Art. ii. - La articolul 30, alineatul (2 1 ) se modifică şi va avea următorul cuprins: - Ordonanță de urgență 187/2022 privind unele măsuri pentru îndeplinirea unor jaloane din Planul naţional de redresare şi rezilienţă în domeniul investiţiilor publice şi analizelor de cheltuieli

M.Of. 1271

În vigoare
Versiune de la: 16 Noiembrie 2023
Art. II
Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 597 din 13 august 2002, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.La articolul 30, alineatul (21) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(21) Prin actele normative prevăzute la alin. (2) şi (4), Guvernul poate aproba introducerea în bugetele ordonatorilor principali de credite a acelor subdiviziuni ale clasificaţiei bugetare necesare reflectării destinaţiei sumelor alocate din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului şi din Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului, dacă acestea nu existau anterior actelor normative în cauză în bugetul aprobat ordonatorului principal de credite, cu reflectarea corespunzătoare în anexele la bugetul acestuia, şi, după caz, să modifice Programul de investiţii publice inclusiv prin introducerea de noi fişe de obiectiv/proiect/categorie de investiţii."
2.După articolul 31 se introduce un nou articol, art. 311, cu următorul cuprins:
"Art. 311: Analiza cheltuielilor publice
(1) Guvernul aprobă, prin memorandum, până la data de 15 iulie a fiecărui an, cadrul, tema, rapoartele de analiză a cheltuielilor publice şi măsurile stabilite pentru realizarea acestor analize, derulate de Ministerul Finanţelor şi ordonatorii principali de credite.
(2) Ministerul Finanţelor, pentru activitatea de analiză a cheltuielilor publice, are următoarele competenţe:
a) coordonează activitatea de analiză a cheltuielilor publice;
b) are acces neîngrădit la acte, documente şi informaţii necesare exercitării atribuţiilor sale pentru analiza cheltuielilor publice.
(3) Ministerul Finanţelor, în exercitarea competenţelor prevăzute la alin. (2), îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) elaborează strategia multianuală de analiză a cheltuielilor bugetare, care se aprobă de Guvern, prin memorandum;
b) efectuează, periodic, împreună cu ordonatorii principali de credite, analize ale cheltuielilor instituţiilor publice finanţate integral sau parţial de la bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-h), cu scopul de a identifica măsuri care să conducă la o eficienţă sporită a utilizării fondurilor publice de către instituţiile publice analizate;
c) solicită de la instituţiile publice analizate rapoartele celorlalte organisme cu atribuţii de control financiar, fiscal, audit intern şi inspecţie bancară pentru a fi avute în vedere la realizarea analizei cheltuielilor publice;
d) pentru instituţiile publice analizate, limitele de cheltuieli şi, după caz, estimările prevăzute la art. 32 se stabilesc cu luarea în considerare a măsurilor cuprinse în rapoartele de analiză a cheltuielilor publice, aprobate de către Guvern;
e) urmăreşte stadiul de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse prin rapoartele aprobate de Guvern, pe care îl informează anual, până la sfârşitul lunii iunie a fiecărui an.
(4) Ordonatorii principali de credite au următoarele obligaţii:
a) să nominalizeze, la cererea Ministerului Finanţelor, personalul de conducere şi de execuţie pentru constituirea grupurilor de lucru şi să asigure participarea acestora la întreg procesul de analiză a cheltuielilor publice;
b) să transmită la cererea Ministerului Finanţelor şi să pună la dispoziţia grupurilor de lucru actele, documentele, datele şi informaţiile solicitate, la termenele şi în structura stabilite de acesta, şi să sprijine activitatea de analiză a cheltuielilor;
c) să colaboreze cu Ministerul Finanţelor la stabilirea cadrului analizei cheltuielilor publice;
d) să ducă la îndeplinire măsurile cuprinse în rapoartele aprobate de Guvern."
3.Articolul 38 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 38: Prezentarea investiţiilor publice în proiectul de buget
(1) Programele de investiţii publice se prezintă în proiectul de buget ca anexă la bugetul fiecărui ordonator principal de credite.
(2) În programele de investiţii publice, ordonatorii principali de credite includ cu prioritate obiectivele/proiectele de investiţii semnificative potrivit memorandumului prevăzut la art. 43 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 25/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Obiectivele/Proiectele de investiţii semnificative vor fi prezentate în programele de investiţii publice în mod distinct cu fişă de obiectiv/proiect de investiţii nou sau în continuare, cu eşalonarea creditelor de angajament şi a celor bugetare până la finalizarea acestora, cu excepţia celor din sectorul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională a căror detaliere conţine informaţii clasificate potrivit legii."
