţe de urgenţă cu privire la unele categorii de străini
De la data aderării României la Uniunea Europeană, prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă vor înceta să fie aplicabile cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi ale spaţiului economic european.
Art. 150:
[textul din Art. 150 din capitolul X a fost abrogat la 28-nov-2014 de Art. 41, punctul 87. din titlul II din Ordonanta 25/2014]
Art. 151: Dispoziţii tranzitorii
(1)În termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă străinii cu şedere ilegală pot solicita Oficiului Român pentru Imigrări eliberarea unei dispoziţii de părăsire a teritoriului.
(2)Eliberarea dispoziţiei de părăsire a teritoriului, în condiţiile prevăzute la alin. (1), nu va fi însoţită de măsura interzicerii intrării în România.
(3)Toate situaţiile aflate în curs de rezolvare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă vor fi soluţionate în conformitate cu prevederile acesteia.
Art. 152: Intrarea în vigoare
(1)Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României.
(2)Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă Legea nr. 123/2001 privind regimul străinilor în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 168 din 3 aprilie 2001, şi Hotărârea Guvernului nr. 476/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 123/2001 privind regimul străinilor în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 276 din 29 mai 2001, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
*
Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune:
1.Directiva 2001/40/CE a Consiliului din 28 mai 2001 privind recunoaşterea reciprocă a deciziilor de îndepărtare a resortisanţilor ţărilor terţe, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene, seria L, nr. 149 din 2 iunie 2001;
2.Directiva 2001/51/CE a Consiliului din 28 iunie 2001 de completare a dispoziţiilor prevăzute la articolul 26 din Convenţia de punere în aplicare a Acordului Schengen din 14 iunie 1985, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene, seria L, nr. 187 din 10 iulie 2001;
3.Directiva 2003/86/CE a Consiliului din 22 septembrie 2003 privind dreptul la reîntregirea familiei, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 251 din 3 octombrie 2003;
4.Directiva 2003/109/CE a Consiliului din 25 noiembrie 2003 privind statutul resortisanţilor ţărilor terţe care sunt rezidenţi pe termen lung, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 16 din 23 ianuarie 2004, astfel cum a fost modificată prin Directiva 2011/51/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 mai 2011 de modificare a Directivei 2003/109/CE a Consiliului în vederea extinderii domeniului său de aplicare la beneficiarii de protecţie internaţională, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 132 din 19 mai 2011;
5.Directiva 2003/110/CE a Consiliului din 25 noiembrie 2003 privind asistenţa la tranzit în cadrul măsurilor de îndepărtare pe cale aeriană, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene, seria L, nr. 321 din 6 decembrie 2003;
6.[textul din Art. 152, punctul 6. din capitolul X a fost abrogat la 10-nov-2018 de Art. I, punctul 73. din Legea 247/2018]
7.[textul din Art. 152, punctul 7. din capitolul X a fost abrogat la 10-nov-2018 de Art. I, punctul 73. din Legea 247/2018]
8.Directiva 2008/115/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 decembrie 2008 privind standardele şi procedurile comune aplicabile în statele membre pentru returnarea resortisanţilor ţărilor terţe aflaţi în situaţie de şedere ilegală, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 348 din 24 decembrie 2008;
9.[textul din Art. 152, punctul 9. din capitolul X a fost abrogat la 08-mar-2024 de Art. I, punctul 41. din Legea 28/2024]
10.Directiva 2009/52/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 18 iunie 2009 de stabilire a standardelor minime privind sancţiunile şi măsurile la adresa angajatorilor de resortisanţi din ţări terţe aflaţi în situaţie de şedere ilegală, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 168 din 30 iunie 2009, cu excepţia art. 9-12;
11.Directiva 2011/98/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 decembrie 2011 privind o procedură unică de solicitare a unui permis unic pentru resortisanţii ţărilor terţe în vederea şederii şi ocupării unui loc de muncă pe teritoriul statelor membre şi un set comun de drepturi pentru lucrătorii din ţările terţe cu şedere legală pe teritoriul unui stat membru, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 343 din 23 decembrie 2011.

12.Directiva 2014/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind condiţiile de intrare şi de şedere a resortisanţilor ţărilor terţe în scopul ocupării unui loc de muncă în calitate de lucrători sezonieri, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 94 din 28 martie 2014, cu excepţia art. 2 alin. (2), art. 3 lit. b) şi c), art. 5 alin. (2) şi (4), art. 6 alin. (2) şi (6), art. 7, art. 8 alin. (2) şi (4), art. 10, art. 11 alin. (1), art. 15 alin. (9), art. 16, art. 17 alin. (1), (2) şi (3), art. 20 alin. (2), art. 24 alin. (1) şi art. 25 alin. (2).
13.Directiva 2014/66/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 mai 2014 privind condiţiile de intrare şi de şedere a resortisanţilor ţărilor terţe în contextul unui transfer în cadrul aceleiaşi companii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 157 din 27 mai 2014, cu excepţia art. 5 alin. (1) lit. a)-f), alin. (2), alin. (4) şi alin. (7), art. 6, art. 9, art. 10, art. 21 alin. (2), (3) şi (6), art. 22 alin. (2) lit. e) şi art. 23 alin. (3) şi alin. (7) lit. d) şi e).

14.Directiva (UE) 2016/801 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 mai 2016 privind condiţiile de intrare şi de şedere a resortisanţilor ţărilor terţe pentru cercetare, studii, formare profesională, servicii de voluntariat, programe de schimb de elevi sau proiecte educaţionale şi muncă au pair (reformare), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 132 din 21 mai 2016, cu excepţia art. 2 alin. (2), art. 3 pct. 16, 19, 20, art. 4, art. 5 alin. (2), art. 8 alin. (2) şi (3), art. 9, art. 10 alin. (3), (7) şi (8), art. 11 alin. (3), art. 12 alin. (2), art. 13 alin. (1) lit. d)-f) şi alin. (2) şi (3), art. 14 alin. (1) lit. b) şi d), art. 15, art. 16 alin. (1) lit. b) teza a II-a, alin. (2) lit. a) şi alin. (3), art. 17 alin. (4) teza a II-a, art. 18 alin. (4) teza a II-a, alin. (5) teza a II-a şi alin. (6) teza a III-a, art. 19, art. 20 alin. (1) lit. c) şi alin. (2) lit. a)-d), art. 21 alin. (1) lit. c), alin. (2) lit. a)-d) şi f) şi alin. (3), art. 22 alin. (2), art. 23 teza a II-a, art. 24 alin. (2), art. 25 alin. (2), (7) şi (8), art. 26 alin. (6), art. 28 alin. (2) lit. a), alin. (3), alin. (6) lit. a) teza a II-a, lit. c), lit. d) teza a II-a şi a III-a şi alin. (10), art. 29 alin. (1) lit. a) şi b) teza a II-a şi alin. (2) lit. a) teza finală, art. 30 alin. (3) lit. b) teza a II-a, art. 31 alin. (2) lit. a), alin. (3), alin. (6) lit. e) teza finală, alin. (7) lit. b) teza finală şi alin. (10), art. 32 alin. (1), art. 34 alin. (2) şi (4) teza finală, art. 35 teza finală, art. 37 alin. (2), art. 39 şi art. 41-43.

15.Directiva (UE) 2021/1.883 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 octombrie 2021 privind condiţiile de intrare şi de şedere a resortisanţilor ţărilor terţe pentru ocuparea unor locuri de muncă înalt calificate şi de abrogare a Directivei 2009/50/CE a Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 382 din 28 octombrie 2021.