Capitolul iii - Atribuţiile autorităţilor competente - Ordinul 1327/2014 pentru aprobarea Planului naţional de implementare a Regulamentului sanitar internaţional 2005 (RSI 2005) în România
M.Of. 741
În vigoare Versiune de la: 10 Octombrie 2014
CAPITOLUL III:Atribuţiile autorităţilor competente
SECŢIUNEA A:Atribuţii generale
Art. 14
Autorităţile competente pentru implementarea RSI 2005 (prezentate în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 758/2009) şi instituţiile publice cu responsabilităţi în realizarea măsurilor de răspuns îndeplinesc, conform competenţelor, următoarele atribuţii generale:
a)elaborează/revizuiesc planurile proprii de acţiune pentru punerea în aplicare a prezentului ordin;
b)informează punctul focal naţional despre producerea, în zona de competenţă, a unui eveniment în domeniul sănătăţii publice;
c)asigură, în domeniul de competenţă, monitorizarea situaţiilor apărute, schimbul de date şi informaţii, coordonarea/conducerea acţiunilor forţelor şi mijloacelor proprii;
d)aplică şi realizează, în domeniul specific de activitate, sarcinile stabilite prin prezentul ordin şi în planurile de acţiune proprii;
e)asigură managementul activităţilor specifice tipurilor de risc cu impact major asupra sănătăţii publice care le-au fost repartizate şi îndeplinesc funcţiile de sprijin stabilite;
f)prevăd în planurile proprii resursele materiale, umane şi financiare necesare realizării intervenţiei;
g)realizează măsurile de alertare şi pregătire a resurselor materiale, umane şi financiare prevăzute în planurile de acţiune şi în cele de cooperare;
h)participă, la solicitarea autorităţii competente, cu resursele materiale, umane şi financiare planificate, la limitarea şi înlăturarea efectelor, conform domeniului de competenţă;
i)coordonează prin comitetele pentru situaţii de urgenţă şi centrele operative permanente/temporare aplicarea planurile proprii de intervenţie;
j)realizează asigurarea logisticii necesare aplicării planurilor de intervenţie;
k)asigură echipamentele de protecţie individuală şi produsele biocide necesare în cazul apariţiei unor evenimente care afectează sănătatea publică, conform recomandărilor Ministerului Sănătăţii şi prevederilor normelor proprii de înzestrare;
l)asigură monitorizarea bagajelor, mărfurilor, containerelor, mijloacelor de transport, bunurilor şi coletelor poştale care pleacă sau sosesc din zonele afectate, astfel încât acestea să nu reprezinte un pericol pentru sănătatea publică;
m)participă, sub coordonarea structurilor de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii, la elaborarea planurilor de acţiune la nivel teritorial.
Art. 15
La nivel naţional, implementarea măsurilor prevăzute în prezentul ordin se realizează de către autorităţile competente.
Art. 16
La nivel teritorial, implementarea măsurilor prevăzute în prezentul ordin se realizează de către fiecare instituţie pe baza hotărârii comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă.