4.La articolul 381, după alineatul (4) se introduc patru noi alineate, alin. (5)-(8), cu următorul cuprins:
"(5) Fondurile publice reprezentând contravaloarea exproprierilor aferente lucrărilor de utilitate publică de interes naţional efectuate în conformitate cu prevederile Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, cu modificările şi completările ulterioare, se prevăd în programul de investiţii publice în poziţie globală la poziţia «C - Alte cheltuieli de investiţii».
(6) Prevederile alin. (5) se aplică obiectivelor/proiectelor de investiţii noi şi în continuare ale operatorilor economici cu capital integral sau majoritar de stat şi pentru care din fonduri publice se finanţează doar contravaloarea exproprierilor aferente.
(7) În funcţie de valoarea necesar a fi alocată din fonduri publice pentru exproprieri, documentaţiile tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii prevăzute la alin. (5) se aprobă/reaprobă potrivit prevederilor art. 42.
(8) Se autorizează Ministerul Finanţelor, la solicitarea ordonatorilor principali de credite, să introducă pe parcursul întregului an, după caz, fişa de investiţii aferentă poziţiei «C - Alte cheltuieli de investiţii» în programul de investiţii publice anexă la bugetul acestora, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate."
5.Articolul 39 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 39: Informaţii privind programele de investiţii publice
Ordonatorii principali de credite vor prezenta anual programele de investiţii publice anexe la bugetul acestora, conform formularelor aferente stabilite potrivit scrisorii-cadru."
6.Articolul 41 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 41: Rolul metodologic şi competenţele Ministerului Finanţelor
(1) Ministerul Finanţelor este împuternicit să stabilească conţinutul, forma şi informaţiile referitoare la programele de investiţii publice necesare în procesul de elaborare a bugetului.
(2) Ministerul Finanţelor monitorizează programul de investiţii publice al ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului Fondului pentru asigurările sociale de sănătate şi bugetului asigurărilor de şomaj, conform formatului stabilit prin ordin al ministrului finanţelor."
7.Articolul 42 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 42: Aprobarea documentaţiilor aferente investiţiilor publice
(1) Documentaţiile tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii noi şi documentaţiile de avizare a lucrărilor de intervenţii, notele de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente celorlalte categorii de investiţii incluse la poziţia C «Alte cheltuieli de investiţii», care se finanţează, potrivit legii, din fonduri publice, se aprobă de către:
a) Guvern, pentru valori mai mari de 100 de milioane lei;
b) ordonatorii principali de credite, pentru valori cuprinse între 10 milioane lei şi 100 de milioane lei;
c) ceilalţi ordonatori de credite, pentru valori până la 10 milioane lei, cu acordul prealabil al ordonatorilor de credite ierarhic superiori, cu privire la necesitatea şi oportunitatea investiţiei.
(2) Reaprobarea documentaţiei tehnico-economice a unui obiectiv/proiect de investiţii, a documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţii, respectiv a notelor de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente celorlalte categorii de investiţii incluse la poziţia C «Alte cheltuieli de investiţii» se face potrivit prevederilor alin. (1).
(3) Documentaţiile tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii noi, documentaţiile de avizare a lucrărilor de intervenţii, respectiv notele de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente celorlalte categorii de investiţii incluse la poziţia C «Alte cheltuieli de investiţii» ale căror valori se încadrează în limitele prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c), care se finanţează potrivit legii din fonduri publice şi se derulează prin operatori economici cu capital integral sau majoritar de stat, se aprobă/reaprobă de către ordonatorii principali de credite în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea cărora funcţionează aceştia.
(4) Aprobarea sistării execuţiei unui obiectiv/proiect de investiţii sau a lucrărilor de intervenţii, precum şi a unor obiecte sau capacităţi din cadrul acestora se face de către autoritatea care a aprobat/reaprobat documentaţia tehnico-economică.
(5) Limitele valorice privind competenţele de aprobare prevăzute la alin. (1) se pot modifica prin hotărâre a Guvernului, în funcţie de evoluţia indicilor de cost."
8.La articolul 43, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Ordonatorii principali de credite, pe propria răspundere, actualizează şi aprobă valoarea actualizată a fiecărui obiectiv/proiect de investiţii şi a lucrărilor de intervenţii, în funcţie de evoluţia indicilor de cost. Această operaţiune este supusă controlului financiar preventiv, potrivit prevederilor art. 23 şi 25."
