Capitolul i - Dispoziţii generale - Ordonanță de urgență 124/2023 privind derularea operaţiunilor de cooperare tehnologică şi industrială în domeniile apărării şi securităţii, înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Române de Cooperare Tehnologică şi Industrială pentru Securitate şi Apărare şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare
M.Of. 1192
În vigoare Versiune de la: 20 Noiembrie 2025
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte principiile, cadrul general şi procedurile pentru derularea operaţiunilor de cooperare tehnologică şi industrială rezultate din atribuirea anumitor contracte de achiziţie publică în domeniile apărării şi securităţii, în vederea protejării intereselor esenţiale de securitate ale României.
Art. 2
(1)Operaţiunile de cooperare tehnologică şi industrială sunt măsuri identificate pentru protejarea intereselor esenţiale de securitate ale României, care presupun menţinerea şi dezvoltarea capacităţilor tehnologice din industria naţională de apărare, dispuse pentru menţinerea şi dezvoltarea capacităţii operaţionale aparţinând forţelor sistemului naţional de apărare, denumite în continuare FSNA, pentru situaţii de criză sau de război, în concordanţă cu eforturile NATO şi în complementaritate cu cele ale Uniunii Europene.
(2)Derularea operaţiunilor de cooperare tehnologică şi industrială este guvernată de următoarele principii:
a)necesitatea - la stabilirea operaţiunilor de cooperare tehnologică şi industrială se va analiza ca acestea să fie necesare şi suficiente pentru protejarea intereselor esenţiale de securitate ale României;
b)consolidarea expertizei - operaţiunile sunt menite să contribuie la menţinerea şi consolidarea expertizei şi capacităţii de producţie a industriei de apărare;
c)proporţionalitatea - la stabilirea operaţiunilor de cooperare tehnologică şi industrială se va analiza ca acestea să nu fie disproporţionate în raport cu scopul urmărit şi să nu poată fi realizate prin mijloace mai puţin restrictive;
d)nerestricţionarea concurenţei - la identificarea operaţiunilor de cooperare tehnologică şi industrială se va analiza ca acestea să nu restricţioneze concurenţa pe piaţa internă europeană a produselor care nu au destinaţie militară;
e)recuperarea decalajelor de tehnologizare - prin recuperarea decalajelor de tehnologizare, operaţiunile de cooperare tehnologică şi industrială permit operatorilor economici din sectorul industriei de apărare protejarea intereselor esenţiale de securitate prin producerea de tehnică militară şi prin menţinerea în stare operaţională a echipamentelor achiziţionate;
f)consolidarea interoperabilităţii - operaţiunile sunt menite să contribuie la menţinerea şi consolidarea capacităţii operaţionale aparţinând FSNA de a acţiona împreună cu forţele aliate, partenere sau alte forţe din structuri multinaţionale, în mod coerent, efectiv şi eficient, în scopul realizării obiectivelor stabilite, la nivelurile tactic, operativ şi strategic.
Art. 3
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)Agenţia Română de Cooperare Tehnologică şi Industrială pentru Securitate şi Apărare - organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, denumită în continuare ARCTIS;
b)acord de cooperare tehnologică şi industrială - acord de voinţă încheiat în formă scrisă între ARCTIS şi operatorul economic participant la o procedură de atribuire, având ca obiect stabilirea modalităţii de îndeplinire a obligaţiei de cooperare tehnologică şi industrială prin derularea de operaţiuni de cooperare tehnologică şi industrială;
c)beneficiarul român al operaţiunii de cooperare tehnologică şi industrială - operator economic din industria naţională de apărare, instituţie de cercetare-dezvoltare organizată în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, sau o instituţie din cadrul FSNA, care beneficiază de o operaţiune de cooperare tehnologică şi industrială;
d)cerere de tranzacţie eligibilă - document întocmit de contractant prin care se solicită ARCTIS aprobarea fiecărei operaţiuni de cooperare tehnologică şi industrială propuse, în prealabil iniţierii acesteia, pe baza formularului pus la dispoziţie de ARCTIS;
e)cerere de aprobare credite - documentaţie întocmită de contractant prin care se solicită ARCTIS recunoaşterea finalizării unei operaţiuni de cooperare tehnologică şi industrială şi care este însoţită de formularul pus la dispoziţie de ARCTIS;
f)Consiliul Suprem de Apărare a Ţării - autoritatea administrativă autonomă învestită, potrivit Constituţiei României, republicată, cu organizarea şi coordonarea unitară a activităţilor care privesc apărarea ţării şi siguranţa naţională în conformitate cu prevederile Legii nr. 415/2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, cu modificările ulterioare, denumit în continuare CSAT;
g)contractant - ofertantul care a devenit parte într-un contract de achiziţie publică sau atribuit unui alt guvern, având ca obiect execuţia de lucrări, furnizarea de produse sau prestarea de servicii în domeniile apărării şi securităţii, contract a cărui atribuire s-a realizat în condiţiile protejării interesului esenţial de securitate al României, în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă;
h)entitate eligibilă - orice persoană juridică străină, aprobată în prealabil de ARCTIS, care este desemnată de contractant pentru a fi asistat în îndeplinirea obligaţiei de cooperare tehnologică şi industrială, cu condiţia ca aceasta să facă parte din grupul de companii al contractantului, să fie o companie care este deţinută în majoritate de contractant sau să deţină calitatea de subcontractant semnificativ, în procent de minimum 30%, în cadrul contractului de achiziţie publică ce a generat obligaţia de cooperare tehnologică şi industrială;
i)interesele esenţiale de securitate ale ţării - acele interese naţionale care au rolul de a asigura funcţiile vitale ale siguranţei, apărării şi securităţii naţionale, astfel cum sunt definite în cadrul Legii nr. 232/2016 privind industria naţională de apărare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare;
j)multiplicator de cooperare tehnologică şi industrială - coeficientul utilizat pentru calcularea valorii unei operaţiuni de cooperare tehnologică şi industrială, aplicat de ARCTIS în situaţia în care se demonstrează că, prin derularea de operaţiuni de cooperare tehnologică şi industrială, contractantul contribuie semnificativ la consolidarea sau realizarea unei capacităţi de producţie, integrare, testare şi mentenanţă, în principal prin transfer tehnologic;
k)obligaţie de cooperare tehnologică şi industrială - obligaţia contractantului de a derula operaţiuni de cooperare tehnologică şi industrială, astfel cum sunt aprobate de CSAT;
l)operaţiuni de cooperare tehnologică şi industrială - activităţi aprobate de CSAT pentru protejarea intereselor esenţiale de securitate ale României;
m)valoarea obligaţiei de cooperare tehnologică şi industrială - valoarea rezultată prin aplicarea unui procent între 20% şi 100% din valoarea contractului de achiziţie publică, procent ce se stabileşte, de la caz la caz, de către CSAT, la propunerea autorităţii contractante, împreună cu Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului şi ARCTIS.