Capitolul iv - Nave - Ordonanta 42/1997 privind transportul maritim şi pe căile navigabile interioare

M.Of. 210

În vigoare
Versiune de la: 1 Iunie 2019
CAPITOLUL IV:Nave
Art. 15
Toate navele care fac obiectul prezentei ordonanţe, indiferent de pavilionul pe care îl arborează, pe timpul cât navighează sau staţionează în apele naţionale navigabile ale României şi în porturile româneşti, sunt obligate să respecte prevederile legislaţiei naţionale şi ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.

Art. 16
(1)Orice navă care navighează sau staţionează în apele naţionale navigabile, indiferent de pavilionul pe care îl arborează, trebuie să fie conformă cu regulile de clasificare şi cu regulile tehnice, precum şi cu condiţiile de muncă şi viaţă la bordul navelor, prevăzute în acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte, astfel încât să nu constituie un pericol pentru siguranţa navigaţiei, a persoanelor şi a mărfurilor transportate, precum şi pentru mediu.
(2)Prevederile alin. (1) se aplică şi navelor care navighează sau staţionează în apele naţionale, altele decât cele navigabile.
(3)Normele tehnice obligatorii pentru navele care arborează pavilionul român privind proiectarea, construcţia, modificarea şi transformarea sunt cele aprobate de minister sau cele ale unor organizaţii recunoscute.
Art. 161
(1)Conformitatea cu normele tehnice obligatorii de construcţie a navelor care arborează pavilionul român se dovedeşte cu certificate emise de Autoritatea Navală Română sau de o organizaţie recunoscută, prevăzută în lista redactată şi publicată de Comisia Europeană în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene, respectiv în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, după caz.

(2)Conformitatea navelor care arborează pavilionul român cu cerinţele tehnice prevăzute în acordurile şi convenţiile internaţionale aplicabile, la care România este parte, se dovedeşte cu certificate emise de Autoritatea Navală Română sau de o organizaţie recunoscută cu care Autoritatea Navală Română a încheiat contract de mandat special.
(3)Orice navă care se construieşte în alt stat şi urmează, la finalizarea lucrărilor, să arboreze pavilionul român trebuie să fie supravegheată în timpul construcţiei de către Autoritatea Navală Română sau de către o organizaţie recunoscută, în funcţie de solicitarea proprietarului navei.

Art. 17
Accesul navelor, indiferent de pavilionul pe care îl arborează, în porturile româneşti şi pe căile navigabile interioare este liber şi nediscriminatoriu.

Art. 18
(1)Supravegherea navigaţiei şi managementul traficului în apele naţionale navigabile se exercită de Autoritatea Navală Română.

(2)Ministerul, prin Autoritatea Navală Română, îşi exercită autoritatea şi asupra navelor care arborează pavilionul român şi navighează în marea liberă sau în apele naţionale navigabile ale altor state.