9.La articolul 43, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (21), cu următorul cuprins:
"(21) Actualizarea şi aprobarea valorii actualizate a fiecărui obiectiv/proiect de investiţii, fiecărei lucrări de intervenţii, care se finanţează, potrivit legii, din fonduri publice şi se derulează prin operatori economici cu capital integral sau majoritar de stat, sunt de competenţa ordonatorilor principali de credite în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea cărora funcţionează aceştia."
10.După articolul 431 se introduce un nou articol, art. 432, cu următorul cuprins:
"Art. 432: Finanţarea proiectelor de investiţii publice semnificative
(1) La elaborarea propunerilor bugetare prevăzute la art. 34 alin. (1), în ceea ce priveşte proiectele de investiţii publice semnificative, ordonatorii principali de credite au obligaţia stabilirii pentru fiecare obiectiv/proiect de investiţii semnificativ a creditelor de angajament şi a creditelor bugetare pentru anul pentru care se realizează proiectul de buget şi pentru următorii 2 ani, pornind de la nivelul prevăzut în fişa obiectivului/proiectului de investiţii pentru perioada respectivă în bugetul anului precedent.
(2) În cursul exerciţiului bugetar se interzice virarea de credite de angajament şi credite bugetare de la proiectele de investiţii semnificative, cu excepţia virărilor către alte proiecte de investiţii publice semnificative derulate de acelaşi ordonator principal de credite."
11.Articolul 44 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 44: Monitorizarea de către ordonatorii principali de credite a programului de investiţii publice
(1) Pe parcursul execuţiei bugetare, ordonatorii principali de credite vor urmări derularea procesului investiţional, în conformitate cu dispoziţiile prezentei legi, şi vor întocmi rapoarte lunare de monitorizare, pe care le vor transmite centralizat, în format electronic, cu semnătură autorizată, la Ministerul Finanţelor, până cel târziu în a zecea zi lucrătoare inclusiv a lunii curente pentru luna anterioară, detaliate în formatul aprobat potrivit prevederilor art. 41 alin. (2).
(2) În cazul obiectivelor/proiectelor de investiţii publice semnificative, ordonatorii principali de credite vor întocmi suplimentar rapoarte trimestriale de progres conform formatului aprobat potrivit prevederilor art. 41 alin. (2), pe care le vor transmite Ministerului Finanţelor, în format electronic, cu semnătură autorizată, până cel târziu la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se face raportarea.
(3) Pe baza rapoartelor transmise de ordonatorii principali de credite potrivit alin. (1) şi (2) Ministerul Finanţelor va elabora rapoarte trimestriale, pe care le va publica pe site-ul propriu în termen de 10 zile lucrătoare de la data aprobării acestora.
(4) Pe parcursul întregului an, în situaţia în care implementarea unui obiectiv/proiect de investiţii sau a unei categorii de investiţii nu se poate realiza conform proiecţiei bugetare, ordonatorii principali de credite pot solicita Ministerului Finanţelor virarea creditelor bugetare şi/sau a creditelor de angajament neutilizate, între obiectivele/proiectele şi categoriile de investiţii înscrise în programul de investiţii publice anexă la buget, în condiţiile respectării prevederilor alin. (5).
(5) Se interzice ordonatorilor principali de credite să efectueze şi să aprobe virări de credite bugetare şi/sau de credite de angajament neutilizate de la obiectivele/proiectele de investiţii în continuare, respectiv de la obiectivele/proiectele de investiţii noi, la poziţia C «Alte cheltuieli de investiţii», cuprinse în programele de investiţii publice, anexe la bugetele acestora, cu excepţia proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile şi/sau din fonduri externe rambursabile.
(6) Se autorizează Ministerul Finanţelor, pe tot parcursul anului, la propunerea ordonatorilor principali de credite, să introducă modificări în fişele obiectivelor/proiectelor/categoriilor de investiţii, în urma modificării/actualizării indicatorilor tehnico-economici sau a derulării procesului investiţional, cu încadrarea în nivelul total al fondurilor aprobate anual.
(7) Ordonatorii principali de credite sunt responsabili de realizarea obiectivelor/proiectelor de investiţii şi categoriilor de investiţii incluse în programele de investiţii publice."
12.La articolul 72 alineatul (1), literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) nerespectarea dispoziţiilor art. 14 alin. (2) şi (3), art. 16 alin. (2), art. 43, art. 44 alin. (2), art. 47 alin. (13) şi ale art. 63 alin. (2)-(5);
b) nerespectarea dispoziţiilor art. 24 alin. (2), art. 311 alin. (4), art. 47 alin. (3) şi (8)-(11), art. 52 alin. (2)-(6) şi (10), art. 53 alin. (1), art. 54 alin. (1), art. 56 alin. (2), art. 66 alin. (1) şi ale art. 69 alin. (2);"