Capitolul ii - Concept şi tipuri de control, scopul şi principiile care stau la baza executării controalelor - Ordinul 138/2016 privind organizarea şi executarea controalelor în Ministerul Afacerilor Interne
M.Of. 700
În vigoare Versiune de la: 27 Martie 2017
CAPITOLUL II:Concept şi tipuri de control, scopul şi principiile care stau la baza executării controalelor
Art. 4
(1)În sensul prezentului ordin, controlul desemnează activitatea specifică constând în analiza, verificarea şi măsurarea realizării cantitative şi calitative a unor performanţe, sarcini sau lucrări, compararea acestora cu obiectivele planificate şi indicarea măsurilor ce se impun pe parcursul ori la sfârşitul acestei activităţi pentru menţinerea stării de normalitate a activităţii entităţii MAI.
(2)Tipurile de control care se organizează şi se execută potrivit prezentului ordin sunt următoarele:
a)inspecţia - reprezintă controlul general, ierarhic superior, dispus de către ministrul afacerilor interne, care vizează o examinare complexă, multidisciplinară a activităţii entităţii MAI, în scopul evaluării modului de îndeplinire a sarcinilor stabilite prin planurile strategice sau proprii şi de realizare a obiectivelor planificate, a competenţei şi capacităţii conducătorului entităţii MAI ori ale celorlalte persoane cu funcţii de conducere din competenţa de numire a conducerii MAI sau superioară, precum şi în scopul identificării şi corectării deficienţelor, disfuncţiilor ori neregulilor constatate;
b)controlul de fond - reprezintă verificarea dispusă de conducătorul entităţii MAI, în scopul evaluării activităţii structurilor subordonate ori ale celor pe care le coordonează şi controlează metodologic, a competenţei şi capacităţii persoanelor cu funcţii de conducere din cadrul acestora, al identificării şi corectării deficienţelor, disfuncţiilor sau neregulilor constatate;
c)controlul tematic - reprezintă verificarea prin care se urmăresc constatarea, analizarea, evaluarea, îndrumarea şi/sau sprijinul unei/unor activităţi determinate;
d)controlul inopinat - reprezintă verificarea desfăşurată cu operativitate în vederea identificării unor eventuale deficienţe privind legalitatea, corectitudinea şi exactitatea îndeplinirii atribuţiilor de serviciu la nivelul unei entităţi MAI.
Art. 5
Executarea controalelor prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. a)-c) se face în scopul creşterii eficacităţii activităţii desfăşurate de entităţile MAI, prin compararea rezultatelor obţinute - a valorilor ce caracterizează starea unităţilor la un moment dat - cu standardele specificate prin strategii, programe/planuri strategice şi proprii - valorile planificate, al identificării neregulilor şi soluţionării problemelor cu care se confruntă echipa managerială, precum şi al stabilirii măsurilor optime pentru prevenirea unor deficienţe sau disfuncţii.
Art. 6
Principiile care stau la baza executării controalelor sunt:
a)principiul legalităţii - presupune ca toate activităţile specifice controlului să fie desfăşurate cu respectarea prevederilor Constituţiei şi ale legislaţiei în materie;
b)principiul obiectivităţii - presupune o evaluare corectă şi reală a rezultatelor obţinute, a cauzelor care au determinat neregulile şi a măsurilor necesare înlăturării ori diminuării efectelor negative şi integrării celor pozitive;
c)principiul responsabilităţii - personalul ce execută activităţi de control răspunde pentru corectitudinea şi plenitudinea constatărilor, precum şi de acţiunile susţinute în procesul de control;
d)principiul eficacităţii - se referă la oportunitatea şi finalitatea controlului, în scopul atingerii obiectivelor propuse;
e)principiul eficienţei - are în vedere maximizarea rezultatelor activităţii de control în raport cu resursele utilizate: umane, financiare, de timp;
f)principiul prevenţiei - presupune prevederea şi identificarea posibilelor erori şi nereguli în scopul prevenirii acestora pe întreg parcursul desfăşurării procesului de management;
g)principiul viziunii unitare - activitatea de control trebuie să aibă la bază o viziune unitară a problematicii, atât în sensul reglementărilor, cât şi al generalizării experienţei pozitive;
h)principiul coordonării şi cooperării unitare - în sensul că unitatea centrală de control coordonează toate activităţile de control şi în acelaşi timp cooperează cu structurile implicate;
i)principiul perfecţionării - presupune perfecţionarea personalului care efectuează activitatea de control, precum şi diseminarea informaţiilor, a bunelor practici şi a instrumentelor de lucru în domeniu;
j)principiul continuităţii - activităţile de control trebuie să aibă un caracter permanent;
k)principiul operativităţii - presupune efectuarea şi finalizarea la timp şi în mod complet a activităţii de control, într-o manieră cât mai simplificată, în vederea înlăturării disfuncţionalităţilor constatate, cu respectarea regulilor prevăzute de lege.