Capitolul iii - Organizarea şi funcţionarea asociaţiilor şi a fundaţiilor - Ordonanta 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii

M.Of. 39

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2024
CAPITOLUL III:Organizarea şi funcţionarea asociaţiilor şi a fundaţiilor
Secţiunea 1:Organizarea şi funcţionarea asociaţiei
Art. 20
Organele asociaţiei sunt:
a)adunarea generală;
b)consiliul director;
c)cenzorul sau, după caz, comisia de cenzori.
Art. 21
(1)Adunarea generală este organul de conducere, alcătuit din totalitatea asociaţilor.
(2)Competenţa adunării generale cuprinde:
a)stabilirea strategiei şi a obiectivelor generale ale asociaţiei;
b)aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli şi a bilanţului contabil;
c)alegerea şi revocarea membrilor consiliului director;
d)alegerea şi revocarea cenzorului sau, după caz, a membrilor comisiei de cenzori;
e)înfiinţarea de filiale;
f)modificarea statutului;

g)dizolvarea şi lichidarea asociaţiei, precum şi stabilirea destinaţiei bunurilor rămase după lichidare;
h)orice alte atribuţii prevăzute în lege sau în statut.
(3)Schimbarea sediului poate fi hotărâtă de către consiliul director,dacă această atribuţie este prevăzută expres în statut.
(4)Adunarea generală se întruneşte cel puţin o dată pe an şi are drept de control permanent asupra organelor prevăzute la art. 20 lit. b) şi c).
(5)Regulile privind organizarea şi funcţionarea adunării generale se stabilesc prin statut. Adunarea generală poate avea loc şi prin mijloace electronice de comunicare directă la distanţă, iar hotărârile adunării generale pot fi semnate de asociaţi inclusiv cu semnătură electronică calificată sau semnătură electronică avansată.

Art. 22
(1)Asociatul care, într-o anumită problemă supusă hotărârii adunării generale, este interesat personal sau prin soţul său, ascendenţii sau descendenţii săi, rudele în linie colaterală sau afinii săi până la gradul al patrulea inclusiv nu va putea lua parte la deliberare şi nici la vot.
(2)Asociatul care încalcă dispoziţiile alin. (1) este răspunzător de daunele cauzate asociaţiei dacă fără votul său nu s-ar fi putut obţine majoritatea cerută.
Art. 23
(1)Hotărârile luate de adunarea generală în limitele legii şi ale statutului sunt obligatorii chiar şi pentru membrii asociaţi care nu au luat parte la adunarea generală sau au votat împotrivă.

(2)Hotărârile adunării generale, contrare legii sau dispoziţiilor cuprinse în statut, pot fi atacate în justiţie de către oricare dintre membrii asociaţi care nu au luat parte la adunarea generală sau care au votat împotrivă şi au cerut să se insereze aceasta în procesul-verbal de şedinţă, în termen de 15 zile de la data când au luat cunoştinţă despre hotărâre sau de la data când a avut loc şedinţa, după caz.

(3)Cererea de anulare se soluţionează în camera de consiliu de către judecătoria în circumscripţia căreia asociaţia îşi are sediul. Hotărârea instanţei este supusă numai apelului.

Art. 24
(1)Consiliul director asigură punerea în executare a hotărârilor adunării generale. El poate fi alcătuit şi din persoane din afara asociaţiei, în limita a cel mult o treime din componenţa sa.

(2)În exercitarea competenţei sale, consiliul director:
a)prezintă adunării generale raportul de activitate pe perioada anterioară, executarea bugetului de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil, proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi proiectul programelor asociaţiei;
b)încheie acte juridice în numele şi pe seama asociaţiei;
c)aprobă organigrama şi politica de personal ale asociaţiei, dacă prin statut nu se prevede altfel;
d)îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute în statut sau stabilite de adunarea generală.
(3)Regulile generale privind organizarea şi funcţionarea consiliului director se stabilesc prin statut. Consiliul director îşi poate elabora un regulament intern de funcţionare. Şedinţele consiliului director pot avea loc şi prin mijloace electronice de comunicare directă la distanţă, iar deciziile consiliului director pot fi semnate de membri inclusiv cu semnătură electronică calificată sau semnătură electronică avansată.

(4)Nu poate fi membru al consiliului director, iar dacă era, pierde această calitate orice persoană care ocupă o funcţie de conducere în cadrul unei instituţii publice, dacă asociaţia respectivă are ca scop sprijinirea activităţii acelei instituţii publice.
Art. 25
Dispoziţiile art. 22 se aplică în mod corespunzător şi membrilor consiliului director. Deciziile consiliului director, contrare legii sau statutului asociaţiei pot fi atacate în justiţie, în condiţiile prevăzute la art. 23.

Art. 26
Consiliul director poate împuternici una sau mai multe persoane cu funcţii executive, inclusiv persoane care nu au calitatea de asociat ori sunt străine de asociaţie, pentru a exercita atribuţiile prevăzute la art. 24 alin. (2) lit. b) şi d).
Art. 27
(1)Statutul poate prevedea numirea unui cenzor sau a unei comisii de cenzori.

