Art. i. - Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins: - Ordinul 395/2024 pentru modificarea şi completarea Procedurii de acordare şi plată a ajutoarelor de stat în cadrul schemei de ajutor de stat ''Creditul fermierului'', aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 88/2024
M.Of. 1069
În vigoare Versiune de la: 24 Octombrie 2024
Art. I
Procedura de acordare şi plată a ajutoarelor de stat în cadrul schemei de ajutor de stat "Creditul fermierului", aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 88/2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 169 din 1 martie 2024, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 1
Prezenta procedură reglementează acordarea, plata şi monitorizarea de către Fondul de Garantare a Creditului Rural - IFN - S.A., denumit în continuare FGCR, a ajutorului de stat sub formă de grant şi garanţie prevăzut în cadrul schemei de ajutor de stat «Creditul fermierului», în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2024 privind aprobarea schemei de ajutor de stat «Creditul fermierului», în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, precum şi pentru modificarea art. 12 alin. (1) din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor alocate României pentru agricultură, dezvoltare rurală, pescuit şi afaceri maritime, gestionate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin instrumente financiare de garantare şi creditare, precum şi pentru susţinerea obiectivelor naţionale de politică agricolă, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare OUG nr. 7/2024, cu modificările şi completările ulterioare."
2.La articolul (2), alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Termenii folosiţi în prezenta procedură au următoarele semnificaţii:
a) acord de finanţare şi garantare - actul juridic, încheiat între FGCR în calitate de administrator al schemei, instituţia de credit şi beneficiarul ajutorului de stat, prin care se acordă ajutorul de stat în baza schemei de ajutor de stat «Creditul fermierului», aprobată prin OUG nr. 7/2024, cu modificările şi completările ulterioare, şi se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor;
b) ajutor de stat - suma reprezentând cumulul rezultat dintre valoarea garanţiei, în procent de maximum 100% din valoarea finanţării, exclusiv dobânzile, comisioanele şi spezele bancare aferente creditului garantat, şi valoarea grantului astfel cum este definit la lit. f), dar nu mai mult de echivalentul în lei a 280.000 euro pentru fiecare întreprindere care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole. Toate sumele utilizate trebuie să fie brute, şi anume înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe.
c) cerere de plată - documentul transmis de instituţia de credit, în perioada de valabilitate a Acordului de finanţare şi garantare, ca urmare a producerii riscului garantat, prin care solicită FGCR plata valorii/soldului garanţiei aferente creditului garantat. În situaţia în care dosarul cererii de plată este înregistrat/depus la FGCR ulterior perioadei de valabilitate înscrise în acordul de finanţare şi garantare/actele adiţionale la acesta, FGCR va solicita instituţiei de credit transmiterea (în copie) a documentelor din care să rezulte că cererea de plată a fost transmisă în perioada de valabilitate a garanţiei acordate;
d) convenţie de lucru - documentul încheiat de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale cu FGCR în baza căruia se stabilesc termenii şi condiţiile derulării schemei, drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi suma pusă la dispoziţia FGCR de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2013 privind unele măsuri pentru dezvoltarea şi facilitarea accesului la finanţare al fermierilor, al beneficiarilor PNDR 2014-2020, POPAM 2014-2020, precum şi Planului Strategic PAC 2023-2027, pentru dezvoltarea afacerilor în domeniul producţiei vegetale, zootehnice şi acvaculturii, aprobată cu modificări prin Legea nr. 289/2013, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv suma alocată din Fondul pentru garantarea creditelor, constituit şi reconstituit conform prevederilor Legii nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor alocate României pentru agricultură, dezvoltare rurală, pescuit şi afaceri maritime, gestionate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin instrumente financiare de garantare şi creditare, precum şi pentru susţinerea obiectivelor naţionale de politică agricolă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, din sumele prevăzute la art. 58 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune, politicii comune de pescuit şi politicii maritime integrate la nivelul Uniunii Europene, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2014-2020 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
e) convenţie de implementare - documentul încheiat de FGCR cu instituţia de credit în baza căruia se stabilesc termenii, condiţiile şi procedura de acordare şi plată a grantului şi garanţiei, precum şi procedura de monitorizare şi raportare;
f) grant - ajutorul de stat constituit din prima de garantare aferentă ajutorului de stat sub formă de garanţie şi din partea din rata dobânzii reprezentând valoarea ROBOR la 3 luni, acordat cu respectarea prevederilor secţiunii 2.1 din Cadrul temporar Ucraina. Componenta de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni este acordată pe o perioadă de maximum 60 de luni, calculată începând cu data semnării contractului de credit de către beneficiar şi instituţia de credit;
g) garanţie - angajament expres, necondiţionat şi irevocabil asumat de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin FGCR, materializat într-un acord de finanţare şi garantare, care acoperă pierderea suportată de instituţia de credit, ca urmare a producerii riscului de credit; dobânzile, comisioanele şi orice alte costuri generate de participarea la schema de ajutor de stat nu sunt incluse în valoarea garanţiei. Garanţiei îi sunt aplicabile dispoziţiile Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Regulamentului nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi societăţile de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012;
h) perioada de valabilitate a garanţiei acordate - intervalul de timp care curge de la data acordării garanţiei (data emiterii acordului de finanţare şi garantare) de către FGCR până la data scadenţei finale a creditului, la care se mai adaugă încă 2 luni. Pentru cele 2 luni nu se datorează primă de garantare;
i) plafon de garantare - suma alocată FGCR de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale prin convenţia de lucru, cu o expunere de până la 5 ori, în limita căreia Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin FGCR, acordă ajutor de stat sub formă de garanţii în conformitate cu prevederile art. 101 din OUG nr. 7/2024, cu modificările şi completările ulterioare;
j) prima de garantare - suma cuvenită FGCR pentru remunerarea activităţii de analiză, acordare, monitorizare şi administrare a garanţiilor, al cărei nivel este de 0,5% pe an aplicat la valoarea/soldul garanţiei, şi reprezintă componentă a grantului suportată de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale conform art. 7 alin. (2) din OUG nr. 7/2024, cu modificările şi completările ulterioare;
k) risc garantat - riscul de neplată a obligaţiilor din contractul de credit, precum şi orice altă cauză de declarare a exigibilităţii anticipate a creditului pentru care instituţia de credit a iniţiat procedurile judiciare împotriva debitorului şi terţilor garanţi şi pentru care FGCR are calitatea de cocreditor. Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin FGCR, îşi asumă riscul pe perioada de valabilitate a acordului de finanţare şi garantare şi acesta se diminuează pe măsura rambursării creditului, sens în care valoarea garanţiei se reduce cu suma ratelor de principal rambursate de către beneficiar, proporţional cu procentul de garantare;
l) soldul garanţiei acordate - soldul creditului sau, după caz, valoarea creditului din contractul de credit, exclusiv dobânzi, comisioane bancare şi alte sume datorate de beneficiar în baza contractului încheiat cu instituţia de credit, la care se aplică procentul de garantare de maximum 100%;
m) scadenţa creditului - ultima zi a perioadei pentru care instituţia de credit a acordat un credit, în baza unui contract de credit, data prevăzută în contractul de credit până la care debitorul urmează să restituie integral creditul şi orice alte sume accesorii creditului;
n) suma garantată - suma maximă până la care Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin FGCR, răspunde în cazul producerii riscului garantat, în limita garanţiei acordate în baza solicitării de ajutor de stat şi în conformitate cu acordul de finanţare şi garantare."
3.La articolul 3, alineatele (1)-(3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"Art. 3
(1) Acordarea şi derularea granturilor şi garanţiilor se realizează pe baza unor convenţii de implementare încheiate între FGCR şi instituţiile de credit participante în cadrul schemei de ajutor de stat «Creditul fermierului». Modelul convenţiei este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta procedură.
(2) Ajutorul de stat acordat în cadrul schemei «Creditul fermierului» acoperă garanţia, prima de garantare şi componenta de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni şi se cumulează cu orice alte scheme de sprijin finanţate de la bugetul de stat pe secţiunea 2.1 - Cuantumuri limitate ale ajutoarelor din Cadrul temporar Ucraina, pct. 62 lit. a), cu respectarea pragului maxim de 280.000 euro/beneficiar.
(3) Pentru stabilirea nivelului maxim de ajutor de stat posibil de acordat în cadrul schemei «Creditul fermierului», orice sume primite de beneficiar prin alte scheme de ajutor de stat finanţate de la bugetul de stat pe secţiunea 2.1 - Cuantumuri limitate ale ajutoarelor din Cadrul temporar Ucraina se deduc din pragul maxim de 280.000 euro/beneficiar."
4.La articolul 3, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:
"(5) Prin excepţie de la alin. (2), pentru încadrarea în pragul maxim de 280.000 euro/beneficiar, instituţia de credit împreună cu beneficiarul pot decide să beneficieze în cadrul schemei de ajutor de stat «Creditul fermierului» doar de garanţie şi grantul format din prima de garantare aferentă garanţiei sau doar de grantul format din componenta de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni."
