Art. 1. - La societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, profitul contabil rămas după deducerea impozitului pe profit se repartizează pe următoarele destinaţii, dacă prin legi speciale nu se prevede altfel: - Ordonanta 64/2001 privind repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome

M.Of. 536

În vigoare
Versiune de la: 29 Martie 2024
Art. 1
(1)La societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, profitul contabil rămas după deducerea impozitului pe profit se repartizează pe următoarele destinaţii, dacă prin legi speciale nu se prevede altfel:
a)rezerve legale;
b)alte rezerve reprezentând facilităţi fiscale prevăzute de lege;
c)acoperirea pierderilor contabile din anii precedenţi, cu excepţia pierderii contabile reportate provenite din ajustările cerute de aplicarea IAS 29 «Raportarea financiară în economiile hiperinflaţioniste», potrivit Reglementărilor contabile conforme cu Standardele internaţionale de raportare financiară şi Reglementărilor contabile armonizate cu Directiva Comunităţilor Economice Europene nr. 86/635/CEE şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate aplicabile instituţiilor de credit;

c1)constituirea surselor proprii de finanţare pentru proiectele cofinanţate din împrumuturi externe, precum şi pentru constituirea surselor necesare rambursării ratelor de capital, plăţii dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente acestor împrumuturi externe;

d)alte repartizări prevăzute de lege;
e)participarea salariaţilor la profit; societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi regiile autonome care s-au angajat şi au stabilit prin bugetele de venituri şi cheltuieli obligaţia de participare la profit, ca urmare a serviciilor angajaţilor lor în relaţie cu acestea, pot acorda aceste drepturi în limita a 10% din profitul net, dar nu mai mult de nivelul unui salariu de bază mediu lunar realizat la nivelul agentului economic, în exerciţiul financiar de referinţă;

f)minimum 50% vărsăminte la bugetul de stat sau local, în cazul regiilor autonome, ori dividende, în cazul societăţilor naţionale, companiilor naţionale şi societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat;
*) Prin derogare de la prevederile art. 1 alin. (1) lit. f), pentru exerciţiul financiar al anului 2010, la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, profitul contabil rămas după deducerea impozitului pe profit se repartizează în cuantum de minimum 90% sub formă de vărsăminte la bugetul de stat sau local, în cazul regiilor autonome, ori sub formă de dividende, în condiţiile legii, în cazul societăţilor naţionale, companiilor naţionale şi societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat.

*) OUG 3/2022: Prin derogare de la prevederile art. 1 alin. (1) lit. f) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 536 din 1 septembrie 2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 769/2001, cu modificările şi completările ulterioare, pentru exerciţiul financiar al anului 2021, la societăţile cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome înfiinţate de stat, profitul contabil rămas după deducerea impozitului pe profit se repartizează în cuantum de minimum 90% sub formă de vărsăminte la bugetul de stat în cazul regiilor autonome ori sub formă de dividende în cazul societăţilor cu capital integral sau majoritar de stat, în condiţiile legii. În cazuri temeinic justificate, Guvernul poate aproba prin hotărâre repartizarea la bugetul de stat, sub formă de vărsăminte la bugetul de stat în cazul regiilor autonome ori sub formă de dividende în cazul societăţilor cu capital integral sau majoritar de stat, a unei cote mai mici de 90% din profitul contabil rămas după deducerea impozitului pe profit, dar nu mai puţin de 50% din acesta.

g)profitul nerepartizat pe destinaţiile prevăzute la lit. a)-f) se repartizează la alte rezerve şi constituie sursă proprie de finanţare, putând fi redistribuit ulterior sub formă de dividende sau vărsăminte la bugetul de stat sau local în cazul regiilor autonome.

(11)Pierderea contabilă reportată provenită din ajustările cerute de aplicarea IAS 29 "Raportarea financiară în economiile hiperinflaţioniste", potrivit Reglementărilor contabile conforme cu Standardele internaţionale de raportare financiară, respectiv Reglementărilor contabile armonizate cu Directiva Comunităţilor Economice Europene nr. 86/635/CEE şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate aplicabile instituţiilor de credit, se acoperă din rezerve constituite din profitul net, prime de capital şi capital social, inclusiv sumele reprezentând ajustarea la inflaţie a capitalului social, potrivit hotărârii adunării generale a acţionarilor, cu respectarea prevederilor actelor normative incidente.

(12)Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. f), Guvernul poate aproba, prin memorandum, iniţiat de autorităţile publice tutelare şi avizat de Ministerul Finanţelor, ca societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi regiile autonome înfiinţate de stat, care realizează proiecte majore de investiţii de interes naţional pentru creşterea capacităţii energetice a României sau finanţează aceste proiecte derulate de filialele lor, să repartizeze o cotă mai mică de 50% din profitul net rămas după deducerea sumelor repartizate pe destinaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a)-d), sub formă de dividende/vărsăminte la bugetul de stat, pentru realizarea investiţiilor respective.

(2)Profitul se repartizează pentru destinaţiile şi în cuantumurile prevăzute la alin. (1) lit. e), f) şi g), după deducerea sumelor aferente destinaţiilor stabilite prin acte normative speciale prevăzute la lit. a), b), c) c1) şi d) ale aceluiaşi alineat.

