Art. 56. - Art. 56: Prelungirea dreptului de şedere temporară în scop de muncă - Ordonanță de urgență 194/2002 privind regimul străinilor în România*) - Republicare
M.Of. 421
În vigoare Versiune de la: 10 Iulie 2025
Art. 56: Prelungirea dreptului de şedere temporară în scop de muncă
(1)Străinilor intraţi în România în scopul încadrării în muncă li se prelungeşte dreptul de şedere temporară în scop de muncă dacă prezintă contractul individual de muncă cu normă întreagă, încheiat în termen de 15 zile lucrătoare de la intrarea pe teritoriul României sau, după caz, de la obţinerea noului aviz de angajare, înregistrat în registrul general de evidenţă a salariaţilor, din care rezultă că salariul este cel puţin la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată. În cazul lucrătorilor înalt calificaţi, salariul trebuie să fie cel puţin la nivelul câştigului salarial mediu brut.
(11)Prevederile alin. (1) referitoare la termenul de încheiere a contractului individual de muncă nu se aplică în cazul în care neîncheierea contractului individual de muncă se datorează culpei angajatorului.
(2)Prevederile alin. (1) referitoare la nivelul salariului înscris în contractul de muncă nu se aplică în cazul străinilor angajaţi în sistemul bugetar, al căror salariu este stabilit potrivit legislaţiei privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu excepţia lucrătorilor înalt calificaţi.
(3)[textul din Art. 56, alin. (3) din capitolul IV, sectiunea 1, subsectiunea 2 a fost abrogat la 10-nov-2018 de Art. I, punctul 22. din Legea 247/2018]
(4)Prelungirile ulterioare ale dreptului de şedere temporară în scop de muncă se acordă dacă străinul prezintă următoarele documente:
a)contractul individual de muncă cu normă întreagă, înregistrat în registrul general de evidenţă a salariaţilor;
b)[textul din Art. 56, alin. (4), litera B. din capitolul IV, sectiunea 1, subsectiunea 2 a fost abrogat la 08-mai-2025 de Art. I, punctul 2. din Legea 53/2025]
(5)Prin excepţie de la alin. (1) şi (4), străinilor care sunt numiţi la conducerea unei filiale, reprezentanţe sau sucursale de pe teritoriul României a unei companii care are sediul în străinătate, în baza unui contract de mandat ori a altui document cu aceeaşi valoare juridică, li se prelungeşte dreptul de şedere temporară în scop de muncă fără prezentarea unui contract de muncă, dacă fac dovada mijloacelor de întreţinere obţinute din activitatea desfăşurată în această calitate, cel puţin la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
(6)Dreptul de şedere temporară în scop de muncă se prelungeşte în condiţiile alin. (1) sau (4) pentru o perioadă egală cu perioada de valabilitate a contractului de muncă, dar nu mai mult de 2 ani.
(61)Dreptul de şedere temporară pentru lucrătorii stagiari se prelungeşte în condiţiile alin. (1) sau (4) pentru o perioadă egală cu perioada de valabilitate a contractului de muncă, fără a depăşi o durată totală de şedere de un an pe teritoriul României, în această calitate.
(7)Străinilor, lucrători înalt calificaţi, li se prelungeşte dreptul de şedere temporară în scop de muncă în condiţiile alin. (1) sau (4) pentru o perioadă egală cu perioada de valabilitate a contractului de muncă plus 3 luni, dar nu mai mult de 3 ani.
(71)Străinilor, lucrători sezonieri, li se prelungeşte dreptul de şedere temporară în scop de muncă în condiţiile alin. (1) sau (4) pentru o perioadă egală cu perioada de valabilitate a contractului de muncă plus 5 zile, fără a depăşi o durată totală de şedere pe teritoriul României în calitate de lucrător sezonier de 180 de zile în decursul oricărei perioade de 365 de zile precedente fiecărei zile de şedere a străinului pe teritoriul României în calitate de lucrător sezonier.
(8)Prelungirea ulterioară a dreptului de şedere temporară în scop de muncă se acordă fără îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (4) pentru întreaga perioadă în care străinul beneficiază de indemnizaţie de şomaj potrivit prevederilor Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare.
(9)Dacă raportul de muncă al străinului încetează înainte de expirarea perioadei pentru care a fost eliberat permisul unic sau Cartea albastră a UE, acestea rămân valabile până la expirarea perioadei pentru care au fost eliberate, dar nu mai mult decât perioada în care străinul beneficiază de indemnizaţie de şomaj potrivit prevederilor Legii nr. 76/2002, cu modificările şi completările ulterioare, sau nu mai mult de 90 de zile de la data înregistrării încetării raportului de muncă dacă străinul nu beneficiază de indemnizaţie de şomaj.
