Ordinul 71/2005 privind aprobarea modelului Contractului pentru acordarea de servicii sociale, încheiat de serviciile publice de asistenţă socială cu furnizorii de servicii sociale

M.Of. 176

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Martie 2005
Ordinul 71/2005 privind aprobarea modelului Contractului pentru acordarea de servicii sociale, încheiat de serviciile publice de asistenţă socială cu furnizorii de servicii sociale
Dată act: 17-feb-2005
Emitent: Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei
Având în vedere prevederile art. 12 alin. (3), (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 515/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 17 din Hotărârea Guvernului nr. 737/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei emite următorul ordin:
Art. 1
Se aprobă modelul Contractului pentru acordarea de servicii sociale, încheiat de serviciile publice de asistenţă socială cu furnizorii de servicii sociale, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2
(1)Contractul pentru acordarea de servicii sociale, încheiat de serviciile publice de asistenţă socială cu furnizorii de servicii sociale, va cuprinde cel puţin clauzele prevăzute în modelul de contract.
(2)Prin negociere între părţi, contractul pentru acordarea de servicii sociale poate cuprinde şi clauze specifice, fără încălcarea prevederilor legale în vigoare.
Art. 3
Părţile contractante vor modifica şi vor completa, după caz, contractele pentru acordarea de servicii sociale aflate în desfăşurare la data intrării în vigoare a prezentului ordin, în conformitate cu modelul de contract, până la data de 31 iunie 2005.
Art. 4
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,