(21)Guvernul poate aproba prin memorandum elaborat de Ministerul Finanţelor ca, în cazul societăţilor naţionale, companiilor naţionale şi societăţilor, cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi în cazul regiilor autonome înfiinţate de stat, repartizarea unei cote din profitul net realizat, rămas după deducerea sumelor repartizate pe destinaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a)-d), sub formă de dividende cuvenite acţionarilor sau vărsăminte la bugetul de stat în cazul regiilor autonome, să fie mai mare decât limita stabilită potrivit alin. (1) lit. f), luând în considerare cadrul fiscal-bugetar.
(22)În baza memorandumului aprobat potrivit dispoziţiilor alin. (21), conducătorii autorităţilor tutelare care deţin calitatea de acţionar în numele statului român la societăţile naţionale, companiile naţionale, regiile autonome sau, după caz, la societăţi sunt obligaţi să mandateze reprezentanţii acestora în Adunarea generală a acţionarilor/Consiliul de administraţie pentru a duce la îndeplinire dispoziţiile alin. (21) până la termenul legal de depunere a situaţiilor financiare anuale.
(23)În cazuri temeinic justificate, prin memorandumuri iniţiate de autorităţile publice tutelare şi avizate de Ministerul Finanţelor, Guvernul poate aproba exceptarea sau stabilirea unei alte cote decât cea stabilită potrivit alin. (21), după caz, cu respectarea prevederilor alin. (1) lit. f), în cazul unor societăţi naţionale, companii naţionale şi societăţi, cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi în cazul unor regii autonome înfiinţate de stat, pe baza propunerilor şi a impactului economico-financiar prezentat de acestea, în scopul realizării unor investiţii cu impact major în menţinerea/dezvoltarea activităţii economice a acestora. Memorandumurile vor cuprinde, în mod obligatoriu, perioada de desfăşurare a investiţiei.
(24)Diferenţa dintre cota stabilită potrivit alin. (21) şi cea aprobată potrivit dispoziţiilor alin. (23) va fi repartizată la alte rezerve, ca sursă proprie de finanţare, şi va fi utilizată exclusiv şi în integralitate în scopul finanţării investiţiilor cu impact major în menţinerea/dezvoltarea activităţii economice a acestora.
(25)Suma reprezentând diferenţa dintre cota stabilită potrivit alin. (21) şi cea aprobată potrivit alin. (23), neutilizată/neangajată la finele exerciţiului financiar pentru care a fost obţinută exceptarea sau pentru care s-a stabilit o altă cotă, se virează sub formă de dividende cuvenite acţionarilor sau vărsăminte la bugetul de stat în cazul regiilor autonome în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, în cazul proiectelor majore de investiţii finalizate în cursul anului de referinţă.
(26)Suma reprezentând diferenţa dintre cota stabilită potrivit alin. (21) şi cea aprobată potrivit alin. (12), neutilizată/neangajată la finele exerciţiului financiar, se virează sub formă de dividende/vărsăminte la bugetul statului în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, în cazul proiectelor majore de investiţii de interes naţional finalizate în cursul anului de referinţă.

(3)Prin derogare de la prevederile art. 67 alin. (2) din Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile la care statul ori o unitate administrativ-teritorială este acţionar unic, majoritar sau la care deţine controlul au obligaţia să vireze dividendele cuvenite acţionarilor în termen de 60 de zile de la termenul prevăzut de lege pentru depunerea situaţiilor financiare anuale.

(31)Se autorizează Ministerul Sănătăţii să utilizeze 50% din dividendele repartizate statului de către Societatea Comercială ANTIBIOTICE - S.A., pentru exerciţiul financiar al anului 2012, pentru majorarea capitalului social al acestei societăţi, cu condiţia avizului Consiliului Concurenţei, în condiţiile legii.

(4)Regiile autonome au obligaţia să declare la organul fiscal competent şi să vireze la bugetul de stat sau local, după caz, până la termenul prevăzut la alin. (3), sumele reprezentând vărsămintele din profitul contabil rămas după deducerea impozitului pe profit.

(41)În termen de 3 zile de la data aprobării repartiţiei profitului, conducerea operatorilor economici menţionaţi la alin. (3) are obligaţia înştiinţării acţionarilor, respectiv a autorităţilor publice centrale şi locale sub autoritatea cărora funcţionează asupra cuantumului dividendelor de virat la bugetul de stat sau local, în vederea înregistrării acestor creanţe în contabilitatea autorităţilor respective.
(42)În termenul prevăzut la alin. (41), conducerea regiilor autonome are obligaţia înştiinţării autorităţilor publice centrale şi locale sub autoritatea cărora funcţionează asupra cuantumului vărsămintelor la bugetul de stat sau local, după caz, în vederea înregistrării acestor creanţe în contabilitatea autorităţilor respective.
(43)Societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile la care statul ori o unitate administrativ-teritorială este acţionar unic, majoritar sau deţine controlul au obligaţia să depună la organul fiscal competent, până la data de 25 a lunii următoare aprobării repartiţiei profitului, o declaraţie informativă privind dividendele cuvenite acţionarilor, în vederea urmăririi modului de îndeplinire a obligaţiilor prevăzute la alin. (3).

(44)Autorităţile publice centrale au obligaţia să declare la organul fiscal competent şi să vireze, până la termenul prevăzut la alin. (3), cuantumul dividendelor datorate la bugetul de stat, primite de la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile la care statul este acţionar unic, majoritar sau deţine controlul.

(45)Repartiţia profitului, conform alin. (1), se aprobă odată cu situaţiile financiare anuale.

(5)[textul din Art. 1, alin. (5) a fost abrogat la 30-sep-2011 de Art. 3 din Ordonanta urgenta 83/2011]
(6)[textul din Art. 1, alin. (6) a fost abrogat la 30-sep-2011 de Art. 3 din Ordonanta urgenta 83/2011]
(7)Sunt exceptate de la obligaţia repartizării profitului pentru destinaţia şi în cuantumul prevăzut la alin. (1) lit. f) instituţiile de credit cu capital integral sau majoritar de stat.

(8)Instituţiile de credit cu capital integral sau majoritar de stat îşi pot majora capitalul social prin utilizarea (capitalizarea) profitului net, cu respectarea prevederilor legale.