Art. 69. - Art. 69: Alte situaţii de prelungire a dreptului de şedere temporară - Ordonanță de urgență 194/2002 privind regimul străinilor în România*) - Republicare
M.Of. 421
În vigoare Versiune de la: 10 Iulie 2025
Art. 69: Alte situaţii de prelungire a dreptului de şedere temporară (1)Străinii intraţi în România în baza unei vize de lungă şedere, pentru alte scopuri, pot solicita prelungirea dreptului de şedere temporară, după cum urmează:
e)străinii care au intrat pe teritoriul României în scopul formării profesionale neremunerate în cadrul unui furnizor de pregătire profesională acreditat ori în cadrul unei întreprinderi din sectorul public sau privat autorizate în condiţiile legii să desfăşoare astfel de activităţi - cu prezentarea contractului de formare pentru participarea neremunerată la o formă de pregătire profesională;
f)străinii care desfăşoară activităţi în cadrul unor programe de voluntariat - cu prezentarea poliţei de asigurare civilă şi a contractului de voluntariat încheiat cu organizaţia-gazdă, în cuprinsul căruia se face menţiune cu privire la activitatea pe care urmează să o desfăşoare, condiţiile în care sunt monitorizaţi în îndeplinirea sarcinilor, precum şi orele de lucru. Străinii care participă la Serviciul european de voluntariat sunt exceptaţi de la obligativitatea prezentării poliţei de asigurare civilă;
h)apatrizii de origine română - fără îndeplinirea condiţiilor generale de acordare a dreptului de şedere temporară.
i)nomazii digitali - cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:
(i)prezintă, în original, însoţit de traducere autentificată, în limba română, contractul de muncă încheiat cu o companie înregistrată în afara României, prin care să facă dovada prestării de servicii la distanţă, prin utilizarea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor, sau dovada deţinerii de cel puţin trei ani anterior datei solicitării vizei a unei companii înregistrate de acesta în afara României, pe care o administrează la distanţă prin utilizarea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor;
(ii)prezintă un document în original, alături de traducere autentificată, în limba română, eliberat de compania înregistrată în afara României cu care are încheiat un contract de muncă ori de compania înregistrată în afara României pe care străinul o deţine, prin care să fie prezentate toate datele de identificare şi de contact ale companiei, domeniul de activitate al acesteia, calitatea străinului în cadrul companiei, precum şi informaţii privind reprezentanţii legali ai companiei.
a)[textul din Art. 69, alin. (1), litera A. din capitolul IV, sectiunea 1, subsectiunea 5 a fost abrogat la 31-iul-2011 de Art. I, punctul 95. din Legea 157/2011]
b)
[textul din Art. 69, alin. (1), litera B. din capitolul IV, sectiunea 1, subsectiunea 5 a fost abrogat la 31-iul-2011 de Art. I, punctul 95. din Legea 157/2011]
c)străinii care urmează o formă de tratament medical de lungă durată - cu prezentarea scrisorii de acceptare a unei instituţii medicale publice sau private, în care să fie precizate diagnosticul şi durata tratamentului. Acest permis de şedere poate fi acordat şi pentru un eventual însoţitor care asistă străinul aflat în imposibilitatea de a se îngriji singur, dacă acest lucru este menţionat expres în scrisoarea de acceptare;
d)străinii desemnaţi ca administratori ai unei societăţi comerciale, cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:
(i)fac dovada calităţii de administrator;
(ii)fac dovada că, la data solicitării, nu sunt asociaţi sau acţionari la societatea comercială în cauză ori la altă persoană juridică română şi că nu au avut aceste calităţi în ultimii 2 ani;
(iii)la societatea comercială în cauză să nu mai existe un alt străin care a obţinut un drept de şedere în acest scop;
(iv)societatea comercială în cauză a realizat un aport de capital sau transfer de tehnologie de cel puţin 50.000 euro. La prelungirile ulterioare trebuie să facă dovada că aportul de capital s-a concretizat în realizarea sau achiziţionarea de construcţii destinate desfăşurării activităţilor prevăzute de Nomenclatorul Clasificării Activităţilor din Economia Naţională sau în transfer de tehnologie;
e)străinii care au intrat pe teritoriul României în scopul formării profesionale neremunerate în cadrul unui furnizor de pregătire profesională acreditat ori în cadrul unei întreprinderi din sectorul public sau privat autorizate în condiţiile legii să desfăşoare astfel de activităţi - cu prezentarea contractului de formare pentru participarea neremunerată la o formă de pregătire profesională;
f)străinii care desfăşoară activităţi în cadrul unor programe de voluntariat - cu prezentarea poliţei de asigurare civilă şi a contractului de voluntariat încheiat cu organizaţia-gazdă, în cuprinsul căruia se face menţiune cu privire la activitatea pe care urmează să o desfăşoare, condiţiile în care sunt monitorizaţi în îndeplinirea sarcinilor, precum şi orele de lucru. Străinii care participă la Serviciul european de voluntariat sunt exceptaţi de la obligativitatea prezentării poliţei de asigurare civilă;g)străinii care desfăşoară alte activităţi care nu contravin legilor române - cu avizul autorităţilor competente, atunci când este necesar, sau dacă prezintă documente prin care să justifice necesitatea şederii în România;
h)apatrizii de origine română - fără îndeplinirea condiţiilor generale de acordare a dreptului de şedere temporară.
