Art. 11. - Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. efectuează evaluarea siguranţei reţelei rutiere pe categorii, pe care o actualizează cel puţin o dată la 5 ani, conform următoarelor elemente indicative: - Ordinul 2260/2022 privind modificarea anexei la Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 358/2012 pentru aprobarea Liniilor directoare cu privire la măsurile de îmbunătăţire a siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, în vederea aplicării Directivei 2008/96/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind gestionarea siguranţei infrastructurii rutiere
M.Of. 1148
În vigoare Versiune de la: 29 Noiembrie 2022
Art. 11
(1)Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. efectuează evaluarea siguranţei reţelei rutiere pe categorii, pe care o actualizează cel puţin o dată la 5 ani, conform următoarelor elemente indicative:
1.generalităţi:
a)tipul de drum în legătură cu tipul şi dimensiunile regiunilor/oraşelor pe care le conectează;
b)lungimea tronsonului rutier;
c)tipul zonei (rurală, urbană);
d)destinaţia terenurilor (scop educaţional, comercială, industrială şi de producţie, rezidenţială, agricolă şi zootehnică, zonă nedezvoltată);
e)densitatea accesurilor la proprietate;
f)prezenţa drumurilor colectoare (de exemplu, pentru magazine);
g)prezenţa lucrărilor rutiere;
h)prezenţa parcărilor;
2.volumele traficului:
a)volumele traficului;
b)volumele măsurate ale traficului motocicletelor;
c)volumele măsurate ale traficului pietonal pe ambele părţi, menţionând dacă circulaţia are loc "de-a lungul drumului" sau "transversal";
d)volumele măsurate ale traficului bicicletelor pe ambele părţi, menţionând dacă circulaţia are loc "de-a lungul drumului" sau "transversal";
e)volumele măsurate ale traficului vehiculelor grele;
f)fluxurile estimate de pietoni determinate de destinaţia funcţiunilor obiectivelor din zona adiacentă;
g)fluxurile estimate de biciclişti determinate de destinaţia funcţiunilor obiectivelor din zona adiacentă;
3.date referitoare la accidente:
a)numărul, locul şi cauza accidentelor rutiere mortale în funcţie de categoria de utilizator al drumurilor;
b)numărul şi locaţia accidentelor grave în funcţie de categoria de utilizator al drumurilor;
4.caracteristici operaţionale:
a)limita de viteză (generală, pentru motociclete şi camioane);
b)viteza de operare (a 85-a centilă)- viteza maximă cu care circulă 85% dintre participanţii la traficul rutier care tranzitează în condiţii de fluenţă şi siguranţă o secţiune transversală de drum monitorizată;
c)managementul vitezei şi/sau calmarea traficului;
d)prezenţa dispozitivelor STI: alerte de congestie (cozi de aşteptare), panouri cu mesaje variabile;
e)atenţionări pentru zone şcolare;
f)prezenţa unor persoane desemnate pentru dirijarea traficului elevilor în zona trecerilor de pietoni, la ore prestabilite;
5.caracteristici geometrice:
a)caracteristici ale secţiunii transversale (numărul, tipul şi lăţimea benzilor de circulaţie, configuraţia şi tipul zonei mediane, piste de biciclete, căi pietonale etc.), inclusiv variabilitatea acestora;
b)elemente geometrice ale traseului în plan;
c)elemente geometrice ale traseului în lung;
d)asigurarea vizibilităţii;
6.obstacole, zone de siguranţă şi sisteme de protecţie rutieră:
a)zona marginii drumului şi zone de siguranţă;
b)obstacole fixe pe marginea drumului (de exemplu, stâlpii de iluminat, copaci etc.);
c)distanţa obstacolelor faţă de marginea drumului;
d)densitatea obstacolelor;
e)marcaje rezonatoare;
f)sisteme de protecţie rutieră;
7.poduri şi tuneluri:
a)prezenţa şi numărul podurilor, precum şi informaţii relevante cu privire la acestea;
b)prezenţa şi numărul tunelurilor, precum şi informaţii relevante cu privire la acestea;
c)elemente vizuale care reprezintă riscuri pentru siguranţa infrastructurii;
8.intersecţii:
a)tipul intersecţiei şi numărul de ramuri (menţionând, în special, tipul de reglementare şi prezenţa benzilor suplimentare dedicate);
b)prezenţa "canalizărilor" de trafic cu insule denivelate;
c)tipul intersecţiei şi modul de amenajare;
d)volumele de trafic în zona intersecţiei;
e)prezenţa trecerilor la nivel cu calea ferată sau cu tramvaiul (menţionând, în special, tipul de trecere şi dacă acestea sunt acţionate de o persoană sau nu, sunt manuale sau automatizate);
9.întreţinere:
a)defectele părţii carosabile;
b)rugozitatea părţii carosabile;
c)starea acostamentului (inclusiv a vegetaţiei);
d)starea panourilor de semnalizare, a marcajelor şi delimitarea părţii carosabile;
e)starea sistemelor de protecţie rutieră;
10.facilităţi pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor:
a)treceri pentru pietoni şi biciclişti (treceri la nivelul drumului şi pasaje denivelate);
b)treceri pentru biciclete (treceri la nivelul drumului şi pasaje denivelate);
c)garduri pietonale;
d)existenţa unor trotuare sau a unor drumuri pietonale separate;
e)infrastructură pentru biciclete şi tipul acestora (piste pentru biciclete, benzi pentru biciclete, altele);
f)starea trecerilor de pietoni în ceea ce priveşte vizibilitatea şi semnalizarea fiecărei facilităţi oferite;
g)facilităţi de traversare pentru pietoni şi biciclişti în zona intersecţiilor cu drumuri laterale;
h)existenţa unor rute alternative pentru pietoni şi biciclişti dacă nu există facilităţi separate;
11.sisteme pentru intervenţie operaţională pre-/post-accidente rutiere în vederea diminuării efectelor consecinţelor acestora:
a)centrele operaţionale ale reţelei şi alte facilităţi de patrulare;
b)mecanisme de informare a participanţilor la trafic despre condiţiile de conducere pentru prevenirea accidentelor sau incidentelor;
c)sisteme de detectare automată a incidentelor: senzori şi camere de luat vederi;
d)sisteme de gestionare a incidentelor;
e)sisteme de comunicare cu serviciile responsabile pentru urgenţe.
(2)Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. realizează prima evaluare a siguranţei reţelei rutiere, pe cel puţin trei categorii, în funcţie de nivelul de siguranţă al fiecărui tronson, până la 31 decembrie 2024.
(3)Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. elaborează un raport privind clasificarea referitoare la siguranţa reţelei rutiere evaluată conform alin. (2), care va fi înaintat Comisiei Europene până la 31 octombrie 2025, şi ulterior din 5 în 5 ani.
(4)Raportul prevăzut la alin. (3) va include, dacă este cazul, şi lista de dispoziţii ale orientărilor naţionale actualizate, inclusiv îmbunătăţirile în ceea ce priveşte progresul tehnologic şi protecţia utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor.