Art. i. - Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins: - Ordinul 963/2021 pentru modificarea reglementării tehnice ''Regulament privind atestarea auditorilor energetici pentru clădiri'', aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr. 2.237/2010

M.Of. 729

În vigoare
Versiune de la: 26 Iulie 2021
Art. I
Reglementarea tehnică "Regulament privind atestarea auditorilor energetici pentru clădiri", aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr. 2.237/2010, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 683 din 8 octombrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1.Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 18
(1) Comisia de examinare pentru atestarea specialiştilor ca auditori energetici pentru clădiri, denumită în continuare comisie de examinare, se constituie din 7 membri atestaţi auditori energetici pentru clădiri, grad profesional I, specialitatea construcţii şi instalaţii.
(2) Secretariatul comisiei de examinare se asigură de către personalul compartimentului de specialitate din cadrul autorităţii competente cu atribuţii în organizarea şi asigurarea funcţionării sistemului de atestare tehnico-profesională a specialiştilor care desfăşoară activitate în construcţii, denumit în continuare compartimentul de specialitate.
(3) Comisia de examinare se alcătuieşte în baza propunerilor transmise, la solicitarea scrisă a autorităţii competente, de către instituţii de învăţământ superior de profil arhitectură/construcţii/instalaţii pentru construcţii acreditate şi asociaţii profesionale reprezentative în domeniu.
(4) Comisia de examinare îşi desfăşoară activitatea cu minimum 5 din membrii săi şi ia decizii cu votul majorităţii membrilor prezenţi.
(5) Membrii comisiei de examinare îşi desfăşoară activitatea prin prezenţa fizică la sediul autorităţii competente sau într-un sediu ales şi comunicat de autoritatea competentă sau în mediul on-line, pe o platformă electronică pusă la dispoziţie de autoritatea competentă."
2.Articolul 21 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 21
(1) Comisia de examinare are, în principal, următoarele atribuţii:
a) la propunerea compartimentului de specialitate, aprobă bibliografia pentru examinarea candidaţilor;
b) elaborează, având în vedere propunerile de subiecte transmise conform prevederilor alin. (2), chestionarele pentru examenul de atestare şi stabileşte baremul de evaluare şi notare, distinct pentru fiecare grad profesional, cu asigurarea confidenţialităţii chestionarelor propuse, din momentul elaborării acestora până la data susţinerii examenului de atestare;
c) corectează şi notează răspunsurile fiecărui candidat.
(2) În scopul elaborării chestionarelor prevăzute la alin. (1) lit. b), cadrele didactice universitare atestate ca auditori energetici pentru clădiri din instituţiile de învăţământ superior de profil arhitectură/construcţii/instalaţii pentru construcţii acreditate, precum şi asociaţiile profesionale reprezentative ale inginerilor de instalaţii pentru construcţii şi ale auditorilor energetici pentru clădiri formulează propuneri de subiecte în concordanţă cu structura metodologiei de calcul, diferenţiate pe grade profesionale.
(3) Propunerile prevăzute la alin. (2) se sigilează şi se înmânează preşedintelui până cel târziu la data-limită prevăzută la art. 24 alin. (3), cu indicarea sursei bibliografice pentru fiecare subiect propus, sau se încarcă pe platforma electronică pusă la dispoziţie de autoritatea competentă.
(4) Odată cu transmiterea în scris a propunerilor de subiecte, elaboratorii transmit şi răspunsul corect aferent fiecărui subiect, în conformitate cu sursa bibliografică indicată, cu asumarea răspunderii privind nivelul ştiinţific al propunerilor şi corectitudinea răspunsurilor la acestea.
(5) Preşedintele comisiei de examinare verifică şi corectează, dacă este cazul, propunerile prevăzute la alin. (2).
(6) La încheierea examenului de atestare, activitatea comisiei de examinare se consemnează în procesul-verbal întocmit cu ocazia susţinerii examenului de atestare."