5.La articolul 4, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
"(3) Creditele non-revolving se utilizează numai pentru finanţarea capitalului de lucru, inclusiv pentru plata datoriilor restante către furnizori/distribuitori de inputuri, aferent codului/codurilor CAEN pentru finanţare prevăzut/prevăzute în acordul de finanţare şi garantare. În cazul beneficiarilor care prezintă procese-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole pentru anul 2024 stabilite de comisiile de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole, din care rezultă că media gradului de calamitare a culturilor agricole înscrise în procesele-verbale de constatare este de minimum 50%, creditul poate fi utilizat şi pentru rambursarea ratelor aferente altor credite/linii de credit/finanţări tip leasing financiar sau operaţional contractate de către beneficiarii schemei de ajutor de stat «Creditul fermierului», numai dacă destinaţia acestor finanţări corespunde activităţii desfăşurate de beneficiar în sectorul producţiei agricole."
6.La articolul 5, literele c) şi h) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"c) au contractat un credit non-revolving, astfel cum este definit la art. 3 lit. b) din OUG nr. 7/2024, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit contractului de credit încheiat cu o instituţie de credit;
..........................................................
h) nu figurează cu credite restante, inclusiv pentru finanţările tip leasing, sau, dacă înregistrează restanţe, acestea sunt încadrate în categoriile A, B, C în baza de date a Centralei Riscului de Credit; dacă înregistrează restanţe, încadrate în categoriile D sau E în baza de date a Centralei Riscului de Credit, prezintă procese-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole pentru anul 2024 stabilite de comisiile de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole, din care rezultă că media gradului de calamitare a culturilor agricole înscrise în procesele-verbale de constatare este de minimum 50%;"
7.La articolul 5, după litera i) se introduce o nouă literă, lit. j), cu următorul cuprins:
"j) prezintă instituţiei de credit garanţii, cu respectarea următoarelor cerinţe:
(i)se includ obligatoriu în structura de garanţii aferentă creditului ipoteca legală mobiliară asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise de beneficiar la instituţia de credit şi cel puţin un contract de fideiusiune cu o persoană fizică având calitatea de asociat/acţionar/administrator/reprezentant legal al beneficiarului. În situaţia în care, pe parcursul derulării creditului, persoanele fizice care au semnat contractele de fideiusiune îşi pierd calitatea de acţionari/asociaţi/administratori/reprezentanţi legali, instituţia de credit va încheia un nou contract de fideiusiune cu noii acţionari/asociaţi/administratori/reprezentanţii legali, iar dacă aceştia refuză rămâne în vigoare contractul de fideiusiune existent;
(ii)în completarea garanţiilor minime prevăzute la pct. (i), instituţia de credit poate suplimenta structura de garanţii şi cu alte garanţii suplimentare, respectiv cu garanţii reale şi/sau personale constituite de beneficiarul finanţării/terţi garanţi în favoarea instituţiei de credit şi a FGCR, proporţional cu procentul de garantare."
8.După articolul 5 se introduc trei noi articole, art. 51-53, cu următorul cuprins:
"Art. 51
(1) Garanţiile emise de FGCR în conformitate cu prevederile OUG nr. 7/2024, cu modificările şi completările ulterioare, au următoarele caracteristici:
a) sunt exprese, irevocabile şi necondiţionate şi pot fi acordate şi plătite numai instituţiilor de credit cu care FGCR a semnat acorduri de finanţare şi garantare în temeiul convenţiilor de implementare;
b) se plătesc la prima cerere în condiţiile respectării prevederilor prezentului ordin şi ale convenţiei de implementare încheiate;
c) au o valoare determinată;
d) valoarea garanţiei FGCR se reduce proporţional cu procentul de garantare pe măsura rambursării creditului.
(2) Perioada de valabilitate a garanţiei se corelează cu scadenţa creditului prevăzută în solicitarea privind acordarea ajutorului de stat, la care se adaugă 2 luni.
(3) Garanţiile acordate în cadrul schemei de ajutor de stat se emit în limita plafonului de garantare constituit din expunerea de 5 ori a sumelor alocate de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale prin convenţia de lucru.
(4) Sumele alocate potrivit alin. (3) se plasează de către FGCR în depozite bancare şi/sau titluri de trezorerie.
(5) Dobânda încasată de FGCR ca venit financiar din plasarea sumelor potrivit alin. (4) este venit neimpozabil pentru acesta şi va fi utilizată exclusiv pentru plata garanţiilor executate de instituţiile de credit.
(6) În situaţia în care valoarea garanţiilor executate de instituţiile de credit depăşeşte nivelul dobânzilor acumulate, pot fi afectate şi sumele alocate de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. Reîntregirea sumelor alocate se va realiza conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2013, aprobată cu modificări prin Legea nr. 289/2013, cu modificările şi completările ulterioare.
(7) La încetarea răspunderii Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin FGCR, asupra tuturor garanţiilor acordate în cadrul schemei de ajutor de stat «Creditul fermierului», FGCR restituie Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale suma rămasă disponibilă din suma alocată prin convenţia de lucru, precum şi eventualele dobânzi acumulate potrivit alin. (5).
(8) După restituirea sumei către Ministerul Agriculturii si Dezvoltării Rurale conform alin. (7), orice sume încasate de către FGCR reprezentând recuperări finale de creanţe şi dobânda aferentă, rezultate din plata garanţiilor executate de instituţiile de credit regularizate cu acestea, se virează Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale conform prevederilor convenţiei de lucru.
(9) Pentru remunerarea activităţii de analiză, acordare, monitorizare şi administrare a garanţiilor, FGCR încasează prima de garantare, al cărei nivel este de 0,5% pe an aplicat la valoarea/soldul garanţiei şi care face parte din grant.
Art. 52
Răspunderea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin FGCR, curge de la data acordării garanţiei şi încetează în următoarele situaţii:
a) la rambursarea integrală a creditului, comunicată FGCR prin adresă scrisă de către centrala sau unitatea teritorială a instituţiei de credit sau asumată prin semnătură de către aceasta prin intermediul raportărilor lunare transmise conform convenţiei de implementare;
b) la renunţarea instituţiei de credit la garanţia FGCR, comunicată prin adresă scrisă de către centrala sau unitatea teritorială a instituţiei de credit sau asumată prin semnătură de către aceasta prin intermediul raportărilor lunare transmise conform convenţiei de implementare;
c) la data expirării valabilităţii garanţiei conform acordului de finanţare şi garantare;
d) la data plăţii parţiale/integrale a sumei garantate/soldului sumei garantate;
e) la data comunicării către instituţia de credit a deciziei FGCR de respingere a cererii de plată a garanţiei, în situaţiile prevăzute de convenţia de implementare;
f) după expirarea termenului de 90 de zile calendaristice de la data primirii de către instituţia de credit a adresei FGCR prin care s-a restituit pentru completări/clarificări dosarul cererii de plată, dacă FGCR nu primeşte o nouă cerere de plată, documentaţia completă aferentă acesteia şi documentele/clarificările conform solicitărilor FGCR anterioare restituirii;
g) la data cesionării de către instituţia de credit a creanţei garantate de FGCR. În această situaţie, FGCR comunică instituţiei de credit finalizarea garanţiilor în sold şi respingerea eventualelor cereri de plată aflate în analiză, pentru contractele cesionate;
h) la data emiterii deciziei de recuperare a ajutorului de stat.
Art. 53
(1) FGCR mandatează instituţia de credit să constituie toate garanţiile prezente şi viitoare prevăzute în acordul de finanţare şi garantare şi actele adiţionale la acesta şi în favoarea sa în calitate de cocreditor, proporţional cu procentul de garantare prevăzut în acordul de finanţare şi garantare şi, după caz, în actele adiţionale la acesta.
(2) În cazul rambursării integrale, la termen sau anticipat, a creditului garantat sau în cazul neutilizării creditului garantat, la solicitarea instituţiei de credit, transmisă în termen de maximum 10 zile de la data închiderii creditului, cu precizarea explicită a motivului pentru care se solicită radierea, FGCR, în baza mandatului special acordat, emite acordul privind radierea din cartea funciară/Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară atât a ipotecilor legale imobiliare şi/sau mobiliare, cât şi a celorlalte garanţii colaterale, constituite de beneficiari şi/sau de terţi garanţi în favoarea instituţiei de credit şi FGCR. Acordul FGCR se eliberează doar în măsura în care beneficiarul nu datorează sume de recuperat rezultate în urma declanşării procedurii de recuperare a ajutorului de stat.
(3) FGCR efectuează plata valorii/soldului garanţiei sau, după caz, respinge cererea de plată a instituţiei de credit pe baza documentelor şi în conformitate cu condiţiile stabilite prin convenţia de implementare. "
9.Articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 6
(1) Instituţia de credit transmite FGCR, direct sau prin unităţile sale teritoriale, solicitarea privind acordarea ajutorului de stat, după aprobarea creditului de către structurile sale competente şi semnarea contractului de credit cu beneficiarul, prin e-mail, la adresa convenită.
