Capitolul ii - Stabilirea domeniului şi a funcţiilor critice necesare pentru protejarea intereselor esenţiale de securitate ale României - Ordonanță de urgență 124/2023 privind derularea operaţiunilor de cooperare tehnologică şi industrială în domeniile apărării şi securităţii, înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Române de Cooperare Tehnologică şi Industrială pentru Securitate şi Apărare şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare

M.Of. 1192

În vigoare
Versiune de la: 20 Noiembrie 2025
CAPITOLUL II:Stabilirea domeniului şi a funcţiilor critice necesare pentru protejarea intereselor esenţiale de securitate ale României
Art. 4
(1)Etapa premergătoare procesului de analiză a necesităţii impunerii obligaţiei de cooperare tehnologică şi industrială constă în analiza şi aprobarea CSAT privind planurile/concepţiile de înzestrare ale FSNA.
(2)Pentru planurile de înzestrare/concepţiile de înzestrare prevăzute la alin. (1), autoritatea contractantă, împreună cu Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, ARCTIS şi instituţiile din cadrul FSNA, analizează dacă se impun măsuri pentru protejarea intereselor esenţiale de securitate naţională ale României prin derularea de operaţiuni de cooperare tehnologică şi industrială, cu invocarea art. 346 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), şi formulează propuneri în acest sens.
(3)Procesul de analiză prevăzut la alin. (2) va avea în vedere protejarea intereselor esenţiale de securitate şi asigurarea securităţii aprovizionării, prin constituirea pe teritoriul naţional de capacităţi industriale care să poată asigura atât producerea de tehnică militară modernă pentru dotarea structurii de forţe pe timp de pace şi menţinerea în stare operaţională a echipamentelor achiziţionate, cât şi fabricarea/cercetarea-dezvoltarea de noi echipamente care să contribuie la multiplicarea capabilităţilor militare în situaţii de criză sau război.
(4)Propunerile de operaţiuni de cooperare tehnologică şi industrială vor fi supuse aprobării CSAT în vederea introducerii în cadrul documentaţiei de atribuire a unor cerinţe necesare pentru protejarea intereselor esenţiale de securitate ale României; propunerile de operaţiuni de cooperare tehnologică şi industrială se vor înainta inclusiv în cazul contractelor atribuite de un guvern unui alt guvern, cu invocarea art. 346 din TFUE.
(5)Analiza prevăzută la alin. (2) se efectuează pentru contractele de achiziţie publică a căror valoare estimată depăşeşte pragul valoric reprezentând echivalentul a 10 milioane de euro fără TVA. Sunt exceptate de la procesul de analiză contractele atribuite în baza unor proceduri derulate de către agenţii/structuri din cadrul NATO sau al Uniunii Europene, achiziţiile efectuate în comun cu alte state, contractele atribuite altui guvern pentru bunurile transferate din proprietatea acestuia, precum şi achiziţiile efectuate în baza Regulamentului (UE) 2025/1.106 al Consiliului din 27 mai 2025 de instituire a Instrumentului «Acţiunea pentru securitatea Europei» (SAFE) prin consolidarea industriei europene de apărare.

Art. 5
Măsurile necesare pentru protejarea intereselor esenţiale de securitate vor fi stabilite pentru identificarea cerinţelor de natură operaţională, cu justificările aferente fiecărei cerinţe, referitoare la asigurarea sprijinului logistic, securităţii aprovizionării, a mentenanţei, precum şi a regenerării/multiplicării capabilităţilor necesare pentru dezvoltarea şi menţinerea competenţelor din industria naţională de apărare.
Art. 6
Operaţiunile de cooperare tehnologică şi industrială pot avea următoarele forme:
a)transferul de tehnologie - transferarea de cunoştinţe, asistenţă tehnică sau alte activităţi de transfer tehnologic, care să permită obţinerea de noi capacităţi sau creşterea competitivităţii celor existente;
b)cooperarea în cercetare-dezvoltare - cooperare în activităţi sistematice, bazată pe cunoştinţele existente dobândite din cercetare şi/sau experienţa practică, îndreptată spre producerea de materiale, produse şi instalaţii noi, punerea la punct a unor procedee, sisteme şi servicii noi, precum şi îmbunătăţirea substanţială a celor deja produse sau instalate;
c)subcontractarea - acea formă de cooperare prin care un operator economic român produce o parte sau o componentă a produsului, serviciului sau lucrării care face obiectul contractului de achiziţie publică şi/sau furnizează produse, prestează servicii sau execută lucrări care contribuie la implementarea şi/sau exploatarea în bune condiţii a produselor, serviciilor şi lucrărilor respective;
d)exportul de produse, servicii şi lucrări - vânzarea de produse şi servicii şi executarea de lucrări în domeniul apărării şi securităţii.