Gheorghe Barbu

ANEXĂ:CONTRACT pentru acordarea de servicii sociale
Părţile contractante:
1................. (denumirea serviciului public de asistenţă socială), denumit în continuare autoritatea contractantă, cu sediul în ............... , judeţul/sectorul ................... , codul de înregistrare fiscală nr. ........ , contul nr. ........... deschis la Trezoreria ................ , conform Hotărârii Consiliului Judeţean/Hotărârii Consiliului Local ............. privind .............. nr. ..../....... , reprezentat prin dl/dna ............. , având funcţia de ........... , în calitate de ................ ;
şi
2................. (numele întreg al furnizorului de servicii sociale), acronim .............. , cu sediul în ........... , str. .......... nr. .... , judeţul/sectorul ........... , denumit în continuare furnizor, codul de înregistrare fiscală nr. ........ , contul nr. ........ deschis la Trezoreria/Banca ................. , certificat de acreditare seria ........ nr. ...... , reprezentat de dl/dna ............. , în calitate de ............... ,
convin asupra următoarelor:
1.Definiţii:
1.1.contract de furnizare de servicii sociale - actul juridic ce reprezintă acordul de voinţă al celor două părţi, încheiat între serviciul public de asistenţă socială, în calitate de autoritate contractantă, şi un furnizor autorizat de servicii sociale, în calitate de furnizor;
1.2.serviciile sociale - un ansamblu de măsuri şi acţiuni realizate pentru a răspunde nevoilor sociale individuale, familiale sau de grup, în vederea prevenirii şi depăşirii unor situaţii de dificultate, vulnerabilitate sau dependenţă, pentru prezervarea autonomiei şi protecţiei persoanei, pentru prevenirea marginalizării şi excluziunii sociale, pentru promovarea incluziunii sociale şi în scopul creşterii calităţii vieţii, definite în condiţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 515/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
1.3.forţa majoră - un eveniment mai presus de controlul părţilor, care nu se datorează greşelii sau vinii acestora, care nu putea fi prevăzut în momentul încheierii contractului şi care face imposibilă executarea şi, respectiv, îndeplinirea contractului;
1.4.zi - zi calendaristică; an - 365 de zile
2.*) Obiectul contractului
2.1.Obiectul contractului îl constituie acordarea următoarelor servicii:
a)..................................................................;
b)..................................................................
*) Descrierea serviciilor sociale acordate va fi conform caietului de sarcini şi poate fi prevăzută cu acordul părţilor în anexa la contract.
3.Costurile serviciilor sociale
3.1.*) Costul total al serviciilor sociale furnizate ..............................
3.2.**) Defalcarea costului total pe fiecare tip de serviciu şi pentru fiecare tip de beneficiar ......................................
*) Costul total se obţine prin înmulţirea costului mediu estimat pe caz cu numărul de beneficiari estimat.
**) Detalierea costurilor va fi conform caietului de sarcini şi poate fi prevăzută cu acordul părţilor în anexa la contract.
4.*) Modalităţi de plată
*) În cazul în care se vor efectua plăţi de către autoritatea contractantă, acestea vor respecta pct. 4.1 şi 4.2 şi vor fi conforme Termenilor de referinţă.
4.1.**) Autoritatea contractantă are obligaţia de a efectua plata către furnizor în termenul convenit de la emiterea facturii de către furnizor. Plăţile în valută se vor efectua prin respectarea prevederilor legale.
**) Se precizează termenul de plată de la emiterea facturii şi, după caz, graficul de plată.
4.2.***) Autoritatea contractantă are dreptul de a acorda avans furnizorului, dacă acesta solicită, numai contra unei scrisori de returnare a avansului şi numai în limita valorică prevăzută de lege.
***) În cazul în care prevede acordarea de avans, se precizează cuantumul avansului, procedura de solicitare a acestuia, situaţiile în care se pot solicita plăţi în avans.
5.*) Durata contractului
5.1.Durata contractului este de la data de ........... până la data de ............. şi poate fi prelungit în condiţiile legii.
*) Durata contractului asigură sustenabilitatea serviciului/serviciilor contractat/e.
6.Drepturile autorităţii contractante:
6.1.De a primi de la furnizor rapoarte*) cu privire la acordarea serviciilor sociale care fac obiectul prezentului contract;
*) Conform Termenilor de referinţă.
6.2.de a monitoriza acordarea serviciilor sociale în conformitate cu cerinţele prezentului contract;
6.3.de a utiliza date denominalizate în scopul întocmirii de statistici, pentru dezvoltarea serviciilor sociale;
6.4.de acces, conform legii, la informaţii personale cu privire la beneficiarii serviciilor sociale care fac obiectul prezentului contract;
