Art. i. - La punctul 2, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins: - Ordinul 85/2024 pentru reglementarea aspectelor referitoare la raportarea privind durabilitatea
M.Of. 75
În vigoare Versiune de la: 26 Ianuarie 2024
Art. I
Reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.802/2014, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 963 din 30 decembrie 2014, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.La punctul 2, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) Directiva (UE) 2022/2.464 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 decembrie 2022 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 537/2014, a Directivei 2004/109/CE, a Directivei 2006/43/CE şi a Directivei 2013/34/UE în ceea ce priveşte raportarea privind durabilitatea de către întreprinderi, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 322 din data de 16 decembrie 2022;"
2.La punctul 491, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
"(11) Entităţile prevăzute la pct. 9 alin. (4) raportează informaţii privind principalele resurse necorporale şi explică în ce fel modelul de afaceri al entităţii depinde în mod fundamental de astfel de resurse şi în ce fel resursele respective reprezintă o sursă de creare de valoare pentru entitate."
3.Punctele 4921-4928, 5561-5567şi 5641 se abrogă.
4.După capitolul 7 se introduc trei noi capitole, capitolele 71-73, cu următorul cuprins:
"CAPITOLUL 71: Raportarea privind durabilitatea
SECŢIUNEA 71^1: Arie şi prevederi generale
4929. _
Prevederile prezentului capitol se aplică entităţilor prevăzute la pct. 9 alin. (4).
49210. _
În înţelesul prezentului capitol se aplică următoarele definiţii:
1.aspecte de durabilitate înseamnă factori de mediu, factori sociali şi care privesc drepturile omului şi factori de guvernanţă, inclusiv factori de durabilitate, astfel cum sunt definiţi la art. 2 pct. 24 din Regulamentul (UE) 2019/2.0881;
_______
1Regulamentul (UE) 2019/2.088 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind informaţiile privind durabilitatea în sectorul serviciilor financiare (JO L 317, 9.12.2019, p. 1).
2.raportare privind durabilitatea înseamnă raportarea de informaţii referitoare la aspecte de durabilitate în conformitate cu secţiunile 71.2, 71.3 şi capitolul 72;
3.resurse necorporale esenţiale înseamnă resurse fără substanţă fizică de care depinde în mod fundamental modelul de afaceri al entităţii şi care reprezintă o sursă de creare de valoare pentru entitate;
4.prestator independent de servicii de asigurare înseamnă un organism de evaluare a conformităţii acreditat în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93 (JO L 218, 13.8.2008, p. 30) pentru activitatea specifică de evaluare a conformităţii menţionată la art. 34 alin. (1) al doilea paragraf lit. (aa) din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.
SECŢIUNEA 71^2: Raportarea privind durabilitatea
49211. _
(1) Entităţile prevăzute la pct. 9 alin. (4) includ în raportul administratorilor informaţiile necesare pentru înţelegerea impactului entităţii asupra aspectelor de durabilitate şi informaţiile necesare pentru înţelegerea modului în care aspectele de durabilitate afectează dezvoltarea, performanţa şi poziţia entităţii.
(2) Informaţiile menţionate la alin. (1) trebuie să fie clar identificabile în raportul administratorilor, într-o secţiune specifică a raportului administratorilor.
49212. _
Informaţiile menţionate la pct. 49211 conţin:
a) o descriere succintă a modelului de afaceri şi a strategiei entităţii, inclusiv cu privire la:
(i)rezilienţa modelului de afaceri şi a strategiei entităţii în relaţie cu riscurile aferente aspectelor de durabilitate;
(ii)oportunităţile pentru entitate în legătură cu aspectele de durabilitate;
(iii)planurile entităţii, inclusiv acţiunile de punere în aplicare şi planurile financiare şi de investiţii conexe, pentru a se asigura că modelul său de afaceri şi strategia sa sunt compatibile cu tranziţia către o economie durabilă şi cu limitarea încălzirii globale la 1,5 °C, în conformitate cu Acordul de la Paris în temeiul Convenţiei-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice adoptat la 12 decembrie 2015 (denumit în continuare Acordul de la Paris) şi cu obiectivul de realizare a neutralităţii climatice până în 2050, astfel cum este stabilit în Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European şi al Consiliului2, precum şi, după caz, expunerea entităţii la activităţi legate de cărbune, petrol şi gaze;
_______
2Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 iunie 2021 de instituire a cadrului pentru realizarea neutralităţii climatice şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 şi (UE) 2018/1.999 (Legea europeană a climei) (JO L 243, 9.7.2021, p. 1).
(iv)modul în care modelul de afaceri şi strategia entităţii ţin seama de interesele părţilor interesate ale entităţii şi de impactul entităţii asupra aspectelor de durabilitate;
(v)modul în care strategia entităţii a fost pusă în aplicare în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate;
b) o descriere a obiectivelor cu termene precise legate de aspecte de durabilitate stabilite de entitate, inclusiv, după caz, a obiectivelor absolute de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cel puţin pentru 2030 şi 2050, o descriere a progreselor înregistrate de entitate în vederea atingerii obiectivelor respective şi o declaraţie din care să reiasă dacă obiectivele entităţii legate de factorii de mediu se bazează pe dovezi ştiinţifice concludente;
c) o descriere a rolului organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate, precum şi a cunoştinţelor de specialitate şi a competenţelor acestora pentru a îndeplini rolul respectiv sau a accesului organelor respective la astfel de cunoştinţe de specialitate şi de competenţe;
d) o descriere a politicilor entităţii în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate;
e) informaţii despre existenţa unor sisteme de stimulente privind aspectele de durabilitate puse la dispoziţia membrilor organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere;
f) o descriere:
(i)a procesului de diligenţă necesară pus în aplicare de entitate în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate şi, după caz, în conformitate cu cerinţele Uniunii aplicabile entităţilor de a desfăşura un proces de diligenţă necesară;
(ii)a principalului impact negativ real sau potenţial legat de operaţiunile proprii ale entităţii şi de lanţul său valoric, inclusiv de produsele şi serviciile sale, de relaţiile sale de afaceri şi de lanţul său de aprovizionare, a acţiunilor întreprinse pentru a identifica şi monitoriza impactul respectiv şi alte efecte negative pe care entitatea trebuie să le identifice în temeiul altor cerinţe ale Uniunii privind desfăşurarea de către entităţi a unui proces de diligenţă necesară;
(iii)a oricăror acţiuni întreprinse de entitate pentru a preveni, a atenua, a remedia sau a pune capăt impactului negativ real sau potenţial, precum şi a rezultatului unor astfel de acţiuni;
g) o descriere a principalelor riscuri pentru entitate aferente aspectelor de durabilitate, inclusiv o descriere a principalelor relaţii de dependenţă a entităţii de astfel de aspecte, precum şi a modului în care entitatea gestionează riscurile respective;
h) indicatorii relevanţi pentru prezentările de informaţii menţionate la lit. a)-g).
49213. _
(1) Entitatea raportează procesul desfăşurat pentru identificarea informaţiilor pe care le-a inclus în raportul administratorilor în conformitate cu pct. 49211.
(2) Informaţiile enumerate la pct. 49212 includ informaţii referitoare la orizonturi pe termen scurt, mediu şi lung, după caz.
49214. _
(1) Dacă este cazul, informaţiile menţionate la pct. 49211-49213 conţin informaţii cu privire la propriile operaţiuni ale entităţii şi la lanţul său valoric, inclusiv la produsele şi serviciile sale, la relaţiile sale de afaceri şi lanţul său de aprovizionare.
În primii trei ani de aplicare a cerinţelor de raportare privind durabilitatea şi în cazul în care nu sunt disponibile toate informaţiile necesare privind lanţul valoric al entităţii, entitatea explică eforturile depuse pentru a obţine informaţiile necesare privind lanţul său valoric, motivele pentru care nu au putut fi obţinute toate informaţiile necesare şi planurile sale pentru a obţine informaţiile necesare în viitor.
(2) Dacă este cazul, informaţiile menţionate la pct. 49211-49213 conţin, de asemenea, trimiteri la alte informaţii incluse în raportul administratorilor în conformitate cu capitolul 7 şi la sumele raportate în situaţiile financiare anuale, precum şi explicaţii suplimentare cu privire la acestea.
(3) Informaţiile referitoare la evoluţiile iminente sau aspectele în curs de negociere pot fi omise în cazuri excepţionale în care, potrivit avizului justificat în mod corespunzător al membrilor organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere, care acţionează în limitele competenţelor conferite de legislaţia naţională şi poartă o răspundere colectivă pentru avizul respectiv, prezentarea acestor informaţii ar aduce prejudicii grave poziţiei comerciale a entităţii, cu condiţia ca astfel de omisiuni să nu împiedice înţelegerea corectă şi echilibrată a dezvoltării, a performanţei şi a poziţiei entităţii şi a impactului activităţii sale.
49215. _
Entitatea raportează informaţiile menţionate la pct. 49212-49214 în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.
49216. - Conducerea entităţii informează reprezentanţii lucrătorilor la nivelul corespunzător şi discută cu aceştia despre informaţiile relevante şi mijloacele de obţinere şi de verificare a informaţiilor privind durabilitatea. Opinia reprezentanţilor lucrătorilor se comunică, după caz, organelor de administraţie, de conducere sau de supraveghere relevante.
49217. - Se consideră că entităţile care îndeplinesc cerinţele prevăzute la pct. 49211-49215 au respectat cerinţa prevăzută la pct. 491 alin. (1).
49218. _
(1) Dacă sunt îndeplinite condiţiile de la alin. (3), o filială este scutită de la obligaţiile prevăzute la pct. 49211-49215 în cazul în care aceasta şi filialele sale sunt incluse în raportul consolidat al administratorilor al unei societăţi-mamă, întocmit în conformitate cu secţiunile 71.3 şi 8.14. O entitate care este filială a unei societăţi-mamă stabilite într-o ţară terţă este, de asemenea, scutită de obligaţiile prevăzute la pct. 49211-49215 în cazul în care entitatea respectivă şi filialele sale sunt incluse în raportarea consolidată privind durabilitatea a societăţii-mamă stabilite într-o ţară terţă şi în cazul în care respectiva raportare consolidată privind durabilitatea este realizată în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.
(2) Entitatea prevăzută la alin. (1) este denumită în continuare filială scutită.
(3) Scutirea prevăzută la alin. (1) se aplică în următoarele condiţii:
a) raportul administratorilor al filialei scutite conţine toate informaţiile următoare:
(i)denumirea şi sediul social ale societăţii-mamă care raportează informaţii la nivel de grup în conformitate cu prezentul capitol;
(ii)linkurile către raportul consolidat al administratorilor al societăţii-mamă sau, după caz, către raportarea consolidată privind durabilitatea a societăţii-mamă, astfel cum se menţionează la alin. (1), şi către opinia de asigurare menţionată la pct. 563 alin. (4) lit. a1) sau către opinia de asigurare menţionată la lit. b);
(iii)faptul că entitatea este scutită de obligaţiile prevăzute la pct. 49211-49215;
b) dacă societatea-mamă este stabilită într-o ţară terţă, raportarea sa consolidată privind durabilitatea şi opinia de asigurare cu privire la raportarea consolidată privind durabilitatea, elaborată de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul dreptului aplicabil respectivei societăţi-mamă, se publică în conformitate cu secţiunea 9.1 şi cu legislaţia în vigoare;
c) dacă societatea-mamă este stabilită într-o ţară terţă, informaţiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088 (JO L 198, 22.6.2020, p. 13), care acoperă activităţile desfăşurate de filiala scutită stabilită în Uniune şi de filialele sale, sunt incluse în raportul administratorilor al filialei scutite sau în raportarea consolidată privind durabilitatea efectuată de societatea-mamă stabilită într-o ţară terţă.
(4) În cazul filialei scutite, raportul consolidat al administratorilor sau, după caz, raportul consolidat privind durabilitatea al societăţii-mamă se publică în limba română. Orice traducere necertificată include o declaraţie în acest sens.
SECŢIUNEA 71^3: Raportarea consolidată privind durabilitatea
49219. _
(1) Societăţile-mamă ale unui grup mare includ în raportul consolidat al administratorilor informaţiile necesare pentru înţelegerea impactului grupului asupra aspectelor de durabilitate şi informaţiile necesare pentru înţelegerea modului în care aspectele de durabilitate afectează dezvoltarea, performanţa şi poziţia grupului.
