Art. 221. - Distanţa între feţele exterioare ale buzelor roţilor, măsurată între două puncte situate la 10 mm deasupra cercurilor de rulare ale roţilor în vecinătatea nivelului superior al şinelor trebuie să fie de: - Ordinul 1186/2001 pentru aprobarea Regulamentului de exploatare tehnică feroviară nr. 002

M.Of. 681

În vigoare
Versiune de la: 21 August 2025
Art. 221
(1)Principalele condiţii pe care trebuie să le îndeplinească osiile montate ale vehiculelor feroviare motoare şi/sau remorcate, pentru a fi admise să circule pe liniile infrastructurii feroviare, sunt cele prevăzute la alin. (2)-(17) din prezentul articol.
(2)Distanţa între feţele exterioare ale buzelor roţilor, măsurată între două puncte situate la 10 mm deasupra cercurilor de rulare ale roţilor în vecinătatea nivelului superior al şinelor trebuie să fie de:
a)minimum 1410 mm şi maximum 1426 mm - pentru roţile care au diametrul cercului de rulare de minim 840 mm;
b)minimum 1415 mm şi maximum 1426 mm - pentru roţile cu diametrul cercului de rulare cuprins între 330 mm şi 840 mm;
c)minimum 1418 mm şi maximum 1426 mm - pentru roţile cu diametrul cercului de rulare de minim 840 mm de la osiile montate ale vagoanelor de marfă pe două osii apte să circule cu viteza maximă de 100 km/h, cu sarcina pe osie de 22,5 tone şi cu ampatamentul de minim 8 m;
(3)Distanţa între feţele interioare ale bandajelor - sau a părţilor care ţin loc de bandaje la roţile monobloc - măsurată în poziţia cea mai de jos, între feţele interioare plane ale roţilor, indiferent de starea de încărcare a vehiculului feroviar - gol sau încărcat - trebuie să fie de:
a)minimum 1357 mm şi maximum 1363 mm pentru roţile cu diametrul cercului de rulare de minim 840 mm;
b)minimum 1359 mm şi maximum 1363 mm pentru roţile cu diametrul cercului de rulare cuprins între 330 mm şi 840 mm;
(4)Grosimea buzei roţii măsurată la 10 mm deasupra cercului de rulare trebuie să fie de:
a)minimum 22 mm - pentru roţile cu diametrul cercului de rulare de minim 840 mm;
b)minimum 27,5 mm - pentru roţile cu diametrul cercului de rulare cuprins între 330 şi 840 mm;
c)minimum 25 mm pentru roţile vehiculelor motoare apte să circule cu o viteză mai mare de 100 km/h.
(5)Condiţiile prevăzute la alin. (2), (3) şi (4) trebuie îndeplinite cumulativ.
(6)Înălţimea buzei roţii măsurată de la cercul de rulare trebuie să fie de maxim 36 mm.
(7)Grosimea bandajelor roţilor măsurată în planul cercului de rulare trebuie să fie de:
a)minimum 35 mm, pentru vagoanele de călători;
b)minimum 35 mm, pentru vagoanele de marfă apte să circule cu viteza maximă de 120 km/h. în regim SS sau **, marcaje care descriu caracteristicile vagoanelor prevăzute în normele internaţionale;
c)minimum 30 mm, pentru vagoanele de marfă apte să circule în regim S sau în stare goală cu viteza maximă de 120 km/h.;
d)minimum 25 mm, pentru vagoanele de marfă apte să circule cu viteza maximă de 100 km/h.;
e)minimum 45 mm, la osiile motoare ale vehiculelor feroviare apte să circule cu o viteză mai mare de 100 km/h.;
f)minimum 35 mm, la osiile cuplare sau motoare ale vehiculelor feroviare apte să circule cu o viteză maximă cuprinsă între 80 km/h şi 100 km/h;
g)minimum 33 mm, la osiile cuplare sau motoare ale vehiculelor feroviare apte să circule cu o viteză maximă de 80 km/h;
i)minimum 30 mm, la osiile libere şi la tendere.