(2) Solicitarea de ajutor de stat se transmite de către instituţia de credit împreună cu următoarele documente:
a) copie a contractului de credit încheiat între instituţia de credit şi beneficiar;
b) declaraţie pe propria răspundere a beneficiarului din care să rezulte îndeplinirea condiţiilor de acordare a ajutorului de stat, a criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 5 lit. d)-f), precum şi îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 5 alin. (2) din OUG nr. 7/2024, cu modificările şi completările ulterioare;
c) rezultatul consultării Centralei Riscului de Credit, cu ultimele date raportate şi disponibile la data solicitării grantului, în conformitate cu prevederile Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 2/2012 privind organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Riscului de Credit, republicat;
d) rezultatul consultării Oficiului Naţional al Registrului Comerţului materializat în extrasul certificatului constatator obţinut de la RECOM, nu mai vechi de 30 de zile;
e) rezultatul consultării bazei de date a Centralei Incidentelor de Plăţi, la data solicitării;
f) rezultatul consultării Buletinului procedurilor de insolvenţă, la data solicitării;
g) declaraţie pe propria răspundere a beneficiarului dacă acesta se află în situaţia prevăzută la art. 3 alin. (4);
h) copie a procesului-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole pentru anul 2024 stabilite de comisiile de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole, din care rezultă că media gradului de calamitare a culturilor agricole înscrise în procesele-verbale de constatare este de minimum 50%, în cazul în care destinaţia creditului prevăzută în contractul de credit şi solicitarea de ajutor de stat prevede şi rambursarea ratelor aferente altor credite/linii de credit/finanţări tip leasing financiar sau operaţional, numai dacă destinaţia acestor finanţări corespunde activităţii desfăşurate de beneficiar în sectorul producţiei agricole, şi/sau în cazul în care beneficiarul înregistrează credite restante încadrate în categoriile D şi E în baza de date a Centralei Riscului de Credit.
(3) Ultima zi în care instituţiile de credit pot transmite FGCR solicitările de ajutor de stat şi documentele prevăzute la alin. (2), complete şi corecte, este data de 20 decembrie 2024 inclusiv, iar acordurile de finanţare şi garantare vor fi emise până cel târziu la data de 31 decembrie 2024, fără a se depăşi bugetul schemei de ajutor de stat prevăzut la art. 7 alin. (2) din OUG nr. 7/2024, cu modificările şi completările ulterioare."
10.La articolul 7, alineatele (2)-(4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) După verificarea documentelor şi criteriilor conform alin. (1), FGCR stabileşte nivelul ajutorului de stat cu respectarea prevederilor art. 3 şi emite acordul de finanţare şi garantare, în termen de 5 zile lucrătoare de la data transmiterii corecte şi complete a documentelor de către instituţia de credit.
(3) FGCR transmite instituţiei de credit acordul de finanţare şi garantare, semnat olograf sau electronic, după caz, emis în 3 exemplare originale, în vederea semnării. Documentele semnate electronic sunt transmise sub forma unui fişier pdf cu.xml ataşat, semnat electronic, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă.
(4) În cazul nesemnării de către beneficiar şi/sau instituţia de credit a acordului de finanţare şi garantare, instituţia de credit transmite FGCR toate exemplarele primite, însoţite de adresa de renunţare la ajutorul de stat. În această situaţie se reîntregeşte plafonul de garantare alocat cu valoarea garanţiei prevăzută în acordul de finanţare şi garantare. "
11.La articolul 8, alineatele (1)-(3) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"Art. 8
(1) Grantul format din prima de garantare aferentă ajutorului de stat sub formă de garanţie şi din componenta de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni se suportă din sumele disponibile în soldul contului de disponibil 50.89 Disponibil din «Fondul pentru creditare şi garantare a creditelor», conform prevederilor bugetare anuale aprobate cu această destinaţie în bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, la capitolul 83.01 «Agricultură, silvicultură, piscicultură şi vânătoare», titlul VII «Alte transferuri», cod 55, şi se virează lunar în contul FGCR pe baza situaţiilor centralizatoare privind grantul aferent componentei de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni lunar datorat, transmise de instituţiile de credit pe propria răspundere.
(2) Plata grantului aferent componentei de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni se efectuează lunar până cel târziu la data de 31 decembrie 2030 inclusiv. Plata grantului aferent primei de garantare calculate potrivit prevederilor convenţiei de implementare se efectuează lunar, pentru garanţiile emise în luna anterioară, pe baza deciziei de plată a grantului transmise de către FGCR.
(3) Lunar, pe toată perioada de derulare a schemei de ajutor de stat, până pe data de 15 a lunii, pentru luna anterioară, FGCR transmite Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale decizia de plată a grantului.
..........................................................
(5) În termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea sumelor prevăzute la alin. (4) în cont, FGCR virează fiecărei instituţii de credit sumele aferente componentei de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni."
12.La articolul 11, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 11
(1) În vederea monitorizării schemei de ajutor de stat, în trimestrul I 2025, pe baza raportărilor lunare aferente anului 2024 transmise de către instituţiile de credit, FGCR stabileşte pe fiecare instituţie de credit eşantionul format din acordurile de finanţare/acordurile de finanţare şi garantare şi beneficiarii pentru care se face monitorizarea."
13.La articolul 12, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 12
(1) Până în ultima zi lucrătoare (inclusiv) a trimestrului I 2025, FGCR stabileşte eşantioanele de monitorizat, comunică instituţiilor de credit acordurile de finanţare/acordurile de finanţare şi garantare şi beneficiarii incluşi în eşantion şi solicită instituţiilor de credit transmiterea, în copie, a următoarelor documente:
a) rezultatul consultării Oficiului Naţional al Registrului Comerţului materializat în extrasul certificatului constatator obţinut de la RECOM, eliberat după data comunicării eşantionului, în care codul/codurile CAEN prevăzut/prevăzute în acordul de finanţare/acorduri de finanţare şi garantare, după caz, trebuie să se regăsească la secţiunea «sedii/activităţi autorizate»;
b) extrase de cont de credit în care să fie evidenţiate la finalul anului 2024 utilizările efectuate din creditul pentru care s-a acordat grant şi, după caz, garanţie în baza schemei de ajutor de stat;
c) copii de pe actele adiţionale încheiate la contractul de credit, dacă este cazul."
14.La articolul 14 alineatul (2), litera i) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"i) cuantumul ajutorului de stat sub formă de grant, defalcat pe componente, cuantumul ajutorului de stat sub formă de garanţie, precum şi cuantumul dobânzii ce trebuie recuperată, calculată conform Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 386/2020 pentru punerea în aplicare a Instrucţiunilor privind procedura de calculare a dobânzii în cazul ajutorului de stat sau de minimis care trebuie rambursat sau recuperat;"
15.La articolul 14, după alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alin. (31)-(33), cu următorul cuprins:
"(31) Cuantumul ajutorului de stat acordat sub formă de garanţie de recuperat prevăzut la alin. (2) lit. i) reprezintă diferenţa dintre preţul garanţiei la nivelul pieţei şi preţul garanţiei stabilit conform schemei de ajutor de stat care face obiectul deciziei şi se calculează astfel:
(Preţul garanţiei la nivelul pieţei - Preţul garanţiei efectiv plătit) x valoarea garanţiei, unde:
- preţul garanţiei la nivelul pieţei reprezintă prima anuală safe-harbour stabilită prin Comunicarea Comisiei cu privire la aplicarea articolelor 87 şi 88 din Tratatul CE privind ajutoarele de stat sub formă de garanţii (2008/C 155/02) pentru IMM-urile care nu au mai solicitat credite sau cu un rating ce are la bază evaluarea bilanţului, cum ar fi companiile cu un obiectiv specific de activitate sau companiile noi (3,8%), exprimată procentual;
- preţul garanţiei efectiv plătit reprezintă nivelul primei de garantare reglementate de OUG nr. 7/2024, cu modificările şi completările ulterioare, (0,5%), exprimată procentual;
- valoarea garanţiei reprezintă cuantumul valorii garanţiei stabilit prin acordul de finanţare şi garantare încheiat cu instituţia de credit şi beneficiarul, exprimat în lei.
(32) Cuantumul ajutorului de stat acordat sub formă de garanţie de recuperat, prevăzut la alin. (2) lit. i), se calculează pentru toată perioada de valabilitate a garanţiei, respectiv pentru perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a garanţiei şi data încetării răspunderii FGCR în baza garanţiei acordate conform prezentei proceduri şi convenţiei de implementare, utilizându-se valoarea/soldul estimată/estimat a/al garanţiei la sfârşitul anului/anilor de derulare a garanţiei, comunicată/comunicat de către instituţia de credit prin solicitarea de ajutor de stat. În anul acordării garanţiei, cuantumul ajutorului de stat acordat sub formă de garanţie pentru împrumut de recuperat se calculează la valoarea maximă a garanţiei.
(33) Cuantumul ajutorului de stat acordat sub formă de garanţie de recuperat, prevăzut la alin. (2) lit. i), se stabileşte şi se recuperează indiferent dacă instituţia de credit transmite FGCR cererea de plată a garanţiei şi aceasta se aprobă sau se respinge de către FGCR, conform prevederilor convenţionale. "
16.La articolul 14, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Data de la care se calculează dobânda se stabileşte astfel:
a) pentru prima de garantare, data la care Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale a virat contravaloarea acesteia în contul FGCR;
b) pentru componenta de dobândă reprezentând ROBOR la 3 luni, data la care FGCR a virat în contul instituţiei de credit suma reprezentând ROBOR la 3 luni pentru beneficiarul care face obiectul deciziei;
c) pentru garanţie, data la care FGCR a emis acordul de finanţare şi garantare."
