Ordinul 5204/2002 privind aprobarea Metodologiei de elaborare, avizare si aprobare a standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul postliceal si a Reperelor metodologice privind proiectarea standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului la scoala postliceala si scoala de maistri

M.Of. 215

În vigoare
Versiune de la: 1 Aprilie 2003
Ordinul 5204/2002 privind aprobarea Metodologiei de elaborare, avizare si aprobare a standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul postliceal si a Reperelor metodologice privind proiectarea standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului la scoala postliceala si scoala de maistri
Dată act: 24-dec-2002
Emitent: Ministerul Educatiei si Cercetarii
În temeiul prevederilor Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza Hotărârii Guvernului nr. 23/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei şi cercetării emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aprobă Metodologia de elaborare, avizare şi aprobare a standardelor de pregătire profesională şi a curriculumului pentru învăţământul postliceal, cuprinsă în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2
Se aprobă Reperele metodologice privind proiectarea standardelor de pregătire profesională şi a curriculumului la şcoala postliceală, cuprinse în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3
Se aprobă Reperele metodologice privind proiectarea standardelor de pregătire profesională şi a curriculumului la şcoala de maiştri, cuprinse în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4
Prezentele metodologii intră în vigoare de la data aprobării lor prin ordinul ministrului educaţiei şi cercetării. Orice prevedere anterioară contrară se abrogă.
Art. 5
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 6
Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar, Direcţia generală pentru evaluare, prognoze şi dezvoltare, Consiliul naţional pentru curriculum, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, inspectoratele şcolare şi conducerile unităţilor de învăţământ vor duce la îndeplinire prezentul ordin.
-****-

Ministrul educaţiei şi cercetării,

Ecaterina Andronescu

ANEXA nr. 1:
METODOLOGIE de elaborare, avizare şi aprobare a standardelor de pregătire profesională şi a curriculumului pentru învăţământul postliceal
ANEXA nr. 2:REPERE METODOLOGICE privind proiectarea standardelor de pregătire profesională şi a curriculumului la şcoala postliceală
Şcoala postliceală, conform Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, dezvoltă, prin aprofundare şi specializare, domeniile pregătite prin profilurile liceului filieră tehnologică: tehnic, servicii, resurse naturale şi protecţia mediului sau domenii particulare de specializare.
La baza acestui document se află metodologiile de elaborare a standardului de pregătire profesională şi a curriculumului, dezvoltate în cadrul Programului PHARE - VET RO 9405, precum şi legislaţia în vigoare din domeniul învăţământului preuniversitar.
CAPITOLUL I:Standardul de pregătire profesională
Standardul de pregătire profesională este documentul prin care conţinutul unui program de formare corespunde cerinţelor unuia sau mai multor standarde ocupaţionale.
Standardul de pregătire profesională se află la baza elaborării curriculumului scris (plan de învăţământ, programe şcolare). Standardele de pregătire profesională se elaborează în baza standardelor ocupaţionale, realizate conform metodologiilor Consiliului pentru Standarde Ocupaţionale şi Atestare (COSA). În cazul în care nu există standard ocupaţional elaborat pentru o anumită calificare, grupul de lucru (coordonator, profesori şi reprezentanţi ai partenerilor sociali) va elabora seturi de unităţi de competenţă, care se vor include în standardul de pregătire profesională.
(1)Structura standardului de pregătire profesională
1.Introducere
2.Definirea specializării
3.Lista unităţilor de competenţă specifice specializării
4.Descrierea competenţelor necesare specializării, gru-pate pentru fiecare unitate de competenţă pe:
4.1.competenţe de cunoaştere;
4.2.competenţe de execuţie;
4.3.competenţe sociale.
5.Recomandări pentru dezvoltarea de curriculum şi materiale auxiliare:
5.1.unităţi de conţinut (organizate pe discipline şi module), corelate pe orizontală şi pe verticală;
5.2.tipuri de conţinuturi.
6.Recomandări privind formele de evaluare şi examinare specifice specializării
Se prezintă în continuare, cu titlu de exemplu, schema unei unităţi de competenţă şi a competenţelor de cunoaştere, de execuţie şi sociale din cadrul standardelor de pregătire profesională.
Unitatea de competenţă I (din standardul ocupaţional)
(de exemplu): Aplicarea normelor de calitate

Nr. crt.

A. Competenţe de cunoaştere

Pregătire de specialitate

Anul I

Anul II

1.