SECŢIUNEA B:Atribuţii specifice
Art. 17
Atribuţiile Ministerului Sănătăţii sunt următoarele:
a)asigură infrastructura şi personalul necesar funcţionării în condiţii optime a punctului focal naţional pentru RSI 2005;
b)asigură reţeaua de instituţii şi specialişti, la nivel central şi local, implicaţi în supravegherea, raportarea, notificarea, verificarea şi răspunsul la un eveniment care poate afecta sănătatea populaţiei şi care se poate transmite transfrontalier (personal specializat, laboratoare de analize, echipamente medicale, mijloace de transport adecvate etc.);
c)desemnează centrele de referinţă naţionale şi experţii care pot fi contactaţi în cazul apariţiei riscurilor pentru sănătatea publică menţionate la art. 7;
d)desemnează, la nivel local, unităţile sanitare care vor prelua călătorii de la nivelul porturilor, aeroporturilor şi punctelor terestre de intrare în ţară, în cazul apariţiei riscurilor pentru sănătatea publică menţionate la art. 7;
e)asigură personalul de specialitate necesar pentru inspecţia navelor, aeronavelor, precum şi a mijloacelor de transport terestru, dacă este cazul;
f)asigură utilizarea de către personalul sanitar a noilor formulare prevăzute în anexele RSI 2005 (certificatele de control sanitar a navelor, certificatele internaţionale de vaccinare);
g)numeşte coordonatorul pe probleme de sănătate publică la nivelul punctelor de intrare în ţară, care are obligaţia de a întocmi, în colaborare cu reprezentanţii autorităţilor competente, planul de contingenţă al punctului respectiv;
h)efectuează, după caz, interviul, izolarea, carantinarea şi transportul călătorilor suspecţi, bolnavi sau care vin dintr-o zonă afectată (conform definiţiei RSI 2005);
i)monitorizează periodic la nivelul porturilor şi aeroporturilor desemnate:
1.calitatea apei potabile;
2.condiţiile de igienă din unităţi de alimentaţie publică şi colectivă, catering, cu excepţia condiţiilor de siguranţa alimentelor;
3.controlul condiţiilor igienico-sanitare din grupurile sanitare;
4.controlul evacuării deşeurilor solide şi lichide;
5.controlul desfăşurării acţiunilor de combatere a vectorilor prin măsuri de dezinfecţie, dezinsecţie, deratizare;
6.controlul modului în care se realizează decontaminarea bagajelor, mărfurilor, mijloacelor de transport persoane;
j)recomandă, conform competenţelor, echipamentele de protecţie individuală necesare angajaţilor de la punctele de intrare şi produsele biocide care trebuie utilizate, în cazul apariţiei riscurilor pentru sănătatea publică, prevăzute la art. 7;
k)realizează instruirea pe problemele de sănătate atât a personalului sanitar propriu, cât şi a reprezentanţilor autorităţilor competente pentru RSI 2005, la nivel local şi central;
l)asigură comunicarea cu autorităţile competente pentru RSI 2005 şi transmite recomandări de sănătate publică care implică acţiuni comune, în cazul apariţiei riscurilor pentru sănătatea publică prevăzute la art. 7;
m)asigură prin biroul de presă al ministerului, conform competenţelor, informarea populaţiei în cazul apariţiei riscurilor pentru sănătatea publică, prevăzute la art. 7, şi transmite populaţiei, prin mijloace mass-media, recomandări de profilaxie;
n)în colaborare cu autorităţile competente pe RSI 2005, stabileşte procedurile standard de comunicare dintre punctul focal naţional RSI 2005 şi aceste autorităţi, la nivel central şi local, cu autorităţile portuare, aeroportuare şi de la nivelul punctelor terestre de intrare în ţară;
o)stabileşte procedurile pentru notificarea autorităţilor competente din punctele de intrare desemnate despre existenţa unor călători aflaţi sub observaţie de sănătate publică;
p)asigură, la nivel naţional, managementul răspunsului la producerea unei urgenţe de sănătate publică;
q)coordonează la nivel central şi teritorial, prin structurile de specialitate, procesul de elaborare a planurilor de acţiune.
