Secţiunea ii - Clasificarea şi încadrarea drumurilor - Ordonanta 43/1997 privind regimul drumurilor

M.Of. 237

În vigoare
Versiune de la: 25 August 2025
Secţiunea II:Clasificarea şi încadrarea drumurilor
Art. 3
Din punct de vedere al destinaţiei drumurile se împart în:
a)drumuri publice - drumuri de utilitate publică şi/sau de interes public destinate circulaţiei rutiere şi pietonale, în scopul satisfacerii cerinţelor generale de transport ale economiei, ale populaţiei şi de apărare a ţării; acestea sunt proprietate publică şi sunt întreţinute din fonduri publice, precum şi din alte surse legal constituite;

b)drumuri de utilitate privată - drumuri destinate satisfacerii cerinţelor proprii de transport rutier şi pietonal spre obiective economice, forestiere, petroliere, miniere, agricole, energetice, industriale şi altele asemenea, de acces în incinte, ca şi cele din interiorul acestora, precum şi cele pentru organizările de şantier; ele sunt administrate de persoanele fizice sau juridice care le au în proprietate sau în administrare.

Art. 4
Din punct de vedere al circulaţiei drumurile se împart în:
a)drumuri deschise circulaţiei publice, care cuprind toate drumurile publice şi acele drumuri de utilitate privată care asigură, de regulă, accesul nediscriminatoriu al vehiculelor şi pietonilor;
b)drumuri închise circulaţiei publice, care cuprind acele drumuri de utilitate privată care servesc obiectivelor la care publicul nu are acces, precum şi acele drumuri de utilitate publică închise temporar circulaţiei publice.

Art. 5
Din punct de vedere funcţional şi administrativ-teritorial, în ordinea importanţei, drumurile publice se împart în următoarele categorii:
a)drumuri de interes naţional;
b)drumuri de interes judeţean;
c)drumuri de interes local.
Art. 51
Din punctul de vedere al capacităţii portante, drumurile se clasifică astfel:
a)R = drumuri reabilitate, la care masele şi dimensiunile maxime admise sunt cele prevăzute în coloana nr. 1 din anexele nr. 2 şi 3;
b)NR = drumuri nereabilitate, la care masele şi dimensiunile maxime admise sunt cele prevăzute în coloana nr. 2 din anexele nr. 2 şi 3;
c)M = drumuri modernizate, la care masele şi dimensiunile maxime admise sunt cele prevăzute în coloana nr. 3 din anexele nr. 2 şi 3;
d)P = drumuri pietruite, la care masele şi dimensiunile maxime admise sunt cele prevăzute în coloana nr. 4 din anexele nr. 2 şi 3.

Art. 6
(1)Drumurile de interes naţional aparţin proprietăţii publice a statului şi cuprind drumurile naţionale, care asigură legăturile cu capitala ţării, cu reşedinţele de judeţ, cu obiectivele de interes naţional, între ele, precum şi cu ţările vecine, şi pot fi clasificate ca:
a)autostrăzi - drumuri de mare capacitate şi viteză, rezervate exclusiv circulaţiei autovehiculelor, care nu deservesc proprietăţile riverane, prevăzute cu două căi unidirecţionale separate printr-o zonă mediană având cel puţin două benzi de circulaţie pe sens şi bandă de staţionare de urgenţă, cu intersecţii denivelate şi acces limitat, intrarea şi ieşirea autovehiculelor fiind permise numai în locuri special amenajate;
b)drumuri expres - drumuri accesibile numai prin noduri sau intersecţii reglementate care pot fi interzise anumitor categorii de utilizatori şi vehicule şi pe care oprirea şi staţionarea pe partea carosabilă sunt interzise;
c)drumuri internaţionale «E» - drumuri deschise traficului internaţional, a căror încadrare ca drumuri «E» se stabileşte în conformitate cu prevederile Acordului european asupra marilor drumuri de circulaţie internaţională (AGR);
d)drumuri naţionale principale:
(i)drumuri naţionale care asigură legătura capitalei ţării cu oraşele reşedinţă de judeţ, legăturile dintre acestea, legăturile cu obiectivele militare, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. h) din Legea nr. 122/2011 privind regimul armelor, dispozitivelor militare şi muniţiilor deţinute de Ministerul Apărării Naţionale şi de forţele armate străine pe teritoriul României, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a României;
(ii)drumurile naţionale care asigură legăturile cu statele vecine şi interconectează drumurile transfrontaliere situate în interiorul spaţiului Schengen terestru;
(iii)alte drumuri naţionale pe care la ultimul recensământ de circulaţie s-a înregistrat un volum de trafic mediu zilnic anual mai mare de 3.500 de vehicule fizice/24 de ore sau mai mare de 4.500 de vehicule etalon autoturisme/24 de ore;

e)drumuri naţionale secundare - restul drumurilor naţionale care nu se încadrează în categoriile prevăzute la lit. a)-d).
(2)Pentru a fi încadrate în categoria drumurilor de interes naţional, drumurile trebuie să îndeplinească criteriile funcţionale şi ale volumului de trafic mediu zilnic anual impus de normele şi standardele tehnice privind proiectarea, construirea şi modernizarea drumurilor, pentru cel puţin clasa tehnică III.
(3)Clasificarea drumurilor de interes naţional se face de către Ministerul Transporturilor.
(4)Propunerile de clasificare a drumurilor de interes naţional în categoria drumurilor internaţionale «E» se fac de către Ministerul Transporturilor.
(41)Drumurile pentru ciclişti de interes naţional aparţin proprietăţii publice a statului şi cuprind drumurile pentru ciclişti care traversează localităţi aflate pe raza teritorială a cel puţin două judeţe.