Identifică standardele şi normele de calitate specifice materiilor prime şi produselor finite

X

 

2.

  

X

 

n.

  

X

Nr. crt.

B. Competenţe de execuţie

Pregătire de specialitate

Anul I

Anul II

1.

Interpretează rezultatele determinărilor, identificând deficienţele

X

 

2.

  

X

 

n.

  

X

Nr. crt.

C. Competenţe sociale

Pregătire de specialitate

Anul I

Anul II

1.

Apreciază corect timpul de lucru necesar realizării sarcinilor de lucru

X

 

2.

  

X

 

n.

  

X

Lista disciplinelor şi modulelor recomandate pentru calificarea ......

Nr. crt.

Denumirea

Tipul

Modulul

Disciplina

1.

   

2.

   
 

n.

   
CAPITOLUL II:Curriculum pentru şcoala postliceală
Curriculumul se dezvoltă pe module, determinate de structura unităţilor de competenţă, la care se adaugă discipline aplicate. În baza unităţilor de competenţă şi a competenţelor specifice se vor elabora pentru fiecare modul criterii de performanţă. În anul I se pot păstra şi discipline, în cazul unor calificări care au nevoie de o pregătire de bază în domeniu. Se pot structura pe discipline conţinuturi precum: matematică aplicată, fizică aplicată, informatică aplicată, limba străină aplicată, desen tehnic, contabilitate.
Conţinuturile de "Educaţie fizică" şi de "Informare şi consiliere vocaţională" vor fi menţinute pe discipline, atât în anul I, cât şi în anul II.
La şcoala postliceală numărul total de ore pe săptămână variază între 30-34 de ore, în funcţie de unităţile de conţinut formulate în standardele de pregătire profesională şi de cerinţele partenerilor sociali.
(1)Format pentru elaborarea curriculumului organizat pe module, pentru anii I şi II, şcoală postliceală
1.Introducere (argumente, explicaţii privind finalităţile şi nivelul de calificare pregătit prin curriculum)
2.Planul de învăţământ
3.Modulul 1 .....n
3.1.Structura competenţelor (de cunoaştere, de execuţie, sociale)
3.2.Structura şi organizarea conţinutului modulului .....

Nr. crt.

Conţinut tematic

Metodologie

Forme de activitate*)/ Metode

Criterii de performanţă**)

1.

   
 

n.

   
*) Exemple de forme de activitate: de instruire teoretică, practică, laborator, proiect etc.
**) Definirea criteriilor de performanţă: criteriile de performanţă se referă la condiţiile (calitate, cantitate, durată, loc etc.) şi nivelul de realizare (minimală) a competenţelor realizate prin structura de conţinut.
4.Recomandări pentru activităţile de învăţare: organizarea spaţiului, organizarea resurselor, forme de evaluare etc.
5.Bibliografie.
(2)Format pentru elaborarea curriculumului organizat pe discipline de studiu pentru anii I şi II, şcoală postliceală
1.Introducere (argumente, explicaţii privind finalităţile şi nivelul de calificare pregătit prin curriculum)
2.Planul de învăţământ
3.Structura şi organizarea conţinuturilor la disciplina ..............

Nr. crt.

Obiective

Conţinut tematic

Metodologie

Resurse

Criterii de evaluare*)

Forme de activitate

Metode

1.

      
 

n-1

      

n

      
*) Criteriile de evaluare se definesc în relaţie cu obiectivele.
4.Recomandări pentru activităţi de învăţare: organizarea spaţiului, organizarea resurselor, forme de evaluare
5.Bibliografie.
(3)Format pentru planul de învăţământ, anul II, şcoală postliceală

