Art. 5. - Ordonanță de urgență 176/2022 privind gestionarea contribuţiei financiare acordate României din Rezerva de ajustare la Brexit

M.Of. 1207

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 15 Decembrie 2022
Art. 5
În exercitarea rolului de organism responsabil de coordonarea gestionării contribuţiei financiare, SGG, prin structura de specialitate, îndeplineşte următoarele funcţii:
a)instituie un sistem de gestiune şi control al Rezervei în conformitate cu principiile bunei gestiuni financiare şi asigură funcţionarea eficace a acestui sistem;
b)elaborează o descriere a sistemului de gestiune şi control al Rezervei, o actualizează, după caz, şi o pune la dispoziţia Comisiei, la cerere;
c)previne, depistează şi corectează neregulile şi cazurile de fraudă şi evită conflictele de interese inclusiv prin colectarea de informaţii cu privire la beneficiarii reali ai destinatarilor finanţării şi se asigură că utilizarea şi accesul la aceste date se limitează la organismul responsabil de gestiunea contribuţiei financiare din Rezervă, organismul independent de audit, Comisia Europeană, Oficiul European de Luptă Antifraudă, Curtea de Conturi Europeană şi Parchetul European - European Public Prosecutor’s Office, denumit în continuare EPPO;
d)cooperează cu Comisia Europeană, Oficiul European de Luptă Antifraudă, Curtea de Conturi Europeană şi cu EPPO;
e)asigură funcţionarea unui sistem de control intern eficace şi eficient;
f)stabileşte criteriile/condiţiile, precum şi procedurile necesare pentru acordarea unei contribuţii financiare din Rezervă;
g)evaluează şi verifică dacă măsurile finanţate din Rezervă sunt puse în aplicare în conformitate cu dreptul aplicabil şi cu condiţiile pentru acordarea unei contribuţii financiare din Rezervă, prin aprobarea cererilor de rambursare a cheltuielilor eligibile, pe baza documentelor justificative stabilite prin acordurile de implementare;
h)stabileşte măsuri eficace pentru a evita dubla finanţare a aceloraşi costuri din Rezervă şi din alte surse de finanţare din partea Uniunii;
i)asigură publicarea ex post în conformitate cu prevederile art. 14 alin. (3) lit. e) din Regulamentul (UE) 2021/1.755;
j)utilizează un sistem contabil care oferă în timp util informaţii exacte, complete şi fiabile, pentru înregistrarea şi stocarea în format electronic a datelor privind cheltuielile angajate care urmează să fie acoperite de contribuţia financiară din Rezervă;
k)păstrează la dispoziţia terţilor, pentru o perioadă de minimum cinci ani de la termenul pentru prezentarea cererii de acordare a unei contribuţii financiare, toate documentele justificative privind cheltuielile acoperite de contribuţia financiară din Rezervă şi se asigură de includerea acestei obligaţii de către toate entităţile implicate în execuţia Rezervei;
l)se asigură de colectarea informaţiilor într-un format electronic standardizat pentru a permite identificarea destinatarilor unei contribuţii financiare din Rezervă, precum şi a beneficiarilor reali ai acestora, prin coordonarea implementării unui sistem informatic de management al Rezervei;
m)elaborează şi prezintă Comisiei Europene cererea de acordare a contribuţiei financiare din Rezervă, în conformitate cu prevederile art. 10 şi 11 din Regulamentul (UE) 2021/1.755.