17.La articolul 14, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (51), cu următorul cuprins:
"(51) Prin excepţie de la alin. (3) şi (5), cuantumul dobânzii de recuperat, prevăzut la alin. (2) lit. j), se aplică pe o bază compusă de la data la care a fost pus la dispoziţia beneficiarului ajutorul de stat ce trebuie recuperat până la data deschiderii procedurii de insolvenţă. Cu toate acestea, în cazul în care trec mai mult de 12 luni de la data la care ajutorul de stat în cauză a fost pus la dispoziţia beneficiarului pentru prima dată şi până la data deschiderii procedurii de insolvenţă sau până la data recuperării sau rambursării acestuia, rata dobânzii se recalculează la intervale de 12 luni, având ca bază rata de referinţă în vigoare în momentul recalculării publicată de către Comisia Europeană pentru România."
18.La articolul 1 din convenţia de implementare, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) acord de finanţare şi garantare - actul juridic, încheiat între FGCR, în calitate de administrator al schemei, instituţia de credit şi beneficiarul ajutorului de stat, prin care se acordă ajutorul de stat în baza schemei de ajutor de stat «Creditul fermierului», aprobată prin OUG nr. 7/2024, cu modificările şi completările ulterioare, şi se stabilesc drepturile şi obligaţiile parţilor;"
19.La articolul 1 din convenţia de implementare, după litera a) se introduc două noi litere, lit. a1) şi a2), cu următorul cuprins:
"a1) ajutor de stat - suma reprezentând cumulul rezultat dintre valoarea garanţiei, în procent de maximum 100% din valoarea finanţării, exclusiv dobânzile, comisioanele şi spezele bancare aferente creditului garantat, şi valoarea grantului astfel cum este definit la lit. e), dar nu mai mult de echivalentul în lei a 280.000 euro pentru fiecare întreprindere care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole. Toate sumele utilizate trebuie să fie brute, şi anume înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;
a2) cerere de plată - documentul transmis de instituţia de credit, în perioada de valabilitate a acordului de finanţare şi garantare, ca urmare a producerii riscului garantat, prin care solicită FGCR plata valorii/soldului garanţiei aferente creditului garantat. În situaţia în care dosarul cererii de plată este înregistrat/depus la FGCR ulterior perioadei de valabilitate înscrise în acordul de finanţare şi garantare/actele adiţionale la acesta, FGCR va solicita instituţiei de credit transmiterea (în copie) a documentelor din care să rezulte că cererea de plată a fost transmisă în perioada de valabilitate a garanţiei acordate; "
20.La articolul 1 din convenţia de implementare, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"c) credit - împrumut unic, denumit şi facilitate non-revolving, acordat de banca finanţatoare sub forma unui credit pentru finanţarea capitalului de lucru, inclusiv pentru plata datoriilor restante către furnizori/distribuitori de inputuri; în cazul beneficiarilor care prezintă procese-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole pentru anul 2024 stabilite de comisiile de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole, din care rezultă că media gradului de calamitare a culturilor agricole înscrise în procesele-verbale de constatare este de minimum 50%, creditul poate fi utilizat şi pentru rambursarea ratelor aferente altor credite/linii de credit/finanţări tip leasing financiar sau operaţional contractate de către beneficiarii prevăzuţi la lit. a), numai dacă destinaţia acestor finanţări corespunde activităţii desfăşurate de beneficiar în sectorul producţiei agricole; în noţiunea de credit nu se includ plafoanele de facilităţi, respectiv plafon de scrisori de garanţie bancară, plafon multiprodus, alte tipuri de plafoane;"
21.La articolul 1 din convenţia de implementare, litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"e) grant - ajutorul de stat constituit din prima de garantare aferentă ajutorului de stat sub formă de garanţie şi din partea din rata dobânzii reprezentând valoarea ROBOR la 3 luni, acordat cu respectarea prevederilor secţiunii 2.1 din Cadrul temporar Ucraina. Componenta de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni este acordată pe o perioadă de maximum 60 de luni, calculată începând cu data semnării contractului de credit de către beneficiar şi instituţia de credit;"
22.La articolul 1 din convenţia de implementare, după litera e) se introduc şapte noi litere, lit. f)-l), cu următorul cuprins:
"f) garanţie - angajament expres, necondiţionat şi irevocabil asumat de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin FGCR, materializat într-un acord de finanţare şi garantare, care acoperă pierderea suportată de instituţia de credit ca urmare a producerii riscului de credit; dobânzile, comisioanele şi orice alte costuri generate de participarea la schema de ajutor de stat nu sunt incluse în valoarea garanţiei. Garanţiei îi sunt aplicabile dispoziţiile Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi societăţile de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012;
g) perioada de valabilitate a garanţiei acordate - intervalul de timp care curge de la data acordării garanţiei (data emiterii acordului de finanţare şi garantare) de către FGCR până la data scadenţei finale a creditului, la care se mai adaugă încă 2 luni. Pentru cele 2 luni nu se datorează primă de garantare;
h) prima de garantare - suma cuvenită FGCR pentru remunerarea activităţii de analiză, acordare, monitorizare şi administrare a garanţiilor, al cărei nivel este de 0,5% pe an aplicat la valoarea/soldul garanţiei şi reprezintă componentă a grantului suportată de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale conform art. 7 alin. (2) din OUG nr. 7/2024, cu modificările şi completările ulterioare;
i) risc garantat - riscul de neplată a obligaţiilor din contractul de credit, precum şi orice altă cauză de declarare a exigibilităţii anticipate a creditului pentru care instituţia de credit a iniţiat procedurile judiciare împotriva debitorului şi terţilor garanţi şi pentru care FGCR are calitatea de cocreditor. Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin FGCR, îşi asumă riscul pe perioada de valabilitate a acordului de finanţare şi garantare şi acesta se diminuează pe măsura rambursării creditului, sens în care valoarea garanţiei se reduce cu suma ratelor de principal rambursate de către beneficiar, proporţional cu procentul de garantare;
j) soldul garanţiei acordate - soldul creditului sau, după caz, valoarea creditului din contractul de credit, exclusiv dobânzi, comisioane bancare şi alte sume datorate de beneficiar în baza contractului încheiat cu instituţia de credit, la care se aplică procentul de garantare de maximum 100%;
k) scadenţa creditului - ultima zi a perioadei pentru care instituţia de credit a acordat un credit, în baza unui contract de credit, data prevăzută în contractul de credit până la care debitorul urmează să restituie integral creditul şi orice alte sume accesorii creditului;
l) suma garantată - suma maximă până la care Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin FGCR, răspunde în cazul producerii riscului garantat, în limita garanţiei acordate în baza solicitării de ajutor de stat şi în conformitate cu acordul de finanţare şi garantare. "
23.Articolul 2 din convenţia de implementare se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 2
În baza prevederilor prezentei convenţii, FGCR, în calitate de administrator al schemei de ajutor de stat «Creditul fermierului», acordă, în baza acordurilor de finanţare şi garantare, ajutoare de stat sub formă de grant şi/sau garanţii beneficiarilor eligibili."
24.La articolul 3 din convenţia de implementare, alineatele (1)-(3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"Art. 3
(1) Ajutorul de stat acordat în cadrul schemei «Creditul fermierului» acoperă grantul şi garanţia şi se cumulează cu orice alte scheme de sprijin finanţate de la bugetul de stat pe secţiunea 2.1 - Cuantumuri limitate ale ajutoarelor din Cadrul temporar Ucraina, pct. 62 lit. a), cu respectarea pragului maxim de 280.000 euro/beneficiar. Grantul acoperă prima de garantare şi componenta de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni.
(2) Pentru stabilirea nivelului maxim de ajutor de stat posibil de acordat în cadrul schemei «Creditul fermierului», orice sume primite de beneficiar prin alte scheme de ajutor de stat finanţate de la bugetul de stat pe secţiunea 2.1 - Cuantumuri limitate ale ajutoarelor din Cadrul temporar Ucraina se deduc din pragul maxim de 280.000 euro/beneficiar.
(3) Ajutorul de stat se acordă pentru creditele non-revolving astfel: pentru activităţi desfăşurate în sectorul producţiei agricole primare definite prin codurile: CAEN 011 - Cultivarea plantelor nepermanente; CAEN 012 - Cultivarea plantelor din culturi permanente; CAEN 013 - Cultivarea plantelor pentru înmulţire; CAEN 014 - Creşterea animalelor şi CAEN 015 - Activităţi în ferme mixte (cultura vegetală combinată cu creşterea animalelor). Creditele non-revolving se utilizează numai pentru finanţarea capitalului de lucru, inclusiv pentru plata datoriilor restante către furnizori/distribuitori de inputuri, aferent codului/codurilor CAEN pentru finanţare prevăzut/prevăzute în acordul de finanţare şi garantare. În cazul beneficiarilor care prezintă procese-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole pentru anul 2024 stabilite de comisiile de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole, din care rezultă că media gradului de calamitare a culturilor agricole înscrise în procesele-verbale de constatare este de minimum 50%, creditul poate fi utilizat şi pentru rambursarea ratelor aferente altor credite/linii de credit/finanţări tip leasing financiar sau operaţional contractate de către beneficiarii schemei de ajutor de stat «Creditul fermierului», numai dacă destinaţia acestor finanţări corespunde activităţii desfăşurate de beneficiar în sectorul producţiei agricole."