(8)La roţile monobloc, limita de uzură a părţii care ţine loc de bandaj trebuie să fie marcată printr-un şanţ circular concentric cu cercul de rulare al roţii, cu lăţimea de 6 mm, strunjit pe faţa exterioară a roţii; acest şanţ trebuie să rămână întotdeauna vizibil pe toată lăţimea lui.
(9)Cota qR trebuie să fie întotdeauna mai mare de 6,5 mm, iar buza roţii să nu prezinte nici o muchie sau bavură pe faţa activă a acesteia la o distanţă mai mare de 2 mm de la vârful buzei.
(10)Suprafaţa de rulare a roţilor nu trebuie să prezinte locuri plane, exfolieri, solzi, sufluri, ştirbituri sau aglomerări de material cu o lungime mai mare de:
a)60 mm şi o grosime mai mare de 1 mm, pentru roţile cu diametrul cercului de rulare de minimum 630 mm la osiile cu cutii de osie pe rulmenţi pentru vagoane apte să circule cu o viteză maximă de 120 km/h.;
b)60 mm şi o grosime mai mare de 2 mm, pentru roţile cu diametrul cercului de rulare de minimum 630 mm la osiile cu cutii de osie pe cuzineţi;
c)60 mm şi o grosime mai mare de 0,7 mm la osiile cu rulmenţi şi 1 mm la osiile cu cuzineţi la vehicule feroviare motoare;
d)30 mm şi o grosime mai mare de 0,5 mm, pentru roţile cu diametrul cercului de rulare cuprins între 330 şi 630 mm;
e)30 mm, pentru roţile cu diametrul cercului de rulare de minimum 630 mm la vagoane apte să circule cu o viteză maximă de 160 km/h.;
f)25 mm şi o adâncime mai mare de 3 mm pentru suflură sau ştirbitură pe suprafaţa de rulare de la vehicule feroviare motoare.
(11)La vehicule motoare care circulă cu viteze mai mari de 100 km/h nu se admit locuri plane, exfolieri, solzi, sufluri, ştirbituri sau aglomerări de material pe suprafaţa de rulare a roţilor.
(12)Bandajul nu trebuie să fie slăbit, spart şi să prezinte fisuri.
(13)Obada roţilor cu spiţe nu trebuie să fie spartă din parte în parte şi/sau să aibă o spiţă ruptă sau crăpată.
(14)Roata disc sau roata monobloc nu trebuie să prezinte nici o fisură, urme de deplasare pe osie, butucul roţii fisurat şi/sau nici un defect reparat prin sudură, cu excepţia celor reparate prin procedee omologate.
(15)Osia-axă nu trebuie să prezinte următoarele defecte: nici o fisură sau defect reparat prin sudură, deformaţii, părţi uzate prin frecare care generează muchii ascuţite, indiferent de adâncimea acestora şi părţi a căror uzură atinge o adâncime mai mare de 1 mm.
(16)În cazul ataşării vagoanelor de marfă la trenuri de călători osiile montate ale acestora trebuie să se încadreze în condiţiile impuse pentru vagoanele de călători.
(17)Osiile montate deraiate precum şi vehiculele feroviare deraiate trebuie să fie verificate obligatoriu conform prevederilor din reglementările specifice.
(18)Prevederile de la alin. (4) lit. a şi lit. b nu se aplică osiilor intermediare de la vagoanele fără boghiuri, osiilor intermediare ale boghiurilor de la vagoane sau vehiculele feroviare motoare care prin construcţie au buzele roţilor subţiate; acestea vor îndeplini condiţiile prevăzute în documentaţiile tehnice de construcţie şi/sau reparare.
(19)Uzura radială pe cercul de rulare al roţii să nu fie mai mare de:
a)5 mm la vehicule motoare care circulă cu viteze între 100 km/h şi 160 km/h;
b)7 mm la vehicule motoare care circulă cu viteze între 80 km/h şi 100 km/h inclusiv;
c)8 mm pentru celelalte vehicule feroviare motoare şi tendere.