6.5.**) ......................................................................
**) Se va completa cu drepturile specifice, în funcţie de obiectul material la care face referire contractul: spaţii/resurse umane/mijloace financiare/alte bunuri şi servicii.
7.Obligaţiile autorităţii contractante:
7.1.*) să acorde furnizorului, după caz, spaţii/resurse umane/mijloace financiare/alte bunuri şi servicii, în vederea susţinerii acordării tipurilor de servicii sociale prevăzute în prezentul contract;
*) Conform Termenilor de referinţă.
7.2.să verifice modul de acordare a serviciilor sociale, pentru a stabili conformitatea lor cu prevederile din propunerea tehnică şi din Termenii de referinţă;
7.3.să verifice utilizarea eficientă a spaţiilor/resurselor umane/mijloacelor financiare/altor bunuri şi servicii acordate furnizorului, în vederea furnizării serviciilor sociale prevăzute în contract;
7.4.să informeze furnizorul cu privire la modificările legislative apărute în timpul derulării prezentului contract;
7.5.să respecte, conform legii, confidenţialitatea tuturor datelor şi informaţiilor primite de la furnizor şi să asigure securizarea acestor date;
7.6.să asigure accesul furnizorului la baza de date pe care o deţine referitor la furnizorii de servicii sociale, în situaţia în care aceste date sunt necesare soluţionării cazurilor aflate în evidenţa serviciului care face obiectul contractului, şi să asigure securizarea acestora;
7.7.să asigure furnizorului îndrumare metodologică cu privire la domeniul serviciilor sociale;
7.8.*) ...........................................................................
*) Se va completa cu obligaţiile specifice, în funcţie de obiectul material la care face referire contractul:
spaţii/resurse umane/mijloace financiare/alte bunuri şi servicii.
8.Drepturile furnizorului:
8.1.*) de a primi, după caz, spaţii/resurse umane/mijloace financiare/alte bunuri şi servicii, în vederea susţinerii acordării tipurilor de servicii sociale prevăzute în prezentul contract;
*) Conform Termenilor de referinţă.
8.2.de a primi din partea autorităţii contractante îndrumare metodologică;
8.3.de a participa la şedinţele autorităţii contractante în cadrul cărora se iau decizii cu impact asupra serviciilor sociale care fac obiectul prezentului contract;
8.4.de a fi consultat în elaborarea strategiei locale de dezvoltare a serviciilor sociale, conform Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică;
8.5.de a utiliza date denominalizate, în scopul întocmirii de statistici pentru dezvoltarea serviciilor sociale.
8.6.*) .....................................................................
*) Se va completa cu drepturile specifice, în funcţie de obiectul material la care face referire contractul: spaţii/resurse umane/mijloace financiare/alte bunuri şi servicii.
9.Obligaţiile furnizorului:
9.1.să întocmească planurile individualizate de asistenţă şi îngrijire şi, după caz, planurile de intervenţie ale beneficiarilor;
9.2.să acorde serviciile sociale respectând standardele de calitate privind serviciile sociale şi în conformitate cu propunerea tehnică din caietul de sarcini;
9.3.să transmită autorităţii contractante rapoartele convenite*) privind acordarea serviciilor sociale care fac obiectul prezentului contract, rapoarte care conţin detalii privind implementarea planurilor individualizate/de intervenţie;
*) Conform Termenilor de referinţă.
9.4.să respecte, conform legii, confidenţialitatea datelor şi informaţiilor în legătură cu obiectul prezentului contract;
9.5.*) ......................................................................
9.6.să comunice Direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului cazurile care necesită intervenţie de urgenţă şi pe care nu poate să le soluţioneze;
*) Se va completa cu obligaţiile specifice, în funcţie de obiectul material la care face referire contractul: spaţii/resurse umane/mijloace financiare/alte bunuri şi servicii.
10.Asigurarea bunei execuţii a contractului
10.1.Furnizorul are obligaţia de a asigura autoritatea contractană privind buna execuţie a contractului.
10.2*) Modalitatea de asigurare a bunei execuţii a contractului este convenită de părţi .....................................................................
*) Se precizează modalitatea de asigurare a bunei execuţii a contractului conform Termenilor de referinţă.
11.Caracterul confidenţial al contractului
11.1.Caracterul confidenţial al tuturor informaţiilor cu privire la prezentul contract este conform Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate şi Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
11.2.O parte contractantă nu are dreptul, fără acordul scris al celeilalte părţi:
