Capitolul ii - Sistemul instituţional din domeniul transportului maritim şi pe căile navigabile interioare - Ordonanta 42/1997 privind transportul maritim şi pe căile navigabile interioare

M.Of. 210

În vigoare
Versiune de la: 1 Iunie 2019
CAPITOLUL II:Sistemul instituţional din domeniul transportului maritim şi pe căile navigabile interioare
SECŢIUNEA 1:SECŢIUNEA 1: Autoritatea de stat în domeniul transportului maritim şi pe căile navigabile interioare
Art. 4
(1)Autoritatea de stat în domeniul transportului maritim şi pe căile navigabile interioare este Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, denumit în continuare minister, care elaborează şi promovează actele normative şi normele specifice aplicabile transportului maritim şi pe căile navigabile interioare, urmăreşte aplicarea acestora şi asigură ducerea la îndeplinire a obligaţiilor ce revin statului din acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte.

(2)Ministerul îşi exercită atribuţiile prevăzute la alin. (1) direct sau prin delegare de competenţă prin instituţiile publice, companiile naţionale, regiile autonome sau societăţile comerciale aflate în subordinea sau sub autoritatea sa.
Art. 5
Ministerul îşi exercită rolul de autoritate de stat în domeniul transportului maritim şi pe căile navigabile interioare privind activităţile de reglementare, autorizare, coordonare, inspecţie, control, supraveghere şi certificare a infrastructurii de transport maritim şi pe căi navigabile interioare, a navelor, a activităţilor de transport naval, a activităţilor conexe şi a activităţilor auxiliare acestora, precum şi a personalului care efectuează aceste activităţi, prin Direcţia generală transport naval din cadrul ministerului, denumită în continuare direcţie.

Art. 6
(1)Direcţia exercită atribuţiile ministerului privind coordonarea, supravegherea şi controlul instituţiilor publice, companiilor naţionale, regiilor autonome şi societăţilor comerciale din domeniul transportului maritim şi pe căile navigabile interioare, după caz, care funcţionează în subordinea sau sub autoritatea ministerului, în ceea ce priveşte activităţile prevăzute la art. 5.

(2)Organismele prevăzute la alin. (1) formează sistemul instituţional din domeniul transportului maritim şi pe căile navigabile interioare şi exercită, potrivit competenţelor atribuite:
a)funcţia de autoritate de stat în domeniul siguranţei navigaţiei şi a securităţii navelor;
b)funcţia de autoritate portuară şi/sau de căi navigabile interioare;
c)alte funcţii specifice domeniului transportului maritim şi pe căile navigabile interioare.

SECŢIUNEA 2:Autoritatea Navală Română
Art. 7
Autoritatea Navală Română este autoritatea centrală de specialitate din subordinea ministerului, în domeniul siguranţei navigaţiei şi al securităţii navelor, având următoarele atribuţii:

a)duce la îndeplinire obligaţiile ce revin statului din acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte;
b)elaborează normele tehnice naţionale privind construcţia, întreţinerea şi repararea navelor şi le supune spre aprobare ministerului;
c)certifică şi monitorizează conformitatea navelor care arborează pavilionul român şi a echipamentelor cu normele tehnice naţionale şi cu prevederile convenţiilor internaţionale la care România este parte;
d)certifică conformitatea companiilor care operează nave care arborează pavilionul român cu prevederile convenţiilor internaţionale la care România este parte;
e)acordă şi emite brevete, certificate de capacitate pentru personalul navigant român, certificate de conducător de ambarcaţiune de agrement, precum şi atestate de conformitate şi recunoaştere;

f)organizează sesiuni de examene pentru obţinerea brevetelor, a certificatelor de capacitate, precum şi a certificatelor de conducător de ambarcaţiune de agrement;
g)monitorizează activitatea formelor de pregătire aprobate în vederea obţinerii şi menţinerii brevetelor şi a certificatelor de capacitate ale personalului navigant;

h)acordă dreptul de arborare a pavilionului român, suspendă sau retrage acest drept şi emite actele de naţionalitate navelor care au obţinut dreptul de arborare a pavilionului român;
i)efectuează supravegherea navigaţiei şi managementul traficului de nave în apele naţionale navigabile şi în porturile româneşti;

j)efectuează inspecţia şi controlul navelor, indiferent de pavilionul acestora, în apele naţionale navigabile şi în porturile româneşti, privind respectarea prevederilor legale naţionale în domeniu şi ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte;
k)efectuează controlul statului pavilionului la navele maritime care arborează pavilionul român;
l)efectuează controlul statului portului la navele maritime care arborează pavilionul altor state şi care se află în apele naţionale navigabile şi în porturile româneşti;
m)efectuează înmatricularea şi ţine evidenţa navelor care arborează pavilionul român, a navelor aflate în construcţie în România şi a personalului navigant român;
n)coordonează activităţile de căutare şi salvare a vieţii omeneşti, a navelor şi aeronavelor aflate în pericol pe mare şi în apele naţionale navigabile ale României;
o)coordonează activităţile de prevenire a poluării apelor de către navele aflate în apele naţionale navigabile şi, împreună cu autorităţile de protecţie a mediului, coordonează intervenţia pentru depoluare;
p)asigură supravegherea tehnică privind certificarea siguranţei construcţiei navelor care arborează pavilionul român, în conformitate cu normele tehnice obligatorii de construcţie aprobate de minister sau ale organizaţiilor recunoscute, la solicitarea proprietarului navei;

q)efectuează supravegherea tehnică a lucrărilor de construcţie a navelor care urmează să arboreze pavilionul român şi efectuează certificarea materialelor şi a echipamentelor utilizate la construcţia acestora, la solicitarea proprietarului navei;
r)efectuează supravegherea tehnică şi certificarea construcţiei containerelor, în conformitate cu prevederile acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte;
s)eliberează certificate de tonaj navelor care arborează pavilionul român;
t)cercetează, prin căpităniile de port, evenimentele şi accidentele de navigaţie;
u)sancţionează contravenţional persoanele care încalcă prevederile legale privind navigaţia şi poluarea apelor naţionale navigabile de către nave, dacă faptele acestora nu întrunesc elementele constitutive ale unei infracţiuni;
v)transcrie constituirea, transmiterea sau stingerea drepturilor reale asupra navelor care arborează pavilionul român, precum şi asupra navelor aflate în construcţie;
x)reprezintă statul român în organismele internaţionale pe bază de mandat acordat în condiţiile legii;
y)alte atribuţii stabilite prin actul normativ de organizare şi funcţionare a Autorităţii Navale Române.

Art. 8
(1)Autoritatea Navală Română se înfiinţează ca instituţie publică cu personalitate juridică, cu finanţare extrabugetară, prin fuziunea Inspectoratului Navigaţiei Civile - I.N.C. cu Regia Autonomă "Registrul Naval Român".
(2)Autoritatea Navală Română preia toate drepturile şi obligaţiile celor două persoane juridice care se desfiinţează.
(3)Regulamentul de organizare şi funcţionare a Autorităţii Navale Române se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(4)Sediul Autorităţii Navale Române este în municipiul Constanţa, incinta Port Constanţa, numărul 1, clădirea Autorităţii Navale Române.

Art. 9
(1)Autoritatea Navală Română este condusă de un consiliu de conducere compus din 7 membri, dintre care unul este preşedinte şi director general.

(2)Membrii consiliului de conducere, precum şi preşedintele acestuia se numesc şi se revocă prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(3)Salarizarea directorului general şi indemnizaţia membrilor consiliului de conducere se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(4)Personalul salariat din cadrul Inspectoratului Navigaţiei Civile - I.N.C. şi al Regiei Autonome "Registrul Naval Român" este considerat transferat în cadrul Autorităţii Navale Române începând cu data înfiinţării acesteia.
(5)Salarizarea personalului Autorităţii Navale Române se face potrivit reglementărilor în vigoare pentru instituţiile publice cu finanţare extrabugetară. Drepturile de salarizare şi celelalte drepturi de personal se stabilesc prin contractul colectiv de muncă.
(6)Personalul transferat beneficiază de salariile şi drepturile avute anterior organizării Autorităţii Navale Române, până la încheierea contractului colectiv de muncă.
(7)Pentru activităţile şi operaţiunile specifice desfăşurate sau pentru activităţile efectuate în legătură cu acestea Autoritatea Navală Română percepe tarife stabilite prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(8)Pentru activităţile pe care le efectuează în scopul îndeplinirii obligaţiilor ce revin statului în temeiul prevederilor unor convenţii şi acorduri internaţionale la care România este parte, Autoritatea Navală Română primeşte fondurile necesare acoperirii cheltuielilor, de la bugetul de stat, prin bugetul ministerului.
(9)Autoritatea Navală Română îşi exercită atribuţiile prin aparatul propriu, prin căpităniile de port şi prin inspectoratele tehnice, care sunt organe teritoriale operative ale acesteia.
(10)Structura organizatorică a Autorităţii Navale Române se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.

