Art. 10. - Art. 10: Soluţionarea litigiilor - procedura alternativă de soluţionare - Ordonanta 6/2004 privind transferurile transfrontaliere
M.Of. 82
Ieşit din vigoare Versiune de la: 26 Aprilie 2004
Art. 10: Soluţionarea litigiilor - procedura alternativă de soluţionare
(1)Fiecare instituţie trebuie să dispună de proceduri corespunzătoare de rezolvare a plângerilor înaintate de clienţi în legătură cu executarea unui transfer transfrontalier sau cu angajamentele asumate de instituţie în legătură cu un transfer transfrontalier. Clienţii pot apela la procedurile de rezolvare a plângerilor în mod facultativ.
(2)În situaţia în care, în termen de cel mult 3 luni de la înregistrarea unei plângeri, instituţia nu a întreprins nici un demers pentru soluţionarea plângerii, nu a reuşit soluţionarea pe cale amiabilă a acesteia sau nu a formulat un răspuns la plângerea înaintată de client, acesta poate apela la medierea diferendului de către Banca Naţională a României, ca modalitate alternativă de soluţionare a diferendelor, sau se poate adresa instanţelor judecătoreşti competente.
(3)În aplicarea dispoziţiilor alin. (2), în structura Băncii Naţionale a României va fi creat un compartiment specializat, care va avea următoarele atribuţii principale:
a)medierea diferendelor legate de transferurile transfrontaliere apărute între clienţi şi instituţiile din România implicate în executarea acestor transferuri;
b)elaborarea reglementărilor necesare privind procedura specifică de acces la mediere;
c)elaborarea de reglementări cuprinzând instrucţiuni în aplicarea ordonanţei, în special cu privire la obligaţiile care incumbă instituţiilor din România implicate în executarea transferurilor transfrontaliere, în măsura în care asemenea instrucţiuni sunt necesare pentru aplicarea unitară a dispoziţiilor prezentei ordonanţe;
d)emiterea unui punct de vedere cu caracter consultativ cu privire la diferendele care nu au făcut obiectul medierii de către Banca Naţională a României, dacă un asemenea punct de vedere este solicitat de instanţele judecătoreşti sesizate cu judecarea cauzei;
e)elaborarea raportului anual referitor la activitatea de mediere desfăşurată în cadrul compartimentului.
(4)Procedura de soluţionare a diferendelor de către Banca Naţională a României, prin intermediul compartimentului specializat, este gratuită. Compartimentul specializat va formula o soluţie cu privire la aspectele semnalate, în maximum 30 de zile de la înregistrarea unei cereri de mediere; dacă sunt necesare documente şi/sau informaţii suplimentare, un nou termen de 30 de zile va curge de la data prezentării acestor documente sau informaţii.
(5)Soluţia formulată de compartimentul specializat din cadrul Băncii Naţionale a României nu are caracter obligatoriu pentru părţile interesate şi nu intră sub incidenţa dispoziţiilor art. 83 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancară, cu modificările şi completările ulterioare. În situaţia în care partea nemulţumită se adresează instanţelor judecătoreşti pentru apărarea drepturilor sale, soluţia formulată de compartimentul specializat din cadrul Băncii Naţionale a României poate fi avută în vedere, cu caracter consultativ, de instanţa judecătorească competentă.