i)nomazii digitali - cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:
(i)prezintă, în original, însoţit de traducere autentificată, în limba română, contractul de muncă încheiat cu o companie înregistrată în afara României, prin care să facă dovada prestării de servicii la distanţă, prin utilizarea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor, sau dovada deţinerii de cel puţin trei ani anterior datei solicitării vizei a unei companii înregistrate de acesta în afara României, pe care o administrează la distanţă prin utilizarea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor;
(ii)prezintă un document în original, alături de traducere autentificată, în limba română, eliberat de compania înregistrată în afara României cu care are încheiat un contract de muncă ori de compania înregistrată în afara României pe care străinul o deţine, prin care să fie prezentate toate datele de identificare şi de contact ale companiei, domeniul de activitate al acesteia, calitatea străinului în cadrul companiei, precum şi informaţii privind reprezentanţii legali ai companiei.(2)[textul din Art. 69, alin. (2) din capitolul IV, sectiunea 1, subsectiunea 5 a fost abrogat la 28-nov-2014 de Art. 41, punctul 58. din titlul II din Ordonanta 25/2014]
(3)La acordarea sau prelungirea dreptului de şedere temporară, străinii prevăzuţi la alin. (1) lit. c), e), f) şi g) trebuie să facă dovada mijloacelor de întreţinere, cel puţin la nivelul câştigului salarial mediu brut, lunar, pentru perioada pentru care se solicită prelungirea dreptului de şedere, cei prevăzuţi la alin. (1) lit. d), în cuantum de cel puţin 500 euro lunar, proveniţi din activitatea desfăşurată în calitate de administrator, iar cei prevăzuţi la alin. (1) lit. i) trebuie să facă dovada realizării unui venit de cel puţin trei ori câştigul salarial mediu brut, lunar, pentru perioada pentru care se solicită prelungirea dreptului de şedere.(4)Străinii prevăzuţi la alin. (1) lit. h) sunt exceptaţi de la obligaţia prezentării dovezii mijloacelor de întreţinere şi sunt scutiţi de la plata taxelor consulare. Dreptul de şedere pentru această categorie se prelungeşte pe perioade de 4 ani.
(5)Dreptul de şedere pentru străinii prevăzuţi la alin. (1) lit. e) se acordă pentru o perioadă de maximum un an, fără posibilitatea prelungirii.
(6)Dreptul de şedere temporară pentru străinii prevăzuţi la alin. (1) lit. f) se prelungeşte pentru o perioadă egală cu perioada de valabilitate a contractului de voluntariat, fără a depăşi o durată totală de şedere de un an pe teritoriul României, în această calitate.
(7)Prima prelungire a dreptului de şedere temporară pentru străinii prevăzuţi la alin. (1) lit. i) se acordă pentru o perioadă de 6 luni. Prelungirile ulterioare ale dreptului de şedere temporară se pot acorda dacă străinul îndeplineşte în continuare condiţiile prevăzute la alin. (3) şi prezintă o adeverinţă de venit eliberată de organul fiscal competent.Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (4)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (4)
- Decizia 603/2009 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 11 alin. (1) coroborat cu art. 69 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România
- Decizia 383/2009 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 69 alin. (1) lit. d) pct. (iv) din Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România
- Hotararea 585/2003 privind exceptarea cetăţenilor unor state de la obligativitatea obţinerii vizelor de lungă şedere pentru desfăşurarea de activităţi economice şi comerciale, precum şi de la îndeplinirea unor condiţii de prelungire a dreptului de şedere, prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (68)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (68)
- Sentinta nr. RJ ee78343g3/2024 din 26-feb-2024, Curtea de Apel Oradea, litigiu privind regimul strainilor (Contencios administrativ si fiscal)
- Sentinta nr. RJ 2357de8gg/2022 din 05-apr-2022, Curtea de Apel Bucuresti, litigiu privind regimul strainilor (Contencios administrativ si fiscal)
- Decizie nr. RJ g89gd955d/2021 din 16-dec-2021, Curtea de Apel Bucuresti, litigiu privind regimul strainilor (Contencios administrativ si fiscal)