25.La articolul 3 din convenţia de implementare, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:
"(5) Pentru încadrarea în pragul maxim de 280.000 euro/beneficiar prevăzut la alin. (1), instituţia de credit împreună cu beneficiarul poate decide să beneficieze în cadrul schemei de ajutor de stat doar de garanţie şi grantul format din prima de garantare sau doar de grantul format din componenta de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni."
26.Articolul 4 din convenţia de implementare se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 4
(1) Grantul aferent componentei de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni, prevăzut prin acordul de finanţare şi garantare, reprezintă suma maximă pe care Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin FGCR, se obligă să o plătească pe perioada de derulare a schemei, respectiv până la data de 31 decembrie 2030 inclusiv.
(2) Beneficiarul schemei de ajutor de stat îşi asumă obligaţia de a plăti componenta de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni în situaţia în care valoarea grantului aferentă acestei componente, astfel cum a fost stabilită la acordare prin acordul de finanţare şi garantare, nu acoperă în totalitate nivelul ROBOR la 3 luni de plată pe perioada creditului."
27.După articolul 5 din convenţia de implementare se introduc patru noi articole, art. 51-54, cu următorul cuprins:
"Art. 51
(1) Prima de garantare reprezintă suma cuvenită FGCR pentru remunerarea activităţii de analiză, acordare, monitorizare şi administrare a garanţiilor, al cărei nivel este de 0,5% pe an aplicat la valoarea/soldul garanţiei şi reprezintă componentă a grantului suportată de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale conform art. 7 alin. (2) din OUG nr. 7/2024, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Prima de garantare se calculează de către FGCR pentru întreaga perioadă de valabilitate a garanţiei, nivelul prevăzut la alin. (1) fiind aplicat la valoarea/soldul estimat al garanţiei la sfârşitul anului/anilor de derulare a garanţiei transmise de instituţia de credit prin solicitarea privind ajutorul de stat.
(3) Modul de calcul al primei de garantare este următorul:
Prima de garantare = [valoarea*1/soldul*2 estimată/estimat a/al garanţiei la data de 31 decembrie a anului anterior X procent primă anual (0,5%) X nr. luni de garantare din anul respectiv*3]/12 luni
*1În anul acordării garanţiei, prima de garantare se calculează la valoarea maximă a garanţiei.
*2Pentru anii următori de acordare a garanţiei, prima de garantare se calculează la soldul estimat al garanţiei la data de 31 decembrie a anului anterior, conform solicitării de ajutor de stat transmise de instituţia de credit.
*3Inclusiv luna în care intră în vigoare garanţia, exclusiv ultimele 2 luni de valabilitate a garanţiei de stat.
(4) Prima de garantare calculată potrivit alin. (3) este acoperită 100% din ajutorul de stat sub formă de grant şi se plăteşte de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale lunar, pentru garanţiile emise în luna anterioară, pe baza deciziei de plată transmise de către FGCR.
(5) Prima de garantare reprezintă sumă definitivă încasată de FGCR şi nu se regularizează la data încetării răspunderii FGCR conform art. 53.
(6) În cazul în care FGCR emite acordul de finanţare şi garantare, iar acesta nu se semnează de către instituţia de credit şi/sau beneficiar, prima de garantare se restituie Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale în contul din care a fost efectuată plata iniţială. În această situaţie se reîntregeşte plafonul de garantare alocat cu valoarea garanţiei prevăzută în acordul de finanţare şi garantare nesemnat.
Art. 52
(1) Garanţiile acordate în conformitate cu prevederile OUG nr. 7/2024, cu modificările şi completările ulterioare, au următoarele caracteristici:
a) sunt exprese, irevocabile şi necondiţionate şi pot fi acordate şi plătite numai instituţiilor de credit cu care FGCR a semnat acorduri de finanţare şi garantare în temeiul convenţiilor de implementare;
b) se plătesc la prima cerere scrisă a instituţiei de credit, depusă în conformitate cu termenii şi condiţiile prevăzute în acordul de finanţare şi garantare şi prezenta convenţie;
c) au o valoare determinată şi acoperă maximum 100% din valoarea finanţării, exclusiv dobânzile, comisioanele şi spezele bancare datorate de beneficiar în baza contractului de credit;
d) valoarea garanţiei FGCR se reduce proporţional cu procentul de garantare pe măsura rambursării creditului.
(2) Perioada de valabilitate a garanţiei se corelează cu scadenţa creditului prevăzută în solicitarea privind acordarea ajutorului de stat, la care se adaugă 2 luni.
(3) Garanţiilor prevăzute la alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi societăţile de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 11 din 17 ianuarie 2015.
Art. 53
Răspunderea FGCR curge de la data acordării garanţiei şi încetează în următoarele situaţii:
a) la rambursarea integrală a creditului, comunicată FGCR prin adresă scrisă de către centrala sau unitatea teritorială a instituţiei de credit sau asumată prin semnătură de către aceasta prin intermediul raportărilor lunare transmise conform prezentei convenţii;
b) la renunţarea instituţiei de credit la garanţia FGCR, comunicată prin adresă scrisă de către centrala sau unitatea teritorială a instituţiei de credit sau asumată prin semnătură de către aceasta prin intermediul raportărilor lunare;
c) la data expirării valabilităţii garanţiei conform acordului de finanţare şi garantare;
d) la data plăţii parţiale/integrale a sumei garantate/soldului sumei garantate;
e) la data comunicării către instituţia de credit a deciziei FGCR de respingere a cererii de plată a garanţiei, în situaţiile prevăzute de prezenta convenţie;
f) la data expirării termenului de 90 de zile calendaristice de la data primirii de către instituţia de credit a adresei FGCR prin care s-a restituit pentru completări/clarificări dosarul cererii de plată, dacă FGCR nu primeşte o nouă cerere de plată, documentaţia completă aferentă acesteia şi documentele/clarificările conform solicitărilor FGCR anterioare restituirii;
g) la data cesionării de către instituţia de credit a creanţei garantate de FGCR. În această situaţie, FGCR comunică instituţiei de credit finalizarea garanţiilor în sold şi respingerea eventualelor cereri de plată aflate în analiză, pentru contractele cesionate;
h) la data emiterii deciziei de recuperare a ajutorului de stat.
Art. 54
(1) FGCR mandatează instituţia de credit să constituie toate garanţiile prezente şi viitoare prevăzute în contractul de credit şi actele adiţionale la acesta şi în favoarea sa în calitate de cocreditor, proporţional cu procentul de garantare prevăzut în acordul de finanţare şi garantare şi, după caz, în actele adiţionale la acesta.
(2) În cazul rambursării integrale, la termen sau anticipat, a creditului garantat sau în cazul neutilizării creditului garantat, la solicitarea instituţiei de credit, transmisă în termen de maximum 10 zile de la data închiderii creditului, cu precizarea explicită a motivului pentru care se solicită radierea, FGCR, în baza mandatului special acordat, emite acordul privind radierea din cartea funciară/Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară atât a ipotecilor legale imobiliare şi/sau mobiliare, cât şi a celorlalte garanţii colaterale, constituite de beneficiari şi/sau de terţi garanţi în favoarea instituţiei de credit şi FGCR. Acordul FGCR se eliberează doar în măsura în care beneficiarul nu datorează sume de recuperat rezultate în urma declanşării procedurii de recuperare a ajutorului de stat.
(3) Solicitarea de radiere va fi însoţită de următoarele documente în copie:
a) extrasul de cont de credit al beneficiarului sau un document echivalent din care să rezulte data rambursării integrale a creditului, anticipată sau la termen, şi suma rambursată;
b) contractul de garantare şi actele adiţionale ulterioare;
c) extrasele de carte funciară şi/sau extrasele din registrele de evidenţă şi publicitate asimilate şi/sau avizul/avizele de înscriere în Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară, după caz, din care rezultă intabularea/înscrierea ipotecilor legale şi convenţionale în favoarea statului român reprezentat de MF, proporţional cu procentul de garantare. Pot fi prezentate extrase de carte funciară eliberate în format electronic.
(4) FGCR va acorda un mandat conform anexei nr. 5, în formă autentică, pentru:
a) constituirea tuturor garanţiilor reale imobiliare şi/sau mobiliare şi/sau personale, a actelor adiţionale la acestea, precum şi a cererilor de înregistrare şi/sau de modificare a contractelor de ipotecă imobiliară/mobiliară;
b) autentificarea declaraţiilor/acordurilor de dezmembrare/alipire/intabulare pentru bunurile aduse în garanţie în contractele de ipotecă/actele adiţionale la acestea în care FGCR are calitatea de cocreditor;
c) semnarea contractelor de ipotecă mobiliară asupra creanţelor, precum şi înregistrarea şi modificarea cesiunilor/garanţiilor în/din Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară, în care FGCR are calitatea de cocreditor;
d) radierea din cartea funciară a garanţiilor reale imobiliare şi stingerea garanţiilor reale mobiliare/cesiunilor înscrise în Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară, în situaţia în care instituţia de credit a obţinut acordul FGCR conform alin. (2) pentru radierea/stingerea garanţiei, cu condiţia menţinerii gradului de acoperire a creditului/soldului rămas, după caz.
