Art. 10. - Art. 10: Confirmarea existenţei beneficiarilor nerezidenţi aflaţi în plată - Ordinul 874/2024 privind reglementarea modalităţilor de certificare a copiilor documentelor care atestă vechimea în muncă realizată anterior datei de 1 aprilie 2001 şi a copiilor documentelor care atestă perioadele asimilate, precum şi a existenţei beneficiarilor nerezidenţi

M.Of. 651

În vigoare
Versiune de la: 9 Iulie 2024
Art. 10: Confirmarea existenţei beneficiarilor nerezidenţi aflaţi în plată
(1)Pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii, beneficiarul nerezident aflat în plată are obligaţia de a transmite semestrial, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an, un certificat de viaţă.
(2)Certificatul de viaţă prevăzut la alin. (1) se transmite de beneficiarul nerezident din proprie iniţiativă.
(3)În vederea aplicării dispoziţiilor alin. (2), casele teritoriale de pensii vor informa, prin orice mijloace, inclusiv prin postarea informaţiilor pe site-urile proprii, beneficiarii nerezidenţi aflaţi în plată cu privire la obligaţia transmiterii certificatului de viaţă din proprie iniţiativă, în termenele prevăzute la alin. (1).
(4)Beneficiarul nerezident are obligaţia de a semna certificatul de viaţă în faţa unei autorităţi legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de şedere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând acest fapt.
(5)Beneficiarul nerezident are obligaţia de a semna partea A a certificatului de viaţă în faţa unei autorităţi legale de pe teritoriul statului de reşedinţă, respectiv de domiciliu, după caz, care poate fi o instituţie de pensii, o autoritate administrativă locală, un notar public, un oficiu consular al României sau un birou al unuia din patronatele cu care Casa Naţională de Pensii Publice a încheiat protocoale de colaborare: Institutul Naţional de Asistenţă Socială (INAS) din Italia, Institutul Naţional Confederal de Asistenţă (INCA) din Italia şi Institutul de Tutelă şi Asistenţă a Muncitorilor (ITAL-UIL) din Italia, în vederea certificării existenţei acestuia.
(6)La solicitarea beneficiarului nerezident, autoritatea legală menţionată la alin. (4) certifică faptul că partea A a certificatului de viaţă a fost semnată personal de titularul drepturilor, completând în acest sens partea B a certificatului.
(7)Transmiterea certificatului de viaţă menţionat la alin. (1) se poate face prin poştă, la sediul casei teritoriale de pensii, prin fax, la numărul de fax oficial al casei teritoriale de pensii, sau prin e-mail, scanat, la adresa electronică oficială a casei teritoriale de pensii postată de instituţia menţionată pe site-ul acesteia.
(8)În situaţia în care beneficiarul nerezident nu prezintă sau nu transmite certificatul de viaţă în termenele prevăzute la alin. (1), casa teritorială de pensii competentă suspendă drepturile cuvenite titularului, începând cu luna următoare expirării termenelor.
(9)Dacă beneficiarul nerezident transmite certificatul de viaţă după expirarea termenelor prevăzute la alin. (1), drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii vor fi reluate în plată de la data suspendării, cu respectarea termenului general de prescripţie şi numai dacă între data suspendării şi data reluării plăţii nu a intervenit, conform legii, o altă cauză de suspendare sau de încetare a plăţii.
(10)Procedura de confirmare a existenţei beneficiarilor nerezidenţi aflaţi în plată care nu beneficiază de exportul prestaţiilor pe teritoriul statului de şedere obişnuită, respectiv de domiciliu se utilizează şi în cazul beneficiarilor nerezidenţi aflaţi în plată ale căror drepturi se plătesc de casele teritoriale de pensii pe teritoriul României fie într-un cont curent, fie într-un cont de card deschis la o bancă din România.