Art. ii. - La articolul 4, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins: - Ordinul 58/2017 pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind proceduri referitoare la înmatricularea vehiculelor şi permisul de conducere

M.Of. 431

În vigoare
Versiune de la: 15 Noiembrie 2024
Art. II
Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 268/2010 privind procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 843 din 16 decembrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.La articolul 4, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) În cazul apariţiei unei defecţiuni tehnice, desfăşurarea probei practice se întrerupe, examinatorul consemnând, la rubrica «Menţiuni» din anexa la testul de examen, ora şi punctajul de penalizare acumulat de candidat pe timpul conducerii autovehiculului. Proba practică se reia odată cu înlocuirea autovehiculului, iar examenul continuă până la îndeplinirea cerinţelor probei pentru categoria respectivă. În situaţia în care proba nu mai poate fi reluată în aceeaşi zi, conform programului normal de lucru, candidatul este reprogramat în cel mai scurt timp posibil."
2.La articolul 6, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
"(11) Înregistrarea în aplicaţia informatică de examinare şi susţinerea probelor de examen sunt condiţionate de prezentarea documentului/documentelor care atestă identitatea şi domiciliul sau reşedinţa în România, în original, şi a dosarului de examinare. Documentele prezentate în original se restituie după verificarea datelor."
3.La articolul 6 alineatul (2), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Dosarul de examinare trebuie să conţină următoarele documente:"
4.La articolul 6 alineatul (2), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"c) extrasul de pe cazierul judiciar în termenul de valabilitate;"
5.La articolul 6 alineatul (2), litera d) se abrogă.
6.La articolul 6 alineatul (2), litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"e) dovada de plată a contravalorii permisului de conducere."
7.La articolul 6, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
"(21) Extrasul de pe cazierul judiciar se solicită de serviciul public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor competent, pe baza consimţământului expres al candidatului. Extrasul poate fi înlocuit şi de un certificat de cazier judiciar, în termen de valabilitate, depus de acesta. Modelul formularului privind exprimarea consimţământului/depunerea personală a certificatului de cazier judiciar este prevăzut în anexa nr. 21."
8.La articolul 6, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Contravaloarea permisului de conducere se achită prin una dintre modalităţile prevăzute la art. 111 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare."
9.La articolul 6, alineatele (6) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(6) În cazul în care se solicită obţinerea mai multor categorii, fiecare dosar întocmit pentru categoria solicitată suplimentar trebuie să conţină câte o fotocopie a extrasului de pe cazierul judiciar/certificatului de cazier judiciar în termenul de valabilitate. Fotocopia se realizează de serviciul public comunitar.
(7) În cazul străinilor şi al cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European, extrasul de pe cazierul judiciar/certificatul de cazier judiciar este cel eliberat de Inspectoratul General al Poliţiei Române, potrivit legii."
10.La articolul 8, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Candidaţii susţin proba teoretică în aceeaşi zi în care dosarul de examinare este înregistrat în aplicaţia informatică. În caz contrar, bonul de ordine prevăzut la art. 4 alin. (2) îşi pierde valabilitatea."
11.La articolul 8, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu următorul cuprins:
"(51) Programarea prevăzută la alin. (5) se poate efectua şi de către şcolile de conducători auto, prin utilizarea unei aplicaţii informatice puse la dispoziţie gratuit de către D.R.P.C.I.V., pe bază de protocol."
12.La articolul 10 alineatul (5), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Testele trebuie să cuprindă şi noţiuni specifice categoriilor pentru care se susţine examinarea, după cum urmează:"
13.La articolul 17 litera c), punctele 1 şi 2 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"1. stăpânirea vehiculului, ţinând cont de următoarele: folosirea corectă a scaunului, a tetierelor şi a centurii de siguranţă; utilizarea corectă a farurilor; folosirea corectă a ambreiajului, a schimbătorului de viteze, a acceleraţiei, a frânei şi menţinerea direcţiei, numai pentru categoriile BE, C1, C, C1E, CE, D1E şi DE; confortul călătorilor, care implică conducerea calmă, fără accelerări brutale sau frânări bruşte, numai pentru categoriile D1, D, D1E, DE, Tb şi Tv;
2. conducerea judicioasă şi cu grijă pentru mediul înconjurător, ţinând cont de turaţia motorului, de treptele de viteză, de frână şi de acceleraţie, numai pentru categoriile BE, C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E, DE şi Tr;"
14.Articolul 24 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 24
Anexele nr. 1-9 fac parte integrantă din prezentul ordin."
15.După anexa nr. 2 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 21, având cuprinsul prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul ordin.
16.În anexa nr. 4 "Caracteristicile care trebuie îndeplinite de autovehiculele folosite pentru examinarea la proba practică", paragrafele Categoria C1, Categoria C1E, Categoria D1, Categoria D1E se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"Categoria C1
Un vehicul din categoria C1 cu masa maximă autorizată de cel puţin 4.000 kg, cu o lungime de cel puţin 5 m şi care poate să atingă o viteză de cel puţin 80 km/h; prevăzut cu sistem de prevenire a blocării roţilor în timpul frânării (ABS), echipat cu aparatură de înregistrare în conformitate cu Regulamentul (CEE) nr. 3.821/85; compartimentul de marfă din remorcă constă dintr-un corp închis care este cel puţin tot atât de lat şi înalt precum cabina.
Categoria C1E
Un ansamblu alcătuit dintr-un vehicul de examen din categoria C1 şi o remorcă cu masa maximă autorizată de cel puţin 1.250 kg; acest ansamblu are lungimea de cel puţin 8 m şi poate să atingă o viteză de cel puţin 80 km/h; compartimentul de marfă al remorcii constă dintr-un corp închis care este cel puţin tot atât de lat şi înalt precum cabina; de asemenea, corpul închis poate să fie puţin mai îngust decât cabina, cu condiţia ca vederea în spate să fie posibilă doar prin utilizarea oglinzilor retrovizoare exterioare ale autovehiculului; remorca trebuie prezentată cu o masă totală minimă reală de 800 kg.
...................................................................
Categoria D1
Un vehicul din categoria D1 cu masa maximă autorizată de cel puţin 4.000 kg, cu lungimea de cel puţin 5 m şi care poate să atingă o viteză de cel puţin 80 km/h; prevăzut cu sistem de prevenire a blocării roţilor în timpul frânării (ABS), echipat cu aparatură de înregistrare în conformitate cu Regulamentul (CEE) nr. 3.821/85.
Categoria D1E
Un ansamblu compus dintr-un vehicul de examen din categoria D1 şi o remorcă cu masa maximă autorizată de cel puţin 1.250 kg, care poate atinge o viteză de cel puţin 80 km/h; compartimentul de marfă din remorcă constă dintr-un corp închis care are cel puţin 2 m lăţime şi 2 m înălţime; remorca trebuie prezentată cu o masă totală minimă reală de 800 kg."