SECŢIUNEA 3:SECŢIUNEA 3: Administraţii portuare şi/sau de căi navigabile interioare
Art. 10
(1)Funcţia de autoritate portuară şi/sau de căi navigabile interioare este îndeplinită de administraţiile porturare şi/sau de căi navigabile interioare, care au ca principal obiect de activitate aplicarea politicii portuare şi de căi navigabile interioare, elaborată de minister, coordonarea activităţilor care se desfăşoară în porturi şi pe căile navigabile interioare şi implementarea programelor de dezvoltare a infrastructurilor portuare şi de căi navigabile interioare.
(2)Modul de organizare şi funcţionare a activităţilor în porturi şi pe căile navigabile interioare, de administrare a porturilor şi a căilor navigabile interioare, de utilizare a infrastructurii portuare şi de căi navigabile interioare, aparţinând domeniului public, se stabileşte prin lege.

SECŢIUNEA 4:SECŢIUNEA 4: Sistemul de educare, pregătire profesională şi perfecţionare a personalului din domeniul transportului maritim şi pe căile navigabile interioare
Art. 11
(1)Activităţile de educare, respectiv pregătirea profesională şi perfecţionarea personalului navigant român, se desfăşoară numai printr-o formă de pregătire aprobată.
(2)Activităţile de educare privind pregătirea profesională şi perfecţionarea personalului navigant se desfăşoară prin furnizori de educaţie acreditaţi în condiţiile legii.
(3)Activităţile de perfecţionare obligatorii în domeniu se desfăşoară prin Centrul Român pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului din Transporturile Navale - CERONAV, instituţie publică aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, denumit în continuare CERONAV.
(4)Pentru activităţile şi operaţiunile specifice desfăşurate, CERONAV percepe tarife aprobate prin ordin al ministrului transporturilor.
(5)Forma de pregătire aprobată pentru obţinerea şi menţinerea valabilităţii brevetelor şi certificatelor personalului navigant reprezintă totalitatea cursurilor organizate de un furnizor de educaţie, de formare profesională sau de perfecţionare, aprobate de Autoritatea Navală Română.

Art. 12
(1)CERONAV îşi poate desfăşura activitatea de perfecţionare profesională şi prin intermediul unor furnizori de educaţie acreditaţi de Ministerul Transporturilor, conform legii.
(2)Furnizorii de educaţie privind serviciile de pregătire şi perfecţionare a personalului din transportul maritim şi pe căile navigabile, care au fost acreditaţi sau supuşi unei proceduri similare în vederea desfăşurării acestor activităţi într-un stat membru al Uniunii Europene ori aparţinând Spaţiului Economic European, sunt exceptaţi de la cerinţa acreditării prevăzute la alin. (1).

Art. 13
(1)Autoritatea Navală Română are obligaţia să monitorizeze permanent respectarea condiţiilor în baza cărora au fost aprobate formele de pregătire prevăzute la art. 11 alin. (5), modul de derulare a acestora, inclusiv calificarea şi experienţa personalului didactic şi ale instructorilor, precum şi baza tehnico-materială aferentă.
(2)Dacă în cadrul procesului de monitorizare se constată nerespectarea criteriilor de acreditare în baza cărora cursurile organizate de un furnizor de educaţie au fost aprobate, Autoritatea Navală Română va notifica furnizorul de educaţie, pentru ca într-o perioadă limitată de timp să remedieze deficienţele constatate.
(3)Dacă furnizorul de educaţie nu remediază deficienţele constatate de Autoritatea Navală Română, comisia de evaluare va propune suspendarea acreditării pe o perioadă de maximum 3 luni.
(4)Dacă deficienţele constate nu au fost remediate după expirarea termenului de suspendare, Autoritatea Navală Română va decide anularea acreditării acordate furnizorului de educaţie pentru desfăşurarea unui anumit curs.
(5)Toate cursurile sau programele de formare profesională aflate în desfăşurare în momentul emiterii unei decizii de suspendare ori anulare a acreditării vor fi finalizate sub supravegherea comisiei de evaluare acreditate. Pe perioada suspendării sau după anularea acreditării este interzisă începerea unor grupe noi de formare profesională în domeniu.