(5)Clasificarea drumurilor internaţionale «E» se stabileşte potrivit Acordului european asupra marilor drumuri de circulaţie internaţională (AGR).

(6)Drumurile care asigură legătura cu obiectivele militare, precum şi cu punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a României sunt exceptate de la prevederile alin. (2).
(7)Lista cu drumurile care asigură legătura cu obiectivele militare se aprobă prin ordin comun al ministrului transporturilor şi infrastructurii şi al ministrului apărării naţionale până la data de 31 iulie 2023 şi se actualizează o dată la 3 ani.

Art. 61
Drumurile pentru ciclişti se vor construi în urma unor studii de necesitate şi cost-eficienţă astfel:
a)în afara localităţilor pe un traseu diferit de cel al drumurilor publice existente sau paralel cu acestea, în funcţie de rezultatul studiului;
b)în interiorul localităţilor dacă nu există piste pentru ciclişti şi nu s-a decis că aceasta este soluţia cea mai fiabilă.

Art. 7
(1)Drumurile de interes judeţean fac parte din proprietatea publică a judeţului şi cuprind drumurile judeţene, care asigură legătura între:
a)reşedinţele de judeţ cu municipiile, cu oraşele, cu reşedinţele de comună, cu staţiunile balneoclimaterice şi turistice, cu porturile şi aeroporturile, cu obiectivele importante legate de apărarea ţării şi cu obiectivele istorice importante;
b)oraşe şi municipii, precum şi între acestea şi reşedinţele de comună;
c)reşedinţe de comună.
(2)Drumurile pentru ciclişti de interes judeţean fac parte din proprietatea publică a judeţului şi cuprind drumurile pentru ciclişti care traversează localităţi aflate pe raza teritorială a aceluiaşi judeţ.

Art. 8
(1)Drumurile de interes local aparţin proprietăţii publice a unităţii administrative pe teritoriul căreia se află şi pot fi clasificate ca:
a)drumuri comunale, care asigură legăturile:
(i)între reşedinţa de comună şi satele componente sau cu alte sate;
(ii)între oraş şi satele care îi aparţin, precum şi cu alte sate;
(iii)între sate;
b)drumuri vicinale - drumuri ce deservesc mai multe proprietăţi, fiind situate la limitele acestora;
c)străzi - drumuri publice din interiorul localităţilor, indiferent de denumire: stradă, bulevard, cale, chei, splai, şosea, alee, fundătură, uliţă etc.
d)drumurile pentru ciclişti de interes local.

(2)Clasificarea drumurilor de interes local, precum şi clasificarea ca drum de interes local a unui drum neclasificat se fac prin hotărâre a consiliului local respectiv.
(3)În cazul în care drumul respectiv se află pe raza a două sau mai multe unităţi administrativ-teritoriale, clasificarea se aprobă prin hotărâre de către toate consiliile locale respective.

Art. 9
Străzile din localităţile urbane se clasifică în raport cu intensitatea traficului şi cu funcţiile pe care le îndeplinesc, astfel:
a)străzi de categoria I - magistrale, care asigură preluarea fluxurilor majore ale oraşului pe direcţia drumului naţional ce traversează oraşul sau pe direcţia principală de legătură cu acest drum;
b)străzi de categoria a II-a - de legătură, care asigură circulaţia majoră între zonele funcţionale şi de locuit;
c)străzi de categoria a III-a - colectoare, care preiau fluxurile de trafic din zonele funcţionale şi le dirijează spre străzile de legătură sau magistrale;
d)străzi de categoria a IV-a - de folosinţă locală, care asigură accesul la locuinţe şi pentru servicii curente sau ocazionale, în zonele cu trafic foarte redus.
Art. 10
Străzile din localităţile rurale se clasifică în:
a)străzi principale;
b)străzi secundare.
Art. 11
(1)Drumurile de interes naţional, judeţene şi comunale îşi păstrează categoria funcţională din care fac parte şi sunt considerate continue şi atunci când traversează localităţile, servind totodată şi ca străzi.
(2)Modificarea traseelor acestora în traversarea localităţilor se poate face numai cu acordul administratorului drumului considerat continuu, în concordanţă cu planul urbanistic aprobat. În cazul drumurilor de interes naţional se va obţine acordul Ministerului Transporturilor.

Art. 12
(1)Încadrarea unui drum din categoria funcţională a drumurilor de interes naţional în categoria funcţională a drumurilor de interes judeţean sau în categoria funcţională a drumurilor de interes local, precum şi din categoria funcţională a drumurilor de interes judeţean sau de interes local în categoria funcţională a drumurilor de interes naţional se face prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităţii care urmează să îl preia în administrare.
(2)Încadrarea unui drum sau unui segment de drum din categoria funcţională a drumurilor de interes judeţean în categoria funcţională a drumurilor de interes local sau invers se face prin hotărâre a consiliului judeţean, la propunerea autorităţii care urmează să îl preia în administrare.

Art. 13
(1)Ori de câte ori este necesar, ca urmare a modificărilor intervenite potrivit art. 8 şi 12, se vor actualiza anexele la Hotărârea Guvernului nr. 540/2000 privind aprobarea încadrării în categorii funcţionale a drumurilor publice şi a drumurilor de utilitate privată deschise circulaţiei publice, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Actualizarea anexelor prevăzute la alin. (1) se va face prin hotărâre a Guvernului, cu avizul Ministerului Transporturilor pentru drumurile de interes naţional şi/sau al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, în funcţie de competenţa de administrare.