- de a face cunoscut contractul sau orice prevedere a acestuia unei terţe părţi, în afara acelor persoane implicate în îndeplinirea contractului;
- de a utiliza informaţiile şi documentele obţinute sau la care are acces în perioada de derulare a contractului în alt scop decât acela de a-şi îndeplini obligaţiile contractuale.
11.3.Dezvăluirea oricărei informaţii faţă de persoanele implicate în îndeplinirea contractului se va face confidenţial şi se va extinde numai asupra acelor informaţii necesare în vederea îndeplinirii contractului.
11.4.O parte contractantă va fi exonerată de răspunderea pentru dezvăluirea de informaţii referitoare la contract, dacă:
- informaţia era cunoscută părţii contractante înainte ca ea să fi fost primită de la cealaltă parte contractantă; sau
- informaţia a fost dezvăluită după ce a fost obţinut acordul scris al celeilalte părţi contractante pentru asemenea dezvăluire; sau
- partea contractantă a fost obligată în mod legal să dezvăluie informaţia.
12.Condiţii de furnizare a serviciilor sociale
12.1.Condiţiile de furnizare a serviciilor sociale respectă cerinţele prevăzute în Termenii de referinţă.
12.2.Serviciile sociale se vor acorda în conformitate cu standardele de calitate specifice, reglementate de legislaţia în vigoare.
12.3*) ..................................... (alte condiţii) ..................................
*) Se vor prezenta condiţiile specifice de furnizare a serviciilor sociale, de exemplu:
- acordarea serviciilor sociale, cu respectarea convenţiilor anterior încheiate de părţi (cu Direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului, federaţii de furnizori .......... ), privind acordarea serviciilor sociale, cu respectarea strategiilor locale/regionale de asistenţă socială;
- acordarea cu prioritate a serviciilor sociale beneficiarilor din unitatea administrativ-teritorială respectivă;
- acordarea de servicii sociale în mod tarifat sau gratuit.
13.*) Subcontractarea
13.1.Furnizorul poate/nu poate subcontracta părţi din activităţile componente ale serviciilor sociale.
13.2.Activităţile subcontractate vor fi realizate de către alţi furnizori de servicii sociale acreditaţi, fără să fie afectate derularea serviciilor şi interesul superior al beneficiarului.
13.3.Contractele cu subcontractanţii se vor realiza în aceleaşi condiţii cuprinse în contractul semnat cu autoritatea contractantă (inclusiv condiţia ca subcontractanţii să fie acreditaţi conform legii).
13.4.Furnizorul este deplin răspunzător faţă de autoritatea contractantă pentru modul în care subcontractantul îşi îndeplineşte partea sa din contractul de subcontractare.
13.5.Subcontractantul este pe deplin răspunzător faţă de furnizor pentru modul în care îşi îndeplineşte partea sa din contract.
13.6.Furnizorul are dreptul de a pretinde daune-interese subcontractanţilor dacă aceştia nu îşi îndeplinesc partea lor din contract.
*) Subcontractarea reprezintă o formă prin care se poate asigura continuitatea acordării serviciilor sociale beneficiarilor.
14.*) Cesiunea
14.1.Furnizorul are obligaţia de a nu transfera total sau parţial obligaţiile sale asumate prin contract, fără să obţină în prealabil acordul scris al achizitorului.
14.2.Cesiunea nu va exonera furnizorul de nici o responsabilitate privind garanţia sau orice alte obligaţii asumate prin contract.
*) Cesionarea reprezintă o formă prin care se poate asigura continuitatea acordării serviciilor sociale beneficiarilor.
15.Amendamente
15.1.Părţile contractante au dreptul, pe durata îndeplinirii contractului, de a conveni modificarea clauzelor acestuia prin act adiţional numai în cazul apariţiei unor circumstanţe care lezează interesele legitime ale acestora şi care nu au putut fi prevăzute la data încheierii contractului.
16.Comunicări
16.1.Orice comunicare între părţi, referitoare la îndeplinirea prezentului contract, trebuie să fie transmisă în scris.
16.2.Orice document scris trebuie înregistrat atât în momentul transmiterii, cât şi în momentul primirii.
16.3.Furnizorul va comunica în termen de 30 de zile orice modificare cu privire la datele, informaţiile şi documentele care au stat la baza semnării prezentului contract.
16.4.Comunicările între părţi se pot face şi prin telefon, telegramă, telex, fax sau e-mail, cu condiţia confirmării în scris a primirii comunicării.
17.Forţa majoră
17.1.Forţa majoră este constatată de o autoritate competentă.
17.2.Forţa majoră exonerează părţile contractante de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin prezentul contract pe toată perioada în care aceasta acţionează.
17.3.Îndeplinirea contractului va fi suspendată în perioada de acţiune a forţei majore, dar fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părţilor până la apariţia acesteia.
17.4.Partea contractantă care invocă forţa majoră are obligaţia de a notifica celeilalte părţi, imediat şi în mod complet, producerea acesteia şi de a lua orice măsuri care îi stau la dispoziţie în vederea limitării consecinţelor.
17.5.Orice împrejurare independentă de voinţa părţilor, intervenită după data semnării contractului, care împiedică executarea acestuia şi este invocată în termen de 6 luni, este considerată forţă majoră şi exonerează de răspundere partea care o invocă.
17.6.Dacă forţa majoră acţionează sau se estimează că va acţiona o perioadă mai mare de 6 luni, fiecare parte va avea dreptul să notifice celeilalte părţi încetarea de plin drept a prezentului contract, fără ca vreuna dintre părţi să poată pretinde celeilalte daune-interese.
18.Rezilierea contractului
18.1.Constituie motiv de reziliere a contractului următoarele:
a)nerespectarea obligaţiilor asumate prin prezentul contract de către una dintre părţi;
b)încălcarea de către furnizor a prevederilor legale cu privire la serviciile sociale, dacă este invocată de autoritatea contractantă;
c)retragerea sau anularea de către organele de drept a autorizaţiei de funcţionare, expirarea valabilităţii acesteia ori limitarea domeniului de activitate pentru care furnizorul a fost acreditat, în situaţia în care această limitare afectează acordarea serviciilor prevăzute de prezentul contract, precum şi suspendarea sau retragerea acreditării;
d)schimbarea obiectului de activitate al furnizorului, în măsura în care este afectată acordarea serviciilor prevăzute în prezentul contract.
18.2.Autoritatea contractantă îşi rezervă dreptul de a denunţa unilateral contractul de servicii în cel mult 30 de zile de la apariţia unor circumstanţe care nu au putut fi prevăzute la data încheierii contractului şi care conduc la modificarea prevederilor acestuia în aşa măsură încât îndeplinirea contractului respectiv ar fi contrară interesului public.
19.Încetarea contractului:
19.1.Constituie motiv de încetare a contractului următoarele:
a)expirarea duratei pentru care a fost încheiat contractul;
b)acordul părţilor privind încetarea contractului;
c)obiectul contractului a fost atins;
d)hotărârea definitivă şi irevocabilă a unei instanţe judecătoreşti;
e)încetarea activităţii furnizorului prin desfiinţare, lichidare, dizolvare;
f)forţa majoră, dacă este invocată.
20.Penalităţi. Daune:
20.1.*) .................................................................
*) conform Termenilor de referinţă.
20.2.*) .................................................................
*) În funcţie de natura serviciilor sociale ce fac obiectul prezentului contract, se vor preciza daune-interese, costuri, taxe şi cheltuieli de orice natură, exigibile de către o parte în cazul nerespectării culpabile a prevederilor prezentului contract de către cealaltă parte.
21.Soluţionarea litigiilor
21.1.Litigiile născute în legătură cu încheierea, executarea, modificarea şi încetarea ori alte pretenţii decurgând din prezentul contract vor fi supuse unei proceduri prealabile de soluţionare pe cale amiabilă.
21.2.Dacă după 15 zile de la începerea acestor proceduri neoficiale autoritatea contractantă şi furnizorul nu reuşesc să rezolve în mod amiabil o divergenţă contractuală, fiecare poate solicita comisiei de mediere socială mijlocirea soluţionării divergenţelor sau se poate adresa instanţelor judecătoreşti competente.
22.Dispoziţii finale
22.1.Prevederile prezentului contract se vor completa cu prevederile legislaţiei în vigoare în domeniu.
22.2.Limba care guvernează prezentul contract este limba română.
22.3.Contractul va fi interpretat conform legilor din România.
22.4.Prezentul contract de furnizare a serviciilor sociale în cadrul sistemului de asistenţă socială a fost încheiat la sediul autorităţii contractante în (.......) exemplare, câte (.......) pentru fiecare parte contractantă.
23.Documentele contractului
23.1.Documentele prezentului contract sunt:
a)hotărârea consiliului local/hotărârea consiliului judeţean privind acordul referitor la încheierea prezentului contract;
b)termenii de referinţă;
c)bugetul serviciului social acordat de furnizor/bugetul unităţii de asistenţă socială;
d)lista cuprinzând subcontractanţii, cu datele de recunoaştere ale acestora, precum şi contractele încheiate cu aceştia;
e)standardele de calitate;
f)alte anexe la contract.

Furnizor,

.............................

(numele şi funcţia persoanei/persoanelor autorizată/autorizate să semneze)

Autoritatea contractantă,

........................

(numele şi funcţia persoanei/persoanelor autorizată/autorizate să semneze)

.......................

(semnătura)

......................

(semnătura)

...............

(data)

................

(data)

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 176 din data de 1 martie 2005