I. Dezvoltare personală şi socială

2 ore/săptămână x 31 săptămâni

Informare şi consiliere vocaţională

1 oră/săptămână x 31 săptămâni

Educaţie fizică

1 oră/săptămână x 31 săptămâni

II. Pregătire de specialitate

22/24-26/28 ore/săptămână x 31 săptămâni

Discipline

-

-

-

-

Module

-

-

-

-

III. Pregătire opţională

4-6 ore/săptămână x 31 săptămâni

Total

30-34 ore/săptămână x 31 săptămâni

Practica de proiect

35 ore/săptămână x 3 săptămâni

ANEXA nr. 3:REPERE METODOLOGICE privind proiectarea standardelor de pregătire profesională şi a curriculumului la şcoala de maiştri
Şcoala de maiştri, conform Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, este o şcoală postliceală care dezvoltă, prin aprofundare şi specializare, domeniile pregătite prin profilurile liceului filieră tehnologică: tehnic, servicii, resurse naturale şi protecţia mediului sau domenii particulare de specializare.
La baza acestui document se află metodologiile de elaborare a standardului de pregătire profesională şi a curriculumului, dezvoltate în cadrul programului PHARE - VET RO 9405, precum şi legislaţia în vigoare din domeniul învăţământului preuniversitar.
CAPITOLUL I:Standardul de pregătire profesională
Standardul de pregătire profesională este documentul prin care conţinutul unui program de formare corespunde cerinţelor unuia sau mai multor standarde ocupaţionale.
Standardul de pregătire profesională se află la baza elaborării curriculumului scris (plan de învăţământ, programe şcolare). Standardele de pregătire profesională se elaborează în baza standardelor ocupaţionale, realizate conform metodologiilor Consiliului pentru Standarde Ocupaţionale şi Atestare (COSA). În cazul în care nu există standard ocupaţional elaborat pentru o anumită calificare, grupul de lucru (coordonator, profesori şi reprezentanţi ai partenerilor sociali) va elabora seturi de unităţi de competenţă, care se vor include în standardul de pregătire profesională.
(1)Structura standardului de pregătire profesională
1.Introducere
2.Definirea specializării
3.Lista unităţilor de competenţă ale specializării
4.Prezentarea competenţelor necesare pentru practicarea specializării, grupate pentru fie-care unitate de competenţă pe:
A)competenţe de cunoaştere;
B)competenţe de execuţie;
C)competenţe sociale.
5.Recomandări pentru dezvoltarea de curriculum şi materiale auxiliare:
a)unităţi de conţinut (disciplinare şi modulare), corelate pe orizontală şi pe verticală;
b)tipuri de conţinuturi.
6.Recomandări privind formele de evaluare şi examinare specifice specializării.
Se prezintă, cu titlu de exemplu, schema unei unităţi de competenţă şi a competenţelor de cunoaştere, de execuţie şi sociale din cadrul standardelor de pregătire profesională.
Unitatea de competenţă I (din standardul ocupaţional)
(de exemplu): Aplicarea normelor de calitate

Nr. crt.

A. Competenţe de cunoaştere

Pregătire de specialitate

Anul I

Anul II

1.

Identifică standardele şi normele de calitate specifice materiilor prime şi produselor finite

X

 

2.

  

X

 

n.

  

X

Nr. crt.

B. Competenţe de execuţie

Pregătire de specialitate

Anul I

Anul II

1.

Interpretează rezultatele determinărilor, identificând deficienţele

X

 

2.

  

X

 

n.

  

X

Nr. crt.

C. Competenţe sociale

Pregătire de specialitate

Anul I

Anul II

1.

Apreciază corect timpul de lucru necesar realizării sarcinilor de lucru

X

 

2.

  

X

 

n.

  

X

Lista disciplinelor şi modulelor recomandate pentru calificarea ...

Nr. crt.

Denumirea

Tipul

Modulul

Disciplina

1.

   

2.

   
 

n.

 

  
CAPITOLUL II:Curriculum pentru şcoala de maiştri
Şcoala de maiştri prezintă un curriculum de specializare tehnologică, teoretică şi practică, prin care se asigură competenţe tehnice specializate, aplicate unor tehnologii prioritare, precum şi competenţe de organizare şi conducere a unei echipe de lucru. Curriculumul se poate dezvolta pe module, determinate de specializarea de bază, la care se adaugă discipline aplicate, precum: "Informatica aplicată", "Limbi moderne aplicate". Conţinuturile organizate pe module se alcătuiesc pe baza unor structuri de competenţe din standardele de pregătire profesională, în conformitate cu modelul de mai sus. În baza unităţilor de competenţă şi a competenţelor specifice se vor elabora, pentru fiecare modul, criterii de performanţă. În anul I se pot păstra şi discipline, în cazul unor specializări care au nevoie de o pregătire de bază în domeniu. Se pot structura pe discipline, în anul I, obiecte de studiu precum: informatică aplicată, limbă străină aplicată, desen tehnic, contabilitate, psihologia muncii etc.
(1)Format pentru elaborarea curriculumului organizat pe module, pentru anii I şi II, şcoală de maiştri
1.Introducere (argumente, explicaţii privind finalităţile şi nivelul de specializare pregătit prin curriculum)
2.Planul de învăţământ
3.Modul 1 ... n
3.1.Structura competenţelor (de cunoaştere, de execuţie, sociale)
3.2.Structura şi organizarea conţinutului modulului ......

