Ordonanță de urgență 16/2022 pentru modificarea art. 7 alin. (13) din Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică

M.Of. 204

În vigoare
Versiune de la: 2 Martie 2022
Ordonanță de urgență 16/2022 pentru modificarea art. 7 alin. (13) din Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică
Dată act: 2-mar-2022
Emitent: Guvernul
Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, republicată, reprezintă cadrul legal prin care se stabilesc regulile procedurale pentru asigurarea transparenţei decizionale în cadrul administraţiei publice centrale şi locale, în raporturile stabilite între acestea şi cetăţeni.
Creşterea calităţii consultării publice şi dezvoltarea implicării societăţii civile în procesul de luare a deciziilor reprezintă un obiectiv permanent aflat în atenţia Guvernului.
Dinamica deosebită a tuturor aspectelor vieţii cotidiene din România impune o permanentă actualizare a normelor legale existente, precum şi, tot mai accentuat, elaborarea şi adoptarea unor noi acte normative care să răspundă cerinţelor interesului public.
Procesul general de luare a deciziilor trebuie să corespundă, în egală măsură, exigenţelor implicării societăţii civile, precum şi necesităţii obiective de a se răspunde, cu promptitudine, interesului public care impune adoptarea unor norme specifice în diverse domenii, în condiţiile unui mediu social-politic tensionat la nivel internaţional, cu numeroase provocări de securitate în imediata vecinătate a graniţelor României.
Pe de altă parte, existenţa unor situaţii excepţionale, care afectează profund aspectele esenţiale ale organizării societăţii, obligă la adoptarea şi aplicarea imediată a prevederilor legale necesare apărării interesului public, în contextul ultimelor evoluţii generate de situaţia de criză majoră în planul relaţiilor internaţionale.
În mod obiectiv, procesul de adoptare a unor reglementări legale în situaţii excepţionale nu poate fi supus cerinţelor aplicabile procedurii obişnuite de asigurare a transparenţei decizionale, realităţile impunând adoptarea urgentă a unor norme legale de a căror aplicare depinde stabilitatea şi buna funcţionare a instituţiilor fundamentale ale statului.
Situaţia extraordinară care necesită intervenţia legislativă şi a cărei reglementare nu poate fi amânată este determinată în principal de necesitatea luării unor măsuri urgente care să asigure crearea cadrului legal necesar elaborării şi adoptării proiectelor de acte normative impuse de situaţiile excepţionale.
Neadoptarea prezentei ordonanţe de urgenţă va conduce la întârzieri şi blocaje în procesul de luare a deciziilor, cu consecinţe deosebit de grave asupra interesului public.
În considerarea faptului că elementele menţionate mai sus vizează interesul general public şi constituie o situaţie de urgenţă, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I
La articolul 7 din Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 749 din 3 decembrie 2013, alineatul (13) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(13) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în cazul reglementării unei situaţii urgente sau a uneia care, din cauza circumstanţelor sale excepţionale, impune adoptarea de soluţii imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de acte normative se supun adoptării şi anterior expirării termenului prevăzut de respectivul alineat."
Art. II
În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin hotărâre a Guvernului iniţiată de Secretariatul General al Guvernului, se vor aproba normele metodologice de aplicare a Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, republicată.
-****-

PRIM-MINISTRU

NICOLAE-IONEL CIUCĂ

Contrasemnează:

Viceprim-ministru, ministrul transporturilor şi infrastructurii,

Sorin Mihai Grindeanu

Viceprim-ministru,

Kelemen Hunor

Secretarul general al Guvernului,

Marian Neacşu

Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,

Adrian-Ionuţ Chesnoiu

Ministrul afacerilor externe,

Bogdan Lucian Aurescu

Ministrul finanţelor,

Adrian Câciu

Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,

Cseke Attila-Zoltan

p. Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,

Vasile-Cristian Roman,

secretar de stat

p. Ministrul familiei, tineretului şi egalităţii de şanse,

Domnica-Doina Pârcălabu,

secretar de stat

Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,

Marius-Constantin Budăi

Ministrul educaţiei,

Sorin-Mihai Cîmpeanu

Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,

Marcel-Ioan Boloş

Ministrul sănătăţii,

Alexandru Rafila

p. Ministrul antreprenoriatului şi turismului,

Lucian-Ioan Rus,

secretar de stat

p. Ministrul economiei,

Mihai-Ion Macaveiu,

secretar de stat

p. Ministrul energiei,

Dan-Dragoş Drăgan,

secretar de stat

p. Ministrul apărării naţionale,

Simona Cojocaru,

secretar de stat

Ministrul afacerilor interne,

Lucian Nicolae Bode

Ministrul culturii,

Lucian Romaşcanu

p. Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,

Robert-Eugen Szep,

secretar de stat

Ministrul sportului,

Novak Carol-Eduard

Ministrul justiţiei,

Marian-Cătălin Predoiu

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 204 din data de 2 martie 2022