(2) Informaţiile menţionate la alin. (1) trebuie să fie clar identificabile în raportul consolidat al administratorilor, într-o secţiune specifică a raportului consolidat al administratorilor.
49220. _
(1) Informaţiile menţionate la pct. 49219 conţin:
a) o descriere succintă a modelului de afaceri şi a strategiei grupului, inclusiv cu privire la:
(i)rezilienţa modelului de afaceri şi a strategiei grupului în relaţie cu riscurile aferente aspectelor de durabilitate;
(ii)oportunităţile pentru grup în legătură cu aspectele de durabilitate;
(iii)planurile grupului, inclusiv acţiunile de punere în aplicare şi planurile financiare şi de investiţii conexe, pentru a se asigura că modelul său de afaceri şi strategia sa sunt compatibile cu tranziţia către o economie durabilă şi cu limitarea încălzirii globale la 1,5 °C, în conformitate cu Acordul de la Paris şi cu obiectivul de realizare a neutralităţii climatice până în 2050, astfel cum este stabilit în Regulamentul (UE) 2021/1.119, precum şi, după caz, expunerea grupului la activităţi legate de cărbune, petrol şi gaze;
(iv)modul în care modelul de afaceri şi strategia grupului ţin seama de interesele părţilor interesate ale grupului şi de impactul grupului asupra aspectelor de durabilitate;
(v)modul în care strategia grupului a fost pusă în aplicare în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate;
b) o descriere a obiectivelor cu termene precise legate de aspecte de durabilitate stabilite de grup, inclusiv, după caz, a obiectivelor absolute de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cel puţin pentru 2030 şi 2050, o descriere a progreselor înregistrate de grup în vederea atingerii obiectivelor respective şi o declaraţie din care să reiasă dacă obiectivele grupului legate de factorii de mediu se bazează pe dovezi ştiinţifice concludente;
c) o descriere a rolului organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate, precum şi a cunoştinţelor de specialitate şi a competenţelor acestora pentru a îndeplini rolul respectiv sau a accesului organelor respective la astfel de cunoştinţe de specialitate şi de competenţe;
d) o descriere a politicilor grupului în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate;
e) informaţii despre existenţa unor sisteme de stimulente privind aspectele de durabilitate puse la dispoziţia membrilor organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere;
f) o descriere:
(i)a procesului de diligenţă necesară pus în aplicare de grup în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate şi, după caz, în conformitate cu cerinţele Uniunii aplicabile entităţilor de a desfăşura un proces de diligenţă necesară;
(ii)a principalului impact negativ real sau potenţial legat de operaţiunile proprii ale grupului şi de lanţul său valoric, inclusiv de produsele şi serviciile sale, de relaţiile sale de afaceri şi de lanţul său de aprovizionare, a acţiunilor întreprinse pentru a identifica şi monitoriza impactul respectiv şi alte efecte negative pe care societatea-mamă trebuie să le identifice în temeiul altor cerinţe ale Uniunii privind desfăşurarea unui proces de diligenţă necesară;
(iii)a oricăror acţiuni întreprinse de grup pentru a preveni, a atenua, a remedia sau a pune capăt impactului negativ real sau potenţial, precum şi a rezultatului unor astfel de acţiuni;
g) o descriere a principalelor riscuri pentru grup aferente aspectelor de durabilitate, inclusiv a principalelor relaţii de dependenţă a grupului de astfel de aspecte, precum şi a modului în care grupul gestionează riscurile respective;
h) indicatorii relevanţi pentru prezentările de informaţii menţionate la lit. a)-g).
(2) Societăţile-mamă raportează procesul desfăşurat pentru identificarea informaţiilor pe care le-au inclus în raportul consolidat al administratorilor în conformitate cu pct. 49219.
(3) Informaţiile enumerate la alin. (1) includ informaţii referitoare la orizonturi pe termen scurt, mediu şi lung, după caz.