(2)Dacă numărul asociaţilor este mai mare de 15, numirea unui cenzor este obligatorie. Acesta poate fi o persoană din afara asociaţiei.
(3)În cazul în care asociaţia nu are obligaţia numirii unui cenzor, fiecare dintre asociaţi care nu este membru al consiliului director poate exercita dreptul de control.

Art. 271
(1)Pentru asociaţiile cu mai mult de 100 de membri înscrişi până la data întrunirii ultimei adunări generale, controlul financiar intern se exercită de către o comisie de cenzori.
(2)Comisia de cenzori este alcătuită dintr-un număr impar de membri. Membrii consiliului director nu pot fi cenzori.
(3)Cel puţin unul dintre cenzori trebuie să fie contabil autorizat sau expert contabil, în condiţiile legii.
(4)Regulile generale de organizare şi funcţionare a comisiei de cenzori se aprobă de adunarea generală. Comisia de cenzori îşi poate elabora un regulament intern de funcţionare.
Art. 272
În realizarea competenţei sale cenzorul sau, după caz, comisia de cenzori:
a)verifică, cel puţin o dată pe an, modul în care este administrat patrimoniul asociaţiei;

b)întocmeşte rapoarte şi le prezintă adunării generale;
c)poate participa la şedinţele consiliului director, fără drept de vot;
d)îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute în statut sau stabilite de adunarea generală.

Art. 273
Asociaţiile au obligaţia de a păstra cel puţin 5 ani registrele tranzacţiilor efectuate.

Secţiunea 2:Organizarea şi funcţionarea fundaţiei
Art. 28
Organele fundaţiei sunt:
a)consiliul director;
b)cenzorul sau, după caz, comisia de cenzori.
Art. 29
(1)Consiliul director al fundaţiei este organul de conducere şi de administrare al acesteia.
(2)Consiliul director asigură realizarea scopului şi obiectivelor fundaţiei, exercitând următoarele atribuţii:
a)stabilirea strategiei generale şi a programelor fundaţiei;
b)aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli şi a bilanţului contabil;
c)alegerea şi revocarea cenzorului sau, după caz, a membrilor comisiei de cenzori;
d)înfiinţarea de filiale;
e)încheierea de acte juridice, în numele şi pe seama fundaţiei;
f)executarea bugetului de venituri şi cheltuieli;
g)aprobarea organigramei şi a strategiei de personal ale fundaţiei;
h)modificarea statutului fundaţiei;
i)îndeplinirea oricăror alte atribuţii prevăzute în lege sau în statut.
(3)Regulile generale privind organizarea şi funcţionarea consiliului director se stabilesc prin statut. Consiliul director îşi poate elabora un regulament intern de funcţionare. Şedinţele consiliului director pot avea loc şi prin mijloace electronice de comunicare directă la distanţă, iar deciziile consiliului director pot fi semnate de membri inclusiv cu semnătură electronică calificată sau semnătură electronică avansată.

(4)Dispoziţiile art. 22 şi art. 24 alin. (4) se aplică în mod corespunzător şi în ceea ce priveşte membrii consiliului director. Deciziile contrare legii sau statutului fundaţiei pot fi atacate în justiţie, în condiţiile prevăzute la art. 23, de fondator sau de oricare dintre membrii consiliului director care a lipsit sau a votat împotrivă şi a cerut să se insereze aceasta în procesul-verbal de şedinţă.

(5)Schimbarea scopului fundaţiei se face numai de către fondator sau de majoritatea fondatorilor în viaţă. Dacă nici unul dintre fondatori nu mai este în viaţă, schimbarea scopului fundaţiei se face numai cu întrunirea votului a patru cincimi din numărul membrilor consiliului director.
(6)În toate cazurile, schimbarea scopului fundaţiei se poate face numai dacă acesta a fost realizat în totalitate sau în parte ori dacă acesta nu mai poate fi îndeplinit.
(7)Prevederile art. 26 se aplică în mod corespunzător în privinţa atribuţiilor prevăzute la alin. (2) lit. e) şi i).
Art. 30
(1)Consiliul director se compune din cel puţin 3 membri desemnaţi de fondator sau, după caz, de fondatori, la momentul constituirii fundaţiei.
(2)În cazul în care, pe parcursul funcţionării fundaţiei, componenţa consiliului director nu se poate modifica în condiţiile stabilite de statut, instanţa prevăzută la art. 17 va desemna, pe cale de ordonanţă preşedinţială, la cererea oricărei persoane interesate, persoanele care vor intra în componenţa consiliului director.
Art. 31
(1)Comisia de cenzori este alcătuită dintr-un număr impar de membri.
(2)Dispoziţiile art. 27-273 se aplică în mod corespunzător.

Art. 32
În cazul în care statutul nu cuprinde componenta nominală a celor dintâi organe ale fundaţiei, ci numai regulile stabilite de fondatori pentru desemnarea membrilor acestora şi dacă niciunul dintre fondatori nu mai este în viaţă la data constituirii fundaţiei, dispoziţiile art. 30 alin. (2) se aplică în mod corespunzător.