Art. 18
Atribuţiile Ministerului Afacerilor Interne sunt următoarele:
a)participă, prin structurile de specialitate, la informarea persoanelor care tranzitează punctele de trecere a frontierei prin afişarea în locuri vizibile a materialelor documentare puse la dispoziţie de structurile de specialitate ale Ministerului Sănătăţii;
b)prin structura de specialitate exercită atribuţiile ce îi revin cu privire la supravegherea şi controlul trecerii frontierei de stat, în domeniile de risc prevăzute în prezentul ordin;
c)iniţiază măsuri specifice, de primă urgenţă, de prevenire/contracarare a unor evenimente, situaţii ori fenomene grave care pot afecta ordinea şi siguranţa publică;
d)asigură, la solicitare, măsuri de restricţionare a accesului în zonele/punctele posibil contaminate;
e)sprijină autorităţile naţionale, judeţene şi locale pentru constituirea zonelor de carantină şi asigură măsurile de ordine şi siguranţă publică;
f)asigură măsurile de limitare a libertăţii de mişcare, a restricţiilor de deplasare şi închidere a punctelor de trecere a frontierei de stat, în condiţiile legii, dacă situaţia o impune;
g)participă cu personal şi mijloace tehnice de specialitate puse la dispoziţie de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în continuare IGSU, la identificarea, respectiv la cercetarea zonelor contaminate cu substanţe chimice sau radiologice, sub coordonarea Departamentului pentru situaţii de urgenţă, denumit în continuare DSU, cu sprijinul structurilor specializate ale altor instituţii cu atribuţii în domeniu;
h)participă, prin DSU şi structurile cu atribuţii în domeniu, coordonate de acesta, la acţiunile de decontaminare chimică, biologică, radiologică şi nucleară a populaţiei, a mijloacelor tehnice, a materialelor şi terenurilor aferente punctelor de trecere a frontierei sau situate în zone intens populate, împreună cu structuri specializate ale altor instituţii cu atribuţii în domeniu;
i)pune la dispoziţie, prin DSU şi structurile cu atribuţii în domeniu, coordonate de acesta, autospeciale de intervenţie la accidente colective şi calamităţi naturale;
j)prin structurile de specialitate participă la distribuirea către populaţie a medicamentelor şi a ajutoarelor de primă necesitate;
k)sprijină prin structurile specializate, potrivit competenţelor, însoţirea şi siguranţa coloanelor, navelor contaminate la punctele de intrare desemnate, conform RSI 2005;
l)la solicitarea Ministerului Sănătăţii asigură:
1.transportul persoanelor afectate de un posibil risc major de sănătate publică cu ajutorul autospecialelor SMURD;
2.personal specializat la realizarea determinării şi evaluării efectelor situaţiei;
3.prin unităţile sanitare din reţeaua sanitară proprie asigură sprijin în vederea acordării asistenţei medicale şi spaţii destinate izolării pacienţilor, în funcţie de posibilităţile existente;
m)asigură, la solicitarea comitetelor pentru situaţii de urgenţă, intervenţia în folosul populaţiei conform planurilor/ protocoalele de cooperare.
Art. 19
Atribuţiile Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor sunt următoarele:
a)notifică punctului focal naţional pentru RSI 2005 apariţia unor boli care reprezintă un risc înalt pentru sănătatea publică (rabia, influenţele animale, febra văii Rift, virusul de West Nile, febra Q, antraxul etc.) sau a altor evenimente de sănătate publică generate de consumul de produse alimentare;
b)blochează şi reţine oficial transporturile de produse alimentare sau de animale susceptibile de infectare/contaminare sau bagajele călătorilor în posturile de inspecţie la frontieră, conform legislaţiei în vigoare, în cooperare cu celelalte autorităţi cu atribuţii în domeniu;
c)aplică legislaţia specifică în vigoare referitoare la controlul bolilor şi al siguranţei alimentelor;
d)desfăşoară alte activităţi de sprijin, potrivit atribuţiilor care îi revin conform legislaţiei în vigoare, în funcţie de solicitarea autorităţilor competente, cu atribuţii în domeniu.