(5) Tragerile din creditul garantat vor fi autorizate de către instituţiile de credit la dispoziţia beneficiarului după înscrierea garanţiilor constituite în cartea funciară a imobilelor şi/sau în Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară, respectiv în registrele de evidenţă şi publicitate asimilate.
(6) Instituţia de credit se obligă să nu cesioneze creanţa garantată de FGCR către alte entităţi până la data transmiterii cererii de plată sau pe parcursul analizei acesteia. După plata garanţiei de către FGCR, instituţia de credit va putea cesiona creanţa condiţionat de restituirea sumei plătite de FGCR/sumei rămase de recuperat.
(7) În perioada de valabilitate a acordului de finanţare şi garantare se încheie acte adiţionale la acesta în următoarele situaţii:
a) modificarea garanţiilor iniţiale, cu condiţia înscrierii în contractele de garanţie şi în actele adiţionale la acestea a calităţii de cocreditor a FGCR şi a efectuării publicităţii necesare;
b) modificări ale statutului juridic al beneficiarului, precum forma de organizare şi/sau denumirea, în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii lor de la debitor.
(8) Instituţia de credit are obligaţia de a notifica FGCR, prin raportarea lunară sau prin adresă letrică, următoarele situaţii care nu necesită act adiţional la acordul de finanţare şi garantare:
a) diminuarea valorii garanţiei, ca urmare a neutilizării integrale a creditului aprobat, precum şi ca urmare a expirării perioadei de utilizare a creditului aprobat;
b) diminuarea scadenţei finale a creditului aprobat;
c) modificările privind sediul social al beneficiarului;
d) modificări ale acţionarilor şi/sau administratorilor beneficiarului. "
28.La articolul 6 din convenţia de implementare, literele c) şi h) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"c) au contractat un credit non-revolving, astfel cum este definit la art. 3 lit. b) din OUG nr. 7/2024, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit contractului de credit încheiat cu instituţia de credit;
..........................................................
h) nu figurează cu credite restante, inclusiv pentru finanţările tip leasing, sau, dacă înregistrează restanţe, acestea sunt încadrate în categoriile A, B sau C în baza de date a Centralei Riscului de Credit; dacă înregistrează restanţe, încadrate în categoriile D sau E în baza de date a Centralei Riscului de Credit, prezintă procese-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole pentru anul 2024 stabilite de comisiile de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole, din care rezultă că media gradului de calamitare a culturilor agricole înscrise în procesele-verbale de constatare este de minimum 50%;"
29.La articolul 6 din convenţia de implementare, după litera i) se introduce o nouă literă, lit. j), cu următorul cuprins:
"j) prezintă instituţiei de credit garanţii, cu respectarea următoarelor cerinţe:
(i)se includ obligatoriu în structura de garanţii aferentă creditului ipoteca legală mobiliară asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise de beneficiar la instituţia de credit şi cel puţin un contract de fideiusiune cu o persoană fizică având calitatea de asociat/acţionar/administrator/reprezentant legal al beneficiarului. În situaţia în care pe parcursul derulării creditului persoanele fizice care au semnat contractele de fideiusiune îşi pierd calitatea de acţionari/asociaţi/administratori/reprezentanţi legali, instituţia de credit va încheia un nou contract de fideiusiune cu noii acţionari/asociaţi/administratori/reprezentanţi legali, iar dacă aceştia refuză rămâne în vigoare contractul de fideiusiune existent;
(ii)în completarea garanţiilor minime prevăzute la pct. (i), instituţia de credit poate suplimenta structura de garanţii şi cu alte garanţii suplimentare, respectiv cu garanţii reale şi/sau personale constituite de beneficiarul finanţării/terţi garanţi în favoarea instituţiei de credit şi a FGCR, proporţional cu procentul de garantare."
30.Articolul 7 din convenţia de implementare se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 7
(1) Instituţia de credit transmite FGCR, direct sau prin unităţile sale teritoriale, solicitarea privind acordarea ajutorului de stat, după aprobarea creditului de către structurile sale competente şi semnarea contractului de credit cu beneficiarul, prin e-mail, la adresa convenită.
(2) Solicitarea de ajutor de stat, prevăzută în anexa nr. 1 la prezenta convenţie, se transmite de către instituţia de credit împreună cu următoarele documente:
a) copie a contractului de credit încheiat între instituţia de credit şi beneficiar;
b) declaraţie pe propria răspundere a beneficiarului de grant din care să rezulte îndeplinirea condiţiilor de acordare a ajutorului de stat, a criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 6 lit. d)-f), h) şi i), precum şi îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 5 alin. (2) din OUG nr. 7/2024, cu modificările şi completările ulterioare (anexa nr. 2 la prezenta convenţie);
c) rezultatul consultării Centralei Riscului de Credit, cu ultimele date raportate şi disponibile la data solicitării grantului, în conformitate cu prevederile Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 2/2012 privind organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Riscului de Credit, republicat;
d) rezultatul consultării Oficiului National al Registrului Comerţului materializat în extrasul certificatului constatator obţinut de la RECOM, nu mai vechi de 30 de zile;
e) rezultatul consultării bazei de date a Centralei Incidentelor de Plăţi, la data solicitării;
f) rezultatul consultării Buletinului procedurilor de insolvenţă, la data solicitării;
g) declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului în cazul în care acesta se află în situaţia prevăzută la art. 3 alin. (4) (anexa nr. 3 la prezenta convenţie);
h) copie a procesului-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole pentru anul 2024 stabilite de comisiile de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole, din care rezultă că media gradului de calamitare a culturilor agricole înscrise în procesele-verbale de constatare este de minimum 50%, în cazul în care destinaţia creditului prevăzută în contractul de credit şi solicitarea de ajutor de stat prevede şi rambursarea ratelor aferente altor credite/linii de credit/finanţări tip leasing financiar sau operaţional, numai dacă destinaţia acestor finanţări corespunde activităţii desfăşurate de beneficiar în sectorul producţiei agricole, şi/sau în cazul în care beneficiarul înregistrează credite restante încadrate în categoriile D şi E în baza de date a Centralei Riscului de Credit.
(3) Ultima zi în care instituţiile de credit pot transmite FGCR solicitările de ajutor de stat şi documentele prevăzute la alin. (2), complete şi corecte, este data de 20 decembrie 2024 inclusiv, iar acordurile de finanţare şi garantare vor fi emise până cel târziu la data de la 31 decembrie 2024, fără a se depăşi bugetul schemei de ajutor de stat prevăzut la art. 7 alin. (2) din OUG nr. 7/2024, cu modificările şi completările ulterioare."
31.La articolul 8 din convenţia de implementare, alineatele (2)-(4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) După verificarea documentelor, criteriilor şi condiţiilor conform alin. (1), FGCR stabileşte nivelul ajutorului de stat, cu respectarea prevederilor art. 3, şi emite acordul de finanţare şi garantare, în termen de 5 zile lucrătoare de la data transmiterii corecte şi complete a documentelor de către instituţia de credit.
(3) FGCR transmite instituţiei de credit acordul de finanţare şi garantare, prevăzut în anexa nr. 4 la prezenta convenţie, semnat olograf sau electronic, după caz, emis în 3 exemplare originale, în vederea semnării. Documentele semnate electronic sunt transmise sub forma unui fişier pdf cu.xml ataşat, semnat electronic, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă.
(4) În cazul nesemnării de către beneficiar a acordului de finanţare şi garantare, instituţia de credit transmite FGCR toate exemplarele primite, însoţite de adresa de renunţare la ajutorul de stat. "
32.La articolul 9 din convenţia de implementare, alineatele (1)-(3) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"Art. 9
(1) Grantul format din prima de garantare aferentă ajutorului de stat sub formă de garanţie şi din componenta de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni se suportă din sumele disponibile în soldul contului de disponibil 50.89 Disponibil din «Fondul pentru creditare şi garantare a creditelor», conform prevederilor bugetare anuale aprobate cu această destinaţie în bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, la capitolul 83.01 «Agricultură, silvicultură, piscicultură şi vânătoare», titlul VII «Alte transferuri», cod 55, şi se virează lunar în contul FGCR pe baza situaţiilor centralizatoare privind grantul aferent componentei de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni lunar datorat, transmise lunar de instituţiile de credit pe propria răspundere.
(2) Plata grantului aferent componentei de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni se efectuează lunar până la data prevăzută la art. 7 alin. (4) din OUG nr. 7/2024, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Lunar, pe toată perioada de derulare a schemei de ajutor de stat, până pe data de 15 a lunii, pentru luna anterioară, FGCR va transmite Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale decizia de plată a grantului.
..........................................................
(5) În termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea sumelor prevăzute la alin. (4) în cont, FGCR virează fiecărei instituţii de credit sumele aferente componentei de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni."