Art. 19
(1)Reglementările, supravegherea şi controlul navigaţiei în apele naţionale, altele decât cele navigabile, sunt de competenţa consiliilor judeţene, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, pe teritoriul cărora se află aceste ape.
(2)Reglementările prevăzute la alin. (1), întocmite de consiliile judeţene, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, se aprobă de către minister.
(3)Activitatea de supraveghere şi control se organizează de consiliile judeţene, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, cu avizul Autorităţii Navale Române.
Art. 20
Ministerul urmăreşte asigurarea condiţiilor tehnice minime de navigaţie în apele naţionale navigabile şi în porturi, în ceea ce priveşte adâncimile, semnalizarea, manevrarea şi acostarea navelor şi altele asemenea.
Art. 21
(1)Apele naţionale navigabile ale României sunt formate din marea teritorială, apele interioare navigabile, radele şi acvatoriile portuare, precum şi din bazinele şantierelor navale.
(2)Regimul şi întinderea mării teritoriale şi ale apelor maritime interioare se stabilesc prin lege.
(3)Apele interioare navigabile sunt constituite din:
a)fluviul Dunărea, râurile, canalele şi lacurile situate în interiorul teritoriului României, pe porţiunile lor navigabile;
b)apele navigabile de frontieră, de la malul românesc până la linia de frontieră;
c)apele maritime interioare.
(4)Fluviul Dunărea, râurile, canalele şi lacurile situate în interiorul teritoriului României, pe porţiunile lor navigabile, precum şi apele navigabile de frontieră, de la malul românesc până la linia de frontieră, constituie căile navigabile interioare ale României, denumite în continuare căi navigabile. Căile navigabile, precum şi administratorii acestora, din punct de vedere al navigaţiei, sunt stabilite nominal şi pe porţiuni, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministerului.
(5)Acvatoriile portuare sunt constituite din totalitatea suprafeţelor apelor incluse în limitele porturilor.
(6)Radele sunt suprafeţe de apă destinate adăpostirii sau staţionării navelor şi, în cazuri speciale, operării navelor şi pot fi:
a)rade interioare, care fac parte din acvatoriile portuare;
b)rade exterioare, suprafeţe de apă în afara limitelor porturilor.
(7)Bazinele şantierelor navale sunt suprafeţe de apă din incinta şantierelor navale, care, împreună cu cheiurile aferente, sunt destinate activităţilor de construcţii şi reparaţii de nave.
(8)[textul din Art. 21, alin. (8) din capitolul IV a fost abrogat la 09-oct-2006 de Art. I, punctul 24. din Ordonanta urgenta 74/2006]
Art. 22
Regulile de siguranţă a navigaţiei în apele naţionale navigabile şi în porturi se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
Art. 23
Sunt nave, în înţelesul prezentei ordonanţe:
a)navele maritime şi de navigaţie interioară de orice tip, propulsate sau nepropulsate, care navighează la suprafaţă ori în imersie, destinate transportului de mărfuri şi/sau de persoane, pescuitului, remorcajului ori împingerii, precum şi altor activităţi pe apă;

b)instalaţii plutitoare, cum ar fi: drage, elevatoare plutitoare, macarale plutitoare, graifere plutitoare şi altele asemenea, cu sau fără propulsie;
c)construcţii plutitoare care, în mod normal, nu sunt destinate deplasării, cum ar fi: docuri plutitoare, debarcadere plutitoare, pontoane, hangare plutitoare pentru nave, platforme de foraj, faruri plutitoare şi altele asemenea;

d)ambarcaţiuni de agrement.

Art. 24
Fac parte din nave instalaţiile, maşinile şi motoarele care asigură propulsia navei sau produc o altă acţiune mecanică, împreună cu mecanismele şi mijloacele necesare transmiterii acestei acţiuni, toate echipamentele necesare navigaţiei, diferitelor manevre, siguranţei navei, salvării vieţii omeneşti, prevenirii poluării, comunicaţiilor, igienei şi exploatării potrivit destinaţiei navei, precum şi proviziile.
Art. 25
(1)Conformitatea cu normele tehnice obligatorii de construcţie a navelor, prevăzute la art. 16 alin. (3), şi cu prevederile acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte se dovedeşte cu certificate emise de către Autoritatea Navală Română sau de către o organizaţie cu care ministerul a încheiat convenţii de lucru în acest sens.
(2)[textul din Art. 25, alin. (2) din capitolul IV a fost abrogat la 31-aug-2012 de Art. I, punctul 9. din Ordonanta 19/2012]
Art. 26
(1)Ministerul aprobă şi face publice normele tehnice naţionale obligatorii de construcţie a navelor.
(2)Autoritatea Navală Română va face publică lista cuprinzând organizaţiile recunoscute cu care a încheiat contracte de mandat special.
(3)Anual ministerul aprobă şi face publică lista cuprinzând organizaţiile cu care a încheiat convenţii de lucru pentru delegarea dreptului de emitere a certificatelor de conformitate cu prevederile convenţiilor internaţionale la care România este parte, pentru nave şi, după caz, pentru companiile care le operează.
(4)Criteriile privind alegerea organizaţiilor menţionate la alin. (3) se stabilesc de către minister.
Art. 27
[textul din Art. 27 din capitolul IV a fost abrogat la 09-oct-2006 de Art. I, punctul 30. din Ordonanta urgenta 74/2006]
Art. 28
[textul din Art. 28 din capitolul IV a fost abrogat la 09-oct-2006 de Art. I, punctul 30. din Ordonanta urgenta 74/2006]
Art. 29
[textul din Art. 29 din capitolul IV a fost abrogat la 09-oct-2006 de Art. I, punctul 30. din Ordonanta urgenta 74/2006]
[textul din capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 09-oct-2006 de Art. I, punctul 31. din Ordonanta urgenta 74/2006]
SECŢIUNEA 4:SECŢIUNEA 4: Naţionalitatea navei. Dreptul de a arbora pavilionul român, înmatricularea, radierea şi evidenţa navelor
Art. 44
(1)Orice navă care se află în apele naţionale navigabile ale României trebuie să arboreze pavilionul statului în care este înmatriculată.
(2)Navele au naţionalitatea statului în care au fost înmatriculate şi al cărui pavilion sunt autorizate să îl arboreze.
Art. 45
(1)În numele Guvernului, ministerul, prin Autoritatea Navală Română, acordă, suspendă sau retrage dreptul de arborare a pavilionului român.
(2)Dreptul de a arbora pavilionul român se acordă:
a)navelor deţinute în proprietate de persoane juridice sau fizice române, precum şi navelor deţinute de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale sau întreprinderile familiale;