3.Articolul 25 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 25
(1) Secretariatul comisiei de examinare şi al comisiei de analiză şi soluţionare a contestaţiilor este comun şi se asigură de către personalul desemnat în acest sens din cadrul compartimentului de specialitate, care realizează, în principal, următoarele acţiuni:
a) afişează pe pagina de internet a autorităţii competente, într-o secţiune dedicată sesiunii de atestare tehnico-profesionale, bibliografia specifică, data şi locaţia stabilite pentru susţinerea examenului de atestare tehnico-profesională, listele solicitanţilor cu dosare înregistrate la autoritatea competentă, listele candidaţilor programaţi pentru susţinerea examenului de atestare tehnico-profesională;
b) afişează pe pagina de internet a autorităţii competente rezultatele obţinute de către fiecare candidat la examenul de atestare, în termen de maximum 72 de ore de la încheierea acestuia, precum şi rezultatele finale după soluţionarea eventualelor contestaţii;
c) întocmeşte procesul-verbal al examenului de atestare;
d) completează şi editează certificatele de atestare şi legitimaţiile pentru candidaţii care au promovat, în condiţiile legii, examenul de atestare, în vederea prezentării acestora spre semnare;
e) ţine evidenţa candidaţilor atestaţi şi actualizează baza de date cu specialiştii - persoanele fizice atestate;
f) arhivează documentele din dosarul aferent persoanei fizice atestate;
g) întocmeşte procesul-verbal în urma analizei şi soluţionării contestaţiilor.
(2) Secretarul comisiei de examinare răspunde pentru legalitatea, realitatea şi exactitatea documentelor întocmite, precum şi pentru documentele arhivate."
4.Articolul 33 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 33
(1) În cazul în care au fost formulate contestaţii, autoritatea competentă constituie o comisie pentru analiza şi soluţionarea acestora, alcătuită din 3 membri, auditori energetici pentru clădiri gradul I, care nu au făcut parte din comisia de examinare a candidatului care a formulat contestaţia, dintre care unul este desemnat preşedinte.
(2) Comisia prevăzută la alin. (1) este numită prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, în baza propunerilor prevăzute la art. 18 alin. (3)."
5.Articolul 36 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 36
(1) În vederea prelungirii dreptului de practică, în scopul continuării activităţii, auditorul energetic pentru clădiri înregistrează la autoritatea competentă, cu minimum 30 de zile înainte de data expirării valabilităţii legitimaţiei, dar nu mai devreme de 90 de zile înainte de data expirării valabilităţii legitimaţiei, o cerere pentru prelungirea dreptului de practică, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 7.
(2) La cererea de prelungire a dreptului de practică, auditorul energetic pentru clădiri anexează următoarele documente:
a) legitimaţia, în original;
b) actul de identitate/paşaportul, în copie;
c) certificatul de atestare tehnico-profesională, în copie;
d) registrul de evidenţă a activităţii auditorului energetic pentru clădiri completat la zi conform prevederilor legale în vigoare, în copie, pe hârtie şi pe suport electronic, în format editabil, fişiere de tip.doc/.xls, sau, după caz, declaraţie pe propria răspundere că în perioada de valabilitate a legitimaţiei nu a desfăşurat activitate ca auditor energetic pentru clădiri, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8;
e) adeverinţă medicală care atestă starea de sănătate corespunzătoare necesară exercitării profesiei, eliberată cu cel mult 6 luni anterior depunerii dosarului, în formatul standard stabilit de Ministerul Sănătăţii, prin care se confirmă capacitatea de exercitare a profesiei;
f) documente din care să rezulte efectuarea unui curs de pregătire profesională continuă, în conformitate cu prevederile art. 9 lit. o) din Legea nr. 10/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
g) certificat de cazier judiciar, în termenul de valabilitate la data înregistrării cererii, din care să rezulte că nu a fost condamnat definitiv pentru săvârşirea vreunei infracţiuni dintre cele prevăzute la art. 35 din Legea nr. 10/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea;
h) alte acte necesare dacă au intervenit evenimente care au condus la schimbarea datelor personale avute la momentul eliberării legitimaţiei, după caz, depuse în copie: certificat de căsătorie, hotărârea judecătorească de admitere a divorţului şi schimbare a numelui, dispoziţia prin care s-a admis schimbarea pe cale administrativă a numelui şi altele asemenea.
(3) În vederea confirmării şi prelungirii valabilităţii dreptului de practică, compartimentul de specialitate al autorităţii competente analizează cererea şi verifică documentele prevăzute la alin. (2).
(4) Dacă este cazul, în termen de maximum 10 zile de la data primirii documentelor, compartimentul de specialitate solicită clarificări cu privire la documentele prevăzute la alin. (2), în scris sau prin poştă electronică.
(5) În situaţia în care dosarul auditorului energetic pentru clădiri este complet, în termen de maximum 30 de zile de la data înregistrării cererii, se eliberează legitimaţia care confirmă dreptul de practică şi îl prelungeşte, cu indicarea perioadei de valabilitate.
(6) În situaţia în care au fost depuse documentele menţionate la alin. (2) lit. h) şi după verificarea tuturor documentelor prevăzute la alin. (2) se constată că acestea sunt corecte şi complete, autoritatea competentă emite noua legitimaţie cu noile date personale.
(7) Cererea de prelungire a dreptului de practică, o copie a legitimaţiei şi documentele prevăzute la alin. (2) se arhivează de către compartimentul de specialitate al autorităţii competente.
(8) Legitimaţia care confirmă dreptul de practică şi îl prelungeşte, cu indicarea perioadei de valabilitate, poate fi ridicată de la sediul autorităţii competente, în funcţie de opţiunea titularului înscrisă în cuprinsul cererii prevăzute la alin. (1):
a) de către titularul legitimaţiei;
b) de către o persoană împuternicită de către titularul legitimaţiei prin împuternicire scrisă din partea titularului legitimaţiei;
c) de către un operator de servicii poştale de curierat împuternicit de titularul legitimaţiei, cu menţiunea suportării tarifelor de expediţie de către titular."
6.Articolul 441 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 441
(1) Pentru membrii comisiei de examinare prevăzuţi la alin. (1), precum şi pentru membrii comisiei pentru analiza şi soluţionarea contestaţiilor prevăzuţi la art. 33, alţii decât personalul de specialitate al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, se efectuează cheltuieli curente din veniturile proprii constituite la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei în baza prevederilor art. 43 alin. (4) din Legea nr. 10/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie în bugetul de venituri proprii ale Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei.
(2) Plata indemnizaţiei de participare se acordă membrilor prevăzuţi la alin. (1), precum şi membrilor comisiei pentru analiza şi soluţionarea contestaţiilor prevăzuţi la art. 33, alţii decât personalul de specialitate al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, pe baza participării la activităţile curente şi la şedinţele comisiilor de examinare a candidaţilor sau ale comisiilor de contestaţii, după caz, conform pontajului întocmit de către secretarul comisiei şi aprobat de către preşedintele comisiei.
(3) În aplicarea prevederilor art. 43 alin. (7) şi (8) din Legea nr. 10/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cuantumul indemnizaţiei de participare prevăzute la alin. (2) se calculează în funcţie de numărul de ore aferent activităţilor şi şedinţelor comisiei de examinare şi şedinţelor comisiei de analiză şi soluţionare a contestaţiilor în funcţie de cuantumul salariului de bază brut al funcţiei de profesor universitar cu vechime în învăţământ peste 25 de ani, gradaţia 0, pentru anul 2022, prevăzut în cap. I lit. A pct. 4 nr. crt. 1 - «Funcţia profesor universitar» din anexa nr. I - Familia ocupaţională de funcţii bugetare «Învăţământ» - la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, după următoarea formulă:
I = Spu/Nmed * n,
unde:
- I este cuantumul indemnizaţiei de participare a membrilor comisiilor de examinare a verificatorilor de proiecte şi a experţilor tehnici în construcţii şi a membrilor comisiilor de contestaţii;
- Spu este salariul de bază brut stabilit pentru funcţia de profesor universitar cu vechime în învăţământ peste 25 de ani, gradaţia 0, pentru anul 2022, potrivit Legii-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare;
- Nmed este numărul mediu de ore pe lună pentru anul în curs pentru un program complet de lucru potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, aplicabilă;
- n - numărul de ore lucrate efectiv în cadrul comisiei.
(4) Membrul desemnat ca secretar al comisiei de examinare nu este remunerat pentru activitatea desfăşurată în cadrul sesiunii de examinare."
7.Anexele nr. 5a şi 5b se abrogă.
8.Anexa nr. 7 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.