Art. 49. - Ordinul 1580/2023 privind modificarea anexei la Ordinul ministrului afacerilor externe nr. 1.132/2016 pentru aprobarea Regulamentului de organizare, funcţionare şi ordine internă al Ministerului Afacerilor Externe

M.Of. 927

În vigoare
Versiune de la: 13 Octombrie 2023
Art. 49
Centrul National de Vize (punctul central de acces la Sistemul central de informaţii privind vizele) îndeplineşte următoarele atribuţii:
1.contribuie la stabilirea şi realizarea politicii naţionale de vize a României, împreună cu celelalte instituţii din administraţia publică centrală, conform competenţelor stabilite prin lege;
2.coordonează procesul de acordare, la nivel naţional, a vizei române, în colaborare cu celelalte instituţii publice din România cu competenţe în domeniu;
3.coordonează şi gestionează activitatea privind acordarea, refuzul, anularea şi revocarea vizelor potrivit competenţelor legale în materie;
4.conform atribuţiilor, încheie protocoale de cooperare cu instituţii centrale de specialitate, cu instituţii naţionale în domeniul migraţiei, securităţii naţionale şi, după caz, cu alte instituţii prevăzute la art. 6 alin. (2) din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului, cu modificările şi completările ulterioare;
5.participă la grupurile de lucru şi comitetele în domeniu, organizate la nivelul Comisiei UE şi al Consiliului, în scopul operaţionalizării sistemelor informatice instituite la nivel UE, precum şi pentru monitorizarea modificărilor legislative privind politica uniformă de vize şi punerea în practică a acesteia;
6.participă, la nivel de experţi, la misiunile de evaluare Schengen ale statelor membre;
7.gestionează şi coordonează la nivel metodologic activitatea în materie de vize desfăşurată de către oficiile consulare de carieră, de secţiile consulare şi de diplomaţii cu atribuţii consulare de la MD/OC;
8.notifică instituţiilor europene, spre informarea statelor membre, orice elemente şi detalii legate de activitatea în domeniul vizelor, desfăşurată de România, oricând este necesar;
9.gestionează, începând cu data unei decizii a Consiliului privind punerea integrală în aplicare a acquis-ului Schengen de către România, consultarea prealabilă în vederea emiterii de vize uniforme şi cooperarea în acest sens cu autorităţile române competente, pentru aspecte legate de activitatea în materie de vize şi admisia străinilor în România, de prevenirea migraţiei ilegale şi asigurarea securităţii naţionale;
10.urmăreşte evoluţiile cadrului normativ european în vigoare, în vederea armonizării legislaţiei naţionale specifice şi a procedurilor de lucru, la dispoziţiile legislaţiei europene în materie de vize şi admisie a cetăţenilor terţi pe teritoriul statelor membre UE şi Schengen;
11.gestionează, începând cu data deciziei Consiliului privind punerea integrală în aplicare a acquis-ului Schengen de către România, accesul la datele din VIS, în scopul prevenirii, depistării şi cercetării infracţiunilor de terorism şi a altor infracţiuni grave;
12.iniţiază şi participă, alături de celelalte instituţii naţionale competente, la modificarea şi completarea politicii de vize a României şi, în funcţie de evoluţiile coordonatelor acesteia, face propuneri de modificare a cadrului normativ şi instituţional pentru realizarea acestei politici;
13.elaborează, împreună cu celelalte instituţii cu atribuţii în domeniul admisiei cetăţenilor străini, strategia de punere în aplicare a politicii de vize a României;
14.elaborează şi avizează proiecte de acte normative cu incidenţă în activitatea în materie de vize;
15.primeşte şi gestionează documentaţia specifică ce sprijină acordarea vizei române, în conformitate cu legea specială;
16.menţine şi intermediază comunicarea permanentă cu instituţiile naţionale competente, în sensul gestionării de informaţii cu privire la resortisanţii terţi care călătoresc în România în baza vizelor de intrare;
17.verifică şi coordonează activităţile desfăşurate la nivelul MD/OC, în procesul de acordare a vizei române;
18.formulează răspunsuri oficiale la solicitarea persoanelor fizice, instituţiilor naţionale şi europene, în domeniul său de activitate;
19.asigură integritatea şi securitatea datelor înregistrate în componenta MAE a bazei de date SNIV, în conformitate cu legislaţia naţională privind protecţia datelor cu caracter personal şi informaţiile clasificate;
20.implementează şi urmăreşte punerea în aplicare a principiilor stabilite prin GDPR, în domeniul său de activitate;
21.consultă şi introduce semnalări în Sistemul informatic naţional de semnalări (SINS), în conformitate cu dispoziţiile legale din domeniul său de activitate;
22.cooperează cu Biroul naţional SIRENE, în legătură cu semnalările SINS;
23.asigură funcţionalitatea portalului electronic eViza, la nivel business, şi gestionează actualizarea acestuia cu toate informaţiile şi mecanismele necesare funcţionării în scopul în care a fost instituit;
24.întocmeşte şi gestionează statistici, analize şi prognoze cu privire la vizele de intrare în România;
25.gestionează şi coordonează activităţile legate de etapele evaluărilor Schengen ale României în domeniul vizelor şi al protecţiei datelor cu caracter personal pe această linie - responsabilităţile MAE;
26.coordonează şi gestionează activitatea privind eliberarea permiselor de mic trafic de frontieră biometrice (PMT);
27.încheie protocoale de cooperare cu alte autorităţi naţionale care deţin atribuţii legate de eliberarea de PMT;
28.începând cu data unei decizii a Consiliului, cu privire la aplicarea de către România a acquis-ului Schengen în integralitatea sa, atribuţiile CNV vor răspunde necesităţilor inerente îndeplinirii condiţiilor prevăzute de legislaţia naţională şi europeană în domeniul vizelor; în prezent, asigură alinierea politicii naţionale de vize la politica uniformă;
29.asigură şi menţine comunicarea cu autorităţile naţionale şi europene competente şi cu MD/OC ale României, pe orice alte aspecte legate de activitatea în materie de vize şi în materia micului trafic de frontieră.