b)navelor proprietate a persoanelor fizice care au cetăţenia unui stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European ori a persoanelor juridice având sediul în Uniunea Europeană sau în Spaţiul Economic European;
c)navelor proprietate a persoanelor fizice străine cu domiciliul sau reşedinţa în România ori a filialelor din România ale persoanelor juridice străine, altele decât cele menţionate la lit. b);
d)navelor proprietate a persoanelor juridice sau fizice, altele decât cele române, închiriate prin contracte de tip bare-boat ori leasing, pe perioade mai mari de un an, de persoane juridice sau fizice române ori străine.

(3)În toate cazurile prevăzute la alin. (2) trebuie să se facă dovada că navele îndeplinesc prevederile art. 161.
(4)Navele menţionate la alin. (2) pierd dreptul de arborare a pavilionului român la încetarea contractului de închiriere de tip bare-boat sau leasing ori la solicitarea în scris a proprietarului sau a operatorului cu avizul proprietarului, după caz.

Art. 46
Pentru a obţine dreptul de arborare a pavilionului român, în condiţiile art. 45, persoanele fizice sau juridice române/străine trebuie să prezinte:
a)un document care atestă radierea ori scoaterea din evidenţă a navelor prevăzute la art. 45 alin. (2) lit. a)-c);
b)un document care atestă suspendarea dreptului de arborare a pavilionului deţinut anterior, pentru navele prevăzute la art. 45 alin. (2) lit. d), în cazul în care nava a fost înmatriculată anterior.

Art. 461
(1)Dreptul de arborare a pavilionului român se acordă de Autoritatea Navală Română, prin căpităniile de port desemnate în conformitate cu prevederile art. 511 alin. (4). După acordarea dreptului de arborare a pavilionului român, căpităniile de port înmatriculează nava în registrele matricole şi emit actul de naţionalitate a navei, care atestă acest drept.
(2)După emiterea actului de naţionalitate căpitănia de port comunică Autorităţii Navale Române datele din registrul matricol pentru a fi centralizate în Registrul de evidenţă centralizată a navelor care arborează pavilionul român.
(3)Actele de naţionalitate sunt valabile pe toată perioada în care nava are dreptul de arborare a pavilionului român ori până la schimbarea proprietarului şi/sau a operatorului navei.

Art. 47
Navele care au obţinut dreptul de arborare a pavilionului român sunt de naţionalitate română şi nu au dreptul să arboreze pavilionul altui stat.
Art. 48
(1)Navele care au obţinut dreptul de arborare a pavilionului român au dreptul să navigheze numai dacă au la bord următoarele documente valabile:
a)documentele care atestă dreptul de a arbora acest pavilion;
b)certificatul de conformitate cu normele tehnice obligatorii;
c)certificatele care să ateste conformitatea cu prevederile acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.
(2)Navele care arborează pavilionul român trebuie să ţină un jurnal de bord sau alte jurnale conform legii, după caz.