33.Articolul 10 din convenţia de implementare se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 10
Lunar, instituţia de credit va transmite către FGCR anexele de raportare semnate electronic, la adresa de e-mail monitorizare@fonduldegarantare.ro, astfel:
a) în primele 8 zile calendaristice ale lunii următoare, situaţia lunară a creditelor garantate şi a componentei de dobândă reprezentând ROBOR la 3 luni (anexa nr. 7), dobândă ce trebuie acoperită prin grantul acordat de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. Componenta de dobândă reprezentând ROBOR la 3 luni se raportează lunar de instituţiile de credit pe propria răspundere pe perioada de valabilitate a schemei de ajutor de stat;
b) în primele 10 zile calendaristice ale lunii următoare, situaţia beneficiarilor de garanţii aflaţi în una dintre situaţiile speciale prevăzute de procedura insolvenţei (anexa nr. 7a);
c) în primele 10 zile calendaristice ale lunii următoare, situaţia garanţiilor suplimentare, pentru garanţiile în sold (anexa nr. 7b);
d) în primele 8 zile calendaristice ale lunii următoare, situaţia lunară privind granturile de dobândă în cadrul schemei «Creditul fermierului» (anexa nr. 8)."
34.După articolul 10 din convenţia de implementare se introduc cinci noi articole, art. 101-105, cu următorul cuprins:
"Art. 101
(1) Instituţia de credit solicită plata valorii/soldului garanţiei, prin transmiterea la FGCR a cererii de plată, întocmită conform anexei nr. 6 la prezenta convenţie, în original, numai prin corespondenţă cu confirmare de primire sau prin depunere, în perioada de valabilitate a acordului de finanţare şi garantare, şi care va fi însoţită de următoarele documente:
a) copii conforme cu originalul de pe contractul de credit, însoţit de toate anexele şi actele adiţionale la acesta;
b) copii conforme cu originalul de pe contractele de garanţii aferente şi anexele/actele adiţionale la acestea;
c) copii conforme cu originalul de pe biletele la ordin care fac parte din structura de garanţii a creditului, dacă este cazul;
d) copii de pe documente din care să rezulte publicitatea înregistrării garanţiilor reale mobiliare şi imobiliare aferente contractului de credit/actelor adiţionale la acesta, atât în favoarea instituţiei de credit, cât şi în favoarea FGCR (extrase de carte funciară, extrase RECOM pentru garanţiile constituite asupra acţiunilor/părţilor sociale, extrase din Registrul acţionarilor, avize de înregistrare RNPM etc.);
e) ultimul extras al contului de credit/extrasele conturilor de credit intermediare sau alt document/alte documente echivalent(e) emis(e) de instituţia de credit, care atestă trecerea integrală la restanţă a creditului şi soldul restant la data transmiterii cererii de plată;
f) extrasul contului de credit (sau document echivalent) din care să rezulte efectuarea de utilizări/trageri din facilitatea de credit până la concurenţa limitei maximum aprobate a acesteia;
g) copii de pe documentele privind iniţierea de către instituţia de credit de proceduri judiciare împotriva debitorului şi a terţilor garanţi, după caz, respectiv:
(i)cererile de executare silită a tuturor garanţiilor prevăzute în contractul de credit/actele adiţionale la acesta, cu excepţia garanţiei acordate de FGCR, inclusiv a biletelor la ordin, dacă fac parte din structura de garanţii a creditului, şi dovada depunerii/transmiterii acestora la biroul executorului judecătoresc. Ulterior, instituţia de credit va transmite FGCR copia încuviinţărilor date de către instanţa de judecată pentru executarea silită a garanţiilor, respectiv a biletelor la ordin care fac parte din structura de garanţii a creditului, după caz; şi/sau
(ii)cererea introductivă privind deschiderea procedurii de insolvenţă depusă de către instituţia de credit sau cererea de admitere a creanţei, în cazul în care împotriva debitorului şi terţilor garanţi, după caz, s-a iniţiat de către instituţia de credit/o terţă parte/de către client/terţul garant însuşi procedura insolvenţei şi dovada depunerii/transmiterii acestora la instanţa judecătorească;
h) situaţia detaliată a garanţiilor, întocmită conform anexei nr. 6a, aferentă creditului garantat de FGCR prin acordul de finanţare şi garantare/actele adiţionale la acesta, pentru care se transmite cererea de plată, transmisă în format letric (în original, semnată) şi în format electronic. În situaţia în care structura de garanţii de la data solicitării plăţii şi până la data efectuării efective a plăţii de către FGCR a garanţiei acordate se modifică ca urmare a valorificării unor garanţii, instituţia de credit va retransmite anexa nr. 6a (în format letric şi în format electronic) conţinând la zi situaţia detaliată a garanţiilor aferente creditului garantat de FGCR.
(2) Prin excepţie de la alin. (1) lit. g) pct. (i), în cazul decesului unui debitor/terţ garant, instituţia de credit va transmite copii de pe documente privind demararea executării silite contra defunctului, conform prevederilor art. 687-689 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv:
a) cererea către camera notarilor publici privind menţiunea începerii executării silite în registrul special;
b) certificatul emis de camera notarilor publici din care să rezulte că moştenirea a fost sau nu dezbătută, iar, în caz afirmativ, care sunt persoanele care au calitatea de moştenitori sau dacă a fost numit un curator al succesiunii;
c) în cazul în care moştenirea nu a fost dezbătută sau acceptată, cererea către camera notarilor publici privind întocmirea inventarului succesiunii sau desemnarea persoanei în acest scop;
d) în cazul în care autorităţile/instituţiile abilitate refuză să emită/să elibereze documentele identificate mai sus, instituţia de credit va transmite către FGCR copii de pe documentele privind refuzul autorităţilor/instituţiilor, în măsura în care acestea există în formă scrisă, comunicând totodată dovada iniţierii demersurilor legale întreprinse împotriva refuzului de emitere/de eliberare a acestor documente.
(3) În cazul în care ulterior depunerii cererii de plată instituţia de credit îşi exprimă intenţia de suspendare a executării silite a debitorilor şi/sau a terţilor garanţi sau de amânare a analizei cererii de plată, va solicita şi acordul FGCR în acest sens. Pe perioada de suspendare a executării silite/de amânare a analizei cererii de plată, toate termenele prevăzute în prezenta convenţie cu privire la analiza/restituirea/achitarea cererii de plată vor fi suspendate. Celelalte drepturi şi obligaţii prevăzute în convenţie rămân valabile.
Art. 102
FGCR nu plăteşte valoarea/soldul garanţiei acordate în următoarele situaţii:
a) din contractele de garanţii şi actele adiţionale la acestea nu rezultă calitatea de cocreditor a FGCR, proporţional cu procentul de garantare din acordul de finanţare şi garantare şi actele adiţionale la acesta;
b) instituţia de credit nu a constituit distinct de contractul de credit/actele adiţionale la acesta, în baza mandatului dat de către FGCR, toate garanţiile prezente şi viitoare prevăzute în contractul de credit şi actele adiţionale la acesta;
c) instituţia de credit nu a încheiat şi nu a menţinut pe parcursul derulării creditului garanţiile obligatorii conform prevederilor prevăzute la art. 6 lit. j) pct. (i);
d) instituţia de credit nu a respectat prevederile prevăzute la art. 54 alin. (5) şi (6);
e) instituţia de credit nu a transmis/nu poate face dovada transmiterii către FGCR a cererii de plată şi a documentaţiei aferente acesteia în termenul de valabilitate al garanţiei acordate, conform prevederilor art. 101;
f) instituţia de credit a devansat scadenţa creditului şi o eventuală cerere de plată, inclusiv documentaţia ataşată acesteia; nu a fost transmisă către FGCR, cu respectarea art. 101, în termenul de maximum 60 de zile calendaristice după noua scadenţă a creditului, aşa cum aceasta este prevăzută/modificată în actele adiţionale/anexele la contractul de credit;
g) instituţia de credit a modificat destinaţia creditului, a majorat valoarea creditului şi/sau a prelungit scadenţa creditului;
h) pentru garanţia care face obiectul cererii de plată, FGCR a emis decizie de recuperare a ajutorului de stat acordat în cadrul schemei de ajutor de stat «Creditul Fermierului».
Art. 103
(1) În condiţiile respectării prevederilor din convenţia de implementare, din acordul de finanţare şi garantare şi din actele adiţionale la acesta, după primirea tuturor documentelor prevăzute la art. 101, a eventualelor documente/clarificări solicitate de FGCR ca urmare a analizei documentaţiei de plată şi a copiilor încuviinţărilor date de către instanţa de judecată pentru executarea silită a garanţiilor/biletelor la ordin prevăzute în contractul de credit/actele adiţionale la acesta, în termen de 30 de zile calendaristice de la înregistrarea ultimei adrese primite, FGCR comunică instituţiei de credit, prin adresă scrisă, aprobarea plăţii garanţiei, inclusiv cuantumul acesteia, sau respingerea plăţii garanţiei.
(2) Plata valorii/soldului garanţiei se va efectua în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data adresei FGCR prevăzută la alin. (1), conţinând decizia aprobării plăţii garanţiei şi a cuantumului acesteia. După expirarea termenului privind plata garanţiei, FGCR datorează instituţiei de credit penalităţi de întârziere de 0,01% pe zi calculate la suma datorată.
(3) FGCR nu datorează instituţiei de credit niciun fel de penalităţi în cazul în care, în urma analizei cererii de plată şi a întregii documentaţii ataşate acesteia în conformitate cu prevederile convenţiei de implementare şi contractului de garantare, FGCR comunică respingerea plăţii garanţiei.