(91)Dacă în termenul de valabilitate a permisului unic sau a Cărţii albastre a UE, calculat potrivit alin. (9), se solicită eliberarea unui aviz de angajare pentru străinul în cauză, în condiţiile legislaţiei speciale privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României, dreptul de şedere temporară în scop de muncă nu încetează mai devreme de 5 zile lucrătoare de la data soluţionării cererii de eliberare a avizului de angajare.
(92)Dacă la depunerea cererii de eliberare a Cărţii albastre a UE sau pe perioada valabilităţii acesteia Inspectoratul General pentru Imigrări constată că nu mai este îndeplinită condiţia prevăzută la art. 50 alin. (2) lit. g) din cauze neimputabile străinului, Inspectoratul General pentru Imigrări informează în scris străinul în cauză cu privire la obligaţia acestuia ca, în termen de 180 de zile de la data primirii informării, să îşi reglementeze situaţia cu actualul angajator sau să identifice un nou angajator.
(10)Pot solicita prelungirea dreptului de şedere temporară în scop de muncă în condiţiile prevăzute la alin. (1) şi cu prezentarea copiei avizului de angajare eliberat în condiţiile legislaţiei speciale privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României, fără obligativitatea obţinerii unei vize de lungă şedere pentru angajare în muncă, străinii din următoarele categorii:
a)străinii, titulari ai unui drept de şedere temporară pentru studii, care solicită prelungirea dreptului de şedere în scop de muncă după finalizarea studiilor;
b)străinii, titulari ai unui drept de şedere temporară în scop de muncă, în calitate de lucrători sezonieri sau ai unui drept de şedere temporară în scop de detaşare, care solicită prelungirea dreptului de şedere temporară în scop de muncă, în calitate de lucrători permanenţi;
c)străinii care solicită prelungirea dreptului de şedere temporară cu aplicarea art. 64 alin. (5).
d)străinii, beneficiari ai protecţiei internaţionale, precum şi membrii de familie ai cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European ori ai Confederaţiei Elveţiene care îşi exercită dreptul la libera circulaţie, în calitate de lucrători înalt calificaţi.
(11)Străinii, posesori ai unui permis de şedere temporară valabil, acordat în scopul reîntregirii familiei, care au beneficiat anterior de un drept de şedere pe teritoriul României în calitate de membri de familie ai unui cetăţean român şi care se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 64 alin. (2), pot solicita prelungirea dreptului de şedere în scop de muncă în condiţiile prevăzute la alin. (1), fără obligativitatea obţinerii unei vize de lungă şedere pentru angajare în muncă.
(111)Străinilor intraţi în România în scopul încadrării în muncă în calitate de lucrător au pair li se prelungeşte dreptul de şedere temporară în scop de muncă dacă prezintă contractul individual de muncă cu timp parţial, înregistrat în registrul general de evidenţă a salariaţilor, din care rezultă că durata timpului de muncă nu depăşeşte 25 de ore pe săptămână, iar cuantumul salariului este cel puţin la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, calculat la fracţia de timp lucrată.
(112)Dreptul de şedere temporară pentru lucrătorii au pair se prelungeşte în condiţiile prevederilor alin. (111) pentru o perioadă egală cu perioada de valabilitate a contractului de muncă cu timp parţial, fără a depăşi o durată totală de şedere de un an pe teritoriul României, în această calitate.
(12)[textul din Art. 56, alin. (12) din capitolul IV, sectiunea 1, subsectiunea 2 a fost abrogat la 08-mar-2024 de Art. I, punctul 17. din Legea 28/2024]Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (11)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (11)
- Decizia 345/2021 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 56 alin. (1) teza întâi şi alin. (4) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, în forma anterioară modificărilor aduse prin Legea nr. 247/2018 pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România
- Decizia 832/2015 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 56 alin. (1) şi alin. (4) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România
- Decizia 215/2011 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 56 alin. (1) lit. e) şi alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (292)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (292)
- Sentinta nr. RJ d94767g6e/2025 din 10-nov-2025, Curtea de Apel Iasi, litigiu privind regimul strainilor (Contencios administrativ si fiscal)
- Sentinta nr. RJ 3ge85gege/2025 din 28-oct-2025, Curtea de Apel Timisoara, anulare act administrativ (Contencios administrativ si fiscal)
- Sentinta nr. RJ 73d438666/2025 din 13-oct-2025, Curtea de Apel Bucuresti, suspendare executare act administrativ (Contencios administrativ si fiscal)