Art. 20
Atribuţiile Ministerului Apărării Naţionale sunt următoarele:
a)asigură supravegherea personalului propriu şi a mărfurilor transportate cu mijloace proprii, pentru detectarea eventualelor riscuri prevăzute la art. 7;
b)asigură, cu mijloace proprii, transportul persoanelor din rândul personalului propriu, care prezintă boli cu risc major pentru sănătatea publică, către unităţi sanitare din reţeaua sanitară proprie sau în unităţi sanitare ale Ministerului Sănătăţii, după caz;
c)participă la cercetarea chimică, biologică, radiologică şi nucleară cu personal şi mijloace tehnice de specialitate, în cazul apariţiei eventualelor riscuri prevăzute la art. 7 lit. b) - conform funcţiilor de sprijin stabilite Ministerului Apărării Naţionale prin Hotărârea Guvernului nr. 2.288/2004 pentru aprobarea repartizării principalelor funcţii de sprijin pe care le asigură ministerele, celelalte organe centrale şi organizaţiile neguvernamentale privind prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă;
d)participă la acţiunile de decontaminare radioactivă, biologică şi chimică a populaţiei, a mijloacelor tehnice, a materialelor şi terenurilor afectate, cu materialele puse la dispoziţie de Ministerul Afacerilor Interne, conform planurilor de intervenţie şi cooperare aprobate, în cazul apariţiei eventualelor riscuri prezentate la art. 7 lit. b) - conform funcţiilor de sprijin stabilite Ministerului Apărării Naţionale prin Hotărârea Guvernului nr. 2.288/2004;
e)la solicitarea Ministerului Sănătăţii, asigură sprijin pentru asistenţa medicală şi spaţii destinate izolării pacienţilor în unităţile sanitare din reţeaua sanitară proprie, în funcţie de posibilităţile existente, în cazul apariţiei eventualelor riscuri prezentate la art. 7.
Art. 21
Comisia Naţională de Control a Activităţilor Nucleare notifică punctul focal naţional pentru RSI 2005 în legătură cu orice eveniment actual sau potenţial cu impact asupra stării de sănătate a populaţiei României ori ca urmare a producerii unui incident/accident nuclear sau radiologic pe teritoriul ţării sau în afara acesteia.
Art. 22
Atribuţiile Ministerului Finanţelor Publice - Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - Direcţia Generală a Vămilor sunt următoarele:
a)utilizează aparatura de detecţie şi identificare a radiaţiilor din dotare, prin personalul vamal abilitat;
b)informează organele abilitate şi punctul focal naţional pentru RSI 2005, în cazul semnalării unui nivel de radiaţii peste nivelul fondului natural de mediu, conform competenţelor;
c)efectuează controlul de frontieră al mijloacelor de transport şi mărfurilor pe baza analizei de risc proprii şi a informaţiilor primite de la alte instituţii;
d)informează autorităţile naţionale responsabile şi colaborează cu acestea, conform competenţelor, în efectuarea controalelor în materie de securitate a produselor, atunci când, în cadrul controalelor de frontieră efectuate asupra mijloacelor de transport şi mărfurilor, sunt identificate cazuri care ar putea constitui o ameninţare pentru sănătatea publică;
e)acordă sprijin, în limita competenţelor, în punctele de intrare în ţară, în cazul apariţiei situaţiilor de risc pentru sănătatea publică, menţionate la art. 7.
Art. 23
Atribuţiile Ministerului Transporturilor sunt următoarele:
a)informează operatorii care îşi desfăşoară activitatea în punctele de intrare desemnate asupra eventualelor pericole de sănătate publică care apar şi a măsurilor de răspuns stabilite de Ministerul Sănătăţii;
b)în cazul apariţiei pericolelor pentru sănătatea publică menţionate la art. 7, realizează notificarea punctului focal naţional pentru RSI 2005;
c)participă la răspuns, în cazul apariţiei pericolelor pentru sănătatea publică menţionate la art. 7, prin integrarea personalului Ministerului Transporturilor în echipe multidisciplinare, mixte, cu reprezentanţi ai autorităţilor competente pentru RSI 2005;
d)desemnează infrastructura portuară care va servi la accesul navelor pentru îmbarcarea/debarcarea pasagerilor în cazul apariţiei pericolelor pentru sănătatea publică menţionate la art. 7;
e)asigură condiţii pentru preluarea şi tratarea apelor uzate, a reziduurilor de hidrocarbură şi a deşeurilor menajere de la nave;
f)furnizează la cerere accesul la utilităţi (energie electrică şi apă potabilă);
g)informează unităţile sanitare sau sanitar-veterinare locale despre apariţia unei situaţii de urgenţă, medicală sau sanitar-veterinară la nivelul porturilor şi aeroporturilor;
h)afişează în locuri vizibile materialele documentare, de promovare a sănătăţii, puse la dispoziţie de structurile specializate ale Ministerului Sănătăţii;
i)asigură, la solicitare, măsuri de restricţionare a accesului în zonele posibil contaminate (bacteriologic, chimic, radiologie);
j)asigură condiţiile corespunzătoare pentru călătorii care folosesc terminalele de pasageri din porturi şi aeroporturi (aprovizionarea cu apă potabilă, toalete publice etc.);
k)asigură instalaţiile şi echipamentele de evacuare a deşeurilor solide şi lichide, inclusiv de la navele care acostează în terminal;
l)asigură un spaţiu corespunzător, separat de ceilalţi călători, pentru intervievarea şi investigarea persoanelor suspecte sau afectate;
m)angajează echipe dezinfecţie-dezinsecţie-demuştizare (DDD) pentru decontaminarea avioanelor şi a spaţiilor din incinta aeroporturilor conform legislaţiei în vigoare;
n)aplică măsurile recomandate pentru dezinfectarea, dezinsecţia, deratizarea sau altă măsură de tratare a bagajelor călătorilor şi a spaţiilor de depozitare, atunci când este cazul;
o)atribuţiile Ministerului Transporturilor se exercită prin administratorii punctelor de intrare desemnate să îndeplinească cerinţele RSI 2005.
Art. 24
Atribuţiile Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice sunt următoarele:
a)aplică măsurile profilactice, din aria de competenţă, recomandate de autorităţile competente, pentru prevenirea îmbolnăvirilor în masă datorită poluării mediului;
b)notifică punctul focal naţional RSI 2005 în legătură cu orice eveniment actual sau potenţial cu impact asupra stării de sănătate a populaţiei României, ca urmare a producerii unui incident/accident cu potenţial de contaminare chimică, nucleară sau radiologică a mediului, pe teritoriul ţării sau în afara acesteia, în vecinătatea graniţelor naţionale.
Art. 25
Atribuţiile Ministerului Afacerilor Externe sunt următoarele:
a)notifică punctul focal naţional al RSI 2005 în legătură cu orice eveniment potenţial sau actual, semnalat pe plan extern, cu impact asupra stării de sănătate a populaţiei României;
b)sprijină informarea misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare din România asupra apariţiei situaţiilor cu risc la adresa sănătăţii publice, precum şi asupra recomandărilor emise de Ministerul Sănătăţii;
c)monitorizează şi avertizează cetăţenii români, prin instrumente de informare specifice, cu privire la posibilele pericole cu caracter de fenomen (epidemii, pandemii etc.) din ţări terţe;
d)participă la activităţile de desemnare a punctelor de intrare non-UE prin proceduri de natură diplomatică pentru asigurarea reciprocităţii capacităţilor necesare în punctele comune de frontieră cu statele vecine implicate.
Art. 26
(1)Punctele de intrare desemnate să îndeplinească cerinţele RSI 2005 sunt cele prevăzute în anexa nr. 3.
(2)Cerinţele pe care trebuie să le îndeplinească punctele de intrare desemnate sunt stabilite în anexa nr. 4.
(3)Coordonatorii pe probleme de sănătate publică la nivelul punctelor de intrare în ţară asigură elaborarea, în colaborare cu reprezentanţii autorităţilor competente şi ai administratorilor punctelor respective, a planurilor de contingenţă pentru toate tipurile de riscuri menţionate la art. 7. Planurile de contingenţă vor include în mod obligatoriu resursele materiale şi umane care se asigură de administratorul punctului de intrare, precum şi cele care se asigură de către autorităţile competente, în baza atribuţiilor ce le revin conform legii şi a prezentului ordin, astfel încât să se asigure îndeplinirea cerinţelor prevăzute în anexa nr. 4 pentru punctele de intrare desemnate.