(4) În situaţia în care FGCR respinge plata garanţiei, dar ulterior instituţia de credit iniţiază proceduri judiciare, în urma cărora obţine o hotărâre judecătorească definitivă privind obligarea FGCR la plata acesteia, FGCR efectuează plata la data rămânerii definitive a hotărârii instanţei judecătoreşti. În acest caz, instituţia de credit nu va calcula penalităţi retroactiv, aşa cum acestea sunt prevăzute la alin. (2)/nu va solicita plată de dobândă legală pentru perioada cuprinsă între data respingerii plăţii garanţiei şi data hotărârii definitive a instanţei.
(5) În cazul în care, drept urmare a iniţierii procedurilor judiciare, instituţia de credit încasează contravaloarea garanţiei, dar ulterior este obligată, prin hotărâre judecătorească, să o returneze, nu va plăti penalităţi/dobândă legală pentru perioada cuprinsă între data încasării garanţiei şi data returnării acesteia.
(6) Plata garanţiei nu se poate efectua dacă cererea de plată nu este însoţită de toate documentele prevăzute la art. 101 sau dacă din aceste documente nu rezultă respectarea prevederilor din convenţia de implementare, din acordul de finanţare şi garantare şi din actele adiţionale la acesta, caz în care FGCR va solicita instituţiei de credit documente şi/sau clarificări referitoare la documentaţia transmisă, iar termenul de 30 de zile calendaristice prevăzut la alin. (1) curge de la data depunerii/înregistrării la FGCR a ultimelor documente/clarificări solicitate.
(7) În situaţia în care FGCR nu primeşte documentele/clarificările solicitate, cu excepţia copiilor de pe încuviinţările cererilor de executare silită prevăzute la art. 101 alin. (1) lit. g), în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii de către instituţia de credit a adresei de completare, dosarul cererii de plată se va restitui instituţiei de credit pentru completări/clarificări.
(8) Dacă în termen de 90 de zile calendaristice de la data primirii de către instituţia de credit a adresei FGCR prin care s-a restituit pentru completări/clarificări dosarul cererii de plată FGCR nu primeşte o nouă cerere de plată, documentaţia completă aferentă acesteia şi documentele/clarificările conform solicitărilor FGCR anterioare restituirii, răspunderea FGCR încetează conform art. 53 lit. f).
(9) În situaţia prevăzută la alin. (8), acordul de finanţare şi garantare se reziliază de către FGCR, printr-o notificare unilaterală de reziliere, transmisă instituţiei de credit printr-o scrisoare recomandată cu confirmare de primire, fără nicio altă formalitate, chemare în judecată sau altă punere în întârziere ori intervenţie a unui organ judiciar şi fără a putea fi obligat la despăgubiri. Acordul de finanţare şi garantare încetează la data confirmării de primire de către instituţia de credit a notificării unilaterale de reziliere.
Art. 104
(1) În situaţia în care de la data trecerii integrale la restanţă a creditului şi până la data plăţii garanţiei de către FGCR instituţia de credit încasează de la debitor/terţi garanţi sume pe cale amiabilă sau din activitatea curentă a debitorului, din procedura insolvenţei debitorului sau a terţilor garanţi sau din executarea silită a garanţiilor constituite de către debitor/terţi garanţi, inclusiv sumele recuperate de la asigurator ca urmare a producerii riscului asigurat pentru bunurile ipotecate aferente creditului, precum şi sume din executarea avaliştilor din biletele la ordin/cambii, dacă fac parte din structura de garanţii a creditului, din aceste sume se deduc cheltuielile cu recuperarea creanţei, iar sumele rămase vor diminua soldul creditului (principalul).
(2) Instituţia de credit transmite copii de pe documente din care să rezulte încasarea şi distribuirea sumelor prevăzute la alin. (1) şi solicită corespunzător diminuarea sumei solicitate la plată.
(3) Sumele încasate din executarea silită a unei garanţii vor putea fi utilizate pentru acoperirea cheltuielilor cu executarea silită generate de executarea respectivei garanţii.
(4) Sunt exceptate de la prevederile alin. (3) cheltuielile avansate de creditor în procedura de executare silită şi care nu pot fi alocate distinct pe tipurile de garanţii executate silit.
(5) Sumele încasate din procedura insolvenţei debitorului sau a terţilor garanţi nu pot fi utilizate pentru acoperirea cheltuielilor cu executarea silită, cu excepţia celor generate din executarea silită a societăţii debitoare/bunurilor debitoarei, anterior deschiderii procedurii insolvenţei, numai dacă există dosar de executare silită deschis separat pentru societatea debitoare.
(6) Sumele recuperate de către instituţia de credit pe cale amiabilă de la terţi, care nu sunt prevăzuţi ca garanţi în contractul de credit, se împart proporţional cu procentul de garantare prevăzut în contractul de garantare sau actele adiţionale la acesta.
(7) Pentru stabilirea cuantumului garanţiei de plătit, soldul restant al creditului garantat de FGCR se va diminua cu eventualele sumele încasate conform alin. (1) şi care au fost distribuite de către instituţia de credit fără respectarea regulilor de repartizare prevăzute la alin. (1)-(6) sau care au fost repartizate pentru alte destinaţii care nu privesc facilitatea de credit garantată de FGCR.
Art. 105
(1) Pentru suportarea proporţională a eventualelor pierderi, în cazul în care FGCR a plătit valoarea/soldul garanţiei, executarea garanţiilor constituite de către debitor/terţi garanţi, aferente creditului pentru care FGCR preia riscul garantat, se va face în condiţiile legii.
(2) După plata garanţiei acordate, sumele încasate în procedura de executare silită/procedura insolvenţei după executarea/valorificarea fiecărei garanţii constituite de către împrumutat/terţi garanţi, sumele recuperate de la asigurator ca urmare a producerii riscului asigurat pentru bunurile ipotecate aferente creditului, sumele din executarea emitenţilor/avaliştilor din biletele la ordin/cambii (dacă fac parte din structura de garanţii a creditului), din care se deduc cheltuielile de recuperare a creanţei, se vor împărţi între instituţia de credit şi FGCR, proporţional cu procentul de garantare prevăzut în acordul de finanţare şi garantare şi actele adiţionale la acesta.
(3) Sumele încasate din executarea silită a unei garanţii pot fi utilizate pentru acoperirea cheltuielilor cu executarea silită generate de executarea respectivei garanţii.
(4) Sunt exceptate de la prevederile alin. (3) cheltuielile avansate de creditor în procedura de executare silită şi care nu pot fi alocate distinct pe tipurile de garanţii executate silit.
(5) Sumele încasate din procedura insolvenţei debitorului sau a terţilor garanţi nu pot fi utilizate pentru acoperirea cheltuielilor cu executarea silită, cu excepţia celor generate din executarea silită a societăţii debitoare/bunurilor debitoarei, anterior deschiderii procedurii insolvenţei, numai dacă există dosar de executare silită deschis separat pentru societatea debitoare.
(6) Sumele recuperate de către instituţia finanţatoare pe cale amiabilă de la terţi, care nu sunt prevăzuţi ca garanţi în contractul de credit, se împart proporţional cu procentul de garantare prevăzut în contractul de garantare sau actele adiţionale la acesta.
(7) După încasarea conform alin. (1), instituţia de credit comunică FGCR, în termen de 5 zile lucrătoare, sumele încasate, sumele deduse reprezentând cheltuielile de recuperare a creanţei şi suma finală cuvenită fiecăruia în urma distribuirii. Comunicarea va avea la bază documentele doveditoare pentru fiecare dintre sume.
(8) În situaţia în care instituţia de credit nu prezintă toate documentele doveditoare pentru sumele deduse în conformitate cu alin. (7), în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii comunicării, FGCR va putea solicita completarea documentaţiei.
(9) În situaţia în care FGCR nu primeşte în termen de 10 zile lucrătoare documentele prevăzute la alin. (7), suma de încasat se recalculează pe baza documentelor transmise de executor/administratorul judiciar/lichidator, la care se aplică procentul de garantare prevăzut în contractul de garantare şi actele adiţionale la acesta, şi transmite instituţiei de credit valoarea sumelor cuvenite FGCR, pe care aceasta este obligată să i le vireze în contul FGCR deschis la ..................................... .
(10) După verificarea documentelor şi însuşirea sumei de încasat/de restituit, FGCR confirmă instituţiei de credit, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea comunicării de la alin. (7)-(9), acordul cu privire la sumă şi va menţiona/va solicita să îi fie comunicat contul în care urmează să se vireze suma cuvenită.
(11) Instituţia de credit sau FGCR virează suma în termen de 5 zile lucrătoare de data primirii confirmării de la FGCR/instituţia de credit.
(12) Pentru virarea cu întârziere, instituţia de credit/FGCR plăteşte majorări de întârziere de 0,01% pe zi întârziere. "
35.La articolul 17 din convenţia de implementare, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 17
(1) Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din prezenta convenţie de implementare."
36.Anexele nr. 1, 2, 4 şi 5 la convenţia de implementare se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1, 2, 3 şi 4 care fac parte integrantă din prezentul ordin.
37.După anexa nr. 5 la convenţia de implementare se introduc şase noi anexe, anexele nr. 6, 6a, 7, 7a, 7b şi 8, având cuprinsul prevăzut în anexele nr. 5, 6, 7, 8, 9 şi 10 care fac parte integrantă din prezentul ordin.