Art. 481
(1)Autoritatea Navală Română poate suspenda dreptul de arborare a pavilionului român dacă nu se respectă condiţiile prevăzute la art. 128 alin. (1).
(2)Suspendarea se poate dispune pe o perioadă de maximum 3 luni.
(3)Dacă în perioada suspendării deficienţele constatate nu sunt remediate, Autoritatea Navală Română poate dispune retragerea dreptului de arborare a pavilionului român.

Art. 49
[textul din Art. 49 din capitolul IV, sectiunea 4 a fost abrogat la 09-oct-2006 de Art. I, punctul 37. din Ordonanta urgenta 74/2006]
Art. 50
(1)Dreptul de a arbora pavilionul român se retrage:
a)la solicitarea proprietarului navei;
b)din oficiu, dacă nu mai sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 45 alin. (2);

b1)în cazul în care deficienţele constatate conform art. 128 alin. (1) nu sunt remediate;

c)[textul din Art. 50, alin. (1), litera C. din capitolul IV, sectiunea 4 a fost abrogat la 19-nov-2007 de Art. I, punctul 16. din Legea 290/2007]
d)din oficiu, dacă nava a suferit o pierdere totală ca urmare a unui naufragiu, a eşuării, incendiului, scufundării sau altor asemenea împrejurări ori a fost dezmembrată sau abandonată.

(2)După retragerea dreptului de arborare a pavilionului român, nava se radiază din registrul matricol dacă nu este grevată de sarcini, potrivit legii civile.

Art. 51
Procedurile privind obţinerea dreptului de a arbora pavilionul român, înmatricularea, luarea şi scoaterea din evidenţă a navelor, transcrierea drepturilor reale asupra navelor se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.

Art. 511
(1)Navele maritime prevăzute la art. 45 alin. (2) lit. a) care au obţinut dreptul de arborare a pavilionului român se înmatriculează în Registrul naţional al navelor maritime.

(11)Navele maritime prevăzute la art. 45 alin. (2) lit. b) şi c) care au obţinut dreptul de arborare a pavilionului român se înmatriculează în Registrul internaţional al navelor maritime.
(12)Navele maritime prevăzute la art. 45 alin. (2) lit. d) care au obţinut dreptul de arborare a pavilionului român se înmatriculează în registrul prevăzut la alin. (1) sau în cel prevăzut la alin. (2), la solicitarea proprietarului navei, în raport cu naţionalitatea acestuia.

(2)Navele de navigaţie interioară care arborează pavilionul român se înmatriculează în Registrul matricol al navelor de navigaţie interioară.
(3)[textul din Art. 51^1, alin. (3) din capitolul IV a fost abrogat la 31-aug-2012 de Art. I, punctul 20. din Ordonanta 19/2012]
(31)Navele de pescuit comercial, precum şi navele de pescuit în scop ştiinţific care arborează pavilionul român, indiferent de tipul şi capacitatea lor, se înmatriculează în Registrul matricol al navelor de pescuit.

(4)Registrele prevăzute la alin. (1)-(31) se ţin de către Autoritatea Navală Română.

(5)Autoritatea Navală Română ţine evidenţa centralizată a navelor prevăzute la alin. (1)-(31).

(6)Forma şi conţinutul registrelor prevăzute în prezentul articol se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(7)În registrele prevăzute la alin. (1)-(31), înmatricularea navelor se face distinct pentru navele care sunt în proprietate, în contract de leasing şi în contract de bare-boat.

Art. 512
(1)Categoriile de ambarcaţiuni de agrement, precum şi certificatul de conducător de ambarcaţiune de agrement pe care trebuie să îl posede conducătorii acestora se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(2)Modelul certificatelor şi condiţiile de obţinere a acestora se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
Art. 513
(1)Navele cu propulsie proprie prevăzute la art. 23 lit. a)-c) se individualizează printr-un nume propus de proprietar şi aprobat de Autoritatea Navală Română.

(2)Navele fără propulsie prevăzute la art. 23 lit. a)-c) şi ambarcaţiunile de agrement se individualizează printr-un număr acordat de Autoritatea Navală Română.

(3)La solicitarea proprietarului, navele prevăzute la alin. (2) pot purta şi un nume, propus de proprietar şi aprobat de Autoritatea Navală Română.

(4)Numele navei sau numărul prin care navele se individualizează se înscrie pe corpul navei, în mod vizibil, pe ambele borduri şi în pupa navei şi, după caz, şi pe suprastructura acesteia. În pupa navei se înscrie şi numele portului de înmatriculare.
(5)Numele navei sau numărul prin care nava se individualizează se înscrie şi pe colacii, plutele, bărcile şi şalupele de salvare cu care este echipată aceasta.
Art. 514
(1)[textul din Art. 51^4, alin. (1) din capitolul IV a fost abrogat la 31-aug-2012 de Art. I, punctul 25. din Ordonanta 19/2012]
(2)Nu se înmatriculează în registrele matricole prevăzute la art. 511 următoarele categorii de nave:
a)navele cu un deplasament de până la 15 m3 inclusiv sau o capacitate de încărcare mai mică de 15 tone care nu efectuează activităţi în scop comercial;

b)ambarcaţiunile de agrement cu o lungime mai mare sau egală cu 7 m şi/sau cu o putere a motorului mai mare ori egală cu 15 kW;

c)ambarcaţiunile de agrement, precum şi orice alte ambarcaţiuni cu o lungime mai mică de 7 m şi/sau cu o putere a motorului mai mică de 15 kW;

d)ambarcaţiunile propulsate prin forţa umană;
e)ambarcaţiunile de agrement cărora nu li se aplică reglementările naţionale privind introducerea pe piaţă a acestora, cu excepţia ambarcaţiunilor destinate să transporte persoane în scop comercial şi a ambarcaţiunilor stabilite prin regulamentul de aplicare a prezentei ordonanţe.
(3)Navele prevăzute la alin. (2) lit. a) şi b) se înscriu de către Autoritatea Navală Română într-un registru de evidenţă.

(4)Navele prevăzute la alin. (2) lit. c)-e) nu se înscriu în registrul de evidenţă.

(5)Forma şi conţinutul registrului de evidenţă prevăzut la alin. (3) se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.

(6)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), la solicitarea proprietarului, orice navă poate obţine dreptul de arborare a pavilionului român şi va fi înmatriculată în condiţiile prezentei ordonanţe.

Art. 515
(1)Dreptul de arborare a pavilionului român se poate suspenda în cazul navelor care arborează pavilionul român şi fac obiectul unui contract de bare-boat sau leasing cu o durată mai mare de un an, încheiat cu o persoană juridică străină, la solicitarea proprietarului, în vederea înscrierii într-un registru al altui stat.
(2)Proprietarul navei care solicită suspendarea pavilionului român are obligaţia să predea actul de naţionalitate al navei şi să declare noul stat de pavilion.

(3)Pe perioada suspendării dreptului de arborare a pavilionului român, aspectele legate de publicitatea proprietăţii, a garanţiilor reale şi a sarcinilor ce grevează nava vor continua să fie guvernate de legea română.

(4)Dreptul de arborare a pavilionului român se suspendă pentru o perioadă ce nu poate depăşi durata contractului.

Art. 516
(1)În cazul contractelor de închiriere de tip bare-boat sau leasing pentru nave care arborează pavilionul român, încheiate între proprietarii români şi operatori români sau străini ori între operatori, operatorul care exploatează efectiv nava trebuie să solicite, cu acordul proprietarului, eliberarea unui nou act de naţionalitate în care, pe lângă numele proprietarului, să fie menţionat şi numele acestuia. Noul act de naţionalitate se emite cu condiţia depunerii prealabile a actului de naţionalitate iniţial, care se păstrează la Autoritatea Navală Română.
(2)Noul act de naţionalitate, emis în condiţiile alin. (1), este valabil pe perioada derulării contractului sau până la solicitarea în scris a proprietarului privind anularea acestuia.
(3)După expirarea sau anularea actului de naţionalitate emis în condiţiile alin. (1), acesta se depune la Autoritatea Navală Română, care restituie proprietarului actul de naţionalitate iniţial.
Art. 517
(1)Evidenţa navelor în construcţie se ţine de către Autoritatea Navală Română în Registrul de evidenţă a navelor în construcţie.

