Art. 9. - Înmatricularea permanentă sau înmatricularea temporară se efectuează pe baza următoarelor documente: - Ordinul 181/2024 privind procedura înmatriculării, înregistrării, radierii şi eliberării autorizaţiei de circulaţie provizorie sau pentru probe a vehiculelor

M.Of. 1141 bis

În vigoare
Versiune de la: 15 Noiembrie 2024
Art. 9
(1)Înmatricularea permanentă sau înmatricularea temporară se efectuează pe baza următoarelor documente:
a)documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului sau remorcii, în original şi în copie, şi, în cazul vehiculelor care fac obiectul unui contract de leasing, un extras din contractul de leasing care să conţină cel puţin părţile, obiectul, durata contractului, datele de identificare a vehiculului şi semnăturile părţilor, însoţit de dovada declarării fiscale la organul fiscal local de la domiciliul sau sediul deţinătorului mandatat. Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului sau remorcii trebuie să fie înregistrat în evidenţele organului fiscal local de la domiciliul sau sediul dobânditorului, respectiv de la reşedinţa acestuia, în cazul persoanelor fizice cu domiciliul în străinătate, cu excepţia situaţiei înmatriculării temporare a autovehiculelor şi remorcilor ce urmează a fi scoase din ţară în vederea înmatriculării în alt stat. Dovada declarării fiscale, precum şi cea a înregistrării în evidenţele organului fiscal local nu sunt necesare în cazul cererii formulate prin intermediul platformei informatice;
b)actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalităţii juridice, denumirea, sediul şi reprezentantul legal, în original sau în copie, precum şi actul de identitate al acestuia, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite; în cazul reprezentării solicitantului prin avocat identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absenţa cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverinţa eliberată de către baroul din care face parte însoţită de cartea de identitate;
c)cartea de identitate a vehiculului;
d)dovada plăţii contravalorii certificatului de înmatriculare şi, după caz, a plăcuţelor cu numărul de înmatriculare, cu excepţia situaţiei în care plăţile s-au realizat prin intermediul Sistemului naţional electronic de plată online, denumit în continuare SNEP.
(2)Documentele originale prevăzute la alin. (1) lit. a), precum şi documentele prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) prezentate în vederea identificării vehiculului şi a persoanei se restituie pe loc solicitantului.
(3)În cazul vehiculului de provenienţă străină care a mai fost înmatriculat în alt stat şi care se înmatriculează în România, cu excepţia situaţiei vehiculelor intrate în proprietatea statului român şi valorificate prin intermediul instituţiilor abilitate, pe lângă documentele prevăzute la alin. (1), este necesară şi depunerea de către solicitant a documentelor de înmatriculare eliberate de autorităţile străine, în original, precum şi a plăcuţelor cu numărul de înmatriculare.
(4)În scopul identificării actelor ilegale împotriva reglementărilor din domeniul înmatriculării vehiculelor sau cu privire la vehicule, la solicitarea înmatriculării în România a unui vehicul de provenienţă străină, autoritatea competentă să efectueze înmatricularea verifică datele furnizate de solicitant în Sistemul european de informaţii privind vehiculele şi permisele de conducere, denumit în continuare EUCARIS.
(5)În cazul în care se constată că vehiculul a fost anterior înmatriculat pe teritoriul altui stat parte la Tratatul referitor la Sistemul european de informaţii privind vehiculele şi permisele de conducere, iar datele furnizate de către solicitant nu pot fi identificate în baza de date referitoare la vehiculele înmatriculate pe teritoriul acelui stat sau diferă de cele înscrise în EUCARIS, autoritatea competentă să efectueze înmatricularea va efectua verificări prin intermediul D.G.P.C.Î. pentru clarificarea situaţiei juridice a vehiculului.
(6)În cazul existenţei unor indicii cu privire la falsificarea documentelor prevăzute la alin. (1) şi (3), precum şi a oricăror alte documente depuse în vederea efectuării operaţiunilor prevăzute în cuprinsul secţiunilor a 2-a-a 4-a, respectiv a 6-a şi a 7-a, autoritatea competentă să efectueze înmatricularea solicită efectuarea de verificări de către structurile specializate din cadrul Ministerului Afacerilor Interne cu competenţe în domeniu.
(7)În cazul absenţei documentelor prevăzute la alin. (3), autoritatea competentă va efectua înmatricularea unui vehicul care a mai fost înmatriculat în alt stat:
a)numai după obţinerea confirmării de la acest stat a faptului că solicitantul este îndreptăţit să reînmatriculeze vehiculul în România, în situaţia vehiculelor înmatriculate anterior în state membre ale Uniunii Europene;
b)numai după clarificarea situaţiei juridice a vehiculelor înmatriculate anterior în alte state decât cele prevăzute la lit. a).
(8)În cazul vehiculelor aflate în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (5)-(7), procedura administrativă de emitere a certificatului de înmatriculare se suspendă, urmând ca înmatricularea să se realizeze numai după clarificarea situaţiei juridice a vehiculului, respectiv obţinerea confirmării faptului că solicitantul este îndreptăţit să reînmatriculeze vehiculul în România.
(9)Procedurile de efectuare a verificărilor şi de solicitare a acordului cu privire la reînmatricularea în România, pentru vehiculele aflate în situaţiile prevăzute la alin. (5)-(7), se stabilesc prin dispoziţie a directorului general al D.G.P.C.Î.
(10)Până la clarificarea situaţiilor prevăzute la alin. (5)-(7), solicitantului i se pot atribui succesiv mai multe autorizaţii de circulaţie provizorie.
(11)În cazul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) sunt aplicabile în mod corespunzător prevederile art. 7 alin. (4)-(6).