Nr. crt.

Conţinut tematic

Metodologie

Forme de activitate*)/ Metode

Criterii de performanţă**)

1.

   

n.

   
*) Exemple de forme de activitate de instruire: teoretică, practică, laborator, proiect etc.;
**) Definirea criteriilor de performanţă: criteriile de performanţă se referă la condiţiile (calitate, cantitate, durată, loc etc.) şi nivelul de realizare (minimală) a competenţelor realizate prin structura de conţinut.
4.Recomandări pentru activităţile de învăţare: organizarea spaţiului, organizarea resurselor, forme de evaluare etc.
5.Bibliografie.
(2)Format pentru elaborarea curriculumului organizat pe discipline de studiu pentru anul I şi II, şcoala de maiştri
1.Introducere (argumente, explicaţii privind finalităţile şi nivelul de specializare pregătit prin curriculum)
2.Planul de învăţământ
3.Structura şi organizarea conţinuturilor la disciplina ......

Nr. crt.

Obiective

Conţinut tematic

Metodologie

Resurse

Criterii de evaluare*)

Forme de activitate

Metode

      
      
*) Criteriile de evaluare se definesc în relaţie cu obiectivele.
4.Recomandări pentru activităţi de învăţare: organizarea spaţiului, organizarea resurselor, forme de evaluare
5.Bibliografie.
(3)Lista disciplinelor sau modulelor necesare pentru pregătirea maiştrilor
La şcoala de maiştri numărul total de ore pe săptămână variază între 17-20 de ore, în funcţie de complexitatea standardelor ocupaţionale şi de cerinţele beneficiarilor. Planul de învăţământ va avea o structură flexibilă, adaptată cerinţelor agenţilor economici, dar va respecta următorul cadru (lista modulelor/disciplinelor prezentate este ilustrativă):

Tipul de pregătire

Modulul/Disciplina

Nr. minim de ore

Nr. maxim de ore

Obligatoriu

Anul I

Anul II

Anul I

Anul II

Anul I

Anul II

I. Pregătire generală

Tehnologii asistate de calculator

1

1

3

3

X

X

Legislaţia muncii, contracte colective. de muncă, relaţia cu sindicatele etc.

1

-

1

1

X

-

Economia şi organizarea întreprinderii într-o unitate, secţie specifică specializării

1

1

1

1

X

X

Evidenţă contabilă primară

1

-

1

-

X

 

Discipline tehnice aplicate (una, două ştiinţe aplicate esenţiale pentru pregătirea de specialitate; de exemplu: mecanică, electronică, chimie etc.)

2

 

4

1

 
 

Total I:

6

2

10

6

 

II. Pregătire în specialitate

Instalaţii, echipamente, utilaje etc. şi tehnologii în domeniu

3

4

5

5

X

X

Echipamente, tehnologii etc. specifice agentului economic

3

5

4

5

X

X

Protecţia muncii, PSI - legislaţie în domeniu, exemplificări locale

1

1

2

1

X

 
 

Total II:

7

10

11

11

 

III. Pregătire opţională

Limbă străină aplicată

1

1

3

1

  

Psihologia muncii

1

1

1

1

  

Educaţie antreprenorială

1

1

1

1

  

1-2 discipline de specialitate

1

2

2

3

  

Managementul calităţii

1

1

1

2

  

Control nedistructiv

1

-

1

2

  

Limbaje de programare specializate

2

2

2

3

  
 

Total III:

8

8

11

13

 
 

Total propus:

17

17

20

20

 
NOTĂ:
1.Pentru pregătirea opţională se pot propune şi alte discipline/module, în funcţie de cerinţele specializării.
2.Anual se va proiecta un stagiu de pregătire practică în săptămâni comasate, cu durata de 3 săptămâni (120 de ore), care se recomandă să fie structurat astfel:

Anul

Număr de ore

60 de ore

60 de ore

Anul I

Stagiu de specialitate

Tehnologii asistate de calculator

Anul II

Stagiu de specialitate

Stagiu pentru pregătirea proiectului de absolvire

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 215 din data de 1 aprilie 2003