(2)Forma şi conţinutul Registrului de evidenţă a navelor în construcţie se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(3)În Registrul de evidenţă a navelor în construcţie se va menţiona, în mod obligatoriu, contractul de construcţie.
Art. 518
(1)Orice navă care se construieşte în România, cu excepţia celor care nu se înmatriculează şi a celor pentru care există reglementări speciale, trebuie să aibă un proiect avizat de autoritatea competentă a statului al cărui pavilion urmează să îl arboreze sau de o societate de clasificare agreată de respectiva autoritate.
(2)Persoanele juridice sau fizice care construiesc o navă în România trebuie să obţină, înaintea începerii construcţiei acesteia, autorizaţia de construcţie, emisă de căpitănia de port în a cărei zonă de jurisdicţie se construieşte nava, pe baza proiectului prevăzut la alin. (1).
(3)Autoritatea sau societatea de clasificare prevăzută la alin. (1) are obligaţia să supravegheze executarea construcţiei navei.
(31)Orice lucrare de transformare constructivă majoră, precum şi de înlocuire a echipamentelor şi/sau instalaţiilor unei nave care determină modificări ale proiectului iniţial, pentru navele care urmează să arboreze pavilion român, trebuie să fie executată numai în baza unei documentaţii avizate de Autoritatea Navală Română sau de o organizaţie recunoscută.

(4)[textul din Art. 51^8, alin. (4) din capitolul IV a fost abrogat la 31-aug-2012 de Art. I, punctul 31. din Ordonanta 19/2012]
Art. 519
(1)În perioada probelor de marş, navele nou-construite în şantierele navale din România arborează pavilionul român, pe baza unui permis provizoriu emis de căpitănia de port, la solicitarea şantierului naval.
(2)După preluarea de către beneficiar a navelor nou-construite, acestea vor arbora pavilionul statului în care urmează să fie înmatriculate şi vor avea la bord documentul care atestă naţionalitatea navei, emis de autoritatea competentă a statului respectiv.
(3)Navele nou-construite în România, care urmează să fie înmatriculate în alt stat, pot naviga pe baza documentelor de înmatriculare sau pe baza unui permis provizoriu de arborare a pavilionului, emise de autorităţile competente ale statului respectiv.

Art. 5110
(1)Până la obţinerea dreptului de arborare a pavilionului român, navele nou-construite sau dobândite în afara teritoriului României de persoane juridice ori fizice române pot naviga pe baza unui permis provizoriu emis de misiunea diplomatică a României pentru statul unde se află nava.
(2)Misiunea diplomatică prevăzută la alin. (1) emite permisul provizoriu de arborare a pavilionului român numai dacă solicitantul face dovada că nava îndeplineşte condiţiile tehnice minime care să îi permită staţionarea sau deplasarea în siguranţă şi că nu constituie o sursă de poluare a mediului.
(3)Permisele provizorii prin care se acordă dreptul de arborare a pavilionului român, emise de misiunile diplomatice ale României conform alin. (1), pot avea o valabilitate de cel mult 180 de zile, care va putea fi prelungită numai în mod excepţional, cu acordul ministerului.
(4)Nava care navighează în baza unui permis provizoriu de arborare a pavilionului român, emis de o misiune diplomatică a României, nu poate fi utilizată în scop comercial.
Art. 5111
(1)Constituirea şi/sau transmiterea de drepturi reale asupra navelor, precum şi stingerea acestor drepturi, care nu sunt transcrise în registrele prevăzute la art. 511 şi 517, nu sunt opozabile terţilor.
(2)Constituirea, transmiterea sau stingerea drepturilor reale asupra navelor care arborează pavilionul român se transcrie, la solicitarea persoanelor juridice sau fizice titulare ale acestor drepturi, făcându-se menţiunile corespunzătoare şi în actul de naţionalitate.