Art. i. - Articolul 13 va avea următorul cuprins: - Ordinul 150/2001 privind modificarea Metodologiei de atestare a competentei tehnice a persoanelor juridice care intocmesc documentatii si/sau executa lucrari de cercetare geologica, lucrari de exploatare a petrolului si a resurselor minerale si de expertizare, precum si a persoanelor fizice care intocmesc documentatii si/sau executa lucrari de cercetare geologica si de expertizare

M.Of. 642

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 15 Octombrie 2001
Art. I
Metodologia de atestare a competenţei tehnice a persoanelor juridice care întocmesc documentaţii şi/sau execută lucrări de cercetare geologică, lucrări de exploatare a petrolului şi a resurselor minerale şi de expertizare, precum şi a persoanelor fizice care întocmesc documentaţii şi/sau execută lucrări de cercetare geologică şi de expertizare, aprobată prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale nr. 38/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 315 din 13 iunie 2001, se modifică după cum urmează:
1.Articolul 4 se abrogă.
2.Articolul 13 va avea următorul cuprins:
"Art. 13
(1) Membrii comisiei de atestare au următoarele atribuţii:
- examinează cererile şi documentaţiile prezentate de persoanele fizice şi juridice în vederea atestării;
- prezintă în scris punctul lor de vedere în şedinţa de atestare;
- propun eliberarea certificatelor de atestare pentru cei care îndeplinesc condiţiile şi criteriile de atestare;
- propun respingerea cererilor de atestare ale celor care nu îndeplinesc condiţiile şi criteriile de atestare;
- participă la şedinţele comisiei de atestare, cu drept de vot direct în adoptarea hotărârilor acesteia;
- semnează procesele-verbale întocmite la fiecare şedinţă, pe baza cărora se vor formula răspunsurile la cererile de atestare prezentate de persoanele fizice şi juridice;
- solicită consemnarea în procesele-verbale ale şedinţelor a opiniilor şi punctelor de vedere divergente faţă de hotărârile adoptate."
3.Articolul 14 va avea următorul cuprins:
"Art. 14
Secretariatul comisiei de atestare are următoarele atribuţii:
- primeşte şi înregistrează cererile-tip de atestare, însoţite de documentele necesare;
- întocmeşte graficul de şedinţe şi îl supune spre aprobare preşedintelui comisiei de atestare;
- convoacă membrii comisiei de atestare la şedinţe;
- comunică, după caz, persoanelor fizice şi juridice data prezentării pentru interviu. Persoana juridică va fi reprezentată la interviu prin reprezentantul său legal;
- întocmeşte procesele-verbale ale şedinţelor comisiei de atestare;
- păstrează documentele comisiei de atestare;
- prezintă certificatul de atestare preşedintelui ANRM spre semnare şi eliberare;
- comunică hotărârile comisiei de atestare celor interesaţi şi solicită eventuale completări ale documentaţiilor depuse."
4.Articolul 16 va avea următorul cuprins:
"Art. 16
Dosarul de atestare se depune la secretariatul comisiei de atestare din cadrul ANRM, care va atribui solicitantului un număr de înregistrare. Secretariatul comisiei de atestare şi serviciul contencios verifică existenţa şi conformitatea cu originalul a tuturor copiilor de pe actele şi documentele cuprinse în dosare, în conformitate cu art. 30 şi 33."
5.Articolul 27 va avea următorul cuprins:
"Art. 27
Activităţile pentru care se pot solicita şi emite certificate de atestare în domeniul întocmirii de documentaţii, al cercetării geologice şi de expertizare sunt:
a) efectuarea lucrărilor de teren şi aferente:
- studiilor geologice (mineralogice, stratigrafice, geochimice, hidrogeologice etc.);
- altor studii specifice;
b) elaborarea/expertizarea documentaţiilor geologice, geologico-tehnice şi tehnico-economice pentru activităţi miniere şi operaţiuni petroliere: - proiecte, rapoarte şi programe de explorare-dezvoltare-exploatare;
- evaluarea resurselor/rezervelor pentru substanţe minerale şi petrol;
- studii de prefezabilitate şi fezabilitate;
- documentaţii pentru instituirea perimetrelor de protecţie hidrogeologică şi sanitară;
- documentaţii pentru instituirea perimetrelor de prospecţiune, explorare, exploatare şi dezvoltare;
- alte documentaţii de specialitate;
c) expertizarea, conducerea/coordonarea activităţilor legate de cercetarea geologică."
6.Articolul 30 va avea următorul cuprins:
"Art. 30
În vederea atestării persoanele fizice interesate vor depune la ANRM un dosar de atestare conţinând următoarele documente:
- curriculum vitae;
- cerere-tip, conform anexei nr. 3;
- carnetul de muncă în original şi în copie;
- copie legalizată de pe diploma de studii, titluri ştiinţifice etc.;
- copii de pe certificatele de apartenenţă la organizaţii tehnice, ştiinţifice ori profesionale;
- copii de pe certificate sau alte documente care demonstrează frecventarea de către solicitant a unor cursuri postuniversitare şi de specialitate în domeniul pentru care se solicită atestarea, nivelul tehnic şi durata acestora;
- memoriu de activitate, cu specificarea clară a activităţilor de cercetare, studii, proiectare şi/sau producţie, desfăşurate de solicitant în domeniul geologico-minier şi/sau petrolier;
- listă cuprinzând lucrările efectuate în domeniul cercetărilor geologice, specificându-se calitatea şi responsabilitatea deţinută;
se vor prezenta şi lucrările ştiinţifice redactate, susţinute şi/sau publicate în cadrul unor manifestări interne şi/sau internaţionale de specialitate;
- recomandări din partea instituţiilor, organizaţiilor tehnice, ştiinţifice ori profesionale pentru care au efectuat astfel de activităţi."
7.Articolul 31 va avea următorul cuprins:
"Art. 31
Activităţile pentru care se pot solicita şi emite atestări în domeniul întocmirii de documentaţii, executării lucrărilor de cercetare geologică, lucrărilor de exploatare a petrolului şi a resurselor minerale şi de expertizare sunt:
a) efectuarea lucrărilor de teren şi de laborator aferente:
- studiilor geologice (mineralogice, stratigrafice, geochimice, hidrogeologice etc.);
- altor studii specifice;
b) elaborarea/expertizarea documentaţiilor geologice, geologico-tehnice şi tehnico-economice pentru activităţi miniere şi operaţiuni petroliere:
- proiecte, programe şi rapoarte de explorare-dezvoltare-exploatare;
- evaluarea resurselor/rezervelor pentru substanţe minerale şi petrol;
- studii de prefezabilitate şi fezabilitate;
- documentaţii pentru instituirea perimetrelor de protecţie hidrogeologică şi sanitară;
- documentaţii pentru instituirea perimetrelor de prospecţiune, explorare, dezvoltare şi exploatare;
- alte documentaţii de specialitate;
c) execuţia, conducerea/coordonarea şi expertizarea lucrărilor legate de exploatarea resurselor minerale prin:
- activităţi miniere;
- operaţiuni petroliere."
8.Articolul 33 va avea următorul cuprins:
"Art. 33
În vederea atestării persoanele juridice interesate vor depune la ANRM un dosar care va cuprinde următoarele documente:
a) cerere-tip de atestare, conform anexei nr. 2, cu specificarea clară a activităţilor miniere şi/sau a operaţiunilor petroliere pentru care se solicită atestarea. Activităţile pentru care persoana juridică solicită atestarea trebuie să fie conforme cu cele prevăzute în codul de clasificări CAEN;
b) documente ce atestă calitatea de persoană juridică a solicitantului (în copie):
- statutul societăţii comerciale;
- denumirea, sedii;
- capitalul social;
- certificatul de înregistrare la oficiul registrului comerţului;
- certificatul fiscal;
- dovada înscrierii la oficiul registrului comerţului a activităţilor miniere şi/sau a operaţiunilor petroliere pentru care se solicită atestarea, conform clasificării CAEN;
- alte documente relevante;
c) memoriu privind activităţile miniere şi/sau operaţiunile petroliere reprezentative, desfăşurate anterior (anexa nr. 4):
- în domeniul cercetării geologice;
- în domeniul explorării-exploatării-dezvoltării resurselor minerale şi/sau petroliere;
- alte domenii conexe de activitate;
d) documente care să ateste pregătirea, calificarea tehnică şi experienţa profesională ale personalului/specialiştilor (curriculum vitae, cu specificarea activităţilor miniere şi/sau a operaţiunilor petroliere desfăşurate) (anexa nr. 5);
e) declaraţii care să ateste dotarea tehnică deţinută în proprietate sau închiriată: instalaţii, aparatură, echipamente şi utilaje specifice executării activităţilor miniere şi/sau operaţiunilor petroliere pentru care se solicită atestarea (anexa nr. 9);
f) documente care să ateste capacitatea financiară a solicitantului (scrisoare de bonitate cu principalii indicatori: lichiditate patrimonială, solvabilitate, rentabilitate);
g) nota de constatare a inspectoratului teritorial (zonal) pentru resurse minerale privind capacitatea tehnică a solicitantului;
h) apartenenţa în bloc sau individuală a personalului angajat la organisme/organizaţii tehnice ori profesionale de specialitate (anexa nr. 6);
i) după caz, documente de certificare care să ateste îndeplinirea unor standarde de calitate în urmărirea şi execuţia lucrărilor (ISO 9001 etc.)."
9.Articolul 41 va avea următorul cuprins:
"Art. 41
Partea nemulţumită poate contesta în scris decizia comisiei de atestare. Contestaţia se depune la ANRM şi va fi soluţionată de către o comisie numită prin ordin al preşedintelui ANRM, Din comisia de soluţionare a contestaţiilor nu pot face parte membrii comisiei de atestare. Dacă se consideră întemeiată contestaţia, comisia va revoca decizia anterioară şi va propune preşedintelui ANRM eliberarea atestatului, informând contestatorul despre soluţia adoptată. Dacă comisia de soluţionare a contestaţiilor consideră că nu sunt temeinice contestaţia şi modificarea deciziei anterioare, va informa în scris contestatorul asupra soluţiei adoptate şi a motivelor acesteia."
10.Articolul 42 va avea următorul cuprins:
"Art. 42
Contestaţiile se depun în termen de 5 zile lucrătoare de la data comunicării deciziei. Contestaţiile se rezolvă în termen de 30 de zile lucrătoare de la data depunerii."
11.Articolul 43 va avea următorul cuprins:
"Art. 43
Tarifele pentru obţinerea certificatului de atestare se stabilesc de către ANRM, cu avizul Oficiului Concurenţei, diferenţiat pentru persoane juridice şi persoane fizice, în funcţie de activităţile pe care acestea le desfăşoară. Tarifele vor fi actualizate periodic, în condiţiile legii."
12.Articolul 44 va avea următorul cuprins:
"Art. 44
Persoana fizică sau juridică care solicită atestarea achită tariful prevăzut."
13.Anexa nr. 1 la metodologie va avea următorul cuprins:
"ANEXA Nr. 1: COMPONENŢA COMISIEI DE ATESTARE

Preşedinte

- specialist din cadrul ANRM

Vicepreşedinte

- specialist din cadrul ANRM

Membri:

- 2 specialişti din cadrul ANRM

 

- un reprezentant al unei instituţii de învăţământ superior

 

- un reprezentant al executanţilor de activităţi miniere

 

- un reprezentant al executanţilor de operaţiuni petroliere

Secretariat

- şeful biroului atestate din cadrul ANRM."

14.Anexa nr. 2 la metodologie va avea următorul cuprins:
"ANEXA Nr. 2:
PERSOANA JURIDICĂ

Nr ...................... din ......................
CERERE pentru obţinerea atestării privind competenţa tehnică de a desfăşura următoarele activităţi
(se completează, după caz, activităţile solicitate):
.........................................................................
..........................................................................
Persoana juridică ..............................................., cu sediul în .................................................., str ......................................... nr ..........., judeţul ........................., telefon .................., fax ................, e-mail ......................, înmatriculată la Registrul comerţului ............................ cu nr ........................ din ............................, reprezentată de ................................., având funcţia de ............................, solicităm, în conformitate cu prevederile art. 33 din Metodologia de atestare a competenţei tehnice a persoanelor juridice care întocmesc documentaţii şi/sau execută lucrări de cercetare geologică, lucrări de exploatare a petrolului şi a resurselor minerale şi de expertizare, precum şi a persoanelor fizice care întocmesc documentaţii şi/sau execută lucrări de cercetare geologică şi de expertizare, aprobată prin Ordinul preşedintelui ANRM nr. 38/2001, eliberarea certificatului de atestare privind capacitatea de a efectua următoarele activităţi:
1. întocmirea de documentaţii geologico-tehnice;
2. cercetări geologice complexe;
3. exploatarea şi valorificarea resurselor minerale definite în Legea petrolului nr. 134/1995 şi în Legea minelor nr. 61/1998;
4. expertizare în:
a) executarea lucrărilor de prospecţiune;
b) executarea lucrărilor de explorare, inclusiv:
- a lucrărilor geofizice (seismice, magnetometrice, gravimetrice etc.);
- a studiilor geologice (geotehnice, mineralogice, petrografice, paleontologice, micropaleontologice, geochimice etc.);
c) executarea de lucrări şi documentaţii hidrogeologice (foraje, testări etc);
d) executarea lucrărilor de exploatare-dezvoltare;
5. elaborarea documentaţiilor pentru instituiri de perimetre de protecţie hidrogeologică şi sanitară.
- Anexăm la prezenta cerere documentele prevăzute de metodologia aprobată prin Ordinul preşedintelui ANRM nr. 38/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 315 din 13 iunie 2001.
Data

...........................
................................................

(numele, semnătura şi ştampila)"
15.Anexa nr. 3 la metodologie va avea următorul cuprins:
"ANEXA Nr. 3: CERERE pentru obţinerea certificatului de atestare privind competenţa de a întocmi documentaţii, de a conduce lucrări care intră sub incidenţa Legii minelor nr. 61/1998 şi a Legii petrolului nr. 134/1995, de a executa lucrări de cercetare geologică şi de expertizare a studiilor şi rapoartelor cu calcul şi/sau evaluare de resurse/rezerve geologice de petrol şi de resurse/rezerve minerale în temeiul art. 1 din metodologia de atestare aprobată prin Ordinul preşedintelui ANRM nr. 38/2001
PERSOANA FIZICĂ

Nr ...................... din ......................
Subsemnatul/subsemnata ....................................., de profesie ........................., absolvent/absolventă al/a .............................. în anul ..............., solicit atestarea competenţei profesionale în următoarele activităţi:
a).............................;
b).............................;
c)............................
Pregătirea profesională şi experienţa în domeniu corespund următoarelor criterii specificate în anexa nr. 7 la Metodologia de atestare a competenţei tehnice a persoanelor juridice care întocmesc documentaţii şi/sau execută lucrări de cercetare geologică, lucrări de exploatare a petrolului şi a resurselor minerale şi de expertizare, precum şi a persoanelor fizice care întocmesc documentaţii şi/sau execută lucrări de cercetare geologică şi de expertizare.
Anexăm la prezenta cerere documentele prevăzute de metodologia aprobată prin Ordinul preşedintelui ANRM nr. 38/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 315 din 13 iunie 2001.
Semnătura

........................"
16.Anexa nr. 4 la metodologie va avea următorul cuprins:
"ANEXA Nr. 4
PERSOANA JURIDICĂ
SITUAŢIA privind activitatea desfăşurată în domeniul ................ în ultimii 3 ani
............................................................
............................................................
............................................................
Data completării

............................
Semnătura autorizată

.............................

Ştampila"
17.Anexa nr. 5 la metodologie va avea următorul cuprins:
"ANEXA Nr. 5: CALIFICĂRI PROFESIONALE ŞI INSTRUIRE RELEVANTĂ A PERSONALULUI DE SPECIALITATE
PERSOANA JURIDICĂ

Numele şi prenumele personalului de specialitate

Denumirea cursului şi calificativul obţinut

(diplomă, masterat, doctorat)

Anul absolvirii, durata

Instituţia de învăţământ

Principala atribuţie în societatea comercială

     

...

    


Data

............................
Semnătura autorizată

............................
(Ataşaţi copiile de pe certificatele pentru calificarea de cel mai înalt grad şi pentru cursurile de instruire pentru persoanele menţionate mai sus.)"
18.Anexa nr. 6 la metodologie va avea următorul cuprins:
"ANEXA Nr. 6: APARTENENŢA la organisme ştiinţifice de specialitate - organizaţii tehnice profesionale
PERSOANA JURIDICĂ

Organismul profesional

Data intrării

Nivelul/Calificarea

Tipul apartenenţei

    

...

   


(Anexaţi copiile de pe certificatele sau documentele care atestă această apartenenţă.)"
19.Anexa nr. 7 la metodologie va avea următorul cuprins:
"ANEXA Nr. 7: CRITERII DE ATESTARE
PERSOANA FIZICĂ
Criteriile de atestare sunt cele stabilite în continuare:
A) Pentru calitatea de expert:
1. Studii - absolvent de studii universitare cu diplomă de licenţă în domeniul de atestare;
2. Vechime - minimum 10 ani de activitate efectivă în domeniul de atestare sau în domenii conexe;
3. Experienţă - 10 lucrări complexe în domeniul pentru care se solicită atestarea. Se cumulează următoarele tipuri de lucrări: lucrări de sinteză, cărţi de specialitate, teză de doctorat în domeniu, lucrare de masterat în domeniu, proiecte de cercetare şi/sau execuţie, cursuri universitare predate, cursuri şi/sau stagii de specialitate absolvite (cu diplomă);
4. Polivalenţă - experienţă corespunzătoare în cel puţin 5 dintre următoarele grupe de specializări:
- - ştiinţifică:
- studii geologice (mineralogice, geochimice, stratigrafice, hidrogeologice, geotehnice, geofizice);
- documentaţii de evaluare a resurselor/rezervelor, elaborarea de metodologii de calcul etc.;
- proiecte, programe, rapoarte de cercetare geologică;
- studii de fezabilitate şi prefezabilitate, documentaţii tehnico-economice;
- documentaţii privind instituirea de perimetre de protecţie hidrogeologică şi/sau sanitară;
- documentaţii pentru instituirea perimetrelor de prospecţiune, explorare şi exploatare-dezvoltare;
- - conceptuală:
- expertizarea activităţilor legate de cercetarea geologică, inclusiv a documentaţiilor de evaluare a resurselor/rezervelor de substanţe minerale utile;
- - practică:
- execuţia efectivă a lucrărilor de cercetare geologică (prospecţiune, explorare, evaluare) şi/sau de exploatare-dezvoltare;
- - de sinteză:
- conducerea/coordonarea activităţilor legate de cercetarea geologică (prospecţiune, explorare, evaluare) şi de exploatare-dezvoltare;
- avizarea, la diverse niveluri, a lucrărilor de cercetare geologică (prospecţiune, explorare, evaluare) şi de exploatare-dezvoltare;
- - didactică:
- în domeniul învăţământului de specialitate;
- - adiţională:
- publicistică, redacţională etc.
B) Pentru calitatea de specialist:
1. Studii - absolvent de studii universitare cu diplomă de licenţă în domeniul de atestare;
2. Vechime - minimum 5 ani de activitate efectivă în domeniul de atestare sau în domenii conexe;
3. Experienţă - 5 lucrări complexe în domeniul pentru care se solicită atestarea. Se cumulează următoarele tipuri de lucrări: lucrări de sinteză, cărţi de specialitate, teză de doctorat în domeniu, lucrare de masterat în domeniu, proiecte de cercetare şi/sau execuţie, cursuri universitare predate, cursuri şi/sau stagii de specialitate absolvite (cu diplomă);
4. Polivalenţă - experienţă corespunzătoare în cel puţin 3 dintre următoarele grupe de specializări:
- - ştiinţifică:
- studii geologice (mineralogice, geochimice, stratigrafice, hidrogeologice, geotehnice, geofizice);
- documentaţii de evaluare a resurselor/rezervelor, elaborarea de metodologii de calcul etc.;
- proiecte, programe, rapoarte de cercetare geologică;
- studii de fezabilitate şi prefezabilitate, documentaţii tehnico-economice;
- documentaţii privind instituirea de perimetre de protecţie hidrogeologică şi/sau sanitară;
- documentaţii pentru instituirea perimetrelor de prospecţiune, explorare şi exploatare-dezvoltare;
- - conceptuală:
- expertizarea activităţilor legate de cercetarea geologică, inclusiv a documentaţiilor de evaluare a resurselor/rezervelor de substanţe minerale utile;
- - practică:
- execuţia efectivă a lucrărilor de cercetare geologică (prospecţiune, explorare, evaluare) şi/sau de exploatare-dezvoltare;
- - de sinteză:
- conducerea/coordonarea activităţilor legate de cercetarea geologică (prospecţiune, explorare, evaluare) şi de exploatare-dezvoltare;
- avizarea, la diverse niveluri, a lucrărilor de cercetare geologică (prospecţiune, explorare, evaluare) şi de exploatare-dezvoltare;
- - didactică:
- în domeniul învăţământului de specialitate;
- - adiţională:
- publicistică, redacţională etc."
20.Anexa nr. 10 la metodologie va avea următorul cuprins:
"ANEXA Nr. 10: FIŞĂ cu privire la asigurarea cu personal pentru activitatea de ................
PERSOANA JURIDICĂ

Numărul de persoane cu atribuţii de

conducere

execuţie

  

...

 
Data

........................
Semnătura autorizată

..............................................

Ştampila"