49221. _
(1) Dacă este cazul, informaţiile menţionate la pct. 49220 conţin informaţii cu privire la propriile operaţiuni ale grupului şi la lanţul său valoric, inclusiv la produsele şi serviciile sale, la relaţiile sale de afaceri şi lanţul său de aprovizionare.
În primii trei ani de aplicare a cerinţelor de raportare privind durabilitatea şi în cazul în care nu sunt disponibile toate informaţiile necesare privind lanţul valoric al societăţii-mamă, societatea-mamă explică eforturile depuse pentru a obţine informaţiile necesare privind lanţul său valoric, motivele pentru care nu au putut fi obţinute toate informaţiile necesare şi planurile sale pentru a obţine informaţiile necesare în viitor.
(2) Dacă este cazul, informaţiile menţionate la pct. 49220 conţin, de asemenea, trimiteri la alte informaţii incluse în raportul consolidat al administratorilor în conformitate cu secţiunea 8.14 şi la sumele raportate în situaţiile financiare consolidate, precum şi explicaţii suplimentare cu privire la acestea.
(3) Informaţiile referitoare la evoluţiile iminente sau aspectele în curs de negociere pot să fie omise în cazuri excepţionale în care, potrivit avizului justificat corespunzător al membrilor organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere, care acţionează în limitele competenţelor conferite de legislaţia naţională şi poartă o răspundere colectivă pentru avizul respectiv, prezentarea acestor informaţii ar aduce prejudicii grave poziţiei comerciale a grupului, cu condiţia ca astfel de omisiuni să nu împiedice înţelegerea corectă şi echilibrată a dezvoltării, a performanţei şi a poziţiei grupului şi a impactului activităţii sale.
49222. _
(1) În cazul în care entitatea care raportează constată că există diferenţe semnificative între riscurile la care este expus grupul sau impactul pe care îl are acesta şi riscurile la care este expusă sau sunt expuse una sau mai multe filiale ale sale ori impactul acesteia sau acestora, entitatea face posibilă înţelegerea adecvată, după caz, a riscurilor la care este expusă sau sunt expuse filiala sau filialele în cauză şi impactul acesteia sau acestora.
(2) Entităţile indică filialele incluse în consolidare care sunt exceptate de la raportarea anuală sau consolidată privind durabilitatea în temeiul pct. 49217, respectiv al pct. 49225.
(3) Societăţile-mamă raportează informaţiile menţionate la pct. 49219-49221 în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.
49223. _
Conducerea societăţii-mamă informează reprezentanţii lucrătorilor la nivelul corespunzător şi discută cu aceştia despre informaţiile relevante şi mijloacele de obţinere şi de verificare a informaţiilor privind durabilitatea. Opinia reprezentanţilor lucrătorilor se comunică, după caz, organelor de administraţie, de conducere sau de supraveghere relevante.
49224. _
Se consideră că societăţile-mamă care îndeplinesc cerinţele prevăzute la pct. 49219-49222 au respectat cerinţele prevăzute la pct. 491 alin. (1) şi la secţiunea 71.2.
49225. _
(1) Dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alin. (3), o societate-mamă care este filială este scutită de obligaţiile prevăzute la pct. 49219-49222 dacă societatea-mamă respectivă şi filialele sale sunt incluse în raportul consolidat al administratorilor al unei alte entităţi, întocmit în conformitate cu secţiunea 8.14 şi cu prezenta secţiune. O societate-mamă care este filială a unei societăţi-mamă stabilite într-o ţară terţă este, de asemenea, scutită de obligaţiile prevăzute la pct. 49219-49222 în cazul în care societatea-mamă respectivă şi filialele sale sunt incluse în raportarea consolidată privind durabilitatea a societăţii-mamă stabilite într-o ţară terţă şi în cazul în care respectiva raportare consolidată privind durabilitatea este realizată în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.
(2) Entitatea prevăzută la alin. (1) este denumită în continuare societate-mamă scutită.
(3) Scutirea prevăzută la alin. (1) se aplică în următoarele condiţii:
a) raportul administratorilor al societăţii-mamă scutite conţine toate informaţiile următoare:
(i)denumirea şi sediul social ale societăţii-mamă care raportează informaţii la nivel de grup în conformitate cu prezenta secţiune;
(ii)linkurile către raportul consolidat al administratorilor al societăţii-mamă sau, după caz, către raportarea consolidată privind durabilitatea a societăţii-mamă, astfel cum se menţionează la alin. (1), şi către opinia de asigurare menţionată la pct. 563 alin. (4) lit. a1) sau către opinia de asigurare menţionată la lit. b);
(iii)faptul că societatea-mamă este scutită de obligaţiile prevăzute la pct. 49219-49222;
b) dacă societatea-mamă este stabilită într-o ţară terţă, raportarea sa consolidată privind durabilitatea şi opinia de asigurare exprimată de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul dreptului intern aplicabil societăţii-mamă se publică în conformitate cu secţiunea 9.1 şi cu legislaţia în vigoare;
c) în cazul în care societatea-mamă este stabilită într-o ţară terţă, informaţiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, care reglementează activităţile desfăşurate de filiala stabilită în Uniune care este scutită de obligaţia de raportare privind durabilitatea în temeiul pct. 49218, sunt incluse în raportul administratorilor al societăţii-mamă scutite sau în raportarea consolidată privind durabilitatea efectuată de societatea-mamă stabilită într-o ţară terţă.
(4) În cazul societăţii-mamă scutite conform prezentului punct, raportul consolidat al administratorilor sau, după caz, raportul consolidat privind durabilitatea al societăţii-mamă se publică în limba română. Orice traducere necertificată include o declaraţie în acest sens.
SECŢIUNEA 71^4: Formatul de raportare electronic unic
49226. _
Entităţile supuse cerinţelor prezentului capitol îşi întocmesc raportul administratorilor în formatul de raportare electronic specificat la art. 3 din Regulamentul delegat (UE) 2019/815 al Comisiei din 17 decembrie 2018 de completare a Directivei 2004/109/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare privind specificarea unui format de raportare electronic unic (JO L 143, 29.5.2019, p. 1) şi îşi marchează raportarea privind durabilitatea, inclusiv informaţiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, în conformitate cu formatul de raportare electronic specificat în regulamentul delegat respectiv.
49227. _
Societăţile-mamă supuse cerinţelor prezentului capitol îşi întocmesc raportul consolidat al administratorilor în formatul de raportare electronic specificat la art. 3 din Regulamentul delegat (UE) 2019/815 şi marchează raportarea privind durabilitatea, inclusiv informaţiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, în conformitate cu formatul de raportare electronic specificat în regulamentul delegat respectiv.
CAPITOLUL 72: Raportarea referitoare la entităţi din ţări terţe
SECŢIUNEA 72^1: Rapoartele privind durabilitatea referitoare la entităţi din ţări terţe
49228. _
(1) O filială cu sediul în România a cărei societate-mamă finală este reglementată de dreptul unei ţări terţe trebuie să publice şi să pună la dispoziţie un raport privind durabilitatea care să conţină informaţiile prevăzute la pct. 49212 lit. a) pct. (ii)-(v), lit. b)-f) şi, după caz, lit. h), la nivelul grupului respectivei societăţi-mamă finale din ţara terţă.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică numai filialelor din categoria entităţilor menţionate la pct. 4929.
(3) O sucursală situată pe teritoriul naţional care este sucursala unei entităţi reglementate de dreptul unei ţări terţe, care fie nu face parte dintr-un grup, fie este deţinută în ultimă instanţă de o entitate constituită în conformitate cu dreptul unei ţări terţe, trebuie să publice şi să pună la dispoziţia publicului un raport privind durabilitatea care să conţină informaţiile menţionate la pct. 49212 lit. a) pct. (ii)-(v), lit. b)-f) şi, după caz, lit. h), la nivel de grup sau, dacă nu este cazul, la nivelul individual al entităţii dintr-o ţară terţă.
(4) Prevederile alin. (3) se aplică sucursalei numai în cazul în care entitatea dintr-o ţară terţă nu are o filială, astfel cum se menţionează la alin. (1), şi în cazul în care sucursala a generat o cifră de afaceri netă de peste 40 de milioane euro în exerciţiul financiar precedent.
(5) Prevederile alin. (1) şi (3) se aplică filialelor sau sucursalelor menţionate la alineatele respective numai în cazul în care entitatea dintr-o ţară terţă, la nivel de grup sau, dacă nu este cazul, la nivel individual, a generat o cifră de afaceri netă de peste 150 de milioane euro în Uniune pentru fiecare dintre ultimele două exerciţii financiare consecutive.
(6) În înţelesul prezentului capitol, cifră de afaceri netă înseamnă veniturile astfel cum sunt definite de cadrul de raportare financiară pe baza căreia sunt întocmite situaţiile financiare ale entităţii sau în sensul cadrului respectiv.
49229. _
(1) Raportul privind durabilitatea comunicat de filială, astfel cum se menţionează la pct. 49228, trebuie întocmit în conformitate cu standardele adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 40b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.
(2) Prin derogare de la alin. (1), raportul privind durabilitatea menţionat la pct. 49228 poate fi întocmit în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.
(3) În cazul în care informaţiile cerute pentru întocmirea raportului privind durabilitatea menţionat la alin. (1) nu sunt disponibile, filiala menţionată la pct. 49228 îi solicită entităţii dintr-o ţară terţă să îi transmită toate informaţiile necesare pentru a-şi putea îndeplini obligaţiile.
(4) În cazul în care nu sunt transmise toate informaţiile solicitate, filiala menţionată la pct. 49228 întocmeşte, publică şi pune la dispoziţie raportul privind durabilitatea menţionat la acel punct, care conţine toate informaţiile aflate în posesia sa, obţinute sau dobândite, şi face o declaraţie în care precizează că entitatea dintr-o ţară terţă nu a pus la dispoziţie informaţiile necesare.
49230. _
(1) Raportul privind durabilitatea menţionat la pct. 49228 trebuie publicat însoţit de o opinie de asigurare emisă de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul dreptului intern al entităţii dintr-o ţară terţă sau al legislaţiei naţionale.
(2) În cazul în care entitatea dintr-o ţară terţă nu transmite opinia de asigurare în conformitate cu alin. (1), filiala face o declaraţie în care precizează că entitatea dintr-o ţară terţă nu a pus la dispoziţie opinia de asigurare necesară.
SECŢIUNEA 72^2: Responsabilitatea pentru întocmirea, publicarea şi punerea la dispoziţie a rapoartelor privind durabilitatea referitoare la entităţi din ţări terţe
49231. _
(1) Sucursalele entităţilor din ţări terţe au responsabilitatea de a se asigura, făcând uz optim de cunoştinţele şi mijloacele de care dispun, că raportul lor privind durabilitatea este întocmit în conformitate cu secţiunea 72.1 şi că este publicat şi pus la dispoziţie în conformitate cu secţiunea 72.3.
(2) Membrii organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere ale filialelor menţionate la secţiunea 72.1 au responsabilitatea colectivă de a se asigura, făcând uz optim de cunoştinţele şi mijloacele de care dispun, că raportul lor privind durabilitatea este întocmit în conformitate cu secţiunea respectivă şi că este publicat şi pus la dispoziţie în conformitate cu secţiunea 72.3.
SECŢIUNEA 72^3: Publicarea
49232. _
(1) Filialele şi sucursalele menţionate la pct. 49228 îşi publică raportul privind durabilitatea, împreună cu opinia de asigurare şi, după caz, cu declaraţia menţionată la pct. 49229 alin. (4), în termen de 12 luni de la data bilanţului exerciţiului financiar pentru care este întocmit raportul, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(2) În cazul în care raportul privind durabilitatea, împreună cu opinia de asigurare şi, după caz, cu declaraţia, nu este publicat în conformitate cu alin. (1), în termen de cel mult 12 luni de la data bilanţului exerciţiului financiar pentru care se întocmeşte raportul, acestea sunt publicate pe site-ul internet al filialei sau al sucursalei, astfel cum se menţionează la pct. 49228.
CAPITOLUL 73: Dispoziţii tranzitorii
49233. _
(1) Până la 6 ianuarie 2030, o filială din Uniune care intră sub incidenţa secţiunii 71.2 sau a secţiunii 71.3 şi a cărei societate-mamă nu este reglementată de dreptul unui stat membru poate să întocmească raportarea consolidată privind durabilitatea în conformitate cu cerinţele secţiunii 71.3, care să includă toate filialele din Uniune ale societăţii-mamă respective care intră sub incidenţa prevederilor comunitare referitoare la raportarea privind durabilitatea la nivel individual sau consolidat.
(2) Până la 6 ianuarie 2030, raportarea consolidată privind durabilitatea menţionată la alin. (1) poate să includă informaţiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, care acoperă activităţile desfăşurate de toate filialele din Uniune ale societăţii-mamă menţionate la alin. (1), care intră sub incidenţa prevederilor comunitare referitoare la raportarea privind durabilitatea la nivel individual sau consolidat.
(3) Filiala din Uniune menţionată la alin. (1) trebuie să fie una dintre filialele din Uniune ale grupului care a generat cea mai mare cifră de afaceri din Uniune în cel puţin unul dintre cele cinci exerciţii financiare precedente, pe bază consolidată, după caz.
(4) Raportarea consolidată privind durabilitatea menţionată la alin. (1) şi (2) se publică în conformitate cu secţiunea 9.1.
(5) În scopul scutirii prevăzute la pct. 49218 şi 49225, raportarea în conformitate cu alin. (1) şi (2) se consideră a reprezenta raportare de către o societate-mamă la nivel de grup în ceea ce priveşte entităţile incluse în consolidare. Se consideră că raportarea în conformitate cu alin. (2) îndeplineşte condiţiile menţionate la pct. 49218 alin. (3) lit. c) şi, respectiv, la pct. 49225 alin. (3) lit. c)."
5.Punctul 558 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"558. _
(1) Situaţiile financiare anuale aprobate corespunzător şi raportul administratorilor, în formatul de raportare electronic menţionat la secţiunea 71.4, dacă este cazul, împreună cu opinia şi declaraţia furnizate de auditorul statutar sau de firma de audit menţionată la secţiunea 10.1, respectiv raportul cenzorilor, după caz, se publică în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(2) În cazul în care un prestator independent de servicii de asigurare emite opinia menţionată la pct. 563 alin. (4) lit. a1), respectiva opinie se publică împreună cu documentele menţionate la alin. (1)."
6.La punctul 562, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"562. _
(1) Membrii organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere ale unei entităţi, care acţionează în limitele competenţelor conferite de legislaţia naţională, au responsabilitatea colectivă de a asigura ca următoarele documente să fie întocmite şi publicate în conformitate cu cerinţele prezentelor reglementări, cu Regulamentul delegat (UE) 2019/815, cu standardele de raportare privind durabilitatea şi cu cerinţele secţiunii 71.4:
a) situaţiile financiare anuale şi raportul administratorilor; şi
b) situaţiile financiare consolidate şi rapoartele consolidate ale administratorilor."
7.Denumirea capitolului 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"CAPITOLUL 10: Auditul şi asigurarea raportării privind durabilitatea"
8.La punctul 563 alineatul (4) litera a), punctul (ii) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(ii)întocmirea raportului administratorilor în conformitate cu cerinţele legale aplicabile, cu excepţia cerinţelor referitoare la raportarea privind durabilitatea prevăzute la capitolul 71;"
9.La punctul 563 alineatul (4), după litera a) se introduce o nouă literă, litera a1), cu următorul cuprins:
"a1) dacă este cazul, exprimă o opinie bazată pe o misiune de asigurare limitată în ceea ce priveşte conformitatea raportării privind durabilitatea cu cerinţele aplicabile, inclusiv conformitatea raportării privind durabilitatea cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b sau al art. 29c din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464, procesul desfăşurat de entitate pentru identificarea informaţiilor raportate în temeiul respectivelor standarde de raportare privind durabilitatea şi conformitatea cu cerinţa de a marca raportarea privind durabilitatea în conformitate cu art. 29d din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464, precum şi în ceea ce priveşte conformitatea cu cerinţele de raportare prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852;"
10.La punctul 563, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
"(5) Opinia menţionată la alin. (4) lit. a1) este exprimată de auditorul statutar sau firma de audit care efectuează auditul statutar al situaţiilor financiare sau de un alt auditor statutar sau o altă firmă de audit."