Capitolul iii - Utilizarea certificatelor digitale calificate, emise în condiţiile Legii nr. 455/2001 - Ordinul 858/2008 privind depunerea declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă

M.Of. 242

În vigoare
Versiune de la: 7 Mai 2009
CAPITOLUL III:Utilizarea certificatelor digitale calificate, emise în condiţiile Legii nr. 455/2001
________
*) Dispoziţiile cap. III se aplică începând cu data de 1 aprilie 2008 (n.n. - A se vedea cap. IV, art. 9, alin. (2))
Art. 6
În vederea depunerii declaraţiilor fiscale, prevăzute la art. 1, prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, acestea pot fi semnate şi de persoane care deţin certificate digitale calificate, eliberate de furnizorii de servicii de certificare, acreditaţi în condiţiile Legii nr. 455/2001.
Art. 7
(1)Pentru utilizarea serviciului "Depunere declaraţii on-line" existent pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, de către persoanele prevăzute la art. 6, în calitate de reprezentanţi legali sau împuterniciţi, desemnaţi de către contribuabili pentru semnarea declaraţiilor prevăzute la art. 1 alin. (1), se vor efectua următoarele operaţiuni:
a)înregistrarea persoanei care deţine certificat digital calificat, ca utilizator al serviciului "Depunere declaraţii on-line", prin transmiterea, în format electronic, a documentului de confirmare a certificatului calificat, existent pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, semnat digital de către solicitant şi confirmat prin semnătura electronică a autorităţii de certificare, în conformitate cu instrucţiunile de utilizare a serviciului "Depunere declaraţii on-line";
b)depunerea formularului 150 "Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat", existent pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în conformitate cu instrucţiunile de utilizare a serviciului "Depunere declaraţii on-line".

(11)În cazul utilizării serviciului "Depunere declaraţii on-line" pentru depunerea declaraţiei prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. j) de către contribuabilii persoane fizice care semnează în nume propriu declaraţia, se va efectua operaţiunea prevăzută la alin. (1) lit. a).

(2)Modelul şi conţinutul formularului 150 "Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat", precum şi conţinutul documentului de confirmare a certificatului digital calificat sunt prevăzute în anexa nr. 3.
(3)Cererea pentru utilizarea unui certificat digital calificat se completează, se transmite electronic şi se listează prin funcţionalităţile puse la dispoziţie de serviciul "Depunere declaraţii on-line".
Exemplarul listat, semnat şi ştampilat de către contribuabil, conform legii, se depune de către persoana împuternicită pentru semnarea declaraţiilor fiscale, la organul fiscal competent pentru administrarea contribuabilului.

(4)Cererea în format hârtie va fi însoţită de următoarele documente:
- documentul de identitate a solicitantului, în original şi în copie;
- documentul eliberat de contribuabil, din care rezultă dreptul solicitantului de a semna declaraţiile fiscale pentru contribuabil.
(41)Persoanele fizice care deţin certificat digital calificat şi au obţinut dreptul de utilizare a serviciului "Depunere declaraţii on-line" în calitate de reprezentanţi legali sau împuterniciţi, pentru semnarea declaraţiilor prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a)-i), pot utiliza metoda de depunere prin mijloace electronice de transmitere la distanţă pentru Declaraţia privind veniturile realizate, semnată în nume propriu, fără a mai fi necesară efectuarea operaţiunilor prevăzute la alin. (1).
(42)Persoanele fizice care au obţinut dreptul de utilizare a serviciului "Depunere declaraţii on-line" pentru Declaraţia privind veniturile realizate, în situaţia prevăzută la alin. (11), şi doresc utilizarea acestui serviciu şi pentru formularele prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a)-i) vor depune formularul 150 "Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat", în conformitate cu instrucţiunile de utilizare a serviciului "Depunere declaraţii on-line".

(5)Pe baza documentelor depuse, organul fiscal verifică realitatea datelor înscrise în cerere, iar copia documentului de identitate a solicitantului şi documentul privind dreptul solicitantului de a semna declaraţiile fiscale se anexează la cerere.
(6)Confirmarea dreptului de utilizare a serviciului "Depunere declaraţii on-line", existent pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor, portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, semnată electronic prin utilizarea unui certificat digital calificat, emis de către un furnizor de servicii de certificare acreditat în condiţiile Legii nr. 455/2001, se transmite persoanei solicitante, prin poştă electronică, la adresa menţionată în cerere.
Art. 8
(1)Revocarea dreptului de utilizare a serviciului "Depunere declaraţii on-line" existent pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor, portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, se solicită de titularul certificatului calificat, prin completarea şi transmiterea formularului 151 "Cerere pentru revocarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declaraţii on-line", aflat pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor, portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Cererea pentru revocarea dreptului de utilizare a serviciului "Depunere declaraţii on-line" se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, prin funcţionalităţile puse la dispoziţie de serviciul "Depunere declaraţii on-line".
(2)Modelul şi conţinutul formularului 151 "Cerere pentru revocarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declaraţii on-line" sunt prevăzute în anexa nr. 4.
(3)În situaţia în care revocarea dreptului de utilizare a serviciului "Depunere declaraţii on-line" se solicită de o persoană diferită de persoana pentru care acest drept a fost obţinut, "Cererea pentru revocarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declaraţii on-line" se depune în format hârtie, semnat şi ştampilat, de către contribuabil, conform legii, la organul fiscal competent pentru administrarea contribuabilului. Cererea va fi însoţită de următoarele documente:
- documentul de identitate a persoanei care solicită revocarea certificatului digital, în original şi în copie;
- documentul eliberat de contribuabil, din care rezultă dreptul persoanei solicitante de a revoca dreptul de utilizare a